G³owa do liczb
- Autor:
- Barbara Oakley PhD
- Promocja Przejd¼
- Wydawnictwo:
- Helion
- Ocena:
- 5.1/6 Opinie: 20
- Stron:
- 288
- Druk:
- oprawa miêkka
- Dostêpne formaty:
-
PDFePubMobi
Opis ksi±¿ki: G³owa do liczb
Zapro¶ matematykê do swojego ¿ycia!
- Pozb±d¼ siê uprzedzeñ zwi±zanych z matematyk±
- Zostañ zaklinaczem liczb — trening, odpoczynek i zbrylanie wiedzy
- Doceñ swój talent — si³a w³a¶ciwego my¶lenia i intuicyjnego rozumienia
Czy przysz³o Ci kiedy¶ do g³owy, ¿e matematyka mo¿e byæ interesuj±ca i pomocna? Dziêki niej lepiej zrozumiesz wiele zagadnieñ wspó³czesnego ¶wiata. Matematyczne umiejêtno¶ci pomog± Ci w pracy i ¿yciu codziennym, znacz±co podnios± te¿ Twoje kwalifikacje zawodowe. Matematyka jest wszêdzie, bez niej niemo¿liwe by³oby programowanie, szacowanie ryzyka, dzia³anie urz±dzeñ medycznych, budowanie domów czy skuteczne ³apanie przestêpców. Zaprzyja¼nij siê z ni±!
Autorka tej ksi±¿ki, dr Barbara Oakley, z w³asnego do¶wiadczenia wie, jak to jest mieæ problemy z matematyk± — w szkole ¶redniej przedmioty ¶cis³e sprawia³y jej ogromne trudno¶ci. Jednak gdy u¶wiadomi³a sobie, ¿e brak wiedzy z tej dziedziny bêdzie ju¿ zawsze ogranicza³ jej mo¿liwo¶ci zawodowe, postanowi³a przekszta³ciæ swój mózg tak, by w koñcu opanowa³ nauki ¶cis³e. W tej ksi±¿ce dr Oakley opiera siê na odkryciach neurologii i psychologii poznawczej, by pokazaæ, jak skutecznie uczyæ siê matematyki i przedmiotów ¶cis³ych. Wbrew powszechnemu przekonaniu matematyka wymaga my¶lenia kreatywnego, nie tylko analitycznego. Ka¿dy z nas mo¿e zab³ysn±æ w tej dziedzinie, a uczenie siê jej mo¿e byæ bardzo przyjemnym do¶wiadczeniem.
Przeczytaj i dowiedz siê:
- Czego uczy nas przyk³ad Thomasa Edisona
- Na czym polega zbrylanie informacji i unikanie iluzji kompetencji
- Jak zapobiec prokrastynacji
- Jak obni¿yæ poziom stresu i podwy¿szyæ poziom wiedzy
- Jak sprytnie podej¶æ do nauki matematyki
- Jak usprawniæ pamiêæ i rze¼biæ swój umys³
- Na czym polega rozwijanie wyobra¼ni poprzez poezjê równañ
- Jak uczyli siê ludzie w czasach renesansu
- Dlaczego warto siê uczyæ w zespole
- Jak z sukcesem podej¶æ do sprawdzianów
Raz, dwa, trzy... liczê!
Wybrane bestsellery
-
Ten podrêcznik jest przeznaczony dla osób, które chc± dobrze zrozumieæ matematyczne podstawy uczenia maszynowego i nabraæ praktycznego do¶wiadczenia w u¿ywaniu pojêæ matematycznych. Wyja¶niono tutaj stosowanie szeregu technik matematycznych, takich jak algebra liniowa, geometria analityczna, rozk...(0,00 z³ najni¿sza cena z 30 dni)
90.30 z³
129.00 z³(-30%) -
Matematyka. Tak, to j± mamy na my¶li, gdy mówimy „królowa nauk”. Tytu³ ów s³usznie siê matematyce nale¿y - bazuj± na niej bowiem inne nauki ¶cis³e, nie obejd± siê bez niej nauki przyrodnicze, a przede wszystkim stanowi ona podstawê wielkiej dziedziny naukowej i dzia³alno¶ci gospodarcz...
Matematyka. Kurs video. Teoria dla programisty i data science Matematyka. Kurs video. Teoria dla programisty i data science
(0,00 z³ najni¿sza cena z 30 dni)208.45 z³
379.00 z³(-45%) -
Niewiele dziedzin wiedzy bazuj±cych na starej, dobrej matematyce rozwija siê dzi¶ tak szybko, jak informatyka. Jednocze¶nie tradycyjna matematyka i nowoczesne programowanie wi±¿± siê ze sob± nierozerwalne w wielu obszarach naszego ¿ycia, na które wp³yw ma rozwój technologii. Matematyka nie tylko ...
Matematyka. Kurs video. Æwiczenia dla programisty i data science Matematyka. Kurs video. Æwiczenia dla programisty i data science
(0,00 z³ najni¿sza cena z 30 dni)164.45 z³
299.00 z³(-45%) -
W tym przewodniku opisano zagadnienia zwi±zane z podstawami nauki o danych. Wyja¶niono niezbêdne elementy matematyki i statystyki. Przedstawiono tak¿e techniki budowy potrzebnych narzêdzi i sposoby dzia³ania najistotniejszych algorytmów. Ksi±¿ka zosta³a skonstruowana tak, aby poszczególne impleme...
Data science od podstaw. Analiza danych w Pythonie. Wydanie II Data science od podstaw. Analiza danych w Pythonie. Wydanie II
(0,00 z³ najni¿sza cena z 30 dni)55.30 z³
79.00 z³(-30%) -
Wielu uczniom ― ale tak¿e ich skazanym na op³acanie kosztownych korepetycji rodzicom ― matematyka kojarzy siê jak najgorzej. Nie ka¿dy nauczyciel bowiem potrafi przekazaæ swoj± pasjê do tego przedmiotu w taki sposób, by zainspirowaæ m³odego cz³owieka. Nie ka¿dy te¿ umie wyt³umaczyæ (p...(0,00 z³ najni¿sza cena z 30 dni)
20.30 z³
29.00 z³(-30%) -
Ma³o kto lubi matematykê, zw³aszcza algebrê czy analizê matematyczn±. Wydaje siê trudna i niezrozumia³a. Bardzo ³atwo pope³niæ b³êdy podczas rozwi±zywania równañ ró¿niczkowych czy ca³ek. Je¶li jednak powierzysz najtrudniejsz± i naj¿mudniejsz± czê¶æ obliczeñ komputerowi, szybko siê przekonasz, ¿e ...
Matematyka w Pythonie. Algebra, statystyka, analiza matematyczna i inne dziedziny Matematyka w Pythonie. Algebra, statystyka, analiza matematyczna i inne dziedziny
(0,00 z³ najni¿sza cena z 30 dni)48.30 z³
69.00 z³(-30%) -
Ta ksi±¿ka jest kompleksowym wprowadzeniem do matematyki dyskretnej, przydatnym dla ka¿dego, kto chce pog³êbiæ i ugruntowaæ swoje umiejêtno¶ci informatyczne. W zrozumia³y sposób przedstawiono tu metody matematyki dyskretnej i ich zastosowanie w algorytmach i analizie danych, w³±czaj±c w to techni...
Matematyka dyskretna dla praktyków. Algorytmy i uczenie maszynowe w Pythonie Matematyka dyskretna dla praktyków. Algorytmy i uczenie maszynowe w Pythonie
(0,00 z³ najni¿sza cena z 30 dni)48.30 z³
69.00 z³(-30%) -
Ta ksi±¿ka przeznaczona jest dla rodziców, których pociechy uczêszczaj± do szkó³ podstawowych i gimnazjów. Przyda siê tak¿e nauczycielom, którzy szukaj± nieszablonowych pomys³ów, by pomóc uczniom oswoiæ ¶wiat u³amków i wielok±tów, a tak¿e ca³ej reszcie, ¿yj±cej w przekonaniu, ¿e matematyka jest t...
