Java. Programowanie funkcyjne
- Autor:
- Pierre-Yves Saumont
- Promocja Przejdź
- Wydawnictwo:
- Helion
- Wydawnictwo:
- Helion
- Ocena:
- Bądź pierwszym, który oceni tę książkę
- Stron:
- 480
- Druk:
- oprawa miękka
- 3w1 w pakiecie:
-
PDFePubMobi
Opis książki Java. Programowanie funkcyjne
Większość programistów pracuje zgodnie z paradygmatem programowania imperatywnego, który polega na tworzeniu ciągu instrukcji zmieniających stan programu. Najpoważniejszą wadą tej metody pracy jest podatność kodu na błędy, które trudno jest później wykryć i usunąć. Alternatywą jest programowanie funkcyjne — metodyka, która kładzie największy nacisk na stałe i funkcje. Takie programowanie polega na konstruowaniu funkcji oraz na obliczaniu wartości wyrażeń. W ten sposób otrzymuje się kod odporny na błędy. Niestety, nie zawsze można skorzystać z języków do programowania funkcyjnego.
Niniejsza książka stanowi znakomite wprowadzenie do programowania funkcyjnego na przykładzie Javy. Przedstawiono tu zasady programowania funkcyjnego i metody budowania funkcyjnych struktur danych. Poprzez poznanie paradygmatu funkcyjnego możliwe staje się pisanie lepszych programów, a tworzony kod zawiera mniej błędów i staje się zdecydowanie bardziej niezawodny. W każdym rozdziale znalazły się przykłady kodu, a także ćwiczenia, instrukcje i wskazówki, dzięki którym opanowanie poszczególnych koncepcji stanie się o wiele łatwiejsze. Wyczerpująco omówiono tu m.in. transparentność referencyjną, niezmienność, trwałość i leniwe obliczanie wartości.
Najważniejsze zagadnienia:
- sterowanie wykonaniem programu
- różne rodzaje funkcji w Javie
- rekurencja i jej różne zastosowania
- operacje wejścia-wyjścia
- obsługa błędów
- Java 8 a programowanie funkcyjne
Programowanie funkcyjne — pisz kod funkcjonalny!
Pierre-Yves Saumont jest doświadczonym programistą Javy. Od trzydziestu lat tworzy oprogramowanie wykorzystywane w przedsiębiorstwach. Jest inżynierem do spraw badań i rozwoju w firmie Alcatel-Lucent Submarine Networks. W 1999 r. napisał pierwszą francuskojęzyczną książkę traktującą o programowaniu w Javie (Le guide du developpeur Java).
Podobne produkty
-
Wielkie umysły programowania. Jak myślą i pracu... Wielkie umysły programowania. Jak myślą i pracują twórcy najważniejszych języków
Federico Biancuzzi, Shane Warden
-
Czysty kod. Podręcznik dobrego programisty Czysty kod. Podręcznik dobrego programisty
Robert C. Martin
-
Algorytmy Data Science. Siedmiodniowy przewodni... Algorytmy Data Science. Siedmiodniowy przewodnik. Wydanie II
David Natingga
-
Refaktoryzacja. Ulepszanie struktury istniejące... Refaktoryzacja. Ulepszanie struktury istniejącego kodu. Wydanie II
Martin Fowler
-
Algorytmy. Ilustrowany przewodnik Algorytmy. Ilustrowany przewodnik
Aditya Bhargava
-
Czysta architektura. Struktura i design oprogra... Czysta architektura. Struktura i design oprogramowania. Przewodnik dla profesjonalistów
Robert C. Martin
Ebooka przeczytasz na:
-
czytnikach Inkbook, Kindle, Pocketbook i innych
-
systemach Windows, MacOS i innych
-
systemach Windows, Android, iOS, HarmonyOS
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących formaty: PDF, EPub, Mobi
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Audiobooka posłuchasz:
-
w aplikacji Ebookpoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych
-
na dowolonych urządzeniach i aplikacjach obsługujących format MP3 (pliki spakowane w ZIP)
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Kurs Video zobaczysz:
-
w aplikacji Ebookpoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych
-
na dowolonych urządzeniach i aplikacjach obsługujących format MP4 (pliki spakowane w ZIP)
Szczegóły książki
- Tytuł oryginału:
- Functional Programming in Java: How to improve your Java programs using functional techniques
- Tłumaczenie:
- Rafał Jońca
- ISBN Książki drukowanej:
- 978-83-283-3324-6, 9788328333246
- Data wydania książki drukowanej:
- 2017-09-20
- ISBN Ebooka:
- 978-83-283-3325-3, 9788328333253
- Data wydania ebooka:
-
2017-09-20
Data wydania ebooka często jest dniem wprowadzenia tytułu do sprzedaży i może nie być równoznaczna z datą wydania książki papierowej. Dodatkowe informacje możesz znaleźć w darmowym fragmencie. Jeśli masz wątpliwości skontaktuj się z nami sklep@helion.pl.
