Recenzje
Kadr (nie)doskonały. Poznaj sekrety mistrza kompozycji i fotografuj, przełamując schematy
Czy zastanawialiście się kiedyś, jak to jest, że niektórzy potrafią zrobić niesamowite zdjęcie nawet w pozornie chaotycznym otoczeniu? Właśnie na to pytanie (i na wiele innych), próbuje odpowiedzieć Scott Kelby w swojej książce "Kadr (nie)doskonały". To nie jest typowy podręcznik, a raczej wciągająca podróż u boku jednego z najbardziej znanych fotografów. Ta książka to ponad 200 stron inspiracji, przy czym mniej więcej połowa to fascynujący tekst, a druga połowa to zdjęcie, które ten tekst omawia. Autor uczy nas przede wszystkim podejścia do fotografowania, analizowania swoich błędów i ciągłego wprowadzania ulepszeń. Dzieli się z nami opowieściami ze swojego życia i cytatami, które skłoniły go do głębszych refleksji nad rzemiosłem, udowadniając, że nie zawsze wszystko wychodzi idealnie od razu. Autor skupia się na praktycznych aspektach, pokazując, jak w tym "(nie)doskonałym" kadrze stworzyć coś pięknego i przyciągającego wzrok. Znajdzicie tu cenne wskazówki dotyczące perspektyw, w tym robienia zdjęć z dołu, z góry, w każdym możliwym miejscu, a nawet w jakich sytuacjach nasz telefon może z powodzeniem zastąpić profesjonalny aparat. To książka o fotograficznej postawie, która ma nas inspirować do wyjścia poza strefę komfortu i szukania własnego, unikalnego spojrzenia na świat. Jeśli szukacie inspiracji, autentycznych historii i chcecie nauczyć się myśleć jak fotograf, analizując to, co robicie - "Kadr (nie)doskonały" jest dla Was! To lektura, która odświeża i motywuje do ciągłego ćwiczenia oka i techniki📸.
Automatyka przemysłowa dla początkujących. Poznaj sterowniki PLC oraz panele HMI i naucz się je programować
Na początek - dwa łyki automatyki Zanim omówię książkę o jakże intrygującym tytule „Automatyka przemysłowa dla początkujących”, pozwolę sobie umieścić parę zdań o sterownikach programowalnych, czyli PLC, czyli Programmable Logic Controllers, a właściwie o ich programowaniu. Czy sterowniki PLC programuje się tak samo jak „klasyczne” aplikacje? I tak i nie. Są podobieństwa i dość zasadnicze różnice. Po stronie podobieństw jest możliwość programowania (jedna z kilku) w języku tekstowym podobnym nieco do Pascala. Różnic jest dużo więcej. Podstawowa różnica wywodzi się z zaszłości historycznych. Programowanie PLC (będę używał tego terminu w znaczeniu „sterownik programowalny”) jest skokiem ewolucyjnym jaki nastąpił w układach sterowania, kiedy komputery nie były tak tanie jak teraz, żeby sterować pojedynczymi urządzeniami. Układem sterującym była wtedy płyta z elektroniką zawierającą elementy realizujące logikę działania oraz komunikujące się z otoczeniem (odczytywanie danych wejściowych i sterowanie elementami wykonawczymi). Nie były to komputery tylko układy elektroniczne, które wykonywały pewne działania w sposób algorytmiczny. Nie były maszynami o architekturze von Neumanna (patrz: EM Poleca (#34) Benjamín Labatut - „Maniak”), nie przetwarzały strumienia danych w procesorze, ale zmieniały swój stan w zależności od stanu otoczenia. Współczesne sterowniki naśladują tę filozofię działania. W skrócie można powiedzieć, że sterownik wykonuje nieskończoną pętlę programową analizując w każdym obiegu dane wejściowe za pomocą elementów logiki stanowiących właściwy program sterujący i oddziałując na otoczenie za pomocą generowanych sygnałów wyjściowych. Wykonywanie programu PLC polega na każdorazowej (w każdym obiegu tej pętli) analizie zastanego stanu układu i tworzeniu stanu następnego, będącego stanem początkowym dla następnego obiegu. To trochę inne programowanie niż to, które znamy, wymagające wykształcenia pewnych nawyków myślenia. Dodatkowym utrudnieniem jest brak (dla tańszych sterowników, np. S7-1200) możliwości krokowego wykonywania programu i wstrzymywania go na żądanie (breakpoint), co utrudnia i komplikuje debugowanie, zmuszając do stosowania innych, bardziej uciążliwych technik. Ponieważ programowanie informatyczne sterowników PLC wyewoluowało z programowalnych sterowników opartych o fizyczne elementy elektroniczne, lutowane na płytce i łączone ścieżkami, istnieją graficzne „języki” programowania naśladujące takie płytki elektroniczne. Jednym z nich jest język LAD (skrót od ladder-drabina), język tzw. drabinkowy, gdzie rolę programu pełni „drabina” ze „szczebelkami”, na których są porozmieszczane elementy logiki programu, a przepływ sterowania przypomina przepływ prądu między „masą” a „cewkami” i innym elementami klasycznej elektroniki. Wbrew pozorom język LAD jest nadal bardzo popularny, zwłaszcza do programowania sterowania o niezbyt skomplikowanej logice. Jest też łatwiejszy do opanowania dla osób nieprogramujących w klasycznych językach programowania. Trzeba przyznać, że jest bardziej pomocny w debugowaniu programu od tekstowego języka SCL, gdyż na bieżąco pokazuje przepływ „prądu” przez układ. Wracając do książki, co w niej jest? Omawiana książka jest podstawowym kursem programowania sterowników Siemens SIMATIC S7-1200 (generacje G1 i G2) i SIMATIC S7-1500 za pomocą oprogramowania Siemens TIA Portal. Plusem jest uwzględnienie najnowszej wersji pakietu, czyli TIA Portal V20. Autor przystępnie omawia podstawowe aspekty konfiguracji i programowania za pomocą TIA Portal. To ważne, że wykład jest przystępny, bo często zdarza się, że programista przestawiający się z programowania klasycznych aplikacji na programowanie automatyki zdobywa wiedzę w sposób chaotyczny i niepełny, korzystając ze stron internetowych i filmików na YouTube, które są bardzo różnej jakości (oględnie mówiąc). Wiem co piszę, bo sam przez to przeszedłem. Wiedza o programowaniu sterowników Siemensa nie ma takiej bazy wiedzy (Q&A) jak inne języki programowania, na przykład Stack Overflow dla Javy i Pythona. Baza wiedzy prowadzona przez Siemensa jest tak dramatycznie niskiej jakości, że nie przypominam sobie, abym kiedykolwiek był usatysfakcjonowany znalezioną w niej informacją. Jedynym źródłem w miarę (bardzo w miarę) wiarygodnym jest odpytywanie Chatu GPT albo Groka, ale tu należy bardzo uważać na częste konfabulacje. Liderem rynku automatyki przemysłowej w Polsce jest Siemens i jego linia sterowników SIMATIC, „ogarniająca” około ¾ polskiego rynku. Można więc śmiało powiedzieć, że sterowniki PLC Siemensa są pierwszym skojarzeniem związanym z tą tematyką, a TIA Portal pierwszym i najważniejszym środowiskiem programistycznym (aczkolwiek mocno niedoskonałym i wymagającym). Dlatego nie uznaję za błąd, że marka Siemens nie została wymieniona w tytule książki. Zapoznanie się z programowaniem sterowników Siemens można uznać za podstawowy kurs programowania sterowników PLC w ogóle. Autor książki - inżynier praktyk Marcin Podsiadły, dobrze wie, czego potrzeba początkującemu programiście. Nie wiedzy encyklopedycznej, bo ta znajduje się w tzw. helpie. Potrzeba przystepnie wygłoszonego wykładu obejmującego zarówno podstawy jak i wskazówki praktyczne, dobre rady (tips & tricks), schematy postępowania i ostrzeżenia przed polami minowymi. To wszystko jest i chwała Ci Autorze za to. Mam tylko jedną wątpliwość: czy słusznym jest wybór języka drabinkowego (LAD) do prezentowania przykładów programowania. Sam wybrałbym tekstowy SCL, chociażby z uwagi na klasycznych programistów, chcących się przebranżowić na programowanie sterowników. LAD jest wygodny dla nieprogramistów, przypomina obwód elektryczny (bo tym w istocie był x lat temu), ale zaczyna być narzędziem nieporęcznym przy pisaniu dużych, skomplikowanych projektów o wielkiej liczbie zależności. Poniżej, dla porządku, wymienię tematy poruszone w książce abyś, Czytelniku, wiedział z góry czego się spodziewać: - na czym polega programowanie PLC, - zapoznanie się z TIA Portal, - przegląd języków programowania PLC, - programowanie - podstawy, - dobre praktyki, - programowanie timerów i liczników, - obsługa sterowników PLC, różne aspekty, - programowanie paneli HMI (Human Machine Interface) Siemensa. Marcin Podsiadły „Automatyka przemysłowa dla początkujących. Poznaj sterowniki PLC oraz panele HMI i naucz się je programować”. Wydawnictwo Helion 2025 Notka o autorze: Marcin Podsiadły, inżynier automatyki i robotyki, ekspert w dziedzinie programowania sterowników PLC. Wykładowca, doświadczony szkoleniowiec, projektant i programista automatyki. Zwycięzca pierwszej edycji Mistrzostw Polski Programistów PLC (2018).
Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie. Wydanie 2
Jeśli chodzi o reklamy na Facebooku i Instagramie, to jeszcze z nich nie korzystałam i przed przeczytaniem tej książki niezbyt wiele wiedziałam na ich temat. Sięgnęłam po nią, bo temat mnie interesował i stwierdziłam, że nigdy nie wiadomo, kiedy reklama w Social mediach może mi się przydać. Kiedy zabieramy się za takie rzeczy, warto mieć jakąś wiedzę, a najlepiej od kogoś zajmującego się tym na co dzień. Pan Artur konfiguruje i optymalizuje reklamy w środowisku reklamowym Mety od wielu lat, więc dostajemy tutaj wiedzę od eksperta w tej dziedzinie. Warto zwrócić uwagę, że ta książka jest drugim wydaniem, a więc uzupełnionym o nową wiedzę i zaktualizowaną do dzisiejszych realiów panujących w menadżerze reklam Facebooka. Treść jest przekazana w przyjazny sposób bez wywyższania się i niezrozumiałych określeń branżowych. Czytając, ma się wrażenie, jakby usiadł obok Was kumpel i wszystko cierpliwie po kolei tłumaczył. Dodatkowo oprócz tekstu mamy tutaj sporo screenów, dzięki którym łatwiej zrozumieć omawiane zagadnienia. Autor w ten sposób łączy teorie z praktyką, co pozwala nam dokładnie prześledzić proces konfiguracji kampanii. „Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie” to książka, którą czyta się szybko i z lekkością, otrzymując przy tym sporą dawkę wiedzy. Dla osób, takich jak ja, które jeszcze nie reklamowały się w środowisku Mety ta książka to kompletny przewodnik, jak krok po kroku skonfigurować taką reklamę. To jednak nie wszystko, bo z tego poradnika dowiecie się, jak dobierać grupę docelową, tworzyć skuteczne kreacje, a także, w jaki sposób analizować wyniki oraz, jaki budżet przeznaczyć na kampanię, aby go nie przepalić. Reklama na Facebooku to nie tylko właściwa konfiguracja, na jej sukces pracuje również, a może przede wszystkim grafika i tekst. To one mają za zadanie przyciągnąć uwagę odbiorcy i skłonić do określonego działania. W tym celu należy poznać garść copywriterskich zasad, które również znajdziecie w tej książce w rozdziale „Skuteczne teksty reklam — copywriting”. Poznacie między innymi, jak w reklamie jasno komunikować korzyści oferty, a także jakie są cechy skutecznych tekstów reklamowych. To oczywiście nie wszystko, znajdziecie tutaj jeszcze wiele innych istotnych informacji. Jeśli temat Was zainteresował, to warto sięgnąć po książkę i uzupełnić swoją wiedzę z tego zakresu. Dla kogo jest ta książka? Dla właścicieli firm, pracowników agencji reklamowych, freelancerów, a także każdego, kto chce dotrzeć ze swoim przekazem do szerszego grona odbiorców. Podsumowując, książka jest bardzo ciekawa, uważam, że nawet ci, którzy już korzystają z reklam na Facebooku znajdą tutaj wiele ciekawych i pomocnych rad.