Jak t³umaczyæ dzieciom matematykê. Poradnik nie tylko dla rodziców Jak t³umaczyæ dzieciom matematykê. Poradnik nie tylko dla rodziców
(0,00 z³ najni¿sza cena z 30 dni)20.93 z³
29.90 z³(-30%) -
Matematyka nie jest ³atwa, wielu uczniów uwa¿a j± za najtrudniejszy przedmiot w szkole. Nierzadko sprawia problemy tak¿e tym, którzy jej ucz± - nie jest ³atwo przygotowaæ lekcje tak, aby uczyniæ zrozumia³ym to, co zrozumieæ trudno. Autorka tej ksi±¿ki sama siê o tym przekona³a, gdy pracowa³a jako...(0,00 z³ najni¿sza cena z 30 dni)
27.93 z³
39.90 z³(-30%) -
Matematyka z natury rzeczy nie jest ³atwa. Dla wielu to najtrudniejszy przedmiot w szkole. Sprawia problemy nie tylko uczniom, ale tak¿e tym, którzy jej ucz±. Nie³atwo przygotowaæ lekcje tak, aby uczyniæ zrozumia³ym to, co trudno zrozumieæ. Autorka przekona³a siê o tym w czasie swojej pracy jako ...(0,00 z³ najni¿sza cena z 30 dni)
27.93 z³
39.90 z³(-30%)
O autorze ksi±¿ki
1 Barbara Oakley PhDDr Barbara Oakley — wyk³adowczyni akademicka, cz³onkini American Institute for Medical and Biological Engineering. Wprowadzi³a do szkó³ podstawowych w Pontiacu program nauki matematyki metod± Kumon, dziêki czemu wyniki uczniów na testach ogólnostanowych znacznie siê poprawi³y. Wcze¶niejsze ksi±¿ki dr Oakley, Evil Genes, ColdBlooded Kindness i Pathological Altruism, doczeka³y siê przychylnych opinii Joyce Carol Oates, Stevena Pinkera i Edwarda O. Wilsona, laureata Nagrody Pulitzera.
Ebooka przeczytasz na:
-
czytnikach Inkbook, Kindle, Pocketbook i innych
-
systemach Windows, MacOS i innych
-
systemach Windows, Android, iOS, HarmonyOS
-
na dowolnych urz±dzeniach i aplikacjach obs³uguj±cych formaty: PDF, EPub, Mobi
Masz pytania? Zajrzyj do zak³adki Pomoc »
Audiobooka pos³uchasz:
-
w aplikacji Ebookpoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych
-
na dowolonych urz±dzeniach i aplikacjach obs³uguj±cych format MP3 (pliki spakowane w ZIP)
Masz pytania? Zajrzyj do zak³adki Pomoc »
Kurs Video zobaczysz:
-
w aplikacji Ebookpoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych
-
na dowolonych urz±dzeniach i aplikacjach obs³uguj±cych format MP4 (pliki spakowane w ZIP)
Recenzje ksi±¿ki: G³owa do liczb (3)
Poni¿sze recenzje mog³y powstaæ po przekazaniu recenzentowi darmowego egzemplarza poszczególnych utworów b±d¼ innej zachêty do jej napisania np. zap³aty.
-
- Paryjczak Marta
Przedmiotów ¶cis³ych mo¿na siê nauczyæ. Nie tylko geniuszom siê to uda³o! Publikacja „G³owa do liczb” autorstwa Barbary Oakley to niezwyk³a podró¿ w g³±b ludzkiego umys³u, sposobu postrzegania, uczenia siê, a tak¿e mierzenia siê z trudami, które wynikaj± nierzadko z prokrastynacji. Autorka jest jakby do¶wiadczalnie najlepszym przyk³adem, ¿e mo¿na siê zaprzyja¼niæ z naukami ¶cis³ymi, nawet je¶li wydaje siê to z pocz±tku niemo¿liwe. Dzisiaj pani doktor z zakresu in¿ynierii systemów, która ma rozleg³± wiedzê z zakresu termodynamiki, elektromagnetyki, akustyki, a tak¿e chemii fizycznej, zaczyna³a jako wielbicielka jêzyka rosyjskiego. Zupe³nie nieumiej±ca siê odnale¼æ w ¶wiecie liczb, równañ, czy twierdzeñ. „Patrz±c na moje s³abe stopnie i kompletn± bezradno¶æ wobec techniki, mog³am jedynie doj¶æ do wniosku, ¿e nie jestem zbyt bystra, a przynajmniej nie w tych dziedzinach. Wtedy sobie tego nie u¶wiadamia³am, jednak mój obraz siebie jako osoby, która nie radzi sobie z technologi±, matematyk± czy przedmiotami ¶cis³ymi, kszta³towa³ moje ¿ycie. ¬ród³em tego wszystkiego by³y moje problemy z matematyk±. Zaczê³am traktowaæ równania i liczby jako co¶ w rodzaju ¶miertelnych chorób, których nale¿y unikaæ za wszelk± cenê”. Takie w³a¶nie podej¶cie sprawi³o, ¿e w zasadzie nadzieje na opanowanie matematyki i innych pokrewnych dziedzin zmala³y praktycznie do zera. Od czego zaczê³a autorka, gdy okoliczno¶ci poniek±d zmusi³y j± do zdobycia wiedzy z zakresu nauk ¶cis³ych? Zaczê³a od tego, ¿eby nauczyæ siê, jak siê uczyæ tych przedmiotów. O tym w³a¶nie jest publikacja pt. „G³owa do liczb”. Gdy uda³o jej siê zrozumieæ, jak dzia³a ludzki umys³, w jaki sposób przyswaja wiedzê, znacznie ³atwiej przysz³o jej mierzyæ siê z równaniami, specyficznym nazewnictwem, które z czasem sta³o siê dla niej nie tak skomplikowane, jak na pocz±tku. Co wiêcej, gdy ju¿ przyswoi³a potrzebn± wiedzê, okaza³o siê, ¿e zaczê³a lubiæ przedmioty ¶cis³e. Nagle otworzy³y siê przed ni± nowe horyzonty. Sta³a siê bieg³a nie tylko w matematyce, ale i w dziedzinach pokrewnych, które na niej bazuj±, jak na przyk³ad informatyka. Jak funkcjonuje ludzki umys³? To, jak cz³owiek my¶li, mo¿na sprowadziæ do dwóch prostych trybów - skoncentrowanego i rozproszonego. Tryb skoncentrowany polega na skupianiu uwagi wobec rozwi±zañ, które pojawiaj± siê w g³owie w sposób logiczny, jakby wynikowy. Natomiast tryb rozproszony umo¿liwia znale¼æ rozwi±zanie w momencie, kiedy kto¶ nie zajmuje siê zagadnieniem, ale robi w tym czasie co¶ zupe³nie innego. Mo¿na powiedzieæ, ¿e gdy my¶li siê w trybie rozproszonym, odpowied¼ dos³ownie „staje przed oczami”, zupe³nie tak, jak wówczas, gdy poeta ma tak zwan± wenê twórcz±. Ca³a sztuka polega na tym, ¿eby umieæ siê przestawiaæ z my¶lenia w trybie skoncentrowanym na rozumowanie w trybie rozproszonym. Umiejêtno¶æ ta mo¿e przyj¶æ z czasem, o wiele szybciej, gdy kto¶ bêdzie regularnie j± æwiczyæ. Czytaj±c tê publikacjê, natrafi siê w niej w koñcu na takie zjawisko, jak efekt Einstellung. Polega ono na tym, ¿e zamiast rozwi±zania i kolejnego kroku nastêpuje d³uuuga pauza - nie wiadomo, co robiæ dalej. Szczególnie czêsto dochodzi do takiej sytuacji, kiedy kto¶ próbuje rozwi±zaæ problem, nie maj±c podstawowej wiedzy, która pozwoli³aby podej¶æ do zadania, bêd±c wyposa¿onym w odpowiednie „narzêdzia”. Autorka przestrzega wiêc, ¿eby najpierw nauczyæ siê podstaw, zanim kto¶ bêdzie chcia³ zajmowaæ siê zagadnieniami na wy¿szym poziomie. W matematyce i w naukach ¶cis³ych do¶æ jaskrawo widaæ, jak bardzo bazuje siê na tym, co ju¿ siê wie, kiedy trzeba poszerzaæ wiedzê o nowe zagadnienia z danej tematyki. Mówi±c metaforycznie, trzeba wiedzieæ, gdzie jest pocz±tek „A” i koniec „B”, ¿eby spróbowaæ poprowadziæ liniê z punktu A do B. Grupowanie wiedzy w bloki Grupowanie wiedzy w mniejsze fragmenty autorka okre¶la mianem zbrylania informacji. Polega to na stopniowym przyswajaniu zagadnieñ zwi±zanych z danym tematem. Mo¿na porównaæ te bloki wiedzy do kategorii, które pozwalaj± usystematyzowaæ podzia³ ¿ywno¶ci na warzywa, owoce, pieczywo, nabia³ i miêso. Ka¿da z nich dotyczy jakby pokrewnego tematu, jednak tylko w niewielkim zakresie, chocia¿ zdarza siê, ¿e warzywa i miêso maj± wiele wspólnego, je¶li chodzi o w³a¶ciwo¶ci od¿ywcze, czy znajduj±ce siê w nich pierwiastki, takie jak, chocia¿by ¿elazo. Zdobywaj±c wiedzê, któr± mo¿na zebraæ najpierw w mniejsz± bry³ê a pó¼niej w wiêksz±, udaje siê poszerzaæ obraz dotycz±cy na przyk³ad stosowania tego pojêcia, czy zakresu pojêæ w codziennym ¿yciu. Prokrastynacja - najtrudniejszy przeciwnik w zdobywaniu i utrwalaniu wiedzy Prokrastynacja to temat, który staje siê do¶æ popularny. Jest na tyle czêsto poruszany, i¿ mo¿na powiedzieæ, ¿e jest to swego rodzaju choroba cywilizacyjna XXI wieku. Ka¿dy siê zetkn±³ z tym pojêciem - nie tylko w teorii, a je¶li nie to dotyczy odk³adania rzeczy na pó¼niej i zajmowania siê czym¶, co jest bardziej przyjemne w subiektywnym odczuciu. Zarówno autorka, jak i wiele innych osób, których historie s± przytaczane, przestrzegaj± przed tym, ¿e matematyki nie mo¿na nauczyæ siê w piêæ minut. Nie warto wiêc „zakuwaæ” przed egzaminem, poniewa¿ jest to tak naprawdê strata czasu. W dodatku, to, o czym zapominaj± osoby ucz±ce siê, to fakt, ¿e sen jest bardzo wa¿ny. Pomaga nie tylko odpocz±æ, ale równie¿ utrwaliæ wiedzê, któr± kto¶ przyswaja³ tego dnia. Natomiast gdy kto¶ uczy siê zrywami, po¶wiêcaj±c wtedy na sen minimum czasu, to nauka nie jest taka efektywna, jakby mog³a byæ, mówi±c delikatnie. Mo¿na przyrównaæ studenta, który chcia³by nauczyæ siê programu obowi±zuj±cego w danym semestrze z osob± marz±c± o du¿ej muskulaturze. Nie uda siê nabraæ masy miê¶niowej, id±c raz na si³owniê na koniec pó³rocza i tak samo nie jest mo¿liwe, ¿eby przyswoiæ ca³y materia³ w ci±gu jednego dnia. Najlepiej wiêc podzieliæ taki du¿y materia³ na mniejsze partie i uczyæ siê ich systematycznie, wiedz±c jednak, jak siê uczyæ, ¿eby przynosi³o to zadowalaj±ce efekty. Aktywna nauka jest o wiele korzystniejsza ni¿ bierna Co to znaczy uczyæ siê biernie? To znaczy mechanicznie zakre¶laæ wa¿ne zagadnienia w dokumencie lub w zeszycie, a tak¿e czytaæ po kilka razy jeden rozdzia³. Takie podej¶cie daje z³udne poczucie, ¿e materia³ zosta³ „przerobiony”, ¿e wykona³o siê tytaniczn± pracê, wiêc nie mo¿e byæ tak, ¿e nie ma siê wiedzy, po¶wiêcaj±c na jej zdobycie tak wiele czasu i energii. W rzeczywisto¶ci mo¿na jednak mieæ b³êdne wyobra¿enie o swoich postêpach w nauce, o czym brutalnie kto¶ siê przekona prêdzej czy pó¼niej - na egzaminie albo w swojej pracy zawodowej. Natomiast aktywna nauka polega na tym, ¿e kto¶ siê naprawdê anga¿uje, by zrozumieæ, czego chce siê nauczyæ. Warto wiêc przeczytaæ jedn± kartkê z wybranej publikacji, a nastêpnie spróbowaæ przypomnieæ sobie, czego dotyczy³a tre¶æ i jakie by³y najwa¿niejsze zagadnienia poruszane w takiej partii tekstu. W ten sposób mo¿na byæ ze sob± szczerym i dowiedzieæ siê na przyk³ad, ¿e pewnych pojêæ siê nie pamiêta i trzeba do tego fragmentu wróciæ raz jeszcze. Je¶li kto¶ spróbuje ponownie przywo³aæ z pamiêci to, czego siê nauczy³ i w dalszym ci±gu ten fragment bêdzie mu umykaæ, mo¿e siê okazaæ, ¿e go po prostu nie rozumie. W takim przypadku warto spróbowaæ „rozkminiæ” dane zagadnienie, korzystaj±c z innych pomocy, ni¿ ta publikacja. Pomocne s± wyk³ady, czy nawet co¶ na kszta³t podcastów dostêpnych w Internecie. Istnieje szansa, ¿e kto¶ inny wyt³umaczy takie pojêcie znacznie lepiej, ni¿ autor publikacji, która jest obowi±zkowa w szkole, czy na studiach. Student mierz±cy siê z przedmiotami ¶cis³ymi móg³by wyrobiæ w sobie nawyk, ¿eby na bie¿±co zadawaæ pytania wyk³adowcy. Jednak tylko wtedy, je¿eli pod±¿a za tokiem rozumowania, czyli faktycznie s³ucha tego wyk³adu, ni¿ próbuje „zaistnieæ”, bêd±c my¶lami gdzie¶ daleko. Z do¶wiadczeñ niektórych osób, równie¿ tych, których biografie przytacza autorka, jasno wynika, ¿e nieraz zadaj±c kilka pytañ prowadz±cemu w czasie wyk³adu, mo¿e wystarczyæ. Pó¼niej nieraz nie trzeba ju¿ „¶lêczeæ” nad podrêcznikami i próbowaæ „na w³asn± rêkê” dowiedzieæ siê, o co chodzi³o na danych zajêciach. Aktywna nauka nie mo¿e obej¶æ siê te¿ bez emocji, a w ka¿dym razie osobisty stosunek do niej jest bardzo wa¿ny. Gdy kto¶ potrafi odnale¼æ siê w sytuacji, która jest abstrakcyjna, znacznie ³atwiej przychodzi nieraz poj±æ, jakie mechanizmy powoduj±, ¿e rezultat jest taki, a nie inny. Z publikacji tej mo¿na siê dowiedzieæ na przyk³ad, ¿e warto postawiæ siê na miejscu konkretnej warto¶ci, czy jakie¶ cz±stki elementarnej, by zrozumieæ jej „po³o¿enie”, ¶rodowisko, w jakim funkcjonuje oraz to, co na ni± oddzia³uje. T³umaczenie, co dane zagadnienie oznacza Je¶li kto¶ siê uczy i nie wie, czy opanowa³ materia³, mo¿na to sprawdziæ w bardzo prosty sposób. Nie trzeba seriami robiæ testów, czy rozwi±zywaæ podobnych zadañ, co mo¿e przynie¶æ skutek przeciwny do zamierzonego. Warto natomiast znale¼æ kogo¶, kto chcia³by zrozumieæ ten temat i spróbowaæ mu wyja¶niæ swoimi s³owami, jak siê go rozumie. Im pro¶ciej i zwiê¼lej siê to uda zrobiæ, tym wiêksza szansa, ¿e ta osoba zrozumie co¶ w ci±gu piêciu minut. Je¶li tak siê stanie, oznacza to, ¿e kto¶ naprawdê dobrze siê nauczy³ i nie potrzebuje ju¿ przekonywaæ siê o tym, stosuj±c w tym celu jeszcze inne metody. Jednak równie skuteczne jest t³umaczenie samemu sobie, co siê rozumie przez to, o czym siê w³a¶nie przeczyta³o. Jest to nieraz nie lada wyzwanie, poniewa¿ ka¿dy pojmuje co¶ na swój sposób. Warto nieraz, zamiast próbowaæ stre¶ciæ tekst z ksi±¿ki, ¿eby uj±æ co¶ krócej, zast±piæ wyrazy prostym obrazem. Mo¿e byæ wyobra¿eniem o tym, jak co¶ dzia³a, wygl±da b±d¼ te¿, jakie ma zastosowanie w konkretnej sytuacji. Im bardziej taki obraz jest wyrazisty i im