ODBIERZ TWÓJ BONUS :: »

Recenzje

MySQL i mSQL

Twórcy serwisów tworzonych w oparciu o rozwiązania bazodanowe bardzo chętnie sięgają po takie systemy baz danych jak MySQL. Popularność tego typu rozwiązań wzrasta m.in. za sprawą coraz częściej wykorzystywanego PHP. Z zadowoleniem należy zatem przyjąć fakt pojawienia się na rynku publikacji poświęconej systemom do zarządzania bazami danych zatytułowanej "MySQL i mSQL".

Pierwsza część książki pozwala zapoznać się z pojęciem relacyjnych baz danych i podstawowymi informacjami na ich temat, jak również przybliża zagadnienia związane z projektowaniem bazy danych. Następnie prezentowany jest proces instalacji systemów MySQL i mSQL, po czym czytelnik może zapoznać się z podstawowymi informacjami na temat ich architektury, narzędzi oraz procesu administracji. Kolejne rozdziały przybliżają podstawy SQL-a, a ponadto dają możliwość zapoznania się z pozostałymi systemami baz danych z tzw. klasy średniej.

Druga część książki nosi tytuł "Programowanie baz danych" i wprowadza czytelnika w świat projektowania aplikacji bazy danych. Rozdział ósmy pozwala zapoznać się m.in. z architekturą klient-serwer, architekturą trójwarstwową oraz z zagadnieniami związanymi z przetwarzaniem danych. Kolejne rozdziały traktują o tym jak wykorzystać w procesie programowania CGI oraz takie języki jak Perl, Python, PHP, C i C++ oraz Java.

W części trzeciej zgromadzone zostały opisy deklaracji obejmujące SQL, zmienne systemowe MySQL oraz mSQL, programy i narzędzia MySQL i mSQL, a ponadto opis funkcji języków C, Python, Perl. Znajdziemy tu także spis poleceń języka PHP i Lite oraz opis JDBC.

MySQL i mSQL to bardzo popularne systemy do zarządzania bazami danych, rozpowszechnione przede wszystkim wśród użytkowników systemu Linux. Prezentowana książka ułatwia korzystanie z systemów bazodanowych i z pewnością zainteresuje osoby tworzące strony WWW bazujące na tego typu technologiach. Warto po nią sięgnąć.

Magazyn Internet KK 01/2002

Thinking in Java. Edycja polska

Jedną z najbardziej popularnych książek o Javie jest dostępna w postaci elektronicznej publikacja "Thinking in Java", której autorem jest Bruce Eckel. Za sprawą wydawnictwa Helion na rynku ukazała się polska edycja tej publikacji, która jest dostępna w klasycznej, drukowanej formie.

"Thinking in Java" to pozycja kierowana zarówno do początkujących, jak i do zaawansowanych użytkowników. Autor przechodzi bowiem umiejętnie od przedstawiania podstawowych zagadnień do aspektów, które mogą zainteresować zaawansowanych programistów. We wprowadzeniu autor przedstawia m.in. cel powstania prezentowanego dzieła, jak również wymienia dostępne wersje Javy. Pierwszy rozdział stanowi wprowadzenie do świata obiektów. Poza podstawami obiektowości znajdziemy w nim również informacje na temat związków Javy z Internetem oraz znaczenia analizy i projektowania. Następnie Bruce Eckel przechodzi do prezentacji podstawowych zagadnień związanych z obsługą obiektów w Javie oraz ze sterowaniem kolejnością wykonania. Kontynuując lekturę czytelnik poznaje szczegóły związane z inicjalizacją obiektów, ukrywaniem implementacji, wielokrotnym wykorzystaniem klas, a także z polimorfizmem i interfejsami.

W rozdziale dziewiątym omówione zostały metody przechowywania obiektów, po czym czytelnik ma okazje zapoznać się ze sposobami obsługi błędów za pomocą wyjątków. W dalszej części książki odnajdujemy omówienie takich zagadnień jak system wejścia-wyjścia w Javie, tworzenie okienek i apletów oraz wielowątkowość. Godny uwagi jest z pewnością rozdział piętnasty, który został poświęcony przetwarzaniu rozproszonemu.

Całość uzupełniają dodatki, w których zgromadzono informacje na temat przekazywania i zwracania obiektów, wskazówki dla programistów, opis JNI (Java Native Interface) oraz przegląd zasobów poświęconych Javie i programowaniu.

Prezentowana publikacja to jedno z najlepszych źródeł informacji na temat Javy. Mimo, iż oryginalna edycja jest powszechnie dostępna w postaci elektronicznej, to jej polska edycja w formie drukowanej znajdzie zapewne spore grono odbiorców, zarówno wśród osób preferujących tradycyjną formę książki, jak i wśród tych, dla których przeszkodą w zgłębianiu tej pozycji była dotychczas bariera językowa. Przystępna forma prezentacji materiału, w połączeniu z bardzo dużą ilością przykładowych programów sprawiają, iż warto polecić tę pozycję każdemu programiście zainteresowanemu Javą.

