Recenzje:
Przy stale zwiększającej się liczbie serwisów internetowych użytkownicy światowej sieci zyskują coraz większy wybór. W praktyce oznacza to, ze twórcy witryn w przypadku popełniania błędów projektowych muszą liczyć się z utrata klientów na rzecz lepiej przygotowanej konkurencji. Jakie czynniki warunkują zatem powodzenie internetowych przedsięwzięć Z pewnością należy zadbać o wysoka jakość oferowanych treści i atrakcyjna oprawę graficzna, lecz fundamentalna role odgrywa funkcjonalność serwisu i związana z nią wygoda użytkowania. W osiągnięciu sukcesów na tym polu wspomaga webmasterów Jakob Nielsen, postrzegany przez specjalistów jako światowy guru w dziedzinie funkcjonalności stron WWW. Wraz ze specjalistką do spraw doświadczeń użytkowników, pracująca z nim w firmie, Nielsen Norman Group przygotował książkę, w której zgromadzone zostały praktyczne wskazówki dotyczące projektowania wygodnych w użytkowaniu witryn. Wydana w kolorze pozycja rozpoczyna się od wyjaśnienia czym jest funkcjonalność, jak była postrzegana kilka lat temu i jak wpływa obecnie na popularność serwisów internetowych. Następnie autorzy przechodzą do ujawnienia źródeł danych, w oparciu o które formułują wnioski związane z zasadami tworzenia stron WWW. Szczegółowo opisują przebieg badan i wyjaśniają dlaczego tak istotne jest prowadzanie testów z udziałem użytkowników. Na bazie poczynionych obserwacji pokazują jak użytkownicy korzystają z witryn i uświadamiają webmasterom ile czasu poświecą przeciętny internauta na przekonanie się czy ma do czynienia z wartościowym serwisem. Kolejnym etapem jest ponowne przyjrzenie się ponad trzydziestu najbardziej znaczącym problemom związanym z funkcjonalnością, które zostały zdefiniowane w latach 90. Znamienny jest fakt, iż cześć z nich nie tylko nie straciła na znaczeniu, lecz stała się jeszcze bardziej istotna. W przypadku kilku innych zmianie uległy zachowania użytkowników i webmasterów, a swoje piętno odcisnął również postęp technologiczny. Czytelnicy uczą się następnie nadawania problemom priorytetów i rozpoznawania, które z nich w największym stopniu szkodzą ich projektom. Pomocne wskazówki zostały podzielone na kilka obszarów tematycznych. Autorzy wyjaśniają jak usprawnić wyszukiwanie udostępnianych materiałów, dzielą się uwagami na temat nawigacji i architektury informacji oraz podkreślają znaczenie typografii dla uzyskania i podtrzymania dobrego wrażenia podczas przeglądania witryny. Uczą również sztuki przygotowywania tekstów na potrzeby internetu i sporządzania precyzyjnych, oczekiwanych przez klientów informacji o produktach. Odnoszą się tez do właściwego rozmieszczania elementów serwisu i wskazują potrzebę zachowania odpowiednich proporcji miedzy nowoczesnymi technikami multimedialnymi a rzeczywistymi potrzebami użytkowników. Jakob Nielsen po raz kolejny udowodnił, ze nie bez powodu jest uznawany za światowej klasy specjalistę. Dostarczył czytelnikom wartościowe porady ułatwiające tworzenie przyjaznych w użyciu serwisów internetowych. Rozważania związane m.in. z nawigacja, wyszukiwaniem informacji i typografia poparł nie tylko wynikami badan, lecz również licznymi przykładami. Wskazując powszechnie popełniane błędy umożliwił wyciąganie wartościowych wniosków, przekładających się na poprawę jakości własnych projektów. Wada książki jest jej stosunkowo wysoka cena (99 zł). Warto jednak zauważyć, iż w przypadku przedsięwzięć o charakterze komercyjnym pozyskana w trakcie jej lektury wiedza szybko doprowadzi do sytuacji, w której zakup tej pozycji będzie postrzegany jako udana inwestycja.

magazynt3.pl Tomasz Galanciak, 2011-08-27


Pierwsza myśl, jaka przychodzi do głowy po zobaczeniu książki, to pytanie: "Dlaczego nikt nie zaprojektował okładki dla tej książki!". Jednak po przeczytaniu kilku stron można dojść do wniosku, że uboga szata graficzna okładki doskonale oddaje cel, jaki postawili przed sobą autorzy: promowanie i wysławianie prostoty w projektowaniu serwisów internetowych.

Książka ta jest pewnego rodzaju uaktualnieniem książki "Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych" Jakoba Nielsena. Opisuje błędy popełniane przez projektantów stron internetowych oraz sposoby radzenia sobie z nimi. Przypomina te z wymienionych w poprzedniej publikacji problemów, które nadal są aktualne oraz wskazuje zupełnie nowe. Opisywane błędy zilustrowane są olbrzymią liczbą rzeczywistych przykładów.