bardziej naturalne przychodz± skojarzenia, tym pó¼niej szybciej i bez wysi³ku udaje siê przywo³aæ ten obraz i rozumieæ, do czego siê on odnosi³. Jest to bardzo skuteczna mnemotechnika, dlatego wiele osób z wybitnymi osi±gniêciami chêtnie j± stosuje. Przyk³adowo, gdy kto¶ musi opanowaæ materia³ zwi±zany z uk³adem nerwowym w obrêbie krêgos³upa, mo¿e sobie wyobraziæ, ¿e pieñ drzewa jest krêgos³upem, a ga³êzie odchodz±cymi od niego po³±czeniami nerwowymi. Je¶li jeszcze ka¿de to po³±czenie nerwowe ma swoj± nazwê, najlepiej wyobraziæ sobie, jak± musi wykonaæ czynno¶æ, b±d¼ te¿ co jeszcze mo¿na powi±zaæ z tym obrazem, ¿eby bez wysi³ku zapamiêtaæ trudne nieraz ³aciñskie nazewnictwo. Najlepiej uczyæ siê w swoim w³asnym tempie „Mo¿esz siê przyjemnie zdziwiæ, odkrywaj±c, ¿e uczenie siê powoli mo¿e oznaczaæ, i¿ poznajesz materia³ dok³adniej i dog³êbniej ni¿ Twoi szybciej ucz±cy siê koledzy. Jedn± z najwa¿niejszych rzeczy, które pozwoli³y mi przestawiæ mój umys³ na naukê przedmiotów ¶cis³ych, by³o nauczenie siê unikania pokusy, aby braæ na siebie zbyt wiele zajêæ z przedmiotów ¶cis³ych równocze¶nie”. Zdarza siê, ¿e zrozumienie danego zagadnienia jednym przychodzi szybciej, innym wolniej. Je¶li kto¶ jest w tej drugiej grupie, nie powinien siê z tego powodu czuæ gorszy, czy zniechêcaæ siê do podejmowania dalszych dzia³añ, by w koñcu krzykn±æ na g³os, czy w ¶rodku „Eureka!”. Niemniej, je¶li kto¶ ma powa¿ny problem z prokrastynacj±, pomocne jest uczenie siê metod± Pomodoro. Polega na tym, by przeznaczyæ tylko 15-25 minut na naukê, jednak w tym czasie nie powinno danej osoby nic rozpraszaæ. Okazuje siê, ¿e takie podej¶cie daje bardzo dobre efekty - mo¿na uczyæ siê niewielkim nak³adem energii, nie po¶wiêcaj±c na tê czynno¶æ zbyt wiele czasu w ci±gu dnia. Metoda ta przydaje siê szczególnie tym, którzy maj± na przyk³ad problem, ¿eby podczas nauki nie przegl±daæ stron internetowych, czy portali spo³eczno¶ciowych. Jak napisaæ egzamin, ¿eby byæ zadowolonym po og³oszeniu wyników? Zdawanie egzaminów bywa stresuj±cym do¶wiadczeniem, poniewa¿ mo¿na sprawdziæ w ten sposób wiele ró¿nych rzeczy. Przede wszystkim to, czy kto¶ siê faktycznie dobrze przygotowa³, ale równie¿ to, czy uczy³ siê w odpowiedni sposób, ¿eby dany materia³ opanowaæ. Je¿eli kto¶ sumiennie przyswaja³ wiedzê przez d³u¿szy czas i nie uda³o mu siê zaliczyæ egzaminu, mo¿e bez za¿enowania porozmawiaæ o tym z prowadz±cym. Natomiast, gdy kto¶ podszed³ do testu „na wariata”, ucz±c siê w nocy przed egzaminem lub na kilka godzin przed nim, wtedy nie mo¿na mówiæ o tym, ¿e kogo¶ prze¶laduje pech czy ¿e prowadz±cy i inne okoliczno¶ci siê na niego „uwziê³y”. Z drugiej strony zdarza siê, ¿e komu¶ idzie ¶wietnie na testach przed egzaminem, a gdy wejdzie do sali egzaminacyjnej i zasi±dzie do faktycznego zbioru zadañ, pojawia siê jaka¶ niemoc. W takich sytuacjach mo¿na winiæ to, ¿e nie próbowa³o siê rozwi±zywaæ testów w ¶rodowisku, w jakim przyjdzie zdawaæ faktyczny egzamin. Inne otoczenie dzia³a nieraz blokuj±co na umys³ i w zwi±zku z tym trudno nieraz wydobyæ z niego informacje, które siê ma. Poza tym, gdy ju¿ przyjdzie ten moment, by siê oficjalnie zmierzyæ, warto zacz±æ od zadañ trudniejszych, które wymagaj± wiêkszego skupienia. Trzeba im te¿ po¶wiêciæ wiêcej czasu, a nierzadko i energii, dlatego dobrze jest zostawiæ ³atwiejsze pytania na pó¼niej. Jednak gdy pojawi siê wspomniany ju¿ wcze¶niej efekt Einstellung, najlepiej nie wpatrywaæ siê w pust± kartkê d³u¿ej ni¿ dwie minuty, bo egzamin ma swoje ramy czasowe. Dlaczego tak wiele osób zniechêca siê do nauki przedmiotów ¶cis³ych? Wracaj±c do przytoczonych cytatów autorki, mo¿na zauwa¿yæ, ¿e mia³a ona nie najlepsze zdanie na swój temat w kontek¶cie rozumienia i uczenia siê matematyki. Co gorsze, takie niedowarto¶ciowanie mo¿na równie¿ wynie¶æ ze szko³y. Zw³aszcza gdy czêsto s³yszy siê podczas lekcji, jak wybitni s± niektórzy fizycy, czy matematycy. Zapomina siê jednak dodaæ, ¿e wielu z nich mia³o powa¿ne problemy z matematyk±, fizyk±, czy chemi±, a niekiedy te¿ w ogóle nie radzi³o sobie w szkole. Uczniowie dopiero pó¼niej „odkrywaj±”, ucz±c siê samodzielnie, ¿e wielu odkryæ by nie by³o, gdyby nie stosowano metody „prób i b³êdów”. Niektóre genialne rozwi±zania tak¿e by nie mia³y miejsca, gdyby nie zrz±dzenie losu, przypadek, czy nawet b³±d, w wyniku którego powsta³o co¶ innego, ni¿ mia³o. Doskona³ym przyk³adem mo¿e byæ spadaj±ce jab³ko uderzaj±ce Thomasa Newtona prosto w g³owê. To wydarzenie zainspirowa³o go, by rozwi±zaæ problem, jak to siê dzieje, ¿e rzeczy spadaj± na ziemiê. Tak w³a¶nie zaczê³a siê podró¿, która doprowadzi³a do powstania trzech zasad dynamiki, dziêki którym mo¿na dowiedzieæ siê, ¿e istnieje co¶ takiego, jak grawitacja. Czy warto uczyæ siê przedmiotów ¶cis³ych, je¶li kto¶ zajmuje siê w ¿yciu czym¶ innym? Najlepsz± odpowiedzi± na to pytanie, jest kolejny cytat autorki pochodz±cy z tej¿e publikacji. „Zrozumienie tego, jak mo¿na znale¼æ prawdziwe rozwi±zania, jest wa¿ne nie tylko w rozwi±zywaniu problemów matematycznych czy naukowych, lecz równie¿ w ogóle w ¿yciu. Na przyk³ad zebranie odrobiny informacji, samo¶wiadomo¶æ, a nawet chêæ do eksperymentów na sobie mog± zapobiec sytuacji, w której rozstaniesz siê ze znaczn± ilo¶ci± gotówki, a nawet zaryzykujesz swoje zdrowie, nabywaj±c produkty, które rzekomo maj± „potwierdzone naukowo” dzia³anie. Choæby niewielka znajomo¶æ odpowiedniego dzia³u matematyki mo¿e ustrzec Ciê przed zwlekaniem ze sp³at± raty kredytu, co mog³oby mieæ powa¿ny negatywny wp³yw na Twoje ¿ycie”. Czy op³aca siê po¶wiêciæ swój czas na przeczytanie tej publikacji? Zdecydowanie tak. „G³owa do liczb” to publikacja napisana przystêpnym jêzykiem - powinny zrozumieæ j± osoby, które maj± na co dzieñ styczno¶æ z przedmiotami ¶cis³ymi, ucz±ce siê, jak i ci, którzy s± po prostu ciekawi, jak inaczej siê uczyæ, ¿eby przynosi³o to lepszy efekt. Najwa¿niejsze kwestie s± zwykle wyró¿nione albo w ramkê, albo maj± odpowiedni nag³ówek, by siê na chwilê zatrzymaæ i dobrze wczytaæ w tre¶æ ujêt± w ten sposób. Na koñcu ka¿dego rozdzia³u znajduj± siê pytania, dziêki którym mo¿na szybko przypomnieæ sobie, czego dotyczy³a dana partia tekstu, a zarazem nie¶wiadomie wdra¿aæ w swoim systemie nauki nawyk zapamiêtywania i przywo³ywania bez „zakre¶laczy”. Nie zabrak³o te¿ æwiczeñ, które pozwalaj± aktywnie pokonywaæ kolejne sekcje i wykorzystywaæ poruszane zagadnienia w praktyce. Na uwagê zas³uguj± te¿ biografie osób, które autorka postanowi³a opisaæ. Oprócz ich drogi ¿yciowej znale¼æ mo¿na równie¿ ich sposoby na to, jak siê ucz± efektywnie, co im pomaga. W ten sposób kto¶, kto uwa¿a siê za osobê o niskim ilorazie inteligencji, szczególnie do nauk ¶cis³ych, mo¿e siê bardziej otworzyæ i spróbowaæ zmierzyæ z matematyk±, czy fizyk± bez tego negatywnego nastawienia.
