Recenzje:
W tej recenzji chciałbym przybliżyć czytelnikom książkę „Android na tablecie. Receptury”.

Jej autor, B.M. Harwani, wskazuje najlepsze praktyki przy projektowaniu i implementowaniu aplikacji na platformę Android, które zapewniają najlepsze doświadczenia użytkownika niezależnie od urządzenia, z którego korzysta.

Zawartość

Książka podzielona jest na sześć części, składających się łącznie z 20 rozdziałów, zajmujących łącznie 600 stron. Jest zorganizowana w formie tzw. „receptur”, które stanowią analogię do przepisów w książce kucharskiej. Są to konkretne cele, które możemy osiągnąć po lekturze danego fragmentu.

Przykładowe receptury to „przechwytywanie obrazu za pomocą kodu Java”  czy „wiązanie ze sobą dwóch urządzeń Bluetooth”. Taka forma pozwala na czytanie książki „wybiórczo” i przeskoczenie bezpośrednio do fragmentów, które nas interesują, zamiast czytania książki „od deski do deski”. Receptury zawarte w książce można podejrzeć w spisie treści. Warto również wspomnieć, że wszystkie przykłady omawiane w książce dotyczą Androida w wersji 4.2.2 (API 17).

Pierwsza część książki, „Techniki interfejsu użytkownika” zawiera omówienie elementarnych podstaw i założeń platformy Android, jak również przydatne techniki przy pracy z fragmentami, paskami akcji i widżetami. Duży nacisk autor kładzie na zapewnienie skalowalności i dostosowywanie widoku do przekątnej urządzenia, z którego korzysta użytkownik.

Druga część dotyczy korzystania ze schowka systemowego, powiadomień i ładowarek (ang. loader). Dalej czytelnik dowiaduje się, w jaki sposób pracować z treściami multimedialnymi – dźwiękiem, obrazem, filmami, animacjami.

Czwarta część wprowadza czytelnika w tajniki wielowątkowości, łączności bezprzewodowej i wykorzystania wbudowanych sensorów, jak np. akcelerometr, żyroskop, czujnik zbliżeniowy (ang. proximity sensor, dzięki któremu ekran telefonu wyłącza się, gdy przykładamy słuchawkę do ucha). W kolejnej części mowa o pracy z formatem JSON i wyświetlaniu stron internetowych w oknie naszej aplikacji.

Subiektywna opinia i podsumowanie

Zawartość książki opisana w poprzednim akapicie (i stanowiąca około 2/3 jej objętości) dotyczy zarówno tabletów, jak i telefonów z systemem Android. Dla zaawansowanego programisty telefonów z Androidem użyteczna będzie jedynie pierwsza część książki, tratująca o różnicy w interfejsie użytkownika i zapewnianiu najbardziej optymalnej dla użytkownika prezentacji treści.

Ciężko również powiedzieć, by książka była przeznaczona dla osób, które dopiero chcą rozpocząć swoją przygodę z zielonym robocikiem. Moim zdaniem osoba, dla której zaskoczeniem jest pisanie interfejsu użytkownika w plikach XML i nie wie, czym jest klasa R szybko zagubi się w szczegółach omawianych przez autora.

Na co warto zwrócić uwagę to bardzo obszerne przykłady, wiele zrzutów ekranowych i rozległe fragmenty kodu. W innych książkach informatycznych listing kodu są często dodatkiem do całości, który zostaje pobieżnie omówiony (jeżeli w ogóle). W tej książce jest inaczej – autor wręcz całe receptury opiera wokół przykładowego kodu i omówienia jego zastosowania, często linijka po linijce. Dzięki temu praca z przykładami zawartymi w książce jest dużo łatwiejsza i przyjemniejsza.

Osobiście poleciłbym tę książkę początkującym programistom, którzy mają już pewne doświadczenie i tworzyli wcześniej kilka androidowych aplikacji czy gier „do szuflady”. Uważam, że mogą wynieść z tej pozycji dużo praktycznej wiedzy, aby tworzyć lepsze aplikacje zarówno na tablety, jak i telefony działające pod kontrolą systemu Android.

forbot.pl Forbot.pl