- Format:
- 170x230
- Numer z katalogu:
- 61767
- Rozmiar pliku Pdf:
- 4.0MB
- Rozmiar pliku ePub:
- 4.0MB
- Rozmiar pliku Mobi:
- 4.0MB
- Pobierz przykładowy rozdział PDF
- Przykłady na ftp
Ebook zawiera materiały dodatkowe, które możesz pobrać z serwera FTP - link znajdziesz na stronie redakcyjnej.
- Erraty / Zgłoś erratę
- Kategorie:
Programowanie » Java - Programowanie
Spis treści książki
- 1.1. Czym jest programowanie funkcyjne? (24)
- 1.2. Pisanie użytecznych programów bez efektów ubocznych (26)
- 1.3. W jaki sposób transparentność referencyjna czyni program bezpieczniejszym? (28)
- 1.4. Zalety programowania funkcyjnego (28)
- 1.5. Wykorzystanie modelu z zastępowaniem do rozumowania na temat programu (30)
- 1.6. Zastosowanie zasad funkcyjnych na prostym przykładzie (31)
- 1.7. Osiąganie limitów abstrakcji (36)
- 1.8. Podsumowanie (37)
- 2.1. Czym jest funkcja? (40)
- 2.1.1. Funkcje w świecie rzeczywistym (40)
- 2.2. Funkcje w Javie (45)
- 2.2.1. Metody funkcyjne (45)
- 2.2.2. Interfejsy funkcyjne Javy i klasy anonimowe (50)
- 2.2.3. Złożenie funkcji (52)
- 2.2.4. Funkcje polimorficzne (52)
- 2.2.5. Upraszczanie kodu za pomocą funkcji anonimowych (53)
- 2.3. Zaawansowane funkcjonalności funkcji (55)
- 2.3.1. Co z funkcjami dotyczącymi kilku argumentów? (56)
- 2.3.2. Zastosowanie funkcji z częściowym rozwinięciem (57)
- 2.3.3. Funkcje wyższego rzędu (57)
- 2.3.4. Polimorficzne funkcje wyższego rzędu (58)
- 2.3.5. Użycie funkcji anonimowych (61)
- 2.3.6. Funkcje lokalne (63)
- 2.3.7. Domknięcia (64)
- 2.3.8. Częściowe zastosowanie funkcji i automatyczne rozwijanie (66)
- 2.3.9. Zamiana argumentów częściowo zastosowanych funkcji (70)
- 2.3.10. Funkcje rekurencyjne (71)
- 2.3.11. Funkcja tożsamościowa (73)
- 2.4. Interfejsy funkcyjne Javy 8 (74)
- 2.5. Debugging funkcji anonimowych (75)
- 2.6. Podsumowanie (78)
- 3.1. Zamiana standardowych struktur sterujących na ich funkcyjne odpowiedniki (80)
- 3.2. Abstrakcja struktur sterujących (81)
- 3.2.1. Czyszczenie kodu (85)
- 3.2.2. Alternatywa dla if ... else (88)
- 3.3. Abstrakcja iteracji (92)
- 3.3.1. Abstrakcja operacji na liście dzięki odwzorowaniu (94)
- 3.3.2. Tworzenie list (95)
- 3.3.3. Wykorzystanie operacji dotyczących głowy i ogona (96)
- 3.3.4. Funkcyjne dodawanie do listy (97)
- 3.3.5. Redukcja i zwijanie list (97)
- 3.3.6. Kompozycja odwzorowań i mapowanie kompozycji (103)
- 3.3.7. Stosowanie efektów dla list (104)
- 3.3.8. Funkcyjne podejście do danych wyjściowych (105)
- 3.3.9. Budowanie list referencji odwrotnych (106)
- 3.4. Zastosowanie właściwych typów (109)
- 3.4.1. Problemy ze standardowymi typami (109)