-
Blog.slowlingo.pl Karolina Roziewicz
G£OWA DO LICZB, G£OWA DO JÊZYKÓW. RECENZJA KSI¡¯KI Sk±d siê wziê³a G³owa do liczb? Mogê ¶mia³o powiedzieæ, ¿e lektura tej ksi±¿ki w oryginale kilka lat temu przyczyni³a siê do ukierunkowania mnie w stronê strategii uczenia siê, jako g³ównej ¶cie¿ki zawodowej. W 2014 roku wziê³am udzia³ w kursie dr Barbary Oakley i wtedy te¿ przeczytam "A Mind for Numbers" po raz pierwszy. Z jednej strony ksi±¿ka omawia³a wiele rzeczy, które pod¶wiadomie czu³am i stosowa³am w nauczaniu, a jednocze¶nie doskonale zebra³a wszystkie w±tki w spójn± ca³o¶æ. Od tamtej pory praktykowa³am przedstawione w niej za³o¿enia i przekazywa³am wiedzê dalej. Po latach wróci³am do tej pozycji ponownie, tym razem j± w jêzyku polskim. Na mojej li¶cie "do przeczytania" by³a od dawna, jednak ze wzglêdu na fakt, ¿e ju¿ j± wcze¶niej czyta³am mia³a do¶æ niski priorytet. Jednak¿e ostatnie zamieszanie spowodowane wydaniem polskiej propozycji o metodach uczenia siê, "W³am siê do mózgu" Radka Kotarskiego (recenzje znajdziesz tutaj) sprawi³o, ¿e postanowi³am ju¿ teraz od¶wie¿yæ wiedzê i przybli¿yæ Wam "G³owê do liczb", jak g³osi polskie t³umaczenie tytu³u. Niech nie zwiedzie Was tytu³. Ksi±¿ka co prawda skupia siê na nauce przedmiotów ¶cis³ych, g³ównie matematyki, ale prezentuje ogólne strategie uczenia siê, jakie s± skuteczne z punktu widzenia mózgu. Z powodzeniem mo¿na zastosowaæ je w nauce czegokolwiek, szczególnie jêzyków obcych. G³owa do liczb - wiêcej ni¿ spis tre¶ci "G³owa do liczb" jest w mojej ocenie ksi±¿k± wyj±tkow±. Nie dlatego, ¿e prezentuje jakie¶ fenomenalne, nowe i wcze¶niej nieznane sposoby na efektywn± naukê jêzyka. Ta ksi±¿ka wyró¿nia siê, poniewa¿ w genialnym sposób syntezuje ro¿ne informacje i w bardzo p³ynnie podchodzi do opisywanych zagadnieñ. Doskonale pokazuje zale¿no¶ci pomiêdzy ro¿nymi trikami. Autorka zgrabnie przeplata cechy mózgu i to, jak lubi siê uczyæ, z przyk³adami z ¿ycia praktyków. Mimo, i¿ w ksi±¿ce omawianych jest bardzo wiele metod, wtóruje im jedna my¶l przewodnia. T± my¶l± jest zmiana sposobu postrzegania nauki i uczenia siê. Kluczem do skutecznej nauki jest bowiem podej¶cie do procesu. Dla mnie ta mieszanka - informacji naukowych i praktycznych - ma idealne proporcje. Co wiêcej, w ka¿dym rozdziale zaproponowane s± æwiczenia, odzwierciedlaj±ce dan± technikê. Mo¿na na w³asnej skórze odczuæ i odkryæ, jak ta metoda dzia³a. Niezwykle wa¿nym elementem w tej ksi±¿ce jest tak¿e wprowadzenie do technik zarz±dzania czasem i unikania prokrastynacji - wielkiego wroga efektywno¶ci. Te tematy nie s± stricte powi±zane z samym uczeniem siê, ale odnosz± siê do zachowañ mózgu w kwestii wykonywania nieprzyjemnych zadañ. Nie czarujmy siê - nauka bywa czêsto postrzegana jako z³o konieczne, które nasz mózg chêtnie zamkn±³by w ma³ej szufladce gdzie¶ daleko, daleko od tera¼niejszo¶ci. "G³owa co liczb" wprowadza strategie radzenia sobie z wiecznym odk³adaniem na pó¼niej. I to w moim odczuciu jest ogromna zaleta tej ksi±¿ki. Jej kompleksowo¶æ pozwala spojrzeæ na uczenie siê jak na fascynuj±cy, wymagaj±cy, ale jak¿e satysfakcjonuj±cy projekt, dodaj±cy pikanterii naszemu ¿yciu. Sama uwierzy³am, ¿e mog³abym nie¼le radziæ sobie z matematyk±, z któr± obecnie siê nie lubimy. Co takiego ma w sobie "G³owa do liczb"? Jakie zagadnienia poruszane s± w ksi±¿ce? Najwa¿niejsze to: Rola czasu w procesie uczenia siê, Testowanie siê i powtórki, Iluzje uczenia siê - czego nie robiæ, Synteza informacji i skupienie, Unikanie rozpraszaczy i zarz±dzanie czasem. Czy warto przeczytaæ tê ksi±¿kê? Z ca³ych si³ krzyczê: TAK! Wed³ug mnie to jedna z najlepiej opracowanych pozycji, je¶li chodzi przedstawiane tre¶ci, sposób prezentacji - prosty, ale nie banalny jêzyk komunikacji. Jedyne, co mog³abym zarzuciæ tej publikacji to jej szata graficzna. O ile ok³adka jest bardzo pomys³owa i wspaniale oddaje ideê "G³owy do liczb", o tyle wnêtrze wystawia na próbê mi³o¶ników ciekawego i jednolitego layout'u (ang. - uk³ad), a przeciwników Times New Roman. Tym nie mniej, zdecydowanie polecam tê lekturê ka¿demu. slowlingo, g³owa do liczb, jak siê uczyæ, skuteczna nauka, jêzyk obcy G³owa do liczb a inne ksi±¿ki Na to porównanie czekaj± na pewno wszyscy, którzy czytali moj± recenzjê "W³am siê do mózgu". Je¿eli jednak spodziewacie siê, ¿e jednoznacznie powiem "wybierzcie tê jedn± jedyn± ksi±¿kê", to muszê Was rozczarowaæ. ¯adna nie jest lepsza, s± po prostu inne. Warto czytaæ wiele ¼róde³. Ka¿de spojrzy na temat z innej perspektywy, dostarczaj±c nie tylko cennego wk³adu, który nasz mózg lepiej przyswoi, ale tak¿e ¶wie¿ego spojrzenia. Gdybym mia³a jednak poleciæ, co przeczytaæ najpierw, to zdecydowanie wska¿ê "G³owê do liczb" jako podstawê, a "W³am siê do mózgu" jako uzupe³nienie. Podobnie sprawa siê ma z polecan± przeze mnie wielokrotnie "Brain Rules". Dla mnie genialna ksi±¿ka, ale zdajê sobie sprawê, ¿e naukowe podej¶cie do tematu mo¿e przyt³aczaæ, dlatego zasugerowa³abym j± tak¿e jako uzupe³nienie. Pod postem o "W³am siê do mózgu" pojawi³o siê ostatnio pytanie, czy poza "G³ow± do liczb" polecam co¶ jeszcze w jêzyku polskim. Ostatnio wertowa³am ksi±¿kê "My¶leæ efektywnie" autorstwa Arta Markmana i ona wydaje siê mieæ podobny wyd¼wiêk do "g³owy". Nie czyta³am jej jednak jeszcze, wiêc póki co, to tylko czyste spekulacje.