Znaczną część książki zajmują zrzuty stron internetowych oraz umieszczone pod nimi opisy niedociągnięć znajdujących się na danej witrynie. Dzięki takiemu rozwiązaniu wiemy, że autor mówi o błędach, które zdarzają się w rzeczywistości, a nie pisze o czymś tylko po to, żeby coś napisać.

Zastrzeżenia można mieć jedynie do tego, iż książka bazuje na raporcie z badań przeprowadzonych na osobach w wieku 20 do 60 lat. Nie bierze pod uwagę osób młodszych, które obecnie stanowią dość ważną grupę użytkowników internetu. Minusem jest również układ graficzny. Olbrzymie ilości wolnego miejsca - tą samą treść można by zmieścić na znacznie mniejszej liczbie stron. Dodatkowo opisy zrzutów stron, co prawda pisane inną czcionką, ale i tak mieszają się z właściwą treścią książki.

Podsumowując, cena książki dość wysoka, jednak uważam, że ilość przekazanych konkretnych informacji jest tego warta. Polecam nie tylko dla webmasterów, ale dla wszystkich, którzy biorą udział w procesie tworzenia stron internetowych.

Software Developers Journal Mirosław Mucha; 01/2008


Przy stale zwiększającej się liczbie serwisów internetowych użytkownicy światowej sieci zyskują coraz większy wybór. W praktyce oznacza to, że twórcy witryn w przypadku popełniania błędów projektowych muszą liczyć się z utratą klientów na rzecz lepiej przygotowanej konkurencji. Jakie czynniki warunkują zatem powodzenie internetowych przedsięwzięć?

Z pewnością należy zadbać o wysoką jakość oferowanych treści i atrakcyjną oprawę graficzną, lecz fundamentalną rolę odgrywa funkcjonalność serwisu i związana z nią wygoda użytkowania. W osiągnięciu sukcesów na tym polu wspomaga webmasterów Jakob Nielsen, postrzegany przez specjalistów jako światowy guru w dziedzinie funkcjonalności stron WWW. Wraz ze specjalistką do spraw doświadczeń użytkowników, pracującą z nim w firmie, Nielsen Norman Group przygotował książkę, w której zgromadzone zostały praktyczne wskazówki dotyczące projektowania wygodnych w użytkowaniu witryn.

Wydana w kolorze pozycja rozpoczyna się od wyjaśnienia czym jest funkcjonalność, jak była postrzegana kilka lat temu i jak wpływa obecnie na popularność serwisów internetowych. Następnie autorzy przechodzą do ujawnienia źródeł danych, w oparciu o które formułują wnioski związane z zasadami tworzenia stron WWW. Szczegółowo opisują przebieg badań i wyjaśniają dlaczego tak istotne jest prowadzanie testów z udziałem użytkowników. Na bazie poczynionych obserwacji pokazują jak użytkownicy korzystają z witryn i uświadamiają webmasterom ile czasu poświęca przeciętny internauta na przekonanie się czy ma do czynienia z wartościowym serwisem.

Kolejnym etapem jest ponowne przyjrzenie się ponad trzydziestu najbardziej znaczącym problemom związanym z funkcjonalnością, które zostały zdefiniowane w latach 90. Znamienny jest fakt, iż część z nich nie tylko nie straciła na znaczeniu, lecz stała się jeszcze bardziej istotna. W przypadku kilku innych zmianie uległy zachowania użytkowników i webmasterów, a swoje piętno odcisnął również postęp technologiczny. Czytelnicy uczą się następnie nadawania problemom priorytetów i rozpoznawania, które z nich w największym stopniu szkodzą ich projektom.

Pomocne wskazówki zostały podzielone na kilka obszarów tematycznych. Autorzy wyjaśniają jak usprawnić wyszukiwanie udostępnianych materiałów, dzielą się uwagami na temat nawigacji i architektury informacji oraz podkreślają znaczenie typografii dla uzyskania i podtrzymania dobrego wrażenia podczas przeglądania witryny. Uczą również sztuki przygotowywania tekstów na potrzeby internetu i sporządzania precyzyjnych, oczekiwanych przez klientów informacji o produktach. Odnoszą się też do właściwego rozmieszczania elementów serwisu i wskazują potrzebę zachowania odpowiednich proporcji między nowoczesnymi technikami multimedialnymi a rzeczywistymi potrzebami użytkowników.

