Recenzje
Efekty graficzne w asemblerze
Praca poświęcona jest programowaniu takich efektów graficznych, jak najprostszych - ustawianie palety, wyświetlanie rysunków - oraz nieco trudniejszych, czyli fading (ściemnienie), rotacja palety, shade bobs, scrolling. Ponadto zamieszczono opis technik imitowania rzeczywistości trójwymiarowej, poczynając od prostej grafiki wektorowej, poprzez cieniowanie (pokazane tu na przykładzie metody Gourauda), kończąc na dwóch animowanych symulacjach - tunel i krajobraz.
Praca w zasadzie dotyka zaledwie problematyki programowania grafiki. Jakkolwiek zawiera rozdział prezentujący pokrótce sztukę programowania w asemblerze, to trudno jednak nauczyć się języka z tak lakonicznego opisu. Z drugiej strony, efekty zaprezentowane w książce po raz pierwszy zostały wykorzystane chyba z 10 lat temu. Bardziej zaawansowane natomiast techniki, prezentowane w pracy, pojawiły się w programach demonstracyjnych co najmniej pięć lat temu. Trudno zatem wytłumaczyć zastosowanie asemblera do kodowania wykorzystanych efektów - na współczesnych komputerach te same efekty zaprogramować można w językach wyższego poziomu, a i tak będą działać całkiem płynnie; bardziej skomplikowanych "sztuczek", które naprawdę wymagałyby asemblera, w książce brak. Mimo to polecam tę pracę, zwłaszcza średnio zaawansowanym adeptom sztuki programistycznej.
Anatomia PC. Wydanie II
Książka omawia praktycznie wszystkie elementy komputera PC - i to na poziomie dość zaawansowanym dla entuzjastów PC. Autor podaje tak szczegółowe informacje, jak opis kontrolera stacji dyskietek, jego rejestrów, cykli rozkazowych, a nawet uwzględnienie mechanicznych własności napędu.
Z detalami opisano również system obsługi przerwań sprzętowych, kontroler DMA, sposób obsługi dysku twardego, karty graficzne, system odmierzania czasu, łącza szeregowe i równoległe itd. Mnóstwo dokładnych informacji zawierają też dodatki, prezentujące metody prawidłowej konfiguracji systemu (za pomocą programu SETUP zawartego w BIOS komputera), parametry konfiguracyjne niektórych dysków twardych, a nawet współpracę z zewnętrzną magistralą (oznacza to w praktyce wstęp do projektowania własnych kart rozszerzeń).
Doskonała lektura dla wszystkich, którym od czasu do czasu brakuje określonej informacji - jest duża szansa, że znajdą ją w tym tomie.
Po prostu HTML
Nie daj sie, czyli jak komputer może cię wykończyć
Co prawda autor ostrzega, by nie traktować jego dziełka jako substytutu lekarza, ale uważnymi czytelnikami tej książki powinni być właśnie lekarze...
Java
Na konferencji prasowej, zorganizowanej przez Wydawnictwo Naukowe PWN, poświęconej publikacji elektronicznych słowników i encyklopedii, zadawano wiele różnych pytań. Wśród nich padło następujące: "W jakim języku napisane są te programy, czy jest to język Java?". No właśnie, czy do pisania tego typu programów multimedialnych można zastosować Javę. Aby rozstrzygnąć ten problem proponuję (między innymi osobie, która zadała powyższe pytanie) przeczytać książkę pod tytułem Java, napisaną przez Orcę Starbuck, Arthura van Hoff i Sami Shaio, współautorów Javy, a zarazem pracowników firmy Sun Microsystems.
Arthur van Hoff pracuje nad językiem Java oraz przglądarką HotJava od 1993 roku, jest autorem kompilatora dla Javy. Razem z Sami pomagał w projektowaniu Java Applet API. Sami Shiao jest autorem bibliotek języka Java dotyczących interfejsu z użytkownikiem. Projektował również mechanizmy bezpieczeństwa zaimplementowane w tym języku. Orca Starbuck jest inżynierem wspomagającym w projekcie dotyczącym języka Java. Książka przeznaczona jest dla administratorów sieci WWW i tych, którzy chcą tworzyć własne strony w Internecie, a także dla tych, którzy chcą wiedzieć, czym jest język Java.
Układ treści recenzowanej książki, sprawia wrażenie przemyślanego. Na początku, czytelnik zapoznaje się z prostymi tematami, a następnie zagłębia w bardziej skomplikowane. Autorzy zaczęli książkę od wyjaśnienia czytelnikom czym jest język Java i jakie są różnice między Javą, apletami Javy i HotJavą. Również na początku definiują podstawowe pojęcia, z którymi można spotkać się w trakcie czytania książki. W opisie języka Java (łącznie z historią jego powstania) autorzy podali te cechy, dzięki którym jest on szczególnie przydatny do stosowania w Internecie, a przede wszystkim na stronach WWW. Podstawowe, ale bardzo istotne informacje na temat apletów Javy pozwolą czytelnikowi zapoznać się z działaniem apletów oraz sposobami dodawania ich do stron WWW. Sporo apletów gotowych do zastosowania, znajduje się na dołączonych do książki dwóch dyskietek. Dyskietki te zawierają również gotowe strony WWW, w których zawarte są aplety z podanych przykładów.
Jeśli czytelnik już wie czym jest Java i jak korzystać z apletów, może zagłębić się w informacje związane z głównymi cechami języka Java oraz mechanizmami pozwalającymi na tworzenie własnych apletów. Są to informacje przeznaczone dla tych czytelników, którzy mają pewne doświadczenie w programowaniu w języku C (Java używa składni tego języka). Znajomość języka C++ jest bardzo pomocna w zrozumieniu tej części książki, chociaż jeśli ktoś go nie zna też nie powinien mieć problemów, gdyż programowanie obiektowe w Javie jest bardzo uproszczone, jako że wszystkie cechy języka wysokiego poziomu, które nie są konieczne, zostały usunięte.
Na zakończenie książki, autorzy zamieścili przewodnik po dołączonych apletach i ich kody źródłowe, a także opis kompilatora (javac) oraz interpretera (java) języka Java. Javac i java są elementami pakietu Java Develpoer's Kit, przeznaczonego dla systemów Windows 95 i Windows NT. Dla dociekliwych, autorzy książki podali wiele adresów URL, pod którymi można znaleźć więcej informacji, na tematy łączące się w jakiś sposób z językiem Java, a także informacji na temat sieci, WWW, języka HTML, protokołów, przeglądarek itp.
Autorzy napisali sympatyczną książkę, pozwalającą zrobić użytkownikom Internetu krok naprzód przy tworzeniu własnych stron WWW, a niewtajemniczonym zapoznać się z Javą. Do wydawnictwa można zgłosić jedną propozycję, by w kolejnych wydaniach zamieściło w kolorach przynajmniej aplety, bo ile czytelnik traci na oglądaniu ich w wersji czarno-białej, może przekonać się dopiero po obejrzeniu załączonych dyskietek. A do tego potrzebna jest przeglądarka umożliwiająca uruchamianie apletów Javy.