-
moznaprzeczytac.pl MN; 2016-01-20
„G³owa do liczb” – masz j±? Ksi±¿ka o tym tytule to bez w±tpienia jedna z najwiêkszych niespodzianek, jakie spotka³y mnie w mojej recenzenckiej i czytelniczej „karierze”. Ale zanim przejdê do meritum, czyli recenzji tej publikacji wydawnictwa Helion, krótki osobisty wstêp. Je¶li rozpoznasz w nim siebie, czytaj dalej. No i koniecznie siêgnij po "G³owê do liczb"!
Zacznê od wyznania: Mimo i¿ jestem córk± dwojga in¿ynierów, nie odziedziczy³am tzw. umys³u ¶cis³ego czy technicznego, za¶ brak (wrodzonych, jak s±dzi³am) zdolno¶ci nadrabia³am pracowito¶ci± i sumienno¶ci±. Z jakim efektem? Do¶æ zadowalaj±cym obiektywnie (czyli na ¶wiadectwach), ale nie najlepszym, gdyby za kryterium przyj±æ komfort psychiczny. Tak miêdzy nami, mimo i¿ od matury minê³o ju¿ wiele lat, do dzisiaj miewam koszmary, w których g³ówn± rolê odgrywaj± nauczyciele matematyki, fizyki czy chemii z mojego liceum? I chocia¿ jednocze¶nie interesowa³am siê technikami efektywnej nauki (i sporo z nich stosowa³am z powodzeniem), lêk zwi±zany z przedmiotami ¶cis³ymi nie znikn±³ niemal do samego koñca szkolnej edukacji. Znasz to?
Niedawno, pod wp³ywem impulsu, siêgnê³am po poradnik ?G³owa do liczb? autorstwa dr Barbary Oakley, który mia³ byæ czytelniczym i intelektualnym wyzwaniem, a okaza³ siê byæ? brakuj±cym ogniwem w procesie optymalnego uczenia siê oraz genialnym motywatorem do pokonywania w³asnych uprzedzeñ i ograniczeñ. Kiedy decydowa³am siê na lekturê tej publikacji, zupe³nie nie wiedzia³am, czego siê spodziewaæ. No dobrze, powiem Wam szczerze, czego siê tak naprawdê spodziewa³am? (a w g³êbi duszy ? obawia³am)? Mówi±c skrótowo ? nastawi³am siê na istn± ?drogê przez mêkê?, podczas której mój mózg bêdzie pociæ siê i trudziæ, aby rozwi±zaæ wszystkie matematyczne zagadki i zadania, zrozumieæ równania, zapamiêtaæ wzory? (A po co to wszystko? Aby wyj¶æ poza swoj± strefê umys³owego komfortu, aby prze³amaæ jakie¶ swoje uprzedzenia?) Tymczasem wszystko to okaza³o siê byæ kompletn± bzdur± i nieporozumieniem, bowiem ?G³owa do liczb? to nie tylko genialny poradnik psychologiczny, ale i fascynuj±ca lektura ? a jej g³ównym bohaterem jest wcale nie matematyka czy liczby, a LUDZKI UMYS£!
Autorka, dr Oakley, zdoby³a moj± wielk± sympatiê i uznanie ju¿ od pierwszych stron, gdy podzieli³a siê swoj± ¿yciow± histori± ? jak¿e podobn± do mojej i, zapewne, tysiêcy polskich (i nie tylko polskich) uczniów. Jest to tak niezwyk³a i motywuj±ca opowie¶æ, ¿e ju¿ sama jej lektura mog³aby pomóc nie jednemu w pokonaniu psychicznych barier zwi±zanych z obrazem siebie jako osoby pod jakim¶ wzglêdem ?niezdolnej, leniwej, ograniczonej?. Nie bêdê zdradzaæ, jak tego dokona³a, aby nie psuæ Wam przyjemno¶ci lektury, ale napiszê tylko, ¿e? autorka z poziomu humanistki-marzycielki z talentem do jêzyków obcych (i doktoratem!), problemami z pos³ugiwaniem siê analogowym zegarem (sic!) i ogromn± technologiczno-matematyczn± traum± dosz³a do poziomu wybitnej specjalistki z zakresu wojskowej in¿ynierii oraz wyk³adowczyni akademickiej przedmiotów ¶cis³ych. I, jak sama pisze o sobie, zmieni³a siê z ?technofoba w technogeeka? (s. 20). A przede wszystkim ? wytrenowa³a swój umys³ (nauczy³a siê my¶leæ matematycznie i technicznie oraz opracowa³a strategie skutecznego uczenia siê), a tak¿e zmieni³a swoj± psychikê (pozby³a siê ograniczaj±cych przekonañ i zmieni³a swoje nastawienie do przedmiotów ¶cis³ych i technologii). Czy to by³o ³atwe? Oczywi¶cie, ¿e nie. Ale by³o mo¿liwe. Choæ okupione ciê¿k±, wieloletni± prac±, a na pocz±tku ? tak¿e frustracj±. Nie znam osobi¶cie nikogo, kto dokona³by a¿ takiej transformacji. A ¶ci¶lej ? nie zna³am do tej pory ? bo od dzisiaj ju¿ wiem, ¿e jest to mo¿liwe: dr Barbara Oakley ten szlak przetar³a. Za¶ dziêki temu, i¿ ?G³owy do liczb? nie napisa³ urodzony matematyczny geniusz, si³a przekazu autorki diametralnie wzrasta, a ponadto ka¿dy ?humanista? mo¿e poczuæ siê naprawdê zrozumiany.
