Recenzje
JavaScript. Ćwiczenia praktyczne
Przykładowe skrypty są raczej proste, jednak bardzo przydatne. Początkujący ma więc "gotowce", które po zmodyfikowaniu może używać do wielu celów na własnej stronie WWW.
Opisane zostały typy danych, pętle, warunki, funkcje, procedury, podstawowe obiekty i przetwarzanie formularzy. Wszystko na konkretnych przykładach.
Książka jest dobrym rozwiązaniem w przypadku osób, które lubią uczyć się na praktycznych rozwiązaniach nie zwracając większej wagi na tekst i opisy. Układ książki jest czytelny a informacje podane w przejrzysty sposób.
Szkoda, że przykładów nie jest znacznie więcej i nie dotyczą również bardziej zaawansowanych technik, ale początkujący powinni być z tej książki zadowoleni.
PHP 4. Tworzenie stron WWW. Ćwiczenia praktyczne
Opisane są podstawy języka, pętle, operatory, zmienne, funkcje i tablice. Następnie na podstawie kilkudziesięciu skryptów autor przedstawia poszczególne instrukcje w działaniu. Z ciekawszych programów można znaleźć m.in. księgę gości, system prostych newsów na stronie, ankietę, webring, galerię zdjęć i wspaniale opisane forum.
Zachwycam się forum, ponieważ w sieci nie ma zbyt wielu dokumentów, które opisałyby działanie mechanizmu wcinania za pomocą funkcji rekurencyjnej, na tyle jasno i czytelnie, aby młody webmaster mógł pokusić się o prostą modyfikację skryptu do swoich potrzeb. Ten jeden rozdział był bardzo potrzebny i z pewnością przyda się wielu programistom, którzy nie znają algorytmów działania forum.
Książka napisana jest prostym językiem, a więc dla początkującego wyśmienita. Gotowe przykłady i jasne opisy sprawiają, że łatwo można przytaczane fragmenty kodu zastosować we własnych projektach.
Flash 5 ActionScript. Techniki zaawansowane
Wiele flashowych animacji i gier wykorzystuje przede wszystkim ActionScript, traktując grafikę jako dodatki. Oryginalna dokumentacja dostarczana wraz z programem wyjaśnia wszystkie polecenia, ale na poziomie podstawowym. Bez dobrej książki, trudno jest stworzyć zaawansowane projekty.
Autorzy książki skupili się wyłącznie na technikach zaawansowanych. Mamy więc szybkie wprowadzenie i omówienie technik animacji, sposobów zapisywania poleceń i podstaw programowania obiektowego. Następnie opisane zostały obiekty, metody, właściwości, struktura projektu i interfejsy użytkownika. Nie zabrakło opisu dotyczącego zastosowania dźwięków, tworzenia gier, rozbudowanych witryn i współpracy ActionScriptu z językiem XML. Jednym zdaniem -- kopalnia wiedzy.
Książka przeznaczona jest dla doświadczonych użytkowników, którzy wcześniej próbowali swoich sił w programowaniu i dobrze znają program Flash. Dużo przykładów i bardzo pomocnych wskazówek ułatwia przyswojenie materiału. Autorzy przedstawili wiele algorytmów, które znacznie poprawiają wydajność animacji i pozwalają tworzyć skrypty proste i uniwersalne, łatwe do zarządzania, szczególnie gdy nad animacją pracuje więcej osób.
Pomimo tego, że książka pełna jest terminów technicznych, czyta się ją wygodnie i naturalnie (jeżeli ktoś jest informatykiem, będzie wdzięczny autorom za "konkretny" język). Każdy kto poważnie myśli o tworzeniu zaawansowanych animacji z wykorzystaniem ActionScriptu powinien zapoznać się z tą książką. Polecam.
Wprowadzenie do informatyki
Niezawodność oprogramowania
Większość programistów uważa, że do ich obowiązków należy jedynie produkcja kodu źródłowego aplikacji, a problemami związanymi z błędami w implementacji powinni zająć się testerzy. To oczywiście błędne założenie. Każdy programista może znacznie podnieść jakość pisanego przez siebie oprogramowania już w momencie pisania kodu źródłowego, odpowiednio zabezpieczając się na wypadek możliwych błędów i unikając niebezpiecznych konstrukcji. Jest to więc kwestia stylu, a ten stanowi wyznacznik profesjonalizmu.
Z książki Steve'a Maguire można naprawdę wiele się dowiedzieć. Po pierwsze, autor opisuje ogromną ilość sytuacji, w których pozornie poprawny kod może spowodować błąd. Po drugie, dokładnie tłumaczy dlaczego tak jest, dodatkowo odwołując się do swojego niebagatelnego doświadczenia. Po trzecie, każdy błąd poparty jest stosownym fragmentem kodu źródłowego pisanego w języku C.
Podczas lektury, która bardzo mnie wciągnęła, częstokroć zdawałem sobie sprawę z tego, jak często "idąc na skróty" dokonywałem ryzykownych modyfikacji pisanych programów. Najbardziej podobał mi się sposób, w jaki autor z lekką dozą ironii (tutaj należy pochwalić tłumacza), albo rzeczowo wciąga czytelnika w swoisty dialog. Trzeba przyznać, że lektura może mocno pochłonąć, a refleksje z niej idące z pewnością okażą się odkrywcze i zaskakujące.
Książkę gorąco polecam średniozaawansowanym i zaawansowanym programistom.