- 3.4.2. Definiowanie typów wartości (112)
- 3.4.3. Przyszłość typów wartości w Javie (115)
- 3.5. Podsumowanie (115)
- 4.1. Różnice między rekurencją i rekurencją odwrotną (118)
- 4.1.1. Przykład z dodawaniem dla obu rodzajów rekurencji (118)
- 4.1.2. Implementacja rekurencji w Javie (119)
- 4.1.3. Wykorzystanie eliminacji wywołania ogonowego (119)
- 4.1.4. Użycie funkcji i metod z rekurencją ogonową (120)
- 4.1.5. Abstrakcja rekurencji (120)
- 4.1.6. Utworzenie wersji zapewniającej prostą podmianę metody rekurencyjnej bazującej na stosie (124)
- 4.2. Stosowanie funkcji rekurencyjnych (126)
- 4.2.1. Korzystanie z lokalnie zdefiniowanych funkcji (127)
- 4.2.2. Zapewnienie funkcji działających jako rekurencje ogonowe (128)
- 4.2.3. Funkcje podwójnie rekurencyjne - ciąg Fibonacciego (128)
- 4.2.4. Zamiana metod dla list na wersje rekurencyjne i bezpieczne dla stosu (131)
- 4.3. Kompozycja ogromnej liczby funkcji (134)
- 4.4. Korzystanie z memoizacji (137)
- 4.4.1. Memoizacja w programowaniu imperatywnym (137)
- 4.4.2. Memoizacja w funkcjach rekurencyjnych (138)
- 4.4.3. Memoizacja automatyczna (140)
- 4.5. Podsumowanie (146)
- 5.1. Jak klasyfikować kolekcje danych? (147)
- 5.1.1. Różne rodzaje list (148)
- 5.1.2. Względna oczekiwana wydajność listy (149)
- 5.1.3. Wymiana czasu na zajętość pamięci lub czasu kontra złożoność (150)
- 5.1.4. Modyfikacja na miejscu (151)
- 5.1.5. Trwałe struktury danych (152)
- 5.2. Implementacja niezmiennej, trwałej listy jednokierunkowej (153)
- 5.3. Współdzielenie danych w operacjach na liście (156)
- 5.3.1. Dodatkowe operacje na liście (158)
- 5.4. Wykorzystanie rekurencji do zwijania list za pomocą funkcji wyższego rzędu (163)
- 5.4.1. Bazująca na stercie, rekurencyjna wersja foldRight (169)
- 5.4.2. Odwzorowanie i filtrowanie list (171)
- 5.5. Podsumowanie (173)
- 6.1. Problemy ze wskaźnikiem null (176)
- 6.2. Alternatywy dla referencji null (177)
- 6.3. Typ danych Option (180)
- 6.3.1. Pobranie wartości z Option (182)
- 6.3.2. Stosowanie funkcji dla wartości opcjonalnych (184)
- 6.3.3. Kompozycja obiektów Option (185)
- 6.3.4. Sposoby użycia Option (187)
- 6.3.5. Inne sposoby łączenia opcji (191)
- 6.3.6. Kompozycja List z Option (193)
- 6.4. Różne narzędzia dodatkowe dla Option (195)
- 6.4.1. Testowanie, czy to Some, czy None (195)
- 6.4.2. Implementacja metod equals i hashcode (195)
- 6.5. Jak i gdzie używać Option? (196)
- 6.6. Podsumowanie (199)
- 7.1. Problemy do rozwiązania (201)
- 7.2. Typ Either (203)
- 7.2.1. Kompozycja klasy Either (204)
- 7.3. Typ Result (206)
- 7.3.1. Dodawanie metod do klasy Result (207)