"G³owa do liczb" to poradnik XXI wieku. Wype³niony jest kompleksowymi strategiami i technikami efektywnego uczenia siê oraz rozmaitymi poradami i wskazówkami, z których zdecydowan± wiêkszo¶æ mo¿na wykorzystaæ w dowolnym kontek¶cie (nie tylko ?szkolno-matematycznym?), poniewa¿ odnosz± siê one przede wszystkim do ogólnego funkcjonowania ludzkiego umys³u. Podczas lektury tej publikacji poznasz odpowiedzi nie tylko na poni¿sze pytania, ale tak¿e na wiele innych: Czym s± 2 tryby funkcjonowania umys³u i jak siê efektywnie prze³±czaæ miêdzy nimi?; Dlaczego sama koncentracja to za ma³o i czasem trzeba przestaæ staraæ siê za bardzo, po prostu "odpu¶ciæ"?; Co jest tzw. efekt Einstellung i jak go omin±æ? Czym jest tzw. "iluzja kompetencji"?; Dlaczego zakre¶lanie markerem ca³ych zdañ w ksi±¿ce to jeden z najwiêkszych b³êdów podczas nauki?; Czym jest tzw. pamiêæ rêczna i dlaczego notatki elektroniczne nie dzia³aj±?; Dlaczego najczêstsza strategia nauki, czyli x-krotne bierne czytanie notatek, jest jednocze¶nie najgorsz± z mo¿liwych? (Ups! Kto te¿ stosowa³ nadmierne zakre¶lanie i bierne czytanie...?)
Co wiêcej, oko³o 50% tej publikacji po¶wiêcone zosta³o takim organizacyjno-psychologicznym aspektom, jak: zarz±dzanie czasem i przestrzeni± nauki oraz efektywno¶æ (przezwyciê¿anie prokrastynacji, problemów z koncentracj± i wspó³czesnymi rozproszeniami uwagi), podnoszenie w³asnej ?intelektualnej samooceny? czy radzenie sobie ze stresem na egzaminie. My¶lê, ¿e nie trzeba t³umaczyæ, dlaczego s± to zagadnienia kluczowe, wa¿niejsze najprawdopodobniej od samych mnemotechnik. I chcia³abym zapewniæ, ¿e autorka nie podaje ?oczywistych oczywisto¶ci?, które wszyscy znamy ju¿ z innych publikacji ? ona naprawdê wnosi now± jako¶æ. Co to jest i dlaczego warto stosowaæ Technikê Pomodoro? Dlaczego nawet samo ukradkowe zerkanie na telefon podczas nauki niweczy wszelkie wysi³ki? Jak uporz±dkowanie pulpitu komputera mo¿e wp³yn±æ na intelektualn± efektywno¶æ? Czym jest nadmierna pewno¶æ siebie i dlaczego warto praktykowaæ grupow± burzê mózgów? Dlaczego powiniene¶ pokochaæ sprawdziany, a nawet urz±dzaæ je sobie samemu (tzw. efekt testu)?
Co istotne, autorka pomaga zrozumieæ mechanizmy funkcjonowania umys³u ? dziêki temu wiele rad nabiera g³êbszego sensu i przestaje budziæ opór. Przyk³ad?
„(Przedmiotów ¶cis³ych) ucz siê systematycznie, ka¿dego dnia – zostawianie materia³u z ca³ego semestru na kilka dni przed egzaminem to przepis na pora¿kê”.
No tak, ka¿dy uczeñ czy student ju¿ to s³ysza³? Ale czy to rzeczywi¶cie prawda? Tak, a ¿eby j± zrozumieæ, trzeba dowiedzieæ siê co nieco o mózgu i jego pracy ? mechanizmie zbrylania, trybie rozproszonym, efekcie inkubacji? I tak oto ?stara ludowa m±dro¶æ? uzyskuje nowe, ja¶niejsze (bo naukowe!) oblicze.
Tym, co moim zdaniem stanowi o szczególnej warto¶ci tej publikacji jest fakt, i¿ wiedza merytoryczna (poparta najnowszymi badaniami z zakresu psychologii i neurologii) przeplata siê z licznymi inspiruj±cymi i motywuj±cymi, prawdziwymi historiami ? zarówno nie¿yj±cych ju¿, wielkich naukowców, obecnych wyk³adowców i nauczycieli czy psychologów, jak i ?zwyczajnych? uczniów oraz studentów. Dziêki temu Czytelnik uzyskuje szersze spojrzenie na omawiane zagadnienia, a poradnik ? jeszcze bardziej pragmatyczny wymiar.
A wszystko to podane zosta³o w doskona³ym stylu oraz oprawie graficznej ? rzeczowo, syntetycznie, przejrzy¶cie, lekko i z poczuciem humoru?
Przeczyta³am ju¿ wiele pozycji z zakresu funkcjonowania umys³u i efektywnego uczenia siê, ale ta okaza³a siê pod wieloma wzglêdami wyj±tkowa i absolutnie przeros³a moje oczekiwania. Polecam j± nie tylko uczniom i studentom maj±cym problemy z przedmiotami ¶cis³ymi ? bo to oczywiste, ale tak¿e wszystkim, którzy pragn± lepiej zrozumieæ funkcjonowanie swojego umys³u. Lektura tej ksi±¿ki mo¿e staæ siê pocz±tkiem ¿yciowej przygody ? bo zawarta w niej wiedza a¿ prosi siê, by j± wypróbowaæ w praktyce!
Szczegó³y ksi±¿ki
- Tytu³ orygina³u:
- A Mind for Numbers: How to Excel at Math and Science (Even If You Flunked Algebra)
- T³umaczenie:
- Olga Kwiecieñ
- ISBN Ksi±¿ki drukowanej:
- 978-83-283-8578-8, 9788328385788
- Data wydania ksi±¿ki drukowanej:
- 2015-11-20
- ISBN Ebooka:
- 978-83-283-8579-5, 9788328385795
- Data wydania ebooka:
-
2015-11-24
Data wydania ebooka czêsto jest dniem wprowadzenia tytu³u do sprzeda¿y i mo¿e nie byæ równoznaczna z dat± wydania ksi±¿ki papierowej. Dodatkowe informacje mo¿esz znale¼æ w darmowym fragmencie. Je¶li masz w±tpliwo¶ci skontaktuj siê z nami sklep@helion.pl.
- Format:
- 168x237
- Numer z katalogu:
- 152195
- Rozmiar pliku Pdf:
- 8.1MB
- Rozmiar pliku ePub:
- 10.4MB
- Rozmiar pliku Mobi:
- 20.1MB
- Pobierz przyk³adowy rozdzia³ PDF
- Zg³o¶ erratê
- Kategorie:
Podrêczniki szkolne » Ksi±¿ki oko³oszkolne
Matematyka
Spis tre¶ci ksi±¿ki
Przedmowa 11
Wstêp 13
Do czytelnika 15
1. Otwórz drzwi 17
2. Powoli i spokojnie: gdy starasz siê za bardzo i w³a¶nie to stanowi problem 25
3. Uczenie siê to tworzenie: czego uczy nas przyk³ad Thomasa Edisona? 41
4. Zbrylanie informacji i unikanie iluzji kompetencji: klucze do zostania "zaklinaczem liczb" 59
5. Zapobieganie prokrastynacji: niech Twoje zombie stan± siê Twoimi pomocnikami 85
6. Zombie, wszêdzie zombie: g³êbsze zrozumienie nawyku prokrastynacji 93
7. Zbrylanie a umieranie z nerwów: jak obni¿yæ poziom stresu i podwy¿szyæ poziom swojej wiedzy 109
8. Narzêdzia, wskazówki i sztuczki 121
9. Podsumowanie zagadnieñ zwi±zanych z zombie prokrastynacji 137
10. Usprawnianie swojej pamiêci 147
11. Jeszcze wiêcej wskazówek dotycz±cych dobrej pamiêci 159
12. Naucz siê doceniaæ swój talent 171
13. Rze¼bienie swojego umys³u 179
14. Rozwijanie wyobra¼ni poprzez poezjê równañ 185
15. Renesansowe uczenie siê 195
16. Unikanie nadmiernej pewno¶ci siebie: si³a pracy zespo³owej 205
17. Sprawdziany 215
18. Uwolnij swój potencja³ 227
Pos³owie 235
Podziêkowania 237
Przypisy 241
Bibliografia 263
Spis ilustracji 277
Skorowidz 281
Helion - inne ksi±¿ki
-
W tej ksi±¿ce omówiono techniki wdra¿ania systemów na platformie AWS i zasady zarz±dzania nimi. Zaprezentowano podstawy korzystania z us³ugi Identity and Access Management oraz narzêdzia sieciowe i monitoruj±ce chmury AWS. Poruszono tematy Virtual Private Cloud, Elastic Compute Cloud, równowa¿eni...
