Recenzje
RS 232C - praktyczne programowanie. Od Pascala i C++ do Delphi i Buildera
Można by sądzić, że wraz z pojawieniem się USB stary interfejs złącza szeregowego umrze śmiercią naturalną i rychło o nim zapomnimy. Okazuje się, że wciąż istnieje liczna grupa urządzeń, które z różnych powodów komunikują się z komputerem właśnie za pomocą standardu RS232C.
Publikacją Andrzeja Daniluka podzielono na osiem głównych rozdziałów, omawiających niuanse tworzenia aplikacji obsługującej komunikację za pomocą RS232C. Nie zabrakło skrótowego opisu zagadnień sprzętowych (programista musi wiedzieć, jak działa interfejs), choć trochę po macoszemu przedstawiono sposób pisania wspomnianych aplikacji w DOS-ie. Autor traktuje jednak te zagadnienia bardziej jako rozgrzewkę niż główny materiał, koncentrując się na aspektach tworzenia uniwersalnych programów obsługi w Windows przy wykorzystaniu narzędzi oferowanych przez standardowe biblioteki Win32 API. Dużym plusem jest przedstawienie sposobu programowania nie w jednym, lecz w kilku najbardziej rozpowszechnionych środowiskach programistycznych (Delphi, C++ Builder).
Autor dodał ramki z objaśnieniami ważniejszych pojęć, a każdy rozdział zawiera listę ćwiczeń, których wykonanie ułatwi zrozumienie zawartego materiału. Listingi są przejrzyste i, co bardzo ważne, suto okraszone komentarzami. Na dołączonym krążku zamieszczono kod prezentowanych w książce aplikacji, nie ma bowiem nic bardziej męczącego niż przepisywanie cudzych programów linijka po linijce. Z niecierpliwością czekamy na publikację opisującą metody programowania magistrali USB, FireWire i innych interfejsów.
Encyklopedia rozszerzeń i formatów plików
Czysto "elektroniczną" użyteczność książki ogranicza nieco skupienie się autora na formatach najbardziej popularnych plików wykorzystywanych przez programy archiwizujące, graficzne, muzyczne, edytory tekstu itp. Brakuje wielu formatów popularnych w świecie elektronicznego oprogramowania EDA/CAD, a niektóre z opisów nie pokrywają się z "elektroniczną" rzeczywistością. Książka ta nie powstała jednak z myślą o nas elektronikach, a o zwyczajnych użytkownikach PC-tów, w związku z tym 4 lutownice!
MySQL i mSQL
Pierwsza część książki pozwala zapoznać się z pojęciem relacyjnych baz danych i podstawowymi informacjami na ich temat, jak również przybliża zagadnienia związane z projektowaniem bazy danych. Następnie prezentowany jest proces instalacji systemów MySQL i mSQL, po czym czytelnik może zapoznać się z podstawowymi informacjami na temat ich architektury, narzędzi oraz procesu administracji. Kolejne rozdziały przybliżają podstawy SQL-a, a ponadto dają możliwość zapoznania się z pozostałymi systemami baz danych z tzw. klasy średniej.
Druga część książki nosi tytuł "Programowanie baz danych" i wprowadza czytelnika w świat projektowania aplikacji bazy danych. Rozdział ósmy pozwala zapoznać się m.in. z architekturą klient-serwer, architekturą trójwarstwową oraz z zagadnieniami związanymi z przetwarzaniem danych. Kolejne rozdziały traktują o tym jak wykorzystać w procesie programowania CGI oraz takie języki jak Perl, Python, PHP, C i C++ oraz Java.
W części trzeciej zgromadzone zostały opisy deklaracji obejmujące SQL, zmienne systemowe MySQL oraz mSQL, programy i narzędzia MySQL i mSQL, a ponadto opis funkcji języków C, Python, Perl. Znajdziemy tu także spis poleceń języka PHP i Lite oraz opis JDBC.
MySQL i mSQL to bardzo popularne systemy do zarządzania bazami danych, rozpowszechnione przede wszystkim wśród użytkowników systemu Linux. Prezentowana książka ułatwia korzystanie z systemów bazodanowych i z pewnością zainteresuje osoby tworzące strony WWW bazujące na tego typu technologiach. Warto po nią sięgnąć.
Thinking in Java. Edycja polska
"Thinking in Java" to pozycja kierowana zarówno do początkujących, jak i do zaawansowanych użytkowników. Autor przechodzi bowiem umiejętnie od przedstawiania podstawowych zagadnień do aspektów, które mogą zainteresować zaawansowanych programistów. We wprowadzeniu autor przedstawia m.in. cel powstania prezentowanego dzieła, jak również wymienia dostępne wersje Javy. Pierwszy rozdział stanowi wprowadzenie do świata obiektów. Poza podstawami obiektowości znajdziemy w nim również informacje na temat związków Javy z Internetem oraz znaczenia analizy i projektowania. Następnie Bruce Eckel przechodzi do prezentacji podstawowych zagadnień związanych z obsługą obiektów w Javie oraz ze sterowaniem kolejnością wykonania. Kontynuując lekturę czytelnik poznaje szczegóły związane z inicjalizacją obiektów, ukrywaniem implementacji, wielokrotnym wykorzystaniem klas, a także z polimorfizmem i interfejsami.
W rozdziale dziewiątym omówione zostały metody przechowywania obiektów, po czym czytelnik ma okazje zapoznać się ze sposobami obsługi błędów za pomocą wyjątków. W dalszej części książki odnajdujemy omówienie takich zagadnień jak system wejścia-wyjścia w Javie, tworzenie okienek i apletów oraz wielowątkowość. Godny uwagi jest z pewnością rozdział piętnasty, który został poświęcony przetwarzaniu rozproszonemu.
Całość uzupełniają dodatki, w których zgromadzono informacje na temat przekazywania i zwracania obiektów, wskazówki dla programistów, opis JNI (Java Native Interface) oraz przegląd zasobów poświęconych Javie i programowaniu.
Prezentowana publikacja to jedno z najlepszych źródeł informacji na temat Javy. Mimo, iż oryginalna edycja jest powszechnie dostępna w postaci elektronicznej, to jej polska edycja w formie drukowanej znajdzie zapewne spore grono odbiorców, zarówno wśród osób preferujących tradycyjną formę książki, jak i wśród tych, dla których przeszkodą w zgłębianiu tej pozycji była dotychczas bariera językowa. Przystępna forma prezentacji materiału, w połączeniu z bardzo dużą ilością przykładowych programów sprawiają, iż warto polecić tę pozycję każdemu programiście zainteresowanemu Javą.