Recenzje
Java
Z nie ukrywanym zadowoleniem należy więc przyjąć fakt, iż na rynku wydawniczym pojawiła się publikacja poświęcona temu językowi. Jej autorami są...twórcy Javy!. Trudno chyba zadbać o lepszą rekomendację. Już po pobieżnym przekartkowaniu przekonujemy się, iż autorzy zadbali o przemyślany układ książki - istotny wpływ na ten fakt ma stopniowanie poziomu trudności prezentowanego materiału. W krótkim wprowadzeniu wyjaśnione zostały różnice między Javą, apletami Javy i HotJavą. W następnym rozdziale mamy okazję zapoznać się z historią powstania Javy włącznie z pochodzeniem jej nazwy i jej największymi zaletami. Dzięki tym informacjom uzyskujemy obraz możliwości języka. Szczególne znaczenie ma fragment poświęcony bezpieczeństwu. Sądzę, iż uspokoi on osoby obawiające się ataku nowej generacji wirusów lub też troszczące się o poufność przechowywanych na twardym dysku danych.
Rozdział "Czym jest aplet" zawiera podstawowe informacje na temat zasad funkcjonowania apletów. Dowiadujemy się ponadto jak dołączyć aplet do własnej strony WWW i jak go poprawnie skonfigurować. Wspomniano także o pakiecie Java Developers Kit - szczegółnie wyeksponowano wchodzący w skład pakietu program Appletviewer.
Za doskonały należy uznać pomysł szczegółowego opisania różnorakich apletów. Dla każdego apletu poza opisem podane zostały jego parametry, przykład wywołania, nazwisko autora. Tam gdzie było to konieczne przedstawiono format pliku wykorzystywanego przez aplet. Wszystkie omówione aplety wraz ze stronami demonstrującymi ich działanie zostały umieszczone na dołączonych do książki dwóch dyskietkach. Po rozpakowaniu zajmują one na dysku około 4 MB. Z pewnością warto się z nimi zapoznać - znajdziemy wśród nich przykłady animacji, zabawy z tekstem, prosty arkusz kalkulacyjny, a nawet symulację grożącej katastrofą elektrowni atomowej.
W tym momencie dla przeciętnego użytkownika następuje koniec książki, jako że wkraczamy w rozdział "Java od środka", w którym zaprezentowane zostały zasady programowania w Javie. Mimo, że Java jest językiem dużo prostszym od C++, to jednak do zrozumienia i wykorzystania informacji podanych w tym rozdziale konieczna jest choćby podstawowa wiedza na temat programowania, ze szczególnym wskazaniem na programowanie obiektowe. W przeciwnym razie terminy takie jak klasy, metody, pola, dziedziczenie czy wyjątki mogą okazać się barierą nie do przejścia. Osoby znające język C, a w szczególności C++ poczują się jak ryby w wodzie. Nabytą wiedzę możemy wykorzystać do stworzenia własnego apletu. Zagadnieniu temu poświęcono ostatni rozdział książki. W dodatkach umieszczono przewodnik po apletach znajdujących się na dołączonych do książki dyskietkach - jest on szczególnie przydatny w sytuacji, gdy szukamy apletu o określonych właściwościach. Ponadto treść dodatków stanowią opisy interpretera i kompilatora Javy, spis adresów stron zawierających dodatkowe informacje na temat Javy i wreszcie kody źródłowe apletów z rozdziału "Tworzenie apleta".
:Java" z całą pewnością jest publikacją zasługującą na uwagę.. Bez najmniejszego ryzyka można stwierdzić, iż jest pod pewnym względem publikacją niezwykłą. Autorom udało się bowiem w jednej publikacji połączyć informacje przydatne osobom planującym zwiększenie atrakcyjności swych witryn z wiadomościami dedykowanymi programistom. Oczywiście cała masa przykładowych apletów zainteresuje obie grupy, choć z pewnością jedni będą je wykorzystywać, zaś drudzy potraktują je jako doskonały materiał szkoleniowy.
Umieszczenie w tekście adresów do użytecznych stron poświęconych Javie jest dość skuteczną próbą ochrony książki przed zgubnym wpływem mijającego czasu. Szkoda, że autorzy nie zdecydowali się na dołączenie do książki płyty CD. zamiast dyskietek. Możliwe stałoby się wówczas dołączenie do publikacji nie tylko apletów, lecz także pakietu JDK, czy nawet przeglądarki. Bez względu na to zakup "Javy" jest słuszną i udaną inwestycją.
Internet - wyd. III
Książka składa się z trzech części tworzących dość luźną strukturę, która pozwala na swobodne poruszanie się po prezentowanym materiale, bez narzucania kolejności czytanych rozdziałów. Poszczególne rozdziały rozpoczynają się krótkimi historyjkami wprowadzającymi czytelnika w omawiane zagadnienie, zaś kończą je quizy sprawdzające nabyte wiadomości.
W części pierwszej autor skupił się na fizycznej warstwie Internetu i stosowanych w nim protokołach. Pokrótce przedstawił też aplikacje sieciowe. Kolejna część poświęcona jest najpopularniejszym usługom internetowym, za jakie zostały uznane World Wide Web, Gopher i Usenet News. Na ich przykładzie pokazano sposoby wyszukiwania informacji.
Ostatnia część przedstawia takie usługi jak FTP, telnet i poczta elektroniczna. Stosunkowo dokładnie omówiona została obsługa znanego programu pocztowego - Eudory.