AWS dla administratorów systemów. Tworzenie i utrzymywanie niezawodnych aplikacji chmurowych AWS dla administratorów systemów. Tworzenie i utrzymywanie niezawodnych aplikacji chmurowych
(0,00 z³ najni¿sza cena z 30 dni)55.30 z³
79.00 z³(-30%) -
Ta ksi±¿ka jest przeznaczona dla osób, które chc± zrozumieæ dzia³anie Lightning Network i wykorzystaæ mo¿liwo¶ci tej technologii we w³asnych aplikacjach. Z lektury tej pozycji skorzystaj± programi¶ci, architekci systemowi i in¿ynierowie. Omówiono w niej podstawy funkcjonowania sieci LN i sposoby ...
Lightning Network dla praktyków. Protokó³ drugiej warstwy i jego wykorzystanie do obs³ugi p³atno¶ci bitcoinami Lightning Network dla praktyków. Protokó³ drugiej warstwy i jego wykorzystanie do obs³ugi p³atno¶ci bitcoinami
(0,00 z³ najni¿sza cena z 30 dni)83.30 z³
119.00 z³(-30%) -
Nie trzeba siedzieæ po uszy w programowaniu, by zauwa¿yæ pewn± regu³ê: lwia czê¶æ ksi±¿ek po¶wiêconych temu zagadnieniu zosta³a napisana w podobny sposób. I nie chodzi o styl, ¶rodowisko czy jêzyk, lecz o strukturê. Prawid³owo¶æ tê zauwa¿y³ £ukasz Sosna, który do zagadnienia programowania w jêzyk...
Visual Studio 2022, C# i .NET. Programowanie kontrolek Visual Studio 2022, C# i .NET. Programowanie kontrolek
(0,00 z³ najni¿sza cena z 30 dni)34.93 z³
49.90 z³(-30%) -
IT prze¿ywa rozkwit, czego dowodem jest to, ¿e w pierwszym pó³roczu 2022 roku 25 procent og³oszeñ o pracy by³o skierowanych w³a¶nie do przedstawicieli tej bran¿y. Na ten imponuj±cy wynik sk³adaj± siê oferty dla specjalistów do spraw rozwoju oprogramowania (16 procent wszystkich og³oszeñ). Nic wiê...
¦cie¿ka testera. Certyfikat ISTQB w pytaniach i odpowiedziach ¦cie¿ka testera. Certyfikat ISTQB w pytaniach i odpowiedziach
(0,00 z³ najni¿sza cena z 30 dni)48.30 z³
69.00 z³(-30%) -
Dziêki tej ksi±¿ce nauczysz siê programowaæ w jêzyku VBA. Dowiesz siê tak¿e, w jaki sposób mo¿na zautomatyzowaæ wiele ¿mudnych czynno¶ci wykonywanych w Excelu i w innych aplikacjach pakietu MS Office. Naukê rozpoczniesz od podstaw, które podano tu w przystêpnej i zrozumia³ej formie. Dowiesz siê, ...
Automatyzacja w VBA dla Excela 2019. Receptury. Jak przyspieszaæ rutynowe zadania i zwiêkszaæ efektywno¶æ pracy Automatyzacja w VBA dla Excela 2019. Receptury. Jak przyspieszaæ rutynowe zadania i zwiêkszaæ efektywno¶æ pracy
(0,00 z³ najni¿sza cena z 30 dni)55.30 z³
79.00 z³(-30%) -
Oto pierwszy tom dzie³a, które stanowi inspiruj±ce spojrzenie na sztuczn± inteligencjê. Jego zrozumienie nie wymaga wybitnej znajomo¶ci informatyki i matematyki. Ksi±¿ka jest wspania³± syntez± wczesnych i pó¼niejszych koncepcji, a tak¿e technik, przeprowadzon± we frameworku idei, metod i technolo...
Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Wydanie IV. Tom 1 Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Wydanie IV. Tom 1
(0,00 z³ najni¿sza cena z 30 dni)118.30 z³
169.00 z³(-30%) -
Ta ksi±¿ka jest znakomitym wprowadzeniem do Power BI. Dziêki niej nauczysz siê modelowania danych, technik definiowania relacji oraz tworzenia modeli danych. Dowiesz siê te¿, jak prowadziæ obliczenia za pomoc± funkcji modelowania. Poznasz tak¿e podstawy pisania kodu w jêzyku DAX i korzystania z n...
Modelowanie danych z Power BI dla ekspertów analityki. Jak w pe³ni wykorzystaæ mo¿liwo¶ci Power BI Modelowanie danych z Power BI dla ekspertów analityki. Jak w pe³ni wykorzystaæ mo¿liwo¶ci Power BI
(0,00 z³ najni¿sza cena z 30 dni)83.30 z³
119.00 z³(-30%) -
To drugi tom klasycznego podrêcznika wiedzy o sztucznej inteligencji. Podobnie jak w wypadku pierwszej czê¶ci, lektura tej ksi±¿ki nie wymaga wybitnej znajomo¶ci tematu. Dziêki przejrzysto¶ci tekstu i umiejêtnemu unikaniu nadmiernego formalizmu mo¿na w do¶æ ³atwy sposób zrozumieæ kluczowe idee i ...
Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Wydanie IV. Tom 2 Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Wydanie IV. Tom 2
(0,00 z³ najni¿sza cena z 30 dni)90.30 z³
129.00 z³(-30%) -
Ta ksi±¿ka powinna zostaæ przestudiowana przez ka¿dego architekta nowoczesnych systemów rozproszonych. Jej celem jest pokazanie sposobów rozwi±zywania trudnych problemów zwi±zanych z projektowaniem takiego oprogramowania. W krytyczny i wszechstronny sposób omówiono w niej najwa¿niejsze problemy u...
Z³o¿one zagadnienia architektury oprogramowania. Jak analizowaæ kompromisy i podejmowaæ trudne decyzje Z³o¿one zagadnienia architektury oprogramowania. Jak analizowaæ kompromisy i podejmowaæ trudne decyzje
(0,00 z³ najni¿sza cena z 30 dni)69.30 z³
99.00 z³(-30%) -
Autor tego zbioru zadañ jest programist± i nauczycielem. To prawdziwy pasjonat programowania ― w tym w jêzyku C++ ― które traktuje jak przed³u¿enie ludzkiej mowy. Uwa¿a, ¿e praktycznie na wszystko, co robimy w ¿yciu, mo¿na spojrzeæ jak na wykonywanie funkcji i algorytmów, które opisuj...(0,00 z³ najni¿sza cena z 30 dni)
25.90 z³
37.00 z³(-30%)
Dzieki opcji "Druk na ¿±danie" do sprzeda¿y wracaj± tytu³y Grupy Helion, które cieszy³y sie du¿ym zainteresowaniem, a których nak³ad zosta³ wyprzedany.
Dla naszych Czytelników wydrukowali¶my dodatkow± pulê egzemplarzy w technice druku cyfrowego.
Co powiniene¶ wiedzieæ o us³udze "Druk na ¿±danie":
- us³uga obejmuje tylko widoczn± poni¿ej listê tytu³ów, któr± na bie¿±co aktualizujemy;
- cena ksi±¿ki mo¿e byæ wy¿sza od pocz±tkowej ceny detalicznej, co jest spowodowane kosztami druku cyfrowego (wy¿szymi ni¿ koszty tradycyjnego druku offsetowego). Obowi±zuj±ca cena jest zawsze podawana na stronie WWW ksi±¿ki;
- zawarto¶æ ksi±¿ki wraz z dodatkami (p³yta CD, DVD) odpowiada jej pierwotnemu wydaniu i jest w pe³ni komplementarna;
- us³uga nie obejmuje ksi±¿ek w kolorze.
W przypadku us³ugi "Druk na ¿±danie" termin dostarczenia przesy³ki mo¿e obejmowaæ tak¿e czas potrzebny na dodruk (do 10 dni roboczych)
Masz pytanie o konkretny tytu³? Napisz do nas: sklep[at]helion.pl.
Ksi±¿ka, któr± chcesz zamówiæ pochodzi z koñcówki nak³adu. Oznacza to, ¿e mog± siê pojawiæ drobne defekty (otarcia, