Recenzje
HTML 4. Vademecum profesjonalisty. Wydanie II
Przewaga kobiet. Jak się okazuje, nie tylko mężczyzna biegle posługuje się technologią WWW. Autorami książki jest aż pięć osób. Laura Lemay -- pisze zawodowo na temat sieci Internet. Przed komputerem spędza niemal 12 godzin dziennie i nie odmawia sobie ogromnych ilości dietetycznej Coli. Jest autorką wielu książek w USA na temat tworzenia stron WWW. Arman Danesh -- jest redaktorem naczelnym wydawnictwa Juxta w Hong-Kongu. Jest autorem i współautorem wielu książek o Internecie, wydawanych w Stanach Zjednoczonych. Deniese Tyler -- kolejna kobieta -- pracuje na własny rachunek -- jest artystką grafikiem oraz projektantem stron WWW. Napisała kilka książek o programie FrontPage, m.in. bestseller "Laura Lemay’s Web Workshop: Microsoft FrontPage 98". Deire Hayes jest architektem informacji, pracującą w grupie zajmującej się usługami WWW, jest także autorką książki "Sams Teach Yourself HTML4 in 10 minutes". Bob Corell, podobnie jak D. Tyler, pracuje na własny rachunek, pisze książki o tematyce programowania w języku HTML oraz innych na potrzeby Internetu. Jak widać grupa tworząca książkę nie należy do wysoko wyspecjalizowanych profesjonalistów; raczej do szarych Internautów, z bogatym doświadczeniem pisarskim i technologicznym.
Dla kogo i o czym?
Bardzo ciężko jest ocenić, czy książka przeznaczona jest dla ekspertów lub początkujących użytkowników. Autorzy książki polecają ją początkującym i średnio zaawansowanym użytkownikom Internetu, którzy albo chcą rozpocząć przygodę z HTML-em i techniką tworzenia stron WWW, bo są pod wrażeniem istniejących już witryn internetowych, którzy mają już pewne doświadczenie, posiadają na koncie kilka stron, ale chcą doszlifować swoje wiadomości, bądź zrobić coś nowego z wykorzystaniem bardziej wyszukanych możliwości. Moim prywatnym zdaniem książka powinna znaleźć się w rękach osób, które usłyszały już od kogoś, że ich strona nie wygląda najlepiej lub sami mają pewne zastrzeżenia. Jeżeli czytelnik szuka książki "wszystko w jednym" tutaj na pewno znajdzie odpowiedzi na wszelkie pytania i zapewne dowie się czegoś nowego.
Książka HTML 4 -- Vademecum Profesjonalisty w drugim wydaniu została wzbogacona o wprowadzenie do XHTML (Extensible HyperText Markup Language). W3C (World Wide Web Consortium) określa XHTML jako sposób wyrażenia HTML 4.0 w postaci aplikacji XML. XHTML pojawił się w sumie dość nieśmiało, jednak zyskuje coraz większe uznanie wśród WebMasterów, ze względu na nieograniczone możliwości formatowania i ustalania z góry pewnych reguł dla stron WWW. Książkę możemy ogólnie podzielić na część związaną z podstawami tworzenia stron WWW, umieszczaniem i projektowaniem grafiki, część poświęconą rozszerzeniom stron WWW, jak np. Java, JavaScript, multimedia, CGI oraz część, którą nazwę "elementarzem" WebMastera, czyli wszelkie informacje techniczne, standardy, zasady projektowania, publikowania, administracją serwerów WWW.
Niech nikt przypadkiem nie pomyśli, że skoro jest tego tak wiele, to każda część została opisana pobieżnie. Jest zupełnie odwrotnie. Książka, to ponad 1100 zapisanych kartek papieru, a każdy rozdział zawiera szczegółowe i prawie wyczerpujące opracowanie tematu. Na wyróżnienie zasługuje wyjątkowo ciekawa część książki z dodatkami. Pierwszy -- bardzo obszerny wykaz źródeł dodatkowych informacji -- baza odnośników. Drugi -- krótki opis języka HTML i podstawowych znaczników. Trzeci -- świetnie opracowane porównanie możliwości przeglądarek, czwarty -- przewodnik po kaskadowych arkuszach stylów (CSS), piąty -- informacje o języku JavaScript oraz szósty, siódmy i ósmy -- Znaki, Nazwy kolorów w systemie szesnastkowym i Typy MIME.
Nawigacja – znaleźć, nie zgubić
Treść książki jest bardzo ciekawie rozplanowana, podzielona i oznaczona. Czytelne elementy graficzne jak Uwaga, Wskazówka, Ostrzeżenie, Nowe pojęcie narzucają pewien schemat czytelnikowi, którego trzyma się do końca książki. Powodują one również i to, że książka nigdy się nie nudzi, jest przejrzysta i dobrze oznakowana. Skorowidz na końcu książki i przystępnie nazwane części działów pomagają w szybkim wyszukiwaniu potrzebnych wyjaśnień, rozwiązań i przykładów.
