Systemy operacyjne. Architektura, funkcjonowanie i projektowanie. Wydanie IX William Stallings
(ebook)
(audiobook)
(audiobook)
- Niedostępna
- Promocja Przejdź
- Autor:
- William Stallings
- Wydawnictwo:
- Helion
- Wydawnictwo:
- Helion
- Ocena:
- 4.0/6 Opinie: 3
- Stron:
- 856
- Druk:
- oprawa twarda
- Dostępne formaty:
-
PDFePubMobi
Czytaj fragment
Opis
książki
:
Systemy operacyjne. Architektura, funkcjonowanie i projektowanie. Wydanie IX
Systemy operacyjne cały czas są wzbogacane o innowacje i ulepszenia. Stają się też coraz bardziej wyspecjalizowane, co wynika z rosnącej różnorodności maszyn, które mają obsłużyć. Wystarczy tu wskazać systemy wbudowane, smartfony, komputery osobiste i komputery główne (ang. mainframe) oraz superkomputery, a także specjalne systemy czasu rzeczywistego. Znajomość wewnętrznych mechanizmów systemu i architektury jądra okazuje się zatem niezwykle istotna dla programistów i inżynierów. Bez tej wiedzy trudno mówić o niezawodności tworzonego oprogramowania.
Ta książka jest kolejnym, gruntownie przejrzanym i zaktualizowanym wydaniem klasycznego podręcznika, w którym jasno i wyczerpująco wyjaśniono koncepcje, strukturę i mechanizmy rządzące funkcjonowaniem nowoczesnych systemów operacyjnych. Wnikliwie omówiono również podstawowe zasady projektowania systemów operacyjnych i powiązano je ze współczesnymi zagadnieniami projektowymi oraz kierunkami rozwoju systemów operacyjnych. Aby zilustrować prezentowane treści, jako przykładami posłużono się czterema systemami: Windows, Android, Unix i Linux. W ten sposób koncepcje projektowe omawiane w danym rozdziale są natychmiast popierane rzeczywistymi przykładami.
Najważniejsze zagadnienia:
- Przegląd systemów operacyjnych
- Współbieżność i rozproszone zarządzanie procesami
- Zarządzanie pamięcią i pamięć wirtualna
- Bezpieczeństwo systemów operacyjnych
- Operacje wejścia-wyjścia i zarządzanie przestrzenią dyskową
- Odporność na awarie
Systemy operacyjne: poznaj i zaprojektuj!
Wybrane bestsellery
-
Nowość Promocja
Dzięki tej książce zorientujesz się, że utrzymanie kontroli nad architekturą w dużej mierze zależy od zastosowanego stylu architektonicznego. Zrozumiesz też wady konwencjonalnej architektury warstwowej i zapoznasz się z zaletami stylów koncentrujących się na dziedzinie, takich jak architektura heksagonalna. Dowiesz się także, jak można ją wyrazić w kodzie źródłowym. Poznasz szczegóły różnych strategii mapowania między warstwami architektury heksagonalnej, a ponadto prześledzisz, jak różne elementy architekturalne łączą się w jedną aplikację. Bazując na stylu architektury heksagonalnej, nauczysz się tworzyć intuicyjne w późniejszej obsłudze technicznej aplikacje internetowe. Szybko się przekonasz, że wiedza zdobyta w trakcie lektury pozwoli Ci na tworzenie wysokojakościowych aplikacji, które przetrwają próbę czasu.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
(29,94 zł najniższa cena z 30 dni)
29.94 zł
49.90 zł (-40%) -
Promocja
Wśród zyskujących popularność nurtów, które obserwujemy w świecie IT, wyróżnia się wirtualizacja. Drugim odmienianym przez wszystkie przypadki trendem jest konteneryzacja. Stąd rosnąca popularność platformy Proxmox, której można używać do dwóch celów – właśnie do konteneryzacji i do wirtualizacji. Realizacja tych dwóch procesów w ramach jednego oprogramowania pozwala na elastyczne tworzenie i zarządzanie zasobami w zależności od zapotrzebowania biznesowego czy też zapotrzebowania aplikacji.- Videokurs pkt
(38,15 zł najniższa cena z 30 dni)
43.60 zł
109.00 zł (-60%) -
Bestseller Promocja
Najnowsze wydanie przewodnika, zaktualizowane pod kątem systemu Windows Server 2022, to bogate źródło wiedzy dla administratora serwerów. Przedstawia zasady instalacji i konfiguracji tego systemu, a także sposoby korzystania z centralnych narzędzi do administracji. Książka w głównej mierze jest poświęcona systemowi Windows Server 2022 LTSC, ale zawiera też najnowsze informacje dotyczące edycji SAC. Opisano tu szereg technologii dostępu zdalnego i pokazano, jak zarządzać infrastrukturą klucza publicznego i certyfikatami. Omówiono Server Core, wbudowane funkcje redundancji i metody rozwiązywania problemów. Zaprezentowane zostały również technologie infrastruktury podstawowej, w tym Active Directory, DNS, DHCP i zasady grupy.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
(89,40 zł najniższa cena z 30 dni)
89.40 zł
149.00 zł (-40%) -
Promocja
In an era plagued by hacking and security breaches, this book navigates you through Kali Linux's latest version, adeptly addressing critical security dimensions. From confidentiality and integrity to availability and access control, empower yourself with efficient Kali Linux-based solutions.- PDF + ePub pkt
(134,10 zł najniższa cena z 30 dni)
134.10 zł
149.00 zł (-10%) -
Bestseller Promocja
To piąte, gruntownie zaktualizowane wydanie podręcznika, który doceni każdy student informatyki i inżynier oprogramowania. Książka obejmuje szeroki zakres zagadnień, od podstawowych pojęć po zaawansowaną problematykę związaną z najnowszymi trendami w systemach operacyjnych. Wyczerpująco omawia procesy, wątki, zarządzanie pamięcią, systemy plików, operacje wejścia-wyjścia, zakleszczenia, interfejsy użytkownika, multimedia czy kompromisy wydajnościowe. Szczegółowo, jako studia przypadków, zostały tu opisane systemy: Windows 11, Unix, Linux i Android. Jasny i przystępny styl, a także liczne przykłady i ćwiczenia ułatwiają zrozumienie nawet bardzo skomplikowanych zagadnień.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
(107,40 zł najniższa cena z 30 dni)
107.40 zł
179.00 zł (-40%) -
Promocja
With this new edition, get to grips with Linux kernel development on the long-term 6.1 (S)LTS kernel in a hands-on way with the help of brilliant code examples. Linux Kernel Programming 2E teaches you how to write high-quality kernel modules suitable for real-world products, following industry best practices and with security awareness. It covers essential kernel internals and kernel synchronization.- PDF + ePub pkt
(125,10 zł najniższa cena z 30 dni)
125.10 zł
139.00 zł (-10%) -
Promocja
Oto kompleksowe omówienie sposobów wdrażania najnowszych dostępnych środków zabezpieczających systemy linuksowe. Z książki dowiesz się, jak skonfigurować laboratorium do ćwiczeń praktycznych, tworzyć konta użytkowników z odpowiednimi poziomami uprawnień, chronić dane dzięki uprawnieniom i szyfrowaniu, a także skonfigurować zaporę sieciową przy użyciu najnowszych technologii. Nauczysz się też automatyzować takie czynności jak monitorowanie systemu za pomocą auditd i utwardzanie (hardening) konfiguracji jądra Linux. Poznasz również sposoby ochrony przed złośliwym oprogramowaniem i skanowania systemów pod kątem luk w zabezpieczeniach. Znajdziesz tu ponadto podpowiedź, jak używać Security Onion do skonfigurowania systemu wykrywania włamań.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
(77,40 zł najniższa cena z 30 dni)
77.40 zł
129.00 zł (-40%) -
Promocja
Ta książka pomoże Ci w doskonaleniu umiejętności potrzebnych na każdym etapie dochodzenia cyfrowego, od zbierania dowodów, poprzez ich analizę, po tworzenie raportów. Dzięki wielu wskazówkom i praktycznym ćwiczeniom przyswoisz techniki analizy, ekstrakcji danych i raportowania przy użyciu zaawansowanych narzędzi. Poznasz różne systemy przechowywania plików i nauczysz się wyszukiwać urządzenia sieciowe za pomocą skanerów Nmap i Netdiscover. Zapoznasz się też ze sposobami utrzymywania integralności cyfrowego materiału dowodowego. Znajdziesz tu ponadto omówienie kilku bardziej zaawansowanych tematów, takich jak pozyskiwanie ulotnych danych z sieci, nośników pamięci i systemów operacyjnych.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
