ODBIERZ TWÓJ BONUS :: »

Recenzje

HTML 4. Biblia

Bardzo dobrze opracowana książka na temat najnowszej specyfikacji języka HTML. Zresztą nie tylko HTML jest tutaj przedstawiony - autorzy przy okazji pokazują z jakimi językami "współpracuje", a także w jakim kierunku będzie się rozwijał w przyszłości. Osoby obeznane z HTMLem bez problemu będą mogły zapoznać się i korzystać z nowych funkcji oraz znaczników, natomiast mniej zaawansowani mogą doczytać o poprzednich wersjach HTMLa i sposobach przeniesienia zawartości witryny do nowego standardu.

Wiele informacji zostało dostosowanych specjalnie dla polskiego odbiorcy - jest więc np. mowa o polskim kodowaniu i znakach narodowych, ale zabrakło opisu jakiegokolwiek polskiego edytora HTML. A na tym polu mamy się czym pochwalić.

Wstęp tradycyjnie został przygotowany dla osób, które nigdy nie zajmowały się tworzeniem stron, więc krok po kroku mogą prześledzić etap konstruowania witryny i zapoznać się ze wszystkimi istotnymi parametrami. Niektóre informacje są jednak nie zawsze dobrze przygotowane. Tak jest z METAtagami - opisane zostały bardzo chaotycznie, a podany standard Dublin Core Data Set nie zawsze odpowiada faktycznie stosowanym i respektowanym przez wyszukiwarki METAtagom w nagłówku strony.

Oprócz całego języka HTML przedstawiony jest obszernie również CSS, służący do formatowania elementów na stronie. Nie zabrakło wskazówek na temat projektowania witryn, a więc odpowiedniego doboru kolorów, elementów graficznych, zaplanowania nawigacji czy optymalizacji strony. Spora część książki to opis multimediów, a więc wiadomości w jaki sposób załączać grafikę, animację, dźwięki, kontrolki ActiveX, aplety Javy. Jeden rozdział poświęcony jest wprowadzeniu do dynamicznego HTMLa i JavaScriptu.

Książka jest skarbnicą informacji dla początkującego webmastera. Znajdzie on tam nie tylko opis HTMLa, ale również związanych z nim innych technik programowania. Duża ilość objaśnień i opisów pojęć towarzyszących (np. wyjaśnienie czym są łącza T1) pomaga zrozumieć sposób działania sieci, a co za tym idzie takiego zaprojektowania strony, aby odbiorca mógł sprawnie korzystać z zawartości witryny. Drobne niedociągnięcia można w książce znaleźć, jednak całość jest wzorowym opracowaniem, z którego warto korzystać, bo po prostu wiele można się dowiedzieć.

WebReporter Dariusz Majgier 02/2002

Flash 5. Ćwiczenia praktyczne

Oto kolejna książka z serii "Ćwiczenia praktyczne". Ta poświęcona została programowi Flash w wersji piątej. Autorka prowadzi w niej czytelnika za rękę po świecie, w którym tworzenie interaktywnych animacji zajmuje zaledwie chwilkę.

W tej książce czytelnik otrzymuje same konkrety; bez zbędnych udziwnień i ubarwień -- samą esencję informacji. Dlatego też lekturę tej publikacji polecam szczególnie osobom, które chcą poznać podstawy Flasha w ciągu kilku dni.

Język i styl książki zbliżony jest bardzo do kursu Flasha, który znajdziecie na naszych łamach. Z tego co piszcie to ów kurs bardzo Was ciekawi więc z pewnością nie inaczej będzie z tą książką.

Do "Flash 5. Ćwiczenia..." dołączono dyskietkę z plikami potrzebnymi do wykonania opisywanych ćwiczeń. Za niewiele ponad 10 zł otrzymujecie więc doskonałe źródło wiedzy o jednym z najefektywniejszych dodatków do stron WWW.

CD-Action Strefa WWW Michał Łukasiewicz, 02/2002

Flash 5. Podstawy

Flash zdobywa coraz większą popularność. Nasz kurs jest jednym z najbardziej przez Was lubianych działów. Osobom, którym nie wystarczają zawarte tam informacje polecam książkę "Flash 5. Podstawy".