Na pochwałę zasługuje fakt, iż zamieszczona lista polskich dostawców Internetu jest obszerna. Ponadto książka zawiera niezbędną porcję wiedzy na temat UNIX-a, co zresztą nie jest niczym zaskakującym - wszak Bennett Falk jest uznanym ekspertem od lat specjalizującym się w UNIXie. Przydatne mogą okazać się również informacje dotyczące wysyłania poczty elektronicznej do użytkowników innych systemów (CompuServe).
Kolejne wydanie "Internetu" wpłynęło znacząco na zwiększenie atrakcyjności tej publikacji. Jest to szczególnie odczuwalne w części poświęconej WWW. Dostrzeżone zostało także istnienie systemu Windows 95. Różnice w porównaniu z poprzednią wersją ukazują kierunek rozwoju Internetu. W trzecim wydaniu zrezygnowano np. z umieszczania w dodatku informacji na temat systemu WAJS, który rzeczywiście przestał być używany. Pokazano również sposoby wykorzystania przeglądarki Webu w charakterze klienta rozmaitych usług np. FTP czy telnetu. Szkoda, że uwzględniono tylko Netscape Navigatora. W sumie "Internet" należy określić mianem pozycji udanej, przydatnej stosunkowo szerokiemu gronu użytkowników.
SQL
Książka "SQL" to opracowanie na temat języka programowania relacyjnych baz danych SQL, przeznaczone dla wszystkich użytkowników, programistów i administratorów baz danych, którzy w swej pracy potrzebują przejrzystego źródła wiedzy o SQL-u. Całość składa się z wprowadzenia i trzech części. Na końcu umieszczono liczne dodatki oraz dość obszerny skorowidz i pogrupowany tematycznie indeks nazw SQL-a. Część pierwsza to opis ogólny języka, przeznaczony przede wszystkim dla osób, które dopiero zaczynają go poznawać. Druga część, zajmująca ok. 1/3 całego podręcznika, to dosyć dokładny i przejrzysty opis poszczególnych poleceń języka SQL. W części trzeciej opisano wyrażenia, typy danych, funkcje, predyktaty i podzapytania. Wszystkie opisy uzupełniono krótkimi przykładami, których jednak, jak na książkę tego pokroju, jest zbyt mało, a na dodatek są zbyt proste. Na zakończenie dołączono kilka przydatnych dodatków, w których między innymi opisano specyfikacje zanurzonego i dynamicznego SQL-u, a także kody błędów i niezgodności ze starą wersją Na pewno potrzebną rzeczą jest także bogaty słowniczek pojęć. Książka będzie przydatna dla każdego, kto już pracuje albo też zaczyna poznawać SQL-a - to dobre uzupełnienie pozycji będących już na rynku.
Efekty graficzne w asemblerze
Praca poświęcona jest programowaniu takich efektów graficznych, jak najprostszych - ustawianie palety, wyświetlanie rysunków - oraz nieco trudniejszych, czyli fading (ściemnienie), rotacja palety, shade bobs, scrolling. Ponadto zamieszczono opis technik imitowania rzeczywistości trójwymiarowej, poczynając od prostej grafiki wektorowej, poprzez cieniowanie (pokazane tu na przykładzie metody Gourauda), kończąc na dwóch animowanych symulacjach - tunel i krajobraz.
Praca w zasadzie dotyka zaledwie problematyki programowania grafiki. Jakkolwiek zawiera rozdział prezentujący pokrótce sztukę programowania w asemblerze, to trudno jednak nauczyć się języka z tak lakonicznego opisu. Z drugiej strony, efekty zaprezentowane w książce po raz pierwszy zostały wykorzystane chyba z 10 lat temu. Bardziej zaawansowane natomiast techniki, prezentowane w pracy, pojawiły się w programach demonstracyjnych co najmniej pięć lat temu. Trudno zatem wytłumaczyć zastosowanie asemblera do kodowania wykorzystanych efektów - na współczesnych komputerach te same efekty zaprogramować można w językach wyższego poziomu, a i tak będą działać całkiem płynnie; bardziej skomplikowanych "sztuczek", które naprawdę wymagałyby asemblera, w książce brak. Mimo to polecam tę pracę, zwłaszcza średnio zaawansowanym adeptom sztuki programistycznej.
Anatomia PC. Wydanie II
Książka omawia praktycznie wszystkie elementy komputera PC - i to na poziomie dość zaawansowanym dla entuzjastów PC. Autor podaje tak szczegółowe informacje, jak opis kontrolera stacji dyskietek, jego rejestrów, cykli rozkazowych, a nawet uwzględnienie mechanicznych własności napędu.
Z detalami opisano również system obsługi przerwań sprzętowych, kontroler DMA, sposób obsługi dysku twardego, karty graficzne, system odmierzania czasu, łącza szeregowe i równoległe itd. Mnóstwo dokładnych informacji zawierają też dodatki, prezentujące metody prawidłowej konfiguracji systemu (za pomocą programu SETUP zawartego w BIOS komputera), parametry konfiguracyjne niektórych dysków twardych, a nawet współpracę z zewnętrzną magistralą (oznacza to w praktyce wstęp do projektowania własnych kart rozszerzeń).
Doskonała lektura dla wszystkich, którym od czasu do czasu brakuje określonej informacji - jest duża szansa, że znajdą ją w tym tomie.