(59,40 zł najniższa cena z 30 dni)
59.40 zł
99.00 zł (-40%) -
Promocja
Ten przewodnik, który docenią programiści i architekci, zawiera wyczerpujące omówienie zagadnień projektowania, funkcjonowania i modyfikowania architektury API. Od strony praktycznej przedstawia strategie budowania i testowania API REST umożliwiającego połączenie oferowanej funkcjonalności na poziomie mikrousług. Opisuje stosowanie bram API i infrastruktury typu service mesh. Autorzy dokładnie przyglądają się kwestiom zapewnienia bezpieczeństwa systemów opartych na API, w tym uwierzytelnianiu, autoryzacji i szyfrowaniu. Sporo miejsca poświęcają również ewolucji istniejących systemów w kierunku API i różnych docelowych platform.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
(41,40 zł najniższa cena z 30 dni)
41.40 zł
69.00 zł (-40%) -
Promocja
Oto zaktualizowane wydanie bestsellerowego przewodnika dla architektów rozwiązań. Dzięki niemu dobrze poznasz wzorce projektowe wbudowane w chmurę, czyli model AWS Well-Architected Framework. Zaznajomisz się z sieciami w chmurze AWS z uwzględnieniem sieci brzegowych i tworzeniem hybrydowych połączeń sieciowych w jej obrębie. W tym wydaniu dodano rozdziały dotyczące metodyki CloudOps i takich technologii jak uczenie maszynowe czy łańcuch bloków. Poznasz również inne ważne zagadnienia, w tym przechowywanie danych w chmurze AWS, kontenery obsługiwane przez usługi ECS i EKS, wzorce „jeziora” danych (w tym usługę AWS Lake Formation), architekturę lakehouse i architekturę siatki danych. Ten przewodnik z pewnością ułatwi Ci zaprojektowanie systemu spełniającego wyśrubowane wymagania techniczne i branżowe.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
AWS dla architektów rozwiązań. Tworzenie, skalowanie i migracja aplikacji do chmury Amazon Web Services. Wydanie II
Saurabh Shrivastava, Neelanjali Srivastav, Alberto Artasanchez, Imtiaz Sayed
(83,40 zł najniższa cena z 30 dni)
83.40 zł
139.00 zł (-40%)
O autorze książki
William Stallings - jest autorem 17 książek na zakresu technicznych aspektów bezpieczeństwa informacji i sieci komputerowych. Jest 11-krotnym laureatem nagrody za najlepszą książkę informatyczną roku, przyznawanej przez Text and Academic Authors Association. W trakcie ponad trzydziestoletniej kariery zawodowej zaprojektował i zaimplementował wiele pakietów związanych z protokołami TCP/IP i OSI dla różnych platform. Jako konsultant doradzał m.in. agencjom rządowym, oraz dostawcom sprzętu i oprogramowania.
William Stallings - pozostałe książki
-
Promocja
Organizacja i architektura systemu komputerowego to nowe, jedenaste wydanie znakomitego podręcznika o budowie i działaniu współczesnych systemów komputerowych, stosowanego powszechnie na wyższych uczelniach w Polsce. William Stallings, światowej sławy specjalista w dziedzinie sieci komputerowych i architektury komputerów, kładzie w nim nacisk na pr- ePub + Mobi pkt
(85,49 zł najniższa cena z 30 dni)
87.20 zł
109.00 zł (-20%) -
Promocja
Organizacja i architektura systemu komputerowego to nowe, jedenaste wydanie znakomitego podręcznika o budowie i działaniu współczesnych systemów komputerowych, stosowanego powszechnie na wyższych uczelniach w Polsce. William Stallings, światowej sławy specjalista w dziedzinie sieci komputerowych i architektury komputerów, kładzie w nim nacisk na pr- ePub + Mobi pkt
(85,94 zł najniższa cena z 30 dni)
87.20 zł
109.00 zł (-20%) -
Promocja
Ta książka jest drugim tomem znakomitego podręcznika projektowania, wdrażania i utrzymywania systemów bezpieczeństwa informatycznego. Poruszono w niej dość różnorodne zagadnienia: problemy zarządzania bezpieczeństwem systemu, algorytmy kryptograficzne i bezpieczeństwo sieci. Zaprezentowano różne podejścia do oceny ryzyka bezpieczeństwa, a także do tworzenia planów reagowania w przypadku wystąpienia zagrożeń, w tym klęski żywiołowej. Sporo uwagi poświęcono zapobieganiu szkodom wyrządzanym przez ludzi i reagowaniu na incydenty bezpieczeństwa. W przystępny sposób wyjaśniono standardy bezpieczeństwa sieci bezprzewodowych oraz systemów linuksowych i opartych na MS Windows. Książkę wzbogacono o szereg interesujących studiów przypadków, pytań sprawdzających, projektów i uzupełnień.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
(71,40 zł najniższa cena z 30 dni)
71.40 zł
119.00 zł (-40%) -
Promocja
Ta książka to kolejne, zaktualizowane i uzupełnione wydanie znakomitego podręcznika przeznaczonego dla projektantów systemów i administratorów bezpieczeństwa. Poruszono w niej zagadnienia określania zagrożeń systemów komputerowych i sieci, oceny względnego ryzyka tych zagrożeń i opracowywania efektywnych kosztowo i przyjaznych dla użytkownika środków zaradczych. Wyjaśniono także najważniejsze zasady utrzymywania bezpieczeństwa systemu i wskazano, dlaczego ich przestrzeganie ma kluczowe znaczenie. Zaprezentowano również metody projektowe pozwalające na zaspokojenie wymagań bezpieczeństwa komputerowego, szeroko omówiono ważniejsze standardy w tej dziedzinie, a poszczególne kwestie zilustrowano za pomocą praktycznych przykładów.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
(71,40 zł najniższa cena z 30 dni)
71.40 zł
119.00 zł (-40%) -
Promocja
SNMP (Simple Network Management Protocol) wraz z RMON (Remote Network Monitoring) to najefektywniejsze narzędzia do zarządzania współczesnymi, bardzo zróżnicowanymi systemami sieciowymi, co powoduje postrzeganie ich jako standard w zakresie zarządzania sieciami. "Protokoły SNMP i RMON. Vademecum profesjonalisty" to doskonały podręcznik skierowany d- Druk pkt
(77,40 zł najniższa cena z 30 dni)
77.40 zł
129.00 zł (-40%)
Ebooka "Systemy operacyjne. Architektura, funkcjonowanie i projektowanie. Wydanie IX" przeczytasz na:
-
czytnikach Inkbook, Kindle, Pocketbook, Onyx Booxs i innych
-
systemach Windows, MacOS i innych
-
systemach Windows, Android, iOS, HarmonyOS
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących formaty: PDF, EPub, Mobi
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Audiobooka "Systemy operacyjne. Architektura, funkcjonowanie i projektowanie. Wydanie IX" posłuchasz:
-
w aplikacji Ebookpoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych
-
na dowolonych urządzeniach i aplikacjach obsługujących format MP3 (pliki spakowane w ZIP)
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Kurs Video "Systemy operacyjne. Architektura, funkcjonowanie i projektowanie. Wydanie IX" zobaczysz:
-
w aplikacjach Ebookpoint i Videopoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych z dostępem do najnowszej wersji Twojej przeglądarki internetowej
Szczegóły książki
- Dane producenta
- » Dane producenta:
- Tytuł oryginału:
- Operating Systems: Internals and Design Principles (9th Edition)
- Tłumaczenie:
- Zdzisław Płoski
- ISBN Książki drukowanej:
- 978-83-283-3759-6, 9788328337596
- Data wydania książki drukowanej :
- 2018-09-04
- ISBN Ebooka:
- 978-83-283-3760-2, 9788328337602
- Data wydania ebooka :
- 2018-08-31 Data wydania ebooka często jest dniem wprowadzenia tytułu do sprzedaży i może nie być równoznaczna z datą wydania książki papierowej. Dodatkowe informacje możesz znaleźć w darmowym fragmencie. Jeśli masz wątpliwości skontaktuj się z nami sklep@helion.pl.