Jakob Nielsen po raz kolejny udowodnił, że nie bez powodu jest uznawany za światowej klasy specjalistę. Dostarczył czytelnikom wartościowe porady ułatwiające tworzenie przyjaznych w użyciu serwisów internetowych. Rozważania związane m.in. z nawigacją, wyszukiwaniem informacji i typografią poparł nie tylko wynikami badań, lecz również licznymi przykładami. Wskazując powszechnie popełniane błędy umożliwił wyciąganie wartościowych wniosków, przekładających się na poprawę jakości własnych projektów. Wadą książki jest jej stosunkowo wysoka cena (99 zł). Warto jednak zauważyć, iż w przypadku przedsięwzięć o charakterze komercyjnym pozyskana w trakcie jej lektury wiedza szybko doprowadzi do sytuacji, w której zakup tej pozycji będzie postrzegany jako udana inwestycja.

Magazyn Internet KK; 11/2007


Funkcjonalność strony internetowej jest atrybutem szczególnie ważnym. Książka wyjaśnia czym jest funkcjonalność strony, co wpływa na jej poziom i jak należy ją testować. Wskazuje na problemy wyszukiwania i współdziałania z wyszukiwarkami. Mówi, jak należy organizować nawigację i jak poprawić przejrzystość i czytelność strony. Radzi, jak wykorzystać środki technologii, takie jak materiały wideo, audio, animacje i dźwięki, w sposób wyważony, właściwie uwzględniający preferencje użytkowników przy odbiorze strony.

Czytelnik nie znajdzie w książce rad dla programistów lub wskazówek dotyczących implementacji, jest ona poradnikiem tworzenia stron funkcjonalnych z punktu widzenia klienta. Książką powinny zainteresować się osoby, które chcą zrealizować cele biznesowe, takie jak promowanie sprzedawanych usług i towarów, a także te, którym zależy na wypromowaniu swojej działalności niezarobkowej.

NetWorld Piotr Kociatkiewicz; 11/2007


Masz niewiele czasu, by zatrzymać Internautę na swojej stronie. Jakob Nielsen podpowiada, jak tego dokonać. Dobra strona internetowa musi być przede wszystkim użyteczna i łatwa w obsłudze. Jeśli nie spełnia tych podstawowych kryteriów, choćby była i najładniejsza w Internecie, to i tak nikt na nią nie powróci. A przecież po to tworzymy strony - by Internauci, którzy na nią trafią, czuli się dobrze, nie mieli żadnych problemów z nawigacją i chcieli ją odwiedzić ponownie.

Rady jak to zrobić zawarte są w książce "Optymalizacja funkcjonalności serwisów internetowych" Jakoba Nielsena i Hoa Loranger.

Nielsen, obecnie dyrektor firmy badawczej Norman Nielsen Group, określany jest jako guru funkcjonalności w Sieci. Od wielu lat zgłębia tę tematykę i chętnie dzieli się swoją wiedzą za pośrednictwem publikacji książkowych i prasowych, a także poprzez swojego bloga.

Najnowsza książka Nielsena, którą napisał wraz Hoa Loranger, specjalistką od zachowań użytkowników, jest kopalnią wiedzy na temat projektowania stron internetowych, wskazuje, na co zwracać uwagę i pokazuje, jakich błędów należy unikać.

Autorzy postawili sobie dwa zadania: uszeregowanie "pod względem ważności wszechstronną wiedzę o użyteczności" oraz "uaktualnienie zagadnień związanych z użytecznością stron internetowych, wzbogaconych w latach 90. o nowe rozwiązania zdobyte po roku 2000". Czytamy więc m.in. o 34 najważniejszych problemach z funkcjonalnością (m.in. odnośniki, które nie zmieniają koloru po kliknięciu czy projekty elementów, które wyglądają jak reklamy). Wyeliminowanie ich na stronie internetowej z pewnością przełoży się na zwiększenie jej atrakcyjności. Autorzy pokazują dobre i złe rozwiązania na przykładach (screeny konkretnych stron internetowych), co pozwala szybciej zrozumieć poruszane zagadnienia.

Warto zwrócić uwagę, że wszystkie wnioski zawarte w książce nie są opiniami autorów opartymi na "wydaje nam się", lecz zostały poprzedzone wieloma badaniami z udziałem użytkowników. "Nasza firma, Norman Nielsen Group, opublikowała niemal 5000 stron raportów opartych na badaniach dotyczących tego, jak tysiące użytkowników na czterech kontynentach pracują ze stronami internetowymi". Książka zaś "zawiera esencję najbardziej wartościowych informacji powstałych na podstawie wyników badań" - piszą Autorzy. Jeśli ktoś chce pogłębić wiedzę zawartą w książce, może przeczytać raporty opublikowane na stronie www.nngroup.com/reports.

Kto powinien przeczytać tę książkę? Każdy, kto chce, by jego strona była odwiedzana. "Kiedy potencjalny klient odwiedza stronę, jej właściciel ma mniej niż dwie minuty, aby nawiązać z nim komunikację". Warto więc wiedzieć, jak to zrobić dobrze. Do kupna książki może zniechęcić jedynie cena - 99zł. Ale jeśli ktoś chce zarabiać dzięki swojej stronie internetowej - będzie to dobra inwestycja.

Polityka Wojciech Krusiński;