- 7.4. Wzorce Result (209)
- 7.5. Zaawansowana obsługa Result (216)
- 7.5.1. Stosowanie predykatów (216)
- 7.5.2. Mapowanie porażek (217)
- 7.5.3. Dodanie metod fabrycznych (220)
- 7.5.4. Stosowanie efektów (221)
- 7.5.5. Zaawansowana kompozycja wyników (224)
- 7.6. Podsumowanie (227)
- 8.1. Problem z length (230)
- 8.1.1. Problem wydajności (230)
- 8.1.2. Zalety memoizacji (231)
- 8.1.3. Wady memoizacji (231)
- 8.1.4. Faktyczna wydajność (233)
- 8.2. Kompozycja List i Result (233)
- 8.2.1. Metody List zwracające Result (233)
- 8.2.2. Konwersja z List<Result> na Result<List> (235)
- 8.3. Abstrakcja typowych operacji na listach (238)
- 8.3.1. Zszywanie i rozszywanie list (238)
- 8.3.2. Dostęp do elementów na podstawie ich indeksów (241)
- 8.3.3. Dzielenie list (243)
- 8.3.4. Poszukiwanie podlist (247)
- 8.3.5. Różnorakie funkcje dotyczące obsługi list (248)
- 8.4. Automatyczne przetwarzanie równoległe list (251)
- 8.4.1. Nie wszystkie obliczenia można zrównoleglić (251)
- 8.4.2. Podział listy na podlisty (252)
- 8.4.3. Zrównoleglone przetwarzanie podlist (253)
- 8.5. Podsumowanie (255)
- 9.1. Zrozumieć rygor i lenistwo (258)
- 9.1.1. Java jest językiem rygorystycznym (258)
- 9.1.2. Problem z rygorem (259)
- 9.2. Implementacja wersji leniwej (261)
- 9.3. Rzeczy, których nie wykonamy bez lenistwa (262)
- 9.4. Dlaczego nie użyjemy klasy Stream z Javy 8? (263)
- 9.5. Tworzenie struktury danych dla leniwej listy (263)
- 9.5.1. Memoizacja wyliczonych wartości (265)
- 9.5.2. Modyfikacja strumienia (268)
- 9.6. Prawdziwa esencja lenistwa (271)
- 9.6.1. Zwijanie strumieni (273)
- 9.7. Obsługa strumieni nieskończonych (278)
- 9.8. Unikanie referencji null i modyfikowalnych pól (280)
- 9.9. Podsumowanie (282)
- 10.1. Drzewo binarne (286)
- 10.1.1. Drzewa zrównoważone i niezbalansowane (287)
- 10.1.2. Rozmiar, wysokość i głębia (287)
- 10.1.3. Drzewa liściaste (288)
- 10.1.4. Uporządkowane drzewa binarne lub też drzewa binarne wyszukiwania (288)
- 10.1.5. Kolejność wstawiania (289)
- 10.1.6. Kolejność przejścia przez drzewo (290)
- 10.2. Implementacja drzewa binarnego (292)
- 10.3. Usuwanie elementów z drzew (298)
- 10.4. Łączenie dowolnych drzew (300)
- 10.5. Zwijanie drzewa (304)
- 10.5.1. Zwijanie za pomocą dwóch funkcji (305)
- 10.5.2. Zwijanie za pomocą jednej funkcji (307)
- 10.5.3. Którą implementację zwinięcia wybrać? (308)
- 10.6. Odwzorowanie drzew (310)
- 10.7. Równoważenie drzew (311)
- 10.7.1. Obracanie drzew (311)
- 10.7.2. Równoważenie drzew za pomocą algorytmu Day-Stout-Warren (314)
- 10.7.3. Automatycznie równoważące się drzewa (315)