Przejrzeć czy przeczytać?
Wydaje mi się, że przeczytać i to od deski do deski (książka w twardej oprawie). Zawiera bardzo dużo przydatnych informacji, które aż szkoda omijać. Książka jest bardzo przystępnie napisana, nie dominuje w niej suchy i sztywny język, a raczej forma bardzo miłego zwrotu do czytelnika, który możliwe, że dzięki temu, sięgnie po kolejne pozycje autorów. Poza tym każdy rozdział zakończony jest quizem z odpowiedziami, który w przypadku niedokładnym zrozumieniu treści, zwraca uwagę na konieczność powtórzenia materiału.
Na zakończenie
Jestem pewien, że książka znajdzie uznanie u każdego czytelnika. Jeżeli nie stać Cię na kilka podobnych książek, rozwlekających niepotrzebnie materiał, albo w większej części zawierających tłumaczenie dokumentacji, przejdź się do księgarni i wybierz HTML4 Vademecum Profesjonalisty. Jestem pewien, że po jej dokładnym przeczytaniu i wypróbowaniu prezentowanych przez autorów przykładów, znacznie rozszerzysz swoją wiedzę na temat technologii stron internetowych. Do książki dołączono płytę CD, która zawiera kilkanaście programów do zarządzania stronami WWW, tworzenia witryn internetowych, grafiki oraz kody źródłowe wszelkich przykładów pojawiających się w książce, dodatkowe obrazy, szablony i skrypty. Książka HTML4 VP, to jak na razie najbardziej obszerne omówienie HTML-a, jakie miałem okazję do tej pory poznać.
HTML i XHTML. Przewodnik encyklopedyczny
Domowe sieci komputerowe. Ćwiczenia praktyczne
Autorzy książki w cyklu kilkudziesięciu ćwiczeń doradzają praktycznie, jaką wybrać topologię sieci, jak przygotować kable i skonfigurować klienta sieciowego. Część ćwiczenie została poświęcona problemom wyboru adresów IP oraz maski sieciowej. Zagadnienia te pozwolą początkującym uniknąć problemów, gdy podłączą swoją sieć do Internetu. Z bardziej zaawansowanych zagadnień autorzy omawiają tematy związany z SDI, Linuksem jako routerem oraz tworzenie zapory sieciowej (firewall) za pomocą reguł ipchains.
Tworzenie gier 2D i 3D w języku Turbo Pascal
Nie powiem, lektura mnie wciągnęła. Z nostalgią wspominałem czasy, kiedy używałem kompilatorów TP/BP, odkrywałem tajemnice przerwań, stawiałem pierwsze kroki w assemblerze itd. W pewnym momencie zrozumiałem, co podoba mi się w książce najbardziej. Przede wszystkim myśl, że gdyby wpadła w moje ręce dziesięć lat temu, to na pewno przez długi czas bym z niej korzystał, a w przerwach trzymał na honorowym miejscu. Z założenia jest to więc książka dla osób początkujących.
Pozostaje tylko pytanie: po co uczyć rzeczy, które dziś mogą okazać się względnie przydatne? To fakt, że jeśli czytelnik tej pozycji posiądzie wiedzę podstawową, to później będzie mógł nauczyć się Delphi, C lub C++, zacząć myśleć o wykorzystaniu DirectX, OpenGL, czy jakichkolwiek bibliotek typu Allegro lub SDL. Nie lepiej jednak od razu nauczyć się Delphi, a jeśli myślimy o pisaniu gier wziąć się za C lub C++?
Dreamweaver 4. Vademecum profesjonalisty
Bez względu na to, czy jest się nowym użytkownikiem programu Dreamweaver 4 czy też profesjonalistą, książka ta pomoże wykorzystać wszystkie możliwości programu oraz poznać nowe techniki, jakie stosuje się przy tworzeniu stron WWW. Pozycja ta nie jest "przeróbką" dokumentacji, a zbiorem wskazówek, porad i zarazem przewodnikiem po możliwościach programu. Całość została podzielona na części, które kończą się ćwiczeniem praktycznym. Dzięki ich samodzielnemu rozwiązaniu coraz lepiej poznajemy program oraz takie techniki i możliwości, jak tworzenie własnych rozszerzeń, korzystanie z baz danych, optymalizacja witryn, zarządzanie zasobami, wstawki Flasha, wykorzystanie JavaScriptu. Ponadto zostały tu omówione nowe zintegrowane narzędzia, np. edytor tekstu HTML czy JavaScript.
Jako twórca domowej strony WWW, mogę polecić tę książkę, ponieważ otworzyła ona przede mną nowe możliwości wykorzystania Dreamweavera w jej opracowywaniu.