Recenzje
C++ Builder 5. Vademecum profesjonalisty. Tom I
Już widziałam takie książki, w których autor długo rozwodzi się nad prostymi zagadnieniami, a nie ma rozwiązań dla konkretnych problemów. No ale jak już ją dostałam, to trzeba było przynajmniej do niej zajrzeć. Otworzyłam i się zdziwiłam czytając już spis treści. Wymienione tematy -- poza pierwszymi -- raczej nie należą do podstawowych. Następnie zobaczyłam nazwiska czterech głównych autorów i kilkunastu współautorów. Wszyscy to albo zawodowi programiści, albo przynajmniej z dużym doświadczeniem (co chyba jest równoważne).
Dzięki wprowadzeniu dowiedziałam się, dlaczego lista autorów jest taka długa. Okazało się, że każdy z nich napisał rozdział poświęcony zagadnieniom, w których ma największe doświadczenie. Zaciekawiło mnie to bardzo, gdyż miałam nadzieję, że autorzy nie ograniczą się do banałów. Nie zawiodłam się. Pierwsze rozdziały zawierają wstęp do C++ Builder 5 i dobre rady dotyczące programowania. Dalsze rozdziały dotyczą konkretnych tematów (na przykład "Tworzenie własnych komponentów", "Programowanie serwerów WWW" czy "Zaawansowane techniki graficzne -- OpenGL, DirectX") i opisują dane zagadnienia dość dokładnie.
Do publikacji dołączony jest CD-ROM z kodami źródłowymi z książki. Bardzo się ucieszyłam, że wszystkie komentarze w programach są w języku polskim. Ułatwia to analizę kodu źródłowego. Oprócz tego znalazłam tam różne ciekawe programy, takie jak PatchMaker do generowania patchy (łatek na programy) czy InstallShield Express – do tworzenia programów instalacyjnych. Jest również 60-dniowa wersja C++ Builder 5.
Na koniec pytanie – do kogo ta książka jest adresowana? Według autorów (ja się z nimi zgadzam) "ta książka nie jest podręcznikiem dla osób uczących się języka C++, nie jest także podręcznikiem omawiającym sposoby obsługi C++ Builder." Natomiast jeśli znasz podstawy programowania w C++ Builderze i interesujesz się programowaniem to jest to książka dla ciebie.
Paint Shop Pro. Podstawy
"Błądząc" po rozdziałach można zauważyć, że całość zapewnia miękkie przejścia od podstaw, aż po techniki bardziej zaawansowane. Zapewnia to początkującym użytkownikom bezstresowe przejście przez żmudny proces uczenia się. Jedynym mankamentem, jaki udaje się zauważyć na pierwszy rzut oka, jest wielkość czcionki, jaką użyto w omawianej książce. Jednakże i na to jest wytłumaczenie! Po co taszczyć ze sobą ogromne książki – "manuale", kiedy ta mieści się swobodnie w torebce, nawet tej damskiej :). Serdecznie zachęcam do lektury!
Illustrator 9/9 PL f/x
Ilustracje i zdjęcia, potrzebne do wykonania przedstawianych projektów, załączone są do książki na CD-ROM-ie. Co na początku zwróciło moją uwagę, to pierwsza linia we wstępie, mówiąca, że pozycja przeznaczona jest dla średniozaawansowanych użytkowników. Jednakże początkujący znajdą w tej pozycji wiele ciekawych wskazówek i wyjaśnień. De facto autorka doskonale zmieszała poziomy zaawansowania czytelników. Przedstawiane projekty są na wysokim poziomie, natomiast metody nauki nadają się dla tych, którzy spotykają się pierwszy raz z produktem firmy Adobe -- Illustrator.
HTML 4. Biblia
Wiele informacji zostało dostosowanych specjalnie dla polskiego odbiorcy - jest więc np. mowa o polskim kodowaniu i znakach narodowych, ale zabrakło opisu jakiegokolwiek polskiego edytora HTML. A na tym polu mamy się czym pochwalić.
Wstęp tradycyjnie został przygotowany dla osób, które nigdy nie zajmowały się tworzeniem stron, więc krok po kroku mogą prześledzić etap konstruowania witryny i zapoznać się ze wszystkimi istotnymi parametrami. Niektóre informacje są jednak nie zawsze dobrze przygotowane. Tak jest z METAtagami - opisane zostały bardzo chaotycznie, a podany standard Dublin Core Data Set nie zawsze odpowiada faktycznie stosowanym i respektowanym przez wyszukiwarki METAtagom w nagłówku strony.
Oprócz całego języka HTML przedstawiony jest obszernie również CSS, służący do formatowania elementów na stronie. Nie zabrakło wskazówek na temat projektowania witryn, a więc odpowiedniego doboru kolorów, elementów graficznych, zaplanowania nawigacji czy optymalizacji strony. Spora część książki to opis multimediów, a więc wiadomości w jaki sposób załączać grafikę, animację, dźwięki, kontrolki ActiveX, aplety Javy. Jeden rozdział poświęcony jest wprowadzeniu do dynamicznego HTMLa i JavaScriptu.
Książka jest skarbnicą informacji dla początkującego webmastera. Znajdzie on tam nie tylko opis HTMLa, ale również związanych z nim innych technik programowania. Duża ilość objaśnień i opisów pojęć towarzyszących (np. wyjaśnienie czym są łącza T1) pomaga zrozumieć sposób działania sieci, a co za tym idzie takiego zaprojektowania strony, aby odbiorca mógł sprawnie korzystać z zawartości witryny. Drobne niedociągnięcia można w książce znaleźć, jednak całość jest wzorowym opracowaniem, z którego warto korzystać, bo po prostu wiele można się dowiedzieć.
Flash 5. Podstawy
Została ona napisana przez aż trzy osoby. Są to specjaliści w dziedzinie Flash, szczególnie pani Amanda Farr, która zaprojektowała stronę Virtual-FX.net, na której znajduje się masa dodatków do Flasha i porady dla jego użytkowników.
Na grubo ponad 500. stronach w jasny i zrozumiały sposób wyjaśnione zostały podstawy pakietu firmy Macromedia, ale w tym przypadku "postawy" to bardzo obszerne sformułowanie. Czynności, które dla osiągnięcia danego efektu powinien wykonywać czytelnik zostały opisane krok po kroku dzięki czemu ich wykonanie nie powinno przysporzyć żadnych problemów. Ponadto wszystkie rozdziały są bogato ilustrowane co jest kolejnym ukłonem w stronę czytelników.
Do książki niestety nie dołączono płyty z wersją testową Flasha 5. Nie jest to oczywiście wielka wada, gdyż w publikacji zawarto adresy stron, które zawierają ten program.