- 10.7.4. Rozwiązywanie właściwego problemu (316)
- 10.8. Podsumowanie (317)
- 11.1. Lepsza wydajność i bezpieczeństwo stosu dzięki samobalansującym się drzewom (320)
- 11.1.1. Prosta struktura drzewa (320)
- 11.1.2. Wstawianie elementu do drzewa czerwono-czarnego (325)
- 11.2. Przykład użycia drzew czerwono-czarnych - mapowanie (330)
- 11.2.1. Implementacja klasy Map (330)
- 11.2.2. Rozbudowania klasy Map (333)
- 11.2.3. Użycie klasy Map dla kluczy bez możliwości porównywania (334)
- 11.3. Implementacja funkcyjnej kolejki priorytetowej (336)
- 11.3.1. Protokół dostępowy dla kolejki priorytetowej (336)
- 11.3.2. Sposoby użycia kolejek priorytetowych (337)
- 11.3.3. Wymagania implementacyjne (337)
- 11.3.4. Struktura danych nazywana kopcem lewostronnym (338)
- 11.3.5. Implementacja kopca lewostronnego (338)
- 11.3.6. Implementacja interfejsu przypominającego kolejkę (343)
- 11.4. Kolejka priorytetowa dla elementów bez możliwości porównywania (344)
- 11.5. Podsumowanie (349)
- 12.1. Funkcjonalny generator liczb losowych (352)
- 12.1.1. Interfejs generatora liczb losowych (353)
- 12.1.2. Implementacja generatora liczb losowych (354)
- 12.2. Ogólne API do obsługi stanu (357)
- 12.2.1. Korzystanie z operacji na stanie (358)
- 12.2.2. Kompozycja operacji na stanie (359)
- 12.3. Ogólna obsługa stanu (363)
- 12.3.1. Wzorce stanu (364)
- 12.3.2. Tworzenie maszyny stanowej (365)
- 12.3.3. Kiedy korzystać ze stanu i maszyny stanowej (370)
- 12.4. Podsumowanie (371)
- 13.1. Stosowanie efektów w kontekście (374)
- 13.1.1. Czym są efekty? (374)
- 13.1.2. Implementacja efektów (375)
- 13.1.3. Bardziej użyteczne efekty dla porażek (377)
- 13.2. Odczyt danych (380)
- 13.2.1. Odczyt danych z konsoli (380)
- 13.2.2. Odczyt danych z pliku (384)
- 13.2.3. Testowanie z zadanymi danymi wejściowymi (386)
- 13.3. Naprawdę funkcyjne wejście-wyjście (387)
- 13.3.1. W jaki sposób zapewnić pełną funkcyjność wejścia-wyjścia? (387)
- 13.3.2. Implementacja w pełni funkcyjnego wejścia-wyjścia (388)
- 13.3.3. Łączenie operacji wejścia-wyjścia (389)
- 13.3.4. Obsługa wejścia za pomocą IO (390)
- 13.3.5. Rozszerzanie typu IO (393)
- 13.3.6. Uczynienie typu IO bezpiecznym dla stosu (395)
- 13.4. Podsumowanie (400)
- 14.1. Model aktora (402)
- 14.1.1. Asynchroniczne komunikaty (403)
- 14.1.2. Obsługa zrównoleglenia (403)
- 14.1.3. Obsługa zmiany stanu aktora (404)
- 14.2. Budowanie frameworka aktora (405)
- 14.2.1. Ograniczenia prezentowanego frameworka aktora (405)
- 14.2.2. Projektowanie interfejsów frameworka aktorów (405)
- 14.2.3. Implementacja AbstractActor (407)
- 14.3. Zmuszenie aktorów do działania (408)
- 14.3.1. Implementacja przykładu z ping-pongiem (409)
- 14.3.2. Bardziej poważny przykład - równoległe wykonywanie obliczeń (410)
- 14.3.3. Zmiana kolejności wyników (415)
- 14.3.4. Rozwiązanie problemu wydajności (418)
- 14.4. Podsumowanie (423)
- 15.1. Wykorzystanie asercji do walidacji danych (426)
- 15.2. Odczyt właściwości z pliku (430)
- 15.2.1. Wczytywanie pliku właściwości (430)
- 15.2.2. Odczyt właściwości jako tekstu (431)
- 15.2.3. Tworzenie lepszych komunikatów o błędzie (432)
- 15.2.4. Odczyt właściwości jako listy (435)
- 15.2.5. Odczytywanie wyliczeń (436)
- 15.2.6. Odczyt właściwości dowolnych typów (437)
- 15.3. Konwersja programu imperatywnego - czytnik plików XML (440)
- 15.3.1. Zebranie potrzebnych funkcji (441)
- 15.3.2. Kompozycja funkcji i stosowanie efektu (442)
- 15.3.3. Implementacja funkcji (443)
- 15.3.4. Uczynienie programu nawet bardziej funkcyjnym (444)
- 15.3.5. Rozwiązanie problemu z typem argumentu (448)
- 15.3.6. Zmiana funkcji przetwarzającej element na parametr (449)
- 15.3.7. Obsługa błędów dla nazw elementów (450)
- 15.4. Podsumowanie (451)
- A.1. Klasa Optional (454)
- A.2. Strumienie (455)
- C.1. Wybór nowego języka (467)
- C.1.1. Haskell (467)
- C.1.2. Scala (468)
- C.1.3. Kotlin (468)
- C.1.4. Frege (469)
- C.1.5. A co z dynamicznie typowanymi językami funkcyjnymi? (469)
- C.2. Pozostanie z Javą (469)
- C.2.1. Functional Java (470)
- C.2.2. Javaslang (470)
- C.2.3. Cyclops (470)
- C.2.4. Inne biblioteki funkcyjne (471)
- C.3. Dodatkowe lektury (471)
Przedmowa (13)
Podziękowania (17)
O książce (19)
Rozdział 1. Czym jest programowanie funkcyjne? (23)
Rozdział 2. Użycie funkcji w języku Java (39)
Rozdział 3. Uczynić Javę bardziej funkcyjną (79)
Rozdział 4. Rekurencja, rekurencja odwrotna i memoizacja (117)
Rozdział 5. Obsługa danych przy użyciu list (147)
Rozdział 6. Obsługa danych opcjonalnych (175)
Rozdział 7. Obsługa błędów i wyjątków (201)
Rozdział 8. Zaawansowana obsługa list (229)
Rozdział 9. Wykorzystywanie leniwości obliczeń (257)
Rozdział 10. Obsługa danych za pomocą drzew (285)
Rozdział 11. Rozwiązywanie rzeczywistych problemów przy użyciu zaawansowanych drzew (319)
Rozdział 12. Obsługa zmian stanu w sposób funkcyjny (351)
Rozdział 13. Funkcyjne wejście-wyjście (373)
Rozdział 14. Współdzielenie zmiennego stanu przy użyciu aktorów (401)
Rozdział 15. Rozwiązywanie typowych problemów w sposób funkcyjny (425)
Dodatek A. Wykorzystanie elementów funkcyjnych Javy 8 (453)
Dodatek B. Monady (461)
Dodatek C. Co dalej? (467)
Skorowidz (473)
Oceny i opinie klientów: Java. Programowanie funkcyjne Pierre-Yves Saumont (0)