Recenzje
Flash 5. Techniki zaawansowane
Widziałem już wiele książek traktujących o fenomenie Flasha i wykorzystaniu jego technik. Niestety w większości przypadków oznaczało to tylko tyle, co "spojrzenie" na niektóre elementy i opcje Flasha z punktu widzenia osoby piszącej książkę. Flash 5 techniki zaawansowane -- jak już pewnie niektórzy zauważyli -- to książka zespołowa. I tak prawdę mówiąc, widać to od samego początku. Każdy rozdział stanowi kompendium wiedzy na dany temat i rzeczowo radzi, w jaki sposób rozwiązać określony problem. Autorzy zakładają, że czytelnicy posiadają już jakąś wiedzę na temat Flasha, a książka umożliwi im przejście na wyższy poziom zaawansowania. Po zapoznaniu się z tą pozycją bez większych problemów można zastosować Flasha jako kompletne narzędzie do przygotowywania aplikacji internetowych.
Naprawdę gorąco polecam tą publikację! Wiele można się z niej nauczyć; omawia ona chyba wszystkie znane obecnie techniki zaawansowane.
Fireworks 4. Biblia
Fireworks 4 Biblia jest niezbędnym atrybutem każdego użytkownika. Niezależnie od tego, czy potrzebujesz podręcznika czy też tylko porad na dany temat -- książka ta pokaże, jak w pełni wykorzystać wszystkie ukryte moce i możliwości programu Fireworks. Znajdziemy w niej między innymi podstawowe informacje -- począwszy od tworzenia obiektów, przez wzbogacenie grafiki, a skończywszy na stosowaniu filtrów i warstw. Objaśniony jest również proces tworzenia interaktywnych obszarów czy szybkiego tworzenia animacji. Na koniec dowiemy się, jak przyspieszyć procesy produkcji z wykorzystaniem nowych funkcji ułatwiających pracę oraz integrację z programem Photoshop firmy Adobe.
Książka warta polecenia wszystkim użytkownikom programu Fireworks – tym dobiero początkującym i tym bardziej zaawansowanym.
Po prostu Dreamweaver 4
Książka pomyślana została jako przewodnik po programie i jego opcjach. Krok po kroku dowiadujemy się coraz to nowszych rzeczy, a przydługie wywody na temat danej opcji zostały zastąpione ilustracjami, co czyni tę pozycję bardzo przejrzystą oraz zrozumiałą dla nowicjuszy. Na początku poznajemy środowisko Dreamweavera. Sprawdzamy te najbardziej powszednie i najprostsze techniki tworzenia stron WWW. W następnych krokach uczymy się wykorzystywać kolejne narzędzia z programu. Dowiadujemy się, jak pracować z edytorem HTML-u, jak umieszczać hiperłącza, adresy URL, tabelki, ramki, obiekty multimedialne i dużo, dużo więcej. Mamy również kilka "nadprogramowych" opisów. Jednym z nich jest opis tworzenia witryny lokalnej. Usprawnia to pracę podczas testowania witryny i oczywiście mniej kosztuje.
W książce tej znajdziemy wszystko to, co jest nam niezbędne do rozpoczęcia "zabawy" w tworzenie stron WWW. Książka warta polecenia!
Java. Ćwiczenia praktyczne
To właśnie w Javie pisane są popularne gry internetowe, proste aplikacje naukowe i obliczeniowe, czy też całe systemy będące edytorami tekstów, arkuszami kalkulacyjnymi czy programami graficznymi. A wszystko to można uruchamiać np. wykorzystując zwykłą przeglądarkę stron WWW.
Książka przedstawia czytelnikowi język Java poprzez zestawy ćwiczeń, a więc grupy pewnych problemów, które autor stara się rozwiązać jednocześnie omawiając zastosowanie poleceń i odpowiednich metod. Książka przeznaczona jest raczej dla początkujących programistów w Javie.
Na całość składa się wprowadzenie do języka, opis zmiennych, operatorów, instrukcji, klas, obiektów i obsługi wyjątków. Następnie opisane są proste aplety, czyli programy w Javie. Omówione jest rysowanie i obsługa grafiki, dźwięki, animacje, obsługa myszy, okienka, menu i operacje wejścia/wyjścia.
Zaletą książki są ciekawe, proste przykłady oraz krótkie komentarze do nich, dzięki którym początkujący może dowiedzieć się, czemu zastosowano takie, a nie inne polecenia.
Dla początkujących jest to bardzo dobra pozycja, z której łatwo mogą nauczyć się stawiać pierwsze kroki w tym szalenie popularnym i mimo wszystko prostym języku programowania. Brakuje mi tylko krótkiego omówienia instalacji Javy, miejsca skąd można ją pobrać i konfiguracji środowiska, w którym będziemy pracować. Listingi programów przedstawionych w książce można pobrać z Internetu.
Flash 5. Kompendium programisty
Trudno doszukać się w dokumentacji jakichś wzmianek na temat połączenia Flasha z bazami danych lub innymi zasobami generowanymi dynamicznie ze skryptów. Oczywiście własne eksperymenty wcześniej czy później pozwolą na wykrycie efektywnych metod na połączenie możliwości Flasha z dynamicznie generowanymi informacjami ze skryptów, jednak po co odkrywać Amerykę jeszcze raz.
Książka opisuje współpracę Flasha z Javascripetm, HTMLem, językiem PHP, MySQLem (i w ogóle bazami danych) i XMLem. Opisany jest ponadto Swift-Generator, a jeden rozdział poświęcony jest grafice 3D. Przedstawione są też różne narzędzia przydatne przy współpracy z Flashem, m.in. do wspomagania tworzenia animacji Flash, edytory tekstu, programy do edycji dźwięku, do tworzenia grafik 3D, itp.
Dzięki niej łatwo można nauczyć się tworzyć interaktywne gry, w których można zastosować np. rankingi najlepszych graczy, które przechowywane będą w bazach danych. Można też łatwo personalizować zawartość animacji w zależności od zalogowanego użytkownika. Można też tworzyć np. dynamicznie zmieniające się wykresy. Takie sztuczki wpływają na jakość prezentacji i w zasadzie kolejne ograniczenia języka Flash staje się mitem.
Polecam tą książkę początkującym webmasterom i flashomaniakom, którzy chcą zaskoczyć swoich odbiorców. Sukces połączenia Flasha np. z językiem PHP murowany.

