Recenzje
MySQL i mSQL
Pierwsza część książki pozwala zapoznać się z pojęciem relacyjnych baz danych i podstawowymi informacjami na ich temat, jak również przybliża zagadnienia związane z projektowaniem bazy danych. Następnie prezentowany jest proces instalacji systemów MySQL i mSQL, po czym czytelnik może zapoznać się z podstawowymi informacjami na temat ich architektury, narzędzi oraz procesu administracji. Kolejne rozdziały przybliżają podstawy SQL-a, a ponadto dają możliwość zapoznania się z pozostałymi systemami baz danych z tzw. klasy średniej.
Druga część książki nosi tytuł "Programowanie baz danych" i wprowadza czytelnika w świat projektowania aplikacji bazy danych. Rozdział ósmy pozwala zapoznać się m.in. z architekturą klient-serwer, architekturą trójwarstwową oraz z zagadnieniami związanymi z przetwarzaniem danych. Kolejne rozdziały traktują o tym jak wykorzystać w procesie programowania CGI oraz takie języki jak Perl, Python, PHP, C i C++ oraz Java.
W części trzeciej zgromadzone zostały opisy deklaracji obejmujące SQL, zmienne systemowe MySQL oraz mSQL, programy i narzędzia MySQL i mSQL, a ponadto opis funkcji języków C, Python, Perl. Znajdziemy tu także spis poleceń języka PHP i Lite oraz opis JDBC.
MySQL i mSQL to bardzo popularne systemy do zarządzania bazami danych, rozpowszechnione przede wszystkim wśród użytkowników systemu Linux. Prezentowana książka ułatwia korzystanie z systemów bazodanowych i z pewnością zainteresuje osoby tworzące strony WWW bazujące na tego typu technologiach. Warto po nią sięgnąć.
Thinking in Java. Edycja polska
"Thinking in Java" to pozycja kierowana zarówno do początkujących, jak i do zaawansowanych użytkowników. Autor przechodzi bowiem umiejętnie od przedstawiania podstawowych zagadnień do aspektów, które mogą zainteresować zaawansowanych programistów. We wprowadzeniu autor przedstawia m.in. cel powstania prezentowanego dzieła, jak również wymienia dostępne wersje Javy. Pierwszy rozdział stanowi wprowadzenie do świata obiektów. Poza podstawami obiektowości znajdziemy w nim również informacje na temat związków Javy z Internetem oraz znaczenia analizy i projektowania. Następnie Bruce Eckel przechodzi do prezentacji podstawowych zagadnień związanych z obsługą obiektów w Javie oraz ze sterowaniem kolejnością wykonania. Kontynuując lekturę czytelnik poznaje szczegóły związane z inicjalizacją obiektów, ukrywaniem implementacji, wielokrotnym wykorzystaniem klas, a także z polimorfizmem i interfejsami.
W rozdziale dziewiątym omówione zostały metody przechowywania obiektów, po czym czytelnik ma okazje zapoznać się ze sposobami obsługi błędów za pomocą wyjątków. W dalszej części książki odnajdujemy omówienie takich zagadnień jak system wejścia-wyjścia w Javie, tworzenie okienek i apletów oraz wielowątkowość. Godny uwagi jest z pewnością rozdział piętnasty, który został poświęcony przetwarzaniu rozproszonemu.
Całość uzupełniają dodatki, w których zgromadzono informacje na temat przekazywania i zwracania obiektów, wskazówki dla programistów, opis JNI (Java Native Interface) oraz przegląd zasobów poświęconych Javie i programowaniu.
Prezentowana publikacja to jedno z najlepszych źródeł informacji na temat Javy. Mimo, iż oryginalna edycja jest powszechnie dostępna w postaci elektronicznej, to jej polska edycja w formie drukowanej znajdzie zapewne spore grono odbiorców, zarówno wśród osób preferujących tradycyjną formę książki, jak i wśród tych, dla których przeszkodą w zgłębianiu tej pozycji była dotychczas bariera językowa. Przystępna forma prezentacji materiału, w połączeniu z bardzo dużą ilością przykładowych programów sprawiają, iż warto polecić tę pozycję każdemu programiście zainteresowanemu Javą.
LightWave 3D 7.0. Podstawy
Flash 5 ActionScript. Podstawy
Książka daje solidne podstawy, a nawet w wielu miejscach poza podstawy znacznie wykracza. Opisane jest tworzenie ciekawych animacji i efektów, budowa skryptów, projektowanie gier, zarządzanie i planowanie projektu. Autor na podstawie prawdziwych przykładów wyjaśnia wszystkie niezbędne zagadnienia, które pozwolą budować kolejne animacje. I nie chodzi tu wyłącznie o stronę graficzną - sporo miejsca zajmuje też matematyka, bez której trudno jest wykonać prawidłowe przekształcenie obrazu.
Cenna książka, którą warto mieć i często do niej sięgać. Wiele zdjęć urozmaica teorię i obrazuje to o czym autor pisze przystępnym językiem. Nie jest to jednak podręcznik, który można czytać od dowolnego miejsca. Zwykle konstruowanie projektu rozciąga się na wiele rozdziałów, co wymaga jednak dłuższej analizy.
Do książki dodany jest krążek CD-ROM, na którym znajdują się źródła i opisywane przykłady w wersjach na komputery PC oraz Mac.
SQL
W książce zabrakło najważniejszej rzeczy - przykładów i jeszcze raz przykładów. Mogę nie znać języka, ale jak widzę przykład wiem jaką mniej więcej rolę odgrywają poszczególne elementy SQLa. Informacje o poleceniach można znaleźć wszędzie - sam SQL ma niezłego helpa, w którym znajduje się to, co można znaleźć w książce. Jeszcze więcej informacji znajduje się w Internecie na wielu stronach - tak więc książkę można odłożyć moim zdaniem na półkę - niczego nowego nie wnosi.
Gdyby autor darował sobie opisy poleceń, a w ich miejscu umieścił przykłady, dzięki którym można rozwiązać konkretne problemy, byłby to podręcznik jakich mało. W tej chwili użytkownicy zaawansowani będą z pewnością narzekać, że i tak większość z tych rzeczy znają i posługują się nimi na co dzień, a początkujący samą teorią (napisaną jednak trudnym językiem) myślę, że się jednak nie zadowolą. Autor zdefiniował książkę, jako pozycja "dla każdego".
Książkę polecam do przeglądnięcia - nieco przydatnych informacji można z niej wyłowić, ale czy faktycznie stanie się ulubionym podręcznikiem, zależy od samego czytelnika.