Recenzje
Tworzenie gier 2D i 3D w języku Turbo Pascal
Nie powiem, lektura mnie wciągnęła. Z nostalgią wspominałem czasy, kiedy używałem kompilatorów TP/BP, odkrywałem tajemnice przerwań, stawiałem pierwsze kroki w assemblerze itd. W pewnym momencie zrozumiałem, co podoba mi się w książce najbardziej. Przede wszystkim myśl, że gdyby wpadła w moje ręce dziesięć lat temu, to na pewno przez długi czas bym z niej korzystał, a w przerwach trzymał na honorowym miejscu. Z założenia jest to więc książka dla osób początkujących.
Pozostaje tylko pytanie: po co uczyć rzeczy, które dziś mogą okazać się względnie przydatne? To fakt, że jeśli czytelnik tej pozycji posiądzie wiedzę podstawową, to później będzie mógł nauczyć się Delphi, C lub C++, zacząć myśleć o wykorzystaniu DirectX, OpenGL, czy jakichkolwiek bibliotek typu Allegro lub SDL. Nie lepiej jednak od razu nauczyć się Delphi, a jeśli myślimy o pisaniu gier wziąć się za C lub C++?
Bezpieczeństwo w Windows 2000. Czarna księga
Autor książki w przystępnej formie prezentuje informacje przydatne użytkownikom wszelkiej maści sieci: począwszy od tych najmniejszych, a skończywszy na tych międzynarodowych -- oczywiści nie pomijając Internetu. Z książki można się dowiedzieć między innymi o zastosowaniach Active Directora, wykorzystaniu zasad grupowych i kluczy publicznych, wydawaniu certyfikatów, szyfrowaniu folderów, logowaniu za pomocą kart elektronicznych czy chociażby o zabezpieczeniach przy użyciu protokołu IPS. W prosty sposób, krok po kroku opisywane są rozwiązania problemów dotyczących bezpieczeństwa, a praktyczne porady umożliwiają załatanie w szybki sposób niebezpiecznych "dziur". Jak sam autor zauważa, próbuje zachować równowagę między bezpieczeństwem a użytecznością systemu, tak aby nie została ona zbyt naruszona.
Chociaż książka przeznaczona jest dla administratorów sieci i zabezpieczeń, jednak nawet osoba, która korzysta w domu z Windows 2000 i Internetu, znajdzie w niej sporą dawkę ciekawych informacji, które -- co również ważne -- przedstawiane są w formie zrozumiałej nawet dla zwykłego "zjadacza chleba".
Dreamweaver 4. Vademecum profesjonalisty
Bez względu na to, czy jest się nowym użytkownikiem programu Dreamweaver 4 czy też profesjonalistą, książka ta pomoże wykorzystać wszystkie możliwości programu oraz poznać nowe techniki, jakie stosuje się przy tworzeniu stron WWW. Pozycja ta nie jest "przeróbką" dokumentacji, a zbiorem wskazówek, porad i zarazem przewodnikiem po możliwościach programu. Całość została podzielona na części, które kończą się ćwiczeniem praktycznym. Dzięki ich samodzielnemu rozwiązaniu coraz lepiej poznajemy program oraz takie techniki i możliwości, jak tworzenie własnych rozszerzeń, korzystanie z baz danych, optymalizacja witryn, zarządzanie zasobami, wstawki Flasha, wykorzystanie JavaScriptu. Ponadto zostały tu omówione nowe zintegrowane narzędzia, np. edytor tekstu HTML czy JavaScript.
Jako twórca domowej strony WWW, mogę polecić tę książkę, ponieważ otworzyła ona przede mną nowe możliwości wykorzystania Dreamweavera w jej opracowywaniu.
Windows 2000 Professional. Księga eksperta
Niestety im bardziej zaawansowany system użytkownik otrzymuje, tym więcej problemów zaczyna pojawiać się na horyzoncie. Nie będzie nigdy tak, że system sam od razu rozpozna zamiar użytkowania. Książka szczegółowo wyjaśnia najważniejsze cechy systemu i zagadnienia z nim związane. Przeprowadzi ona nas jak za rączkę przez instalację i konfigurację systemu, diagnostykę sieci i problemy z jej konfiguracją. Pozwoli na dostrojenie do naszych potrzeb wydajności oraz zasobów systemowych. Autor pokusił się również o omówienie zagadnień bezpieczeństwa, które -- jak wiadomo -- są dość znaczące, jeżeli zamierzamy podłączyć nasz komputer intranetu lub Internetu. Nie zapomniał także o administratorach i wyjaśnił sposoby przeciwdziałania awariom i usuwanie ewentualnych ich skutków. W książce znalazły się chyba wszystkie aspekty instalacji, diagnostyki oraz użytkowania systemu. Ponadto umieszczono w niej dział poświęcony Linuksowi oraz współpracy między nim a Win 2k. Szczerze polecam.
XML. Ćwiczenia praktyczne
Wzorcowo dobrane przykłady pomogą przebrnąć przez trudne początki. Opisany został w zasadzie cały XML -- a więc struktura dokumentu, DTD, schematy, węzły, style. Opisane są też narzędzie pomocne przy tworzeniu stron zgodnych z XML.
Autor w wielkim skrócie, ale bardzo trafnie prowadzi czytelnika praktycznie "za rączkę" przez cały proces powstawania wyimaginowanej strony.
To zdecydowanie jedna z lepszych książek o XMLu, w której dominuje praktyka a nie teoria. Oczywiście nie jest tak zaawansowana jak grubsze pozycje, jednak dla początkujących będzie znacznie bardziej przydatna niż opasłe księgi. Po jej przeczytaniu znacznie lepiej można zrozumieć nie tylko XML, ale np. XHTML, który obecnie jest standardem zastępujących zwykły HTML.
Zawsze pozostaje pytanie czy warto uczyć się XMLa? Oczywiście, że warto bowiem staje się on coraz częściej wykorzystywanym językiem, stosowanym nie tylko przez firmy, ale również przez webmasterów-amatorów. Dzięki niemu bardzo łatwo można spinać ze sobą wiele projektów i w sposób czytelny zarządzać dużymi ośrodkami WWW.
Książka z pewnością pomoże zrozumieć na czym polega XML i jak można go zastosować w praktyce.