Magazyn Internet KK 01/2002

LightWave 3D 7.0. Podstawy

Czym jest Lightwave ze stajni Newteka wie chyba każdy, jednak jak do tej pory ukazała się tylko jedna książka w języku polskim traktująca o tym programie. "Lightwave 3D 7.0 -- Podstawy" jest drugą pozycją, która została napisana przez znanego i cenionego w środowisku użytkowników – "LW" autora -- Tomka Machnika. Początkowe rozdziały książki to instalacja i konfiguracja oprogramowania, kolejne to trzy ćwiczenia -- modelowanie kubka z użyciem podstawowych technik, modelowanie ziemi i jej prosta animacja, oraz modelowanie pierścienia z diamentem (tworzenie przeźroczystych obiektów) z wykorzystaniem potężnego narzędzia jakim są Subdivision Surfaces. Podczas "przerabiania" ćwiczeń czytelnik zapozna się również z zasadami nakładania tekstur, oświetlenia, renderingu, poznając kilka ciekawych sztuczek znacznie ułatwiających prace. Ostatni rozdział to wprowadzenie do innego produktu firmy Newtek jakim jest Aura. Książka napisana jest językiem przystępnym z dokładnym omówieniem używanych narzędzi i ich ewentualnych opcji, brak tu jednak opisu zagadnień bardziej skomplikowanych, takich jak animacja z użyciem Skelegons, techniki prowadzenia kamery czy też automatyzacja niektórych czynności poprzez zastosowanie Equations. Jednak zamierzeniem autora było bezbolesne wprowadzenie czytelnika w świat LW co zostało zaznaczone w tytule. Podstawy, co też książka czyni znakomicie -- daje naprawdę solidne podstawy przyszłym mistrzom Lightwave. Podsumowując -- dla starych wyjadaczy najnowsza publikacja Wydawnictwa Helion na niewiele się przyda, dla pozostałych stanowić będzie solidne i kompletne źródło wiedzy z podstawowego zakresu, o którą wbrew pozorom nie jest łatwo.
Magazyn 3D Grzegorz Sikorski, 01/2002

Flash 5 ActionScript. Podstawy

Jeszcze nie tak dawno programiści piszący w języku Action Script do wszystkiego musieli dochodzić sami, odkrywając tajniki programowania filmów czy animacji we Flashu. Teraz do dyspozycji mają wiele książek, opisujących różne zagadnienia - od konstruowania filmów poprzez sztuczki graficzne i inne przydatne zastosowania tego języka.

Książka daje solidne podstawy, a nawet w wielu miejscach poza podstawy znacznie wykracza. Opisane jest tworzenie ciekawych animacji i efektów, budowa skryptów, projektowanie gier, zarządzanie i planowanie projektu. Autor na podstawie prawdziwych przykładów wyjaśnia wszystkie niezbędne zagadnienia, które pozwolą budować kolejne animacje. I nie chodzi tu wyłącznie o stronę graficzną - sporo miejsca zajmuje też matematyka, bez której trudno jest wykonać prawidłowe przekształcenie obrazu.

Cenna książka, którą warto mieć i często do niej sięgać. Wiele zdjęć urozmaica teorię i obrazuje to o czym autor pisze przystępnym językiem. Nie jest to jednak podręcznik, który można czytać od dowolnego miejsca. Zwykle konstruowanie projektu rozciąga się na wiele rozdziałów, co wymaga jednak dłuższej analizy.

Do książki dodany jest krążek CD-ROM, na którym znajdują się źródła i opisywane przykłady w wersjach na komputery PC oraz Mac.

WebReporter Dariusz Majgier, 01/2002

SQL

W założeniach autora miał to być "znakomity podręcznik opisujący najnowszy standard SQL-a". I faktycznie książka opisuje ten język, ale bynajmniej znakomita nie jest. Opisana składnia poleceń, banalny wstęp do SQLa, różne elementy i funkcje języka. Tylko, że SQL nie jest banalnym językiem, który daje się opisać na 200 stronach.

W książce zabrakło najważniejszej rzeczy - przykładów i jeszcze raz przykładów. Mogę nie znać języka, ale jak widzę przykład wiem jaką mniej więcej rolę odgrywają poszczególne elementy SQLa. Informacje o poleceniach można znaleźć wszędzie - sam SQL ma niezłego helpa, w którym znajduje się to, co można znaleźć w książce. Jeszcze więcej informacji znajduje się w Internecie na wielu stronach - tak więc książkę można odłożyć moim zdaniem na półkę - niczego nowego nie wnosi.

Gdyby autor darował sobie opisy poleceń, a w ich miejscu umieścił przykłady, dzięki którym można rozwiązać konkretne problemy, byłby to podręcznik jakich mało. W tej chwili użytkownicy zaawansowani będą z pewnością narzekać, że i tak większość z tych rzeczy znają i posługują się nimi na co dzień, a początkujący samą teorią (napisaną jednak trudnym językiem) myślę, że się jednak nie zadowolą. Autor zdefiniował książkę, jako pozycja "dla każdego".

Książkę polecam do przeglądnięcia - nieco przydatnych informacji można z niej wyłowić, ale czy faktycznie stanie się ulubionym podręcznikiem, zależy od samego czytelnika.

WebReporter Dariusz Majgier, 01/2002
Zamknij Pobierz aplikację mobilną Helion