- Format:
- 164x239
- Numer z katalogu:
- 75129
- Rozmiar pliku Pdf:
- 22.3MB
- Rozmiar pliku ePub:
- 26.6MB
- Rozmiar pliku Mobi:
- 57.3MB
- Pobierz przykładowy rozdział PDF
- Przykłady na ftp
Helion SA
ul. Kościuszki 1C
41-100 Gliwice
e-mail: gpsr@helion.pl
- Zgłoś erratę
- Kategorie:
Systemy operacyjne » Windows » Windows 10
Systemy operacyjne » Linux
Systemy operacyjne » Unix
Systemy operacyjne » Windows » Windows 2000
Systemy operacyjne » Windows » Windows 98
Systemy operacyjne » Windows » Windows ME
Systemy operacyjne » Windows » Windows NT
Systemy operacyjne » Windows » Windows Server
Systemy operacyjne » Windows » Windows XP
Systemy operacyjne » Inne
Systemy operacyjne » Windows » Windows Vista
Programowanie » Architektura oprogramowania
Systemy operacyjne » Windows » Windows 7
Programowanie mobilne » Android
Systemy operacyjne » Windows » Windows 8
Spis treści książki
- 1.1. PODSTAWOWE SKŁADOWE (38)
- 1.2. EWOLUCJA MIKROPROCESORÓW (40)
- 1.3. WYKONANIE ROZKAZU (40)
- 1.4. PRZERWANIA (43)
- Przerwania i cykl rozkazowy (45)
- Przetwarzanie przerwania (47)
- Przerwania wielokrotne (50)
- 1.5. HIERARCHIA PAMIĘCI (53)
- 1.6. PAMIĘĆ PODRĘCZNA (56)
- Motywy (56)
- Zasady działania pamięci podręcznej (56)
- Projektowanie pamięci podręcznej (58)
- 1.7. BEZPOŚREDNI DOSTĘP DO PAMIĘCI (60)
- 1.8. ORGANIZACJA WIELOPROCESOROWA I WIELORDZENIOWA (61)
- Wieloprocesory symetryczne (62)
- Komputery wielordzeniowe (64)
- 1.9. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (66)
- Podstawowe pojęcia (66)
- Pytania sprawdzające (66)
- Zadania (67)
- DODATEK 1A. CHARAKTERYSTYKA WYDAJNOŚCI PAMIĘCI DWUPOZIOMOWYCH (69)
- Lokalność (70)
- Działanie pamięci dwupoziomowej (72)
- Wydajność (73)
- 2.1. CELE I FUNKCJE SYSTEMU OPERACYJNEGO (78)
- System operacyjny jako interfejs użytkownik - komputer (79)
- System operacyjny jako zarządca zasobów (81)
- Łatwość ewolucji systemu operacyjnego (82)
- 2.2. ROZWÓJ SYSTEMÓW OPERACYJNYCH (83)
- Przetwarzanie seryjne (83)
- Proste systemy wsadowe (84)
- Wieloprogramowe systemy wsadowe (87)
- Systemy z podziałem czasu (90)
- 2.3. NAJWAŻNIEJSZE OSIĄGNIĘCIA (92)
- Proces (93)
- Zarządzanie pamięcią (96)
- Ochrona informacji i bezpieczeństwo (99)
- Planowanie operowania zasobami (99)
- 2.4. DROGA DO WSPÓŁCZESNYCH SYSTEMÓW OPERACYJNYCH (101)
- 2.5. TOLEROWANIE AWARII (104)
- Podstawowe pojęcia (104)
- Wady (106)
- Mechanizmy systemu operacyjnego (106)
- 2.6. PROBLEMY PROJEKTOWANIA SYSTEMÓW OPERACYJNYCH WIELOPROCESORÓW I KOMPUTERÓW WIELORDZENIOWYCH (107)
- Rozważania dotyczące wieloprocesorowego symetrycznego SO (107)
- Rozważania dotyczące wielordzeniowych SO (108)
- 2.7. PRZEGLĄD SYSTEMU MICROSOFT WINDOWS (110)
- Rodowód (110)
- Architektura (111)
- Model klient-serwer (114)
- Wątki i SMP (115)
- Obiekty systemu Windows (116)
- 2.8. TRADYCYJNE SYSTEMY UNIKSOWE (118)
- Historia (118)
- Opis (119)
- 2.9. NOWOCZESNE SYSTEMY UNIKSOWE (120)
- System V Release 4 (SVR4) (122)
- System BSD (122)
- Solaris 11 (122)
- 2.10. LINUX (123)
- Historia (123)
- Struktura modularna (124)
- Składowe jądra (126)
- 2.11. ANDROID (129)
- Architektura oprogramowania Androida (129)
- Środowisko wykonawcze Androida (132)
- Architektura systemu Android (135)
- Czynności (136)
- Zarządzanie zasilaniem (136)
- 2.12. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (137)
- Podstawowe pojęcia (137)
- Pytania sprawdzające (138)
- Zadania (138)
- 3.1. CZYM JEST PROCES? (145)
- Podstawy (145)
- Procesy i bloki kontrolne procesów (146)
- 3.2. STANY PROCESU (147)
- Dwustanowy model procesu (150)
- Tworzenie i likwidowanie procesów (151)
- Model pięciostanowy (153)
- Procesy zawieszone (157)
- 3.3. OPIS PROCESU (162)
- Struktury sterowania systemu operacyjnego (163)
- Struktury sterowania procesu (165)
- 3.4. STEROWANIE PROCESAMI (172)
- Tryby wykonywania (172)
- Tworzenie procesów (174)
- Przełączanie procesów (174)
- 3.5. WYKONYWANIE SYSTEMU OPERACYJNEGO (178)
- Jądro nieprocesowe (178)
- Wykonywanie w procesach użytkownika (179)
- System operacyjny oparty na procesach (180)
- 3.6. ZARZĄDZANIE PROCESAMI W SYSTEMIE UNIX SVR4 (181)
- Stany procesu (181)
- Opis procesu (183)
- Sterowanie procesami (186)
- 3.7. PODSUMOWANIE (186)
- 3.8. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (187)
- Podstawowe pojęcia (187)
- Pytania sprawdzające (187)
- Zadania (188)
- 4.1. PROCESY I WĄTKI (194)
- Wielowątkowość (195)
- Funkcjonowanie wątków (198)
- 4.2. RODZAJE WĄTKÓW (200)
- Wątki poziomu użytkownika i wątki poziomu jądra (200)
- Inne organizacje (205)
- 4.3. WIELORDZENIOWOŚĆ I WIELOWĄTKOWOŚĆ (207)
- Wydajność oprogramowania na wielu rdzeniach (207)
- Przykład zastosowania: oprogramowanie gier Valve (210)
- 4.4. ZARZĄDZANIE PROCESAMI I WĄTKAMI W SYSTEMIE WINDOWS (212)
- Zarządzanie zadaniami drugoplanowymi i cyklami istnienia aplikacji (213)
- Proces w systemie Windows (214)
- Obiekty procesów i wątków (215)
- Wielowątkowość (217)
- Stany wątków (217)
- Zaplecze podsystemów SO (218)
- 4.5. ZARZĄDZANIE WĄTKAMI I WIELOPRZETWARZANIEM SYMETRYCZNYM W SYSTEMIE SOLARIS (219)
- Architektura wielowątkowa (219)
- Uzasadnienie (220)
- Struktura procesu (220)
- Wykonanie wątku (222)
- Przerwania jako wątki (223)
- 4.6. ZARZĄDZANIE PROCESAMI I WĄTKAMI W SYSTEMIE LINUX (223)
- Prace Linuxa (223)
- Wątki Linuxa (225)
- Przestrzenie nazw Linuxa (226)
- 4.7. ZARZĄDZANIE PROCESAMI I WĄTKAMI W SYSTEMIE ANDROID (229)
- Aplikacje Androida (229)
- Czynności (230)
- Procesy i wątki (232)
- 4.8. WIELKA CENTRALNA EKSPEDYCJA W SYSTEMIE MAC OS X (233)
- 4.9. PODSUMOWANIE (235)
- 4.10. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (236)
- Podstawowe pojęcia (236)
- Pytania sprawdzające (236)
- Zadania (236)
- 5.1. WZAJEMNE WYKLUCZANIE ? PODEJŚCIA PROGRAMOWE (246)
- Algorytm Dekkera (246)