Zrozumieć Excela. Formuły dynamiczne i nowe funkcje w Microsoft 365
Jeśli myślisz, że znasz Excela… to ta książka szybko pokaże Ci, jak wiele zmieniło się w ostatnich latach. 📊 Dynamiczne formuły, funkcje LET i LAMBDA, nowe możliwości filtrowania, sortowania i pracy z tekstem - Excel w edycji Microsoft 365 to tak naprawdę zupełnie nowe narzędzie. I właśnie to świetnie wyjaśnia Gonet. Co w niej znajdziesz? ✔ jasne omówienie dynamicznych formuł tablicowych (zrozumiesz rozlewanie się raz na zawsze 😄) ✔ praktyczne podejście do nowych funkcji, które usprawniają codzienną pracę ✔ wyjaśnienie różnic między starymi a nowymi formułami tablicowymi ✔ przykłady i ćwiczenia, które realnie pomagają przyswoić temat ✔ omówienie danych rozszerzonych i nowych narzędzi mogących zastąpić tabele przestawne ✔ finansowe funkcje Excela - rzadko omawiane, a bardzo przydatne To nie jest książka „dla początkujących”, ale raczej dla osób, które z Excelem już pracują i chcą w końcu wykorzystać jego pełną moc. Napisana rzeczowo, konkretnie i w sposób, który pomaga naprawdę zrozumieć, dlaczego nowe funkcje działają w taki, a nie inny sposób. 💡 Jeśli chcesz pracować szybciej, czyściej i bardziej automatycznie - zdecydowanie warto.☕💻
Zbuduj przyszłość swojej marki. Brand purpose krok po kroku
„Po co właściwie istnieje Twoja firma?” - to pytanie, od którego zaczyna się większość współczesnych debat o tożsamości marek. Autorka książki Zbuduj przyszłość swojej marki. Brand purpose krok po kroku udowadnia, że odpowiedź na nie ma dziś większe znaczenie niż kiedykolwiek wcześniej. W czasach, gdy klienci oczekują od firm nie tylko produktów i usług, lecz także postawy, wartości i odpowiedzialności, odkrycie pozamaterialnego sensu istnienia marki staje się kluczowym elementem strategii. Książka wprowadza czytelnika w świat brand purpose w sposób przystępny i praktyczny. Autorka tłumaczy, że „cel istnienia marki” nie jest kolejnym marketingowym sloganem, ale fundamentem, który określa, jaki realny wkład firma wnosi do życia ludzi. Zadaje ważne pytania: w jaki sposób marka poprawia jakość życia odbiorców? Jaką pozytywną zmianę w świecie chce wspierać? Co poza zyskiem uzasadnia jej istnienie? To, co wyróżnia tę publikację, to równowaga między teorią a konkretnymi przykładami. Autorka nie tylko wyjaśnia, dlaczego marki zaangażowane zyskują przewagę konkurencyjną, lecz także pokazuje na przykładach (zarówno dużych, jak i mniejszych firm), jak brand purpose działa w praktyce. Liczne wywiady i studia przypadków sprawiają, że książka przestaje być abstrakcyjnym poradnikiem, a staje się przewodnikiem po realnych decyzjach i działaniach przedsiębiorstw, które odważyły się postawić na wartości. Wyraźnym atutem publikacji jest jej charakterny styl - „krok po kroku”. Autorka prowadzi czytelnika przez proces definiowania brand purpose, objaśnia jego wpływ na reputację, kulturę organizacyjną, relacje z klientami i partnerami biznesowymi, a także na długofalowy rozwój firmy. Pokazuje, że dobrze zdefiniowany cel marki to nie tylko inspirujące hasło - to narzędzie, które może realnie zwiększać zaangażowanie pracowników, budować zaufanie i wzmacniać konkurencyjność. Kto powinien sięgnąć po tę książkę? Przede wszystkim właściciele firm, marketerzy, twórcy marek oraz wszyscy, którzy chcą wprowadzić spójność i sens do działań swoich przedsiębiorstw. To świetna pozycja także dla tych, którzy dopiero zaczynają budować markę - pomoże od razu nadać jej właściwy kierunek. Inspirujący, praktyczny i pełen wartościowych przykładów przewodnik. Uczy, jak odnaleźć sens istnienia marki i jak przekuć go w narzędzie, które realnie wzmacnia firmę i buduje jej przyszłość. Idealna lektura dla każdego, kto chce tworzyć markę świadomą, odpowiedzialną i zakorzenioną w wartościach.