Została ona napisana przez aż trzy osoby. Są to specjaliści w dziedzinie Flash, szczególnie pani Amanda Farr, która zaprojektowała stronę Virtual-FX.net, na której znajduje się masa dodatków do Flasha i porady dla jego użytkowników.

Na grubo ponad 500. stronach w jasny i zrozumiały sposób wyjaśnione zostały podstawy pakietu firmy Macromedia, ale w tym przypadku "postawy" to bardzo obszerne sformułowanie. Czynności, które dla osiągnięcia danego efektu powinien wykonywać czytelnik zostały opisane krok po kroku dzięki czemu ich wykonanie nie powinno przysporzyć żadnych problemów. Ponadto wszystkie rozdziały są bogato ilustrowane co jest kolejnym ukłonem w stronę czytelników.

Do książki niestety nie dołączono płyty z wersją testową Flasha 5. Nie jest to oczywiście wielka wada, gdyż w publikacji zawarto adresy stron, które zawierają ten program.

CD-Action Strefa WWW Michał Łukasiewicz, 02/2002

PHP 4. Biblia

Autorom serwisów internetowych przestaje wystarczać "zwykły" HTML. Aby ułatwić pracę nad serwisami szukają oni alternatywnych rozwiązań. Jednym z nich jest język PHP. Dzięki niemu w bardzo łatwy sposób można tworzyć systemy dodawania newsów, własne księgi gości, liczniki, sondy czy czaty. Książka "PHP 4. Biblia" napisana została właśnie dla tych osób, które chciałyby dogłębnie poznać PHP i nauczyć się wykorzystywać go w praktyce.

Biblia podzielona jest na trzy części. W pierwszej autorzy przedstawiają podstawy języka PHP. Czytelnik nauczy się tutaj jak zainstalować serwer PHP, jak łączyć PHP z HTML oraz pozna podstawowe komendy tego języka. Druga część poświęcona została współpracy PHP z bazami danych SQL. Osoby, które zgłębią tajniki SQL nie będą miały trudności w tworzeniu zaawansowanych systemów zarządzania witryną. Ostatnia część książki nosi nazwę "Techniki zaawansowane". Jak sama nazwa sugeruje omówione zostały tutaj nieco trudniejsze aspekty PHP. Są wśród nich m.in. zasady korzystania z tzw. ciasteczek (ang. Cookies).

Wydawca uruchomił stronę WWW ściśle związaną z tematyką książki. Umieszczono tam kody źródłowe opublikowane w publikacji, dzięki czemu nie będziecie musieli ich wklepywać do edytora. Adres owej strony znajdziecie na końcu "Dodatków".

Podsumowując, "PHP 4. Biblia" to książka ze wszech miar godna polecenia. Dzięki niej bez trudu przebrniecie przez kolejne stadia nauki PHP. Jedyne do czego można się przyczepić to brak dołączonego CD z oprogramowaniem do obsługi PHP, ale bez trudu znajdziecie je w Internecie.

CD-Action Strefa WWW Michał Łukasiewicz, 02/2002

Od skanera do drukarki

Książka Aleksandra Kwaśnego "Od skanera do drukarki" składa się z dwóch części. W pierwszej omówiono budowę i zasadę działania skanerów, aparatów cyfrowych, monitorów i drukarek. A także znaczenie ich parametrów technicznych, kryteria, jakimi należy się kierować przy ich wyborze oraz podstawowe wiadomości o barwie i reprodukcji. Druga część zawiera przykładowe projekty najczęściej wykonywanych prac graficznych –wizytówki, kartki okolicznościowe, prezentacje WWW. Poruszono tu też zagadnienia związane z publikacją materiałów.

Ta pozycja jest skierowana do wszystkich użytkowników wymienionych urządzeń peryferyjnych komputera, sprzedawców i serwisantów tychże, grafików, operatorów DTP, dyrektorów artystycznych oraz webmasterów.

Computer Arts 02/2002
Zamknij Pobierz aplikację mobilną Helion