- Algorytm Petersona (250)
- 5.2. PODSTAWY WSPÓŁBIEŻNOŚCI (251)
- Prosty przykład (252)
- Szkodliwa rywalizacja (254)
- Kwestie związane z systemem operacyjnym (255)
- Interakcja procesów (255)
- Wymagania dotyczące wzajemnego wykluczania (259)
- 5.3. WZAJEMNE WYKLUCZANIE ? ZAPLECZE SPRZĘTOWE (260)
- Blokowanie przerwań (260)
- Specjalne rozkazy maszynowe (261)
- 5.4. SEMAFORY (263)
- Wzajemne wykluczanie (269)
- Problem producenta-konsumenta (269)
- Implementacja semaforów (275)
- 5.5. MONITORY (277)
- Monitor z sygnałem (277)
- Alternatywny model monitora z powiadamianiem i rozgłaszaniem (281)
- 5.6. PRZEKAZYWANIE KOMUNIKATÓW (283)
- Synchronizacja (284)
- Adresowanie (285)
- Format komunikatów (287)
- Dyscyplina kolejkowania (287)
- Wzajemne wykluczanie (288)
- 5.7. PROBLEM CZYTELNIKÓW I PISARZY (290)
- Czytelnicy mają pierwszeństwo (291)
- Pisarze mają pierwszeństwo (291)
- 5.8. PODSUMOWANIE (294)
- 5.9. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (295)
- Podstawowe pojęcia (295)
- Pytania sprawdzające (295)
- Zadania (296)
- 6.1. NA CZYM POLEGA ZAKLESZCZENIE (312)
- Zasoby niezużywalne (316)
- Zasoby zużywalne (317)
- Grafy przydziału zasobów (318)
- Warunki występowania zakleszczenia (320)
- 6.2. ZAPOBIEGANIE ZAKLESZCZENIOM (321)
- Wzajemne wykluczanie (321)
- Przetrzymywanie i oczekiwanie (321)
- Brak wywłaszczeń (322)
- Czekanie cykliczne (322)
- 6.3. UNIKANIE ZAKLESZCZEŃ (322)
- Odmowa wszczynania procesu (323)
- Odmowa przydziału zasobu (324)
- 6.4. WYKRYWANIE ZAKLESZCZEŃ (328)
- Algorytm wykrywania zakleszczenia (328)
- Rekonstrukcja (uzdrawianie) (329)
- 6.5. POŁĄCZONE STRATEGIE POSTĘPOWANIA Z ZAKLESZCZENIAMI (330)
- 6.6. PROBLEM OBIADUJĄCYCH FILOZOFÓW (331)
- Rozwiązanie z użyciem semaforów (332)
- Rozwiązanie z użyciem monitora (333)
- 6.7. MECHANIZMY WSPÓŁBIEŻNOŚCI W SYSTEMIE UNIX (334)
- Potoki (335)
- Komunikaty (335)
- Pamięć dzielona (335)
- Semafory (336)
- Sygnały (336)
- 6.8. MECHANIZMY WSPÓŁBIEŻNOŚCI W JĄDRZE LINUXA (337)
- Operacje niepodzielne (338)
- Wirujące blokady (339)
- Semafory (342)
- Bariery (343)
- 6.9. ELEMENTARNE OPERACJE SYNCHRONIZACJI W SYSTEMIE SOLARIS (345)
- Zamek wzajemnego wykluczania (346)
- Semafory (347)
- Blokada czytelnicy - pisarz (347)
- Zmienne warunków (348)
- 6.10. MECHANIZMY SYNCHRONIZACJI W SYSTEMIE WINDOWS (348)
- Funkcje czekania (348)
- Obiekty dyspozytora (349)
- Sekcje krytyczne (350)
- Wąskie blokady czytelnicy - pisarze i zmienne warunków (351)
- Synchronizacja bez blokad (351)
- 6.11. KOMUNIKACJA MIĘDZYPROCESOWA W SYSTEMIE ANDROID (352)
- 6.12. PODSUMOWANIE (353)
- 6.13. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (354)
- Pytania sprawdzające (354)
- Zadania (354)
- 7.1. WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA PAMIĘCIĄ (366)
- Przemieszczanie (367)
- Ochrona (368)
- Współużytkowanie (368)
- Organizacja logiczna (369)
- Organizacja fizyczna (369)
- 7.2. PODZIAŁ PAMIĘCI (370)
- Podział stały (371)
- Podział dynamiczny (374)
- System kumplowski (377)
- Przemieszczanie (380)
- 7.3. STRONICOWANIE (381)
- 7.4. SEGMENTACJA (385)
- 7.5. PODSUMOWANIE (386)
- 7.6. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (386)
- Podstawowe pojęcia (386)
- Pytania sprawdzające (387)
- Zadania (387)
- Dodatek 7.A. ŁADOWANIE I KONSOLIDACJA (390)
- Ładowanie (390)
- Konsolidacja (394)
- 8.1. SPRZĘT I STRUKTURY STEROWANIA (398)
- Lokalność i pamięć wirtualna (400)
- Stronicowanie (402)
- Segmentacja (413)
- Połączenie stronicowania i segmentacji (414)
- Ochrona i dzielenie (415)
- 8.2. OPROGRAMOWANIE SYSTEMU OPERACYJNEGO (417)
- Zasady pobierania (418)
- Zasady umiejscawiania (419)
- Zasady zastępowania (419)
- Zarządzanie zbiorem rezydującym (426)
- Zasady czyszczenia (433)
- Kontrola załadowania (434)
- 8.3. ZARZĄDZANIE PAMIĘCIĄ W SYSTEMACH UNIX I SOLARIS (436)
- System stronicowania (436)
- Alokator pamięci jądra (439)
- 8.4. ZARZĄDZANIE PAMIĘCIĄ W LINUXIE (440)
- Pamięć wirtualna Linuxa (441)
- Przydział pamięci w jądrze (443)
- 8.5. ZARZĄDZANIE PAMIĘCIĄ W SYSTEMIE WINDOWS (445)
- Mapa adresów wirtualnych w systemie Windows (445)
- Stronicowanie w systemie Windows (445)
- Wymiana w systemie Windows (447)
- 8.6. ZARZĄDZANIE PAMIĘCIĄ W ANDROIDZIE (447)
- 8.7. PODSUMOWANIE (448)
- 8.8. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (449)
- Podstawowe pojęcia (449)
- Pytania sprawdzające (449)
- Zadania (450)
- 9.1. RODZAJE PLANOWANIA PROCESORA (459)
- Planowanie długoterminowe (461)
- Planowanie średnioterminowe (461)
- Planowanie krótkoterminowe (462)
- 9.2. ALGORYTMY PLANOWANIA (462)
- Kryteria planowania krótkoterminowego (462)
- Zastosowanie priorytetów (463)
- Alternatywne zasady planowania (465)
- Porównanie efektywności (478)
- Planowanie uczciwych udziałów (482)
- 9.3. TRADYCYJNE PLANOWANIE UNIKSOWE (486)
- 9.4. PODSUMOWANIE (488)
- 9.5. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (489)
- Podstawowe pojęcia (489)
- Pytania sprawdzające (489)
- Zadania (490)
- 10.1. PLANOWANIE WIELOPROCESOROWE I WIELORDZENIOWE (496)
- Ziarnistość (497)
- Zagadnienia projektowe (498)
- Planowanie procesów (500)
- Planowanie wątków (502)
- Wielordzeniowe planowanie wątków (508)
- 10.2. PLANOWANIE CZASU RZECZYWISTEGO (509)
- Podstawy (509)
- Charakterystyka systemów czasu rzeczywistego (510)
- Planowanie czasu rzeczywistego (513)
- Planowanie terminów nieprzekraczalnych (515)
- Planowanie monotonicznego tempa (519)
- Odwrócenie priorytetów (522)
- 10.3. PLANOWANIE W SYSTEMIE LINUX (525)
- Planowanie czasu rzeczywistego (525)
- Planowanie poza czasem rzeczywistym (526)
- 10.4. PLANOWANIE W SYSTEMIE UNIX SVR4 (528)
- 10.5. PLANOWANIE W SYSTEMIE UNIX FREEBSD (530)
- Klasy priorytetów (530)
- SMP i zaplecze wielordzeniowości (531)
- 10.6. PLANOWANIE W SYSTEMIE WINDOWS (533)
- Priorytety procesów i wątków (534)
- Planowanie wieloprocesorowe (536)
- 10.7. PODSUMOWANIE (536)
- 10.8. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (537)
- Podstawowe pojęcia (537)
- Pytania sprawdzające (537)
- Zadania (537)
- 11.1. URZĄDZENIA WEJŚCIA-WYJŚCIA (544)
- 11.2. ORGANIZACJA FUNKCJI WEJŚCIA-WYJŚCIA (546)
- Ewolucja funkcji wejścia-wyjścia (547)
- Bezpośredni dostęp do pamięci (547)
- 11.3. ZAGADNIENIA PROJEKTOWANIA SYSTEMU OPERACYJNEGO (549)
- Cele projektowe (549)
- Logiczna struktura funkcji wejścia-wyjścia (550)
- 11.4. BUFOROWANIE WEJŚCIA-WYJŚCIA (552)
- Bufor pojedynczy (553)
- Bufor podwójny (555)
- Bufor cykliczny (555)
- Użyteczność buforowania (555)
- 11.5. PLANOWANIE DYSKÓW (556)
- Parametry wydajnościowe dysku (556)
- Sposoby planowania dysku (559)
- 11.6. RAID (564)
- RAID ? poziom 0 (565)
- RAID ? poziom 1 (570)
- RAID ? poziom 2 (571)
- RAID ? poziom 3 (571)
- RAID ? poziom 4 (572)
- RAID ? poziom 5 (573)
- RAID ? poziom 6 (573)
- 11.7. PAMIĘĆ PODRĘCZNA DYSKU (574)
- Zagadnienia projektowe (574)
- Zagadnienia dotyczące wydajności (576)
- 11.8. WEJŚCIE-WYJŚCIE W SYSTEMIE UNIX SVR4 (578)
- Pamięć podręczna buforów (578)
- Kolejka znakowa (580)
- Niebuforowane wejście-wyjście (580)
- Urządzenia uniksowe (580)
- 11.9. WEJŚCIE-WYJŚCIE W SYSTEMIE LINUX (581)
- Planowanie dysku (581)
- Linuksowa podręczna pamięć stron (584)
- 11.10. WEJŚCIE-WYJŚCIE W SYSTEMIE WINDOWS (585)
- Podstawowe własności wejścia-wyjścia (585)
- Wejście-wyjście asynchroniczne i synchroniczne (586)
- Programowa realizacja RAID (587)
- Kopie-cienie tomów dyskowych (587)
- Szyfrowanie tomów (587)
- 11.11. PODSUMOWANIE (587)
- 11.12. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (588)
- Podstawowe pojęcia (588)
- Pytania sprawdzające (589)
- Zadania (589)
- 12.1. W SKRÓCIE (594)
- Pliki i systemy plików (594)
- Struktura pliku (595)
- Systemy zarządzania plikami (597)
- 12.2. ORGANIZACJA I DOSTĘP DO PLIKÓW (600)
- Sterta (601)
- Plik sekwencyjny (603)
- Indeksowany plik sekwencyjny (603)
- Plik indeksowy (604)
- Plik bezpośredniego dostępu, czyli plik haszowany (605)
- 12.3. B-DRZEWA (605)
- 12.4. KATALOGI PLIKÓW (609)
- Zawartość (609)
- Struktura (610)
- Nazewnictwo (612)
- 12.5. DZIELENIE PLIKÓW (612)
- Prawa dostępu (612)
- Dostęp jednoczesny (614)
- 12.6. BLOKOWANIE REKORDÓW (615)
- 12.7. ZARZĄDZANIE PAMIĘCIĄ DRUGORZĘDNĄ (616)
- Lokowanie plików (616)
- Zarządzanie wolną przestrzenią (622)
- Tomy, inaczej ? woluminy (624)
- Niezawodność (624)
- 12.8. ZARZĄDZANIE PLIKAMI W SYSTEMIE UNIX (625)
- I-węzły (626)
- Umiejscawianie plików (628)
- Katalogi (629)
- Struktura tomu (630)
- 12.9. WIRTUALNY SYSTEM PLIKÓW W LINUXIE (630)
- Obiekt superbloku (632)
- Obiekt i-węzła (633)
- Obiekt k-wpisu (633)
- Obiekt pliku (633)
- Pamięci podręczne (634)
- 12.10. SYSTEM PLIKÓW WINDOWS (634)
- Podstawowe cechy NTFS (634)
- Wolumin NTFS i struktura pliku (635)
- Odtwarzalność (638)
- 12.11. ZARZĄDZANIE PLIKAMI W ANDROIDZIE (639)
- System plików (639)
- SQLite (641)
- 12.12. PODSUMOWANIE (641)
- 12.13. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (642)
- Podstawowe pojęcia (642)
- Pytania sprawdzające (643)
- Zadania (643)
- 13.1. SYSTEMY WBUDOWANE (648)
- Pojęcie systemu wbudowanego (648)
- Procesory aplikacji a procesory do zadań specjalnych (650)
- Mikroprocesory (650)
- Mikrokontrolery (652)
- Systemy głęboko wbudowane (653)
- 13.2. CHARAKTERYSTYKA WBUDOWANYCH SYSTEMÓW OPERACYJNYCH (653)
- Środowiska macierzyste i docelowe (655)
- Metody opracowywania (657)
- Adaptacja istniejących handlowych systemów operacyjnych (657)
- Wbudowany system operacyjny skonstruowany w określonym celu (657)
- 13.3. WBUDOWANY LINUX (658)
- Charakterystyka wbudowanego Linuxa (658)
- Systemy plików wbudowanego Linuxa (661)
- Zalety wbudowanego Linuxa (661)
- uClinux (662)
- Android (665)
- 13.4. TinyOS (665)
- Bezprzewodowe sieci czujników (665)
- Cele systemu TinyOS (666)
- Składowe TinyOS-a (668)
- Planista TinyOS-a (670)
- Przykładowa konfiguracja (671)
- Interfejs zasobów TinyOS-a (673)
- 13.5. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (675)
- Podstawowe pojęcia (675)
- Pytania sprawdzające (675)
- Zadania (675)
- 14.1. KONCEPCJA MASZYNY WIRTUALNEJ (680)
- 14.2. HIPERWIZORY (683)
- Hiperwizory (684)
- Parawirtualizacja (686)
- Wirtualizacja z asystą sprzętu (687)
- Aplikacje wirtualne (688)
- 14.3. WIRTUALIZACJA KONTENEROWA (688)
- Jądrowe grupy sterowania (689)
- Pojęcie kontenera (689)
- Kontenerowy system plików (693)
- Mikrousługi (694)
- Docker (694)
- 14.4. ZAGADNIENIA DOTYCZĄCE PROCESORÓW (695)
- 14.5. ZARZĄDZANIE PAMIĘCIĄ (697)
- 14.6. ZARZĄDZANIE WEJŚCIEM-WYJŚCIEM (699)
- 14.7. HIPERWIZOR VMWARE ESXI (701)
- 14.8. MICROSOFTOWY HYPER-V I ODMIANY XENA (703)
- 14.9. MASZYNA WIRTUALNA JAVY (705)
- 14.10. ARCHITEKTURA MASZYNY WIRTUALNEJ LINUX VSERVER (706)
- Architektura (706)
- Planowanie procesów (707)
- 14.11. PODSUMOWANIE (709)
- 14.12. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (709)
- Podstawowe pojęcia (709)
- Pytania (problemy) sprawdzające (710)
- Zadania (710)
- 15.1. INTRUZI I ZŁOŚLIWE OPROGRAMOWANIE (712)
- Zagrożenia dostępu do systemu (712)
- Środki zaradcze (714)
- 15.2. PRZEPEŁNIENIE BUFORA (716)
- Ataki z przepełnieniem bufora (717)
- Obrona w fazie kompilacji (720)
- Obrona w fazie wykonania (723)
- 15.3. KONTROLOWANIE DOSTĘPU (725)
- Kontrolowanie dostępu w systemie plików (725)
- Zasady kontrolowania dostępu (727)
- 15.4. KONTROLOWANIE DOSTĘPU W SYSTEMIE UNIX (733)
- Konwencjonalna kontrola dostępu do plików uniksowych (733)
- Listy kontroli dostępu w UNIX-ie (735)
- 15.5. HARTOWANIE SYSTEMÓW OPERACYJNYCH (736)
- Instalowanie systemu operacyjnego ? ustawienia początkowe i łatanie (737)
- Usuwanie zbędnych usług, aplikacji i protokołów (738)
- Konfigurowanie użytkowników, grup i uwierzytelniania (739)
- Kształtowanie kontroli zasobów (739)
- Wprowadzanie dodatkowych środków bezpieczeństwa (740)
- Testowanie bezpieczeństwa systemu (740)
- 15.6. DBAŁOŚĆ O BEZPIECZEŃSTWO (741)
- Rejestrowanie zdarzeń (741)
- Składowanie i archiwizowanie danych (742)
- 15.7. BEZPIECZEŃSTWO W SYSTEMIE WINDOWS (742)
- Schemat kontroli dostępu (743)
- Żeton dostępu (743)
- Deskryptory bezpieczeństwa (744)
- 15.8. PODSUMOWANIE (748)
- 15.9. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (748)
- Podstawowe pojęcia (748)
- Pytania sprawdzające (749)
- Zadania (749)
- 16.1. OBLICZENIA W CHMURZE (754)
- Elementy chmury obliczeniowej (754)
- Modele usług chmurowych (756)
- Modele realizacyjne chmur (757)
- Wzorcowa architektura chmury obliczeniowej (760)
- 16.2. CHMUROWE SYSTEMY OPERACYJNE (763)
- Infrastruktura jako usługa (763)
- Wymagania na chmurowy system operacyjny (765)
- Ogólna architektura chmurowego systemu operacyjnego (766)
- OpenStack (772)
- 16.3. INTERNET RZECZY (IR) (780)
- Rzeczy w internecie rzeczy (781)
- Rozwój IR (781)
- Elementy urządzeń podłączonych do IR (782)
- IR i kontekst chmury (782)
- 16.4. SYSTEMY OPERACYJNE IR (785)
- Urządzenia ograniczone (785)
- Wymagania dotyczące SOIR (787)
- Architektura SOIR (789)
- RIOT (790)
- 16.5. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (793)
- Podstawowe pojęcia (793)
- Pytania sprawdzające (793)
- A.1. SZKODLIWA RYWALIZACJA I SEMAFORY (798)
- Sformułowanie problemu (798)
- Pierwsza próba (798)
- Druga próba (800)
- Trzecia próba (801)
- Czwarta próba (802)
- Dobra próba (803)
- A.2. PROBLEM ZAKŁADU FRYZJERSKIEGO (805)
- Nieuczciwy zakład fryzjerski (805)
- Uczciwy zakład fryzjerski (808)
- A.3. Zadania (810)
- B.1. PROJEKTY DOTYCZĄCE SEMAFORÓW (812)
- B.2. PROJEKT DOTYCZĄCY SYSTEMÓW PLIKÓW (813)
- B.3. OS/161 (813)
- B.4. SYMULACJE (814)
- B.5. PROJEKTY PROGRAMISTYCZNE (815)
- Projekty zdefiniowane w podręczniku (815)
- Dodatkowe większe projekty programistyczne (815)
- Małe projekty programistyczne (816)
- B.6. PROJEKTY BADAWCZE (816)
- B.7. ZADANIA TYPU "PRZECZYTAJ I ZDAJ SPRAWĘ" (817)
- B.8. PRACE DO NAPISANIA (817)
- B.9. TEMATY DO DYSKUSJI (817)
- B.10. BACI (818)
- 17.1. ZAPOTRZEBOWANIE NA ARCHITEKTURĘ PROTOKOŁÓW (1007)
- 17.2. ARCHITEKTURA PROTOKOŁÓW TCP/IP (1010)
- Warstwy TCP/IP (1010)
- Protokoły TCP i UDP (1011)
- Protokoły IP i IPv6 (1012)
- Działanie TCP/IP (1014)
- Zastosowania TCP/IP (1016)
- 17.3. GNIAZDA (1017)
- Pojęcie gniazda (1017)
- Wywołania interfejsu gniazd (1018)
- 17.4. PRACA SIECIOWA W SYSTEMIE LINUX (1019)
- Wysyłanie danych (1022)
- Odbieranie danych (1022)
- 17.5. PODSUMOWANIE (1023)
- 17.6. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (1023)
- Podstawowe pojęcia (1023)
- Pytania sprawdzające (1024)
- Zadania (1024)
- Dodatek 17A. TFTP ? BANALNY PROTOKÓŁ PRZESYŁANIA PLIKÓW (1027)
- Wprowadzenie do TFTP (1027)
- Pakiety TFTP (1027)
- Rzut oka na przesyłanie (1029)
- Błędy i opóźnienia (1030)
- Składnia, semantyka i koordynacja w czasie (1031)
- 18.1. OBLICZENIA W UKŁADZIE KLIENT-SERWER (1034)
- Co to są obliczenia klient-serwer? (1034)
- Aplikacje klient-serwer (1036)
- Warstwa pośrednia (1043)
- 18.2. ROZPROSZONE PRZEKAZYWANIE KOMUNIKATÓW (1045)
- Niezawodność a zawodność (1047)
- Blokowanie a nieblokowanie (1048)
- 18.3. ZDALNE WYWOŁANIA PROCEDUR (1048)
- Przekazywanie parametrów (1050)
- Reprezentowanie parametrów (1050)
- Wiązanie klienta z serwerem (1050)
- Synchroniczne czy niesynchroniczne (1051)
- Mechanizmy obiektowe (1051)
- 18.4. GRONA, CZYLI KLASTRY (1052)
- Konfigurowanie gron (1053)
- Zagadnienia projektowe systemów operacyjnych (1055)
- Architektura grona komputerów (1057)
- Grona w porównaniu z SMP (1058)
- 18.5. SERWER GRONA W SYSTEMIE WINDOWS (1058)
- 18.6. BEOWULF I GRONA LINUKSOWE (1060)
- Właściwości Beowulfa (1060)
- Oprogramowanie Beowulfa (1061)
- 18.7. PODSUMOWANIE (1062)
- 18.8. LITERATURA (1063)
- 18.9. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (1063)
- Podstawowe pojęcia (1063)
- Pytania sprawdzające (1064)
- Zadania (1064)
- 19.1. WĘDRÓWKA PROCESÓW (1068)
- Uzasadnienie (1068)
- Mechanizmy wędrówki procesów (1069)
- Negocjowanie wędrówki (1073)
- Eksmisja (1074)
- Przeniesienia z wywłaszczaniem lub bez wywłaszczania (1075)
- 19.2. ROZPROSZONE STANY GLOBALNE (1075)
- Stany globalne i migawki rozproszone (1075)
- Algorytm migawki rozproszonej (1078)
- 19.3. ROZPROSZONE WZAJEMNE WYKLUCZANIE (1080)
- Koncepcje rozproszonego wzajemnego wykluczania (1080)
- Porządkowanie zdarzeń w systemie rozproszonym (1083)
- Kolejka rozproszona (1086)
- Metoda przekazywania żetonu (1089)
- 19.4. ZAKLESZCZENIE ROZPROSZONE (1091)
- Zakleszczenie w przydziale zasobów (1091)
- Zakleszczenie w przekazywaniu komunikatów (1097)
- 19.5. PODSUMOWANIE (1102)
- 19.6. LITERATURA (1102)
- 19.7. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (1104)
- Podstawowe pojęcia (1104)
- Pytania sprawdzające (1104)
- Zadania (1105)
- 20.1. PRAWDOPODOBIEŃSTWO (1108)
- Definicje prawdopodobieństwa (1108)
- Prawdopodobieństwo warunkowe i niezależność (1111)
- Twierdzenie Bayesa (1112)
- 20.2. ZMIENNE LOSOWE (1113)
- Funkcje rozkładu i gęstości (1113)
- Ważne rozkłady (1114)
- Wiele zmiennych losowych (1117)
- 20.3. ELEMENTARNE KONCEPCJE PROCESÓW STOCHASTYCZNYCH (1118)
- Statystyka pierwszego i drugiego rzędu (1119)
- Stacjonarne procesy stochastyczne (1120)
- Gęstość widmowa (1121)
- Przyrosty niezależne (1122)
- Ergodyczność (1126)
- 20.4. ZADANIA (1127)
- 21.1. ZACHOWANIE KOLEJEK - PROSTY PRZYKŁAD (1133)
- 21.2. PO CO ANALIZOWAĆ KOLEJKI? (1138)
- 21.3. MODELE KOLEJEK (1140)
- Kolejka jednoserwerowa (1140)
- Kolejka wieloserwerowa (1144)
- Podstawowe zależności obsługi masowej (1145)
- Założenia (1146)
- 21.4. KOLEJKI JEDNOSERWEROWE (1147)
- 21.5. KOLEJKI WIELOSERWEROWE (1150)
- 21.6. PRZYKŁADY (1150)
- Serwer bazy danych (1150)
- Obliczanie percentyli (1152)
- Wieloprocesor ściśle powiązany (1153)
- Problem wieloserwera (1154)
- 21.7. KOLEJKI Z PRIORYTETAMI (1156)
- 21.8. SIECI KOLEJEK (1157)
- Dzielenie i łączenie strumieni ruchu (1158)
- Kolejki posobne (tandemowe) (1159)
- Twierdzenie Jacksona (1159)
- Zastosowanie w sieci komutacji pakietów (1160)
- 21.9. INNE MODELE KOLEJEK (1161)
- 21.10. SZACOWANIE PARAMETRÓW MODELU (1162)
- Próbkowanie (1162)
- Błędy próbkowania (1164)
- 21.11. LITERATURA (1165)
- 21.12. ZADANIA (1165)
Przedmowa (23)
O autorze (33)
CZĘŚĆ I. PODSTAWY (35)
Rozdział 1. Rzut oka na system komputerowy (37)
Rozdział 2. Przegląd systemów operacyjnych (77)
CZĘŚĆ II. PROCESY (141)
Rozdział 3. Pojęcie procesu i przebieg sterowania (143)
Rozdział 4. Wątki (193)
Rozdział 5. Współbieżność ? wzajemne wykluczanie i synchronizacja (243)
Rozdział 6. Współbieżność ? zakleszczenia i głodzenie (311)
CZĘŚĆ III. PAMIĘĆ (363)
Rozdział 7. Zarządzanie pamięcią (365)
Rozdział 8. Pamięć wirtualna (397)
CZĘŚĆ IV. PLANOWANIE (455)
Rozdział 9. Planowanie jednoprocesorowe (457)
Rozdział 10. Planowanie wieloprocesorowe, wielordzeniowe i w czasie rzeczywistym (495)
CZĘŚĆ V. WEJŚCIE-WYJŚCIE I PLIKI (541)
Rozdział 11. Zarządzanie wejściem-wyjściem i planowanie dysków (543)
Rozdział 12. Zarządzanie plikami (593)
CZĘŚĆ VI. SYSTEMY WBUDOWANE (645)
Rozdział 13. Wbudowane systemy operacyjne (647)
Rozdział 14. Maszyny wirtualne (679)
Rozdział 15. Bezpieczeństwo systemów operacyjnych (711)
Rozdział 16. Systemy operacyjne chmur i internetu rzeczy (753)
DODATKI (795)
Dodatek A. Zagadnienia współbieżności (797)
Dodatek B. Projekty i zadania z programowania systemów operacyjnych (811)
Literatura (819)
Źródła i zasady ich udostępnienia (831)
Skorowidz (833)
SPIS TREŚCI ROZDZIAŁÓW ONLINE
Rozdział 17. Protokoły sieciowe (1005)
Rozdział 18. Przetwarzanie rozproszone, klient-serwer i grona (1033)
Rozdział 19. Rozproszone zarządzanie procesami (1067)
Rozdział 20. Prawdopodobieństwo i procesy stochastyczne w zarysie (1107)
Rozdział 21. Analiza kolejek (1131)
Projekt programistyczny nr 1. Opracowanie powłoki (1169)
Projekt programistyczny nr 2. Powłoka dyspozytora HOST (1173)
Dodatek C. Problematyka współbieżności (1181)
Dodatek D. Projektowanie obiektowe (1191)
Dodatek E. Prawo Amdahla (1203)
Dodatek F. Tablice haszowania (1207)
Dodatek G. Czas odpowiedzi (1211)
Dodatek H. Pojęcia systemów kolejkowania (1217)
Dodatek I. Złożoność algorytmów (1223)
Dodatek J. Urządzenia pamięci dyskowej (1227)
Dodatek K. Algorytmy kryptograficzne (1239)
Dodatek L. Instytucje normalizacyjne (1251)
Dodatek M. Gniazda ? wprowadzenie dla osób programujących (1263)
Dodatek N. Międzynarodowy alfabet wzorcowy (IRA) (1291)
Dodatek O. BACI ? system współbieżnego programowania Ben-Ariego (1295)
Dodatek P. Sterowanie procedurami (1307)
Dodatek Q. ecos (1313)
Słownik (1329)
Skorowidz (1343)
Helion - inne książki
-
Nowość Promocja
Chcesz pracować w branży IT jako tester? W takim razie potrzebujesz solidnych podstaw! Swoją karierę rozpocznij od przygotowania się do uznawanego na całym świecie egzaminu ISTQB® „Certyfikowany tester - poziom podstawowy”. Uzyskany certyfikat otworzy Ci drzwi do wielu firm z branży informatycznej i będzie stanowił gwarancję, że posiadasz wiedzę i umiejętności wymagane od osoby pracującej na stanowisku testera.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
(41,40 zł najniższa cena z 30 dni)
41.40 zł
69.00 zł (-40%) -
Bestseller Nowość Promocja
Dzięki tej praktycznej książce zrozumiesz podstawowe koncepcje związane z biblioteką React, takie jak składnia JSX, wzorce zaawansowane, wirtualny model DOM, mechanizm rekoncyliacji Reacta, a także zaawansowane techniki optymalizacji. W rzeczywistości jest to dość złożona biblioteka, jednak tutaj jej tajniki zostały wyjaśnione w wyjątkowo przystępny sposób. A to oznacza, że szybko i dogłębnie zrozumiesz mechanizmy kryjące się za działaniem Reacta, zdobędziesz umiejętności pozwalające na tworzenie intuicyjnego kodu Reacta, zrozumiesz jego niuanse i koncepcje ― i przejdziesz na zupełnie nowy poziom biegłości.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
(47,40 zł najniższa cena z 30 dni)
47.40 zł
79.00 zł (-40%) -
Bestseller Nowość Promocja
Koncepcje te zostały przystępnie wyjaśnione właśnie w tej książce. W szczególności zapoznasz się z praktycznymi aspektami probabilistyki, statystyki, algebry liniowej i rachunku różniczkowego. Prezentacji tych zagadnień towarzyszą fragmenty kodu w Pythonie i praktyczne przykłady zastosowań w uczeniu głębokim. Rozpoczniesz od zapoznania się z podstawami, takimi jak twierdzenie Bayesa, a następnie przejdziesz do bardziej zaawansowanych zagadnień, w tym uczenia sieci neuronowych przy użyciu wektorów, macierzy i pochodnych. Dwa ostatnie rozdziały dadzą Ci szansę użycia nowej wiedzy do zaimplementowania propagacji wstecznej i metody gradientu prostego — dwóch podstawowych algorytmów napędzających rozwój sztucznej inteligencji.- Druk
(53,40 zł najniższa cena z 30 dni)
53.40 zł
89.00 zł (-40%) -
Bestseller Nowość Promocja
Ta pozycja, podobnie jak inne z serii Rusz głową!, została przygotowana zgodnie z jedyną w swoim rodzaju metodyką nauczania, wykorzystującą zasady funkcjonowania ludzkiego mózgu. Dzięki zagadkom, tajemniczym historiom, angażującym ćwiczeniom i przystępnie podanej wiedzy bez trudu przyswoisz nawet dość złożone koncepcje, takie jak programowanie zorientowane obiektowo, aplikacje sieciowe czy uczenie maszynowe. Znajdziesz tu zabawne i niekonwencjonalne ilustracje, świetne analogie, a w toku nauki krok po kroku zbudujesz własną aplikację. Przekonasz się, że to absolutnie wyjątkowy i niezwykle skuteczny podręcznik!- Druk
(77,40 zł najniższa cena z 30 dni)
77.40 zł
129.00 zł (-40%) -
Nowość Promocja
Wyjątkowość tej książki polega na pragmatyzmie: opisano w niej, jak wyglądają realia pracy projektanta UX i jak bardzo potrafią być zagmatwane. Zapoznasz się z różnymi kontekstami i sytuacjami związanymi z projektowaniem UX, a także z ograniczeniami, jakie temu towarzyszą. To przygotuje Cię do prawdziwych wyzwań związanych z osobami zaangażowanymi w projekty. Poznasz też realia działalności firm i znaczenie aspektów biznesowych i finansowych. Posiądziesz cenną umiejętność godzenia celów komercyjnych ze swoją pracą bez uszczerbku dla empatii i etyki projektowania.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
(53,40 zł najniższa cena z 30 dni)
53.40 zł
89.00 zł (-40%) -
Bestseller Nowość Promocja
Sztuczna inteligencja jest na ustach wszystkich. Odkąd pojawił się ChatGPT, newsy ze świata informatyki trafiają na pierwsze strony gazet, pojawiają się w serwisach informacyjnych, programach radiowych i telewizyjnych. Na temat AI dyskutują już nie tylko programiści, ale także fizycy, filozofowie i specjaliści zajmujący się rynkiem pracy. Wojskowi i naukowcy odkrywają dla niej kolejne zastosowania w swoich dziedzinach, futurolodzy zaś na zmianę straszą wizjami rodem z Terminatora i Czarnego lustra i uspokajają, że to wszystko dla naszego dobra, a sztuczna inteligencja pozostaje przecież pod ludzką kontrolą.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
(26,94 zł najniższa cena z 30 dni)
35.92 zł
44.90 zł (-20%) -
Bestseller Nowość Promocja
Eksperci uważają język C# za flagowy produkt firmy Microsoft udostępniający zarówno wysokopoziomowe abstrakcje, jak i niskopoziomowe mechanizmy, które pozwalają uzyskać maksymalną wydajność aplikacji. Wersja oznaczona numerem 12 wprowadza kilka istotnych usprawnień i nowych funkcji, które mogą znacząco wpłynąć na sposób pisania kodu. Chociaż niektóre z nich mogłyby się wydawać drobnymi usprawnieniami, ich skumulowany efekt znacząco poprawia jakość kodu i produktywność programisty. Tych nowości warto się nauczyć, ponieważ nagrodą za poświęcony czas jest przyjemność płynąca z tworzenia znakomitych aplikacji.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
(107,40 zł najniższa cena z 30 dni)
107.40 zł
179.00 zł (-40%) -
Nowość Promocja
Oprogramowanie jest dziś praktycznie wszędzie, a programiści od dawna należą do najbardziej poszukiwanych specjalistów. Na podstawie napisanego przez nich kodu funkcjonują już nie tylko komputery i smartfony. Oprogramowanie steruje sprzętami domowymi, telewizorem czy lodówką. W ramach tak zwanego internetu rzeczy wiele urządzeń technicznych komunikuje się między sobą bez udziału człowieka. Gwałtownie rozwija się sztuczna inteligencja, wymagająca specjalistycznego oprogramowania. Nie dziwi więc, że jego rozwój ciągle przyspiesza. W obliczu tych faktów odpowiedź na pytanie, jakiego języka programowania warto się nauczyć, jest trudna. Nawet dla osoby, która wie, w jaki sposób zamierza w przyszłości korzystać ze swoich informatycznych umiejętności.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
(26,94 zł najniższa cena z 30 dni)
26.94 zł
44.90 zł (-40%) -
Bestseller Nowość Promocja
Ta książka stanowi twardy dowód, że matematyka jest elastyczna, kreatywna i radosna. Potraktuj ją jako fascynującą podróż przez świat matematyki abstrakcyjnej do teorii kategorii. Przekonaj się, że bez formalnej wiedzy w tej dziedzinie możesz rozwinąć umiejętność matematycznego myślenia. Abstrakcyjne idee matematyczne pomogą Ci inaczej spojrzeć na aktualne wydarzenia, kwestie sprawiedliwości społecznej i przywilejów społecznych czy nawet na COVID-19.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
(35,40 zł najniższa cena z 30 dni)
35.40 zł
59.00 zł (-40%) -
Bestseller Nowość Promocja
Inżynieria wymagań jest jedną z podstawowych dyscyplin inżynierii oprogramowania. Cały proces wytwarzania oprogramowania powinien być oparty właśnie na niej. W ramach inżynierii wymagań korzystamy z wiedzy naukowej, technicznej i doświadczenia do zdefiniowania problemu, a także do zarządzania zakresem budowanego systemu oprogramowania. Bez znajomości reguł dotyczących zbierania, specyfikowania i analizy wymagań bardzo trudno jest zbudować system oprogramowania spełniający rzeczywiste potrzeby jego odbiorców.- Druk
(41,40 zł najniższa cena z 30 dni)
41.40 zł
69.00 zł (-40%)
Dzięki opcji "Druk na żądanie" do sprzedaży wracają tytuły Grupy Helion, które cieszyły sie dużym zainteresowaniem, a których nakład został wyprzedany.
Dla naszych Czytelników wydrukowaliśmy dodatkową pulę egzemplarzy w technice druku cyfrowego.
Co powinieneś wiedzieć o usłudze "Druk na żądanie":
- usługa obejmuje tylko widoczną poniżej listę tytułów, którą na bieżąco aktualizujemy;
- cena książki może być wyższa od początkowej ceny detalicznej, co jest spowodowane kosztami druku cyfrowego (wyższymi niż koszty tradycyjnego druku offsetowego). Obowiązująca cena jest zawsze podawana na stronie WWW książki;
- zawartość książki wraz z dodatkami (płyta CD, DVD) odpowiada jej pierwotnemu wydaniu i jest w pełni komplementarna;
- usługa nie obejmuje książek w kolorze.
Masz pytanie o konkretny tytuł? Napisz do nas: sklep@helion.pl
Proszę wybrać ocenę!
Proszę wpisać opinię!
Książka drukowana
Proszę czekać...
Oceny i opinie klientów: Systemy operacyjne. Architektura, funkcjonowanie i projektowanie. Wydanie IX William Stallings (3) Weryfikacja opinii następuję na podstawie historii zamówień na koncie Użytkownika umieszczającego opinię. Użytkownik mógł otrzymać punkty za opublikowanie opinii uprawniające do uzyskania rabatu w ramach Programu Punktowego.
(1)
(0)
(0)
(2)
(0)
(0)
więcej opinii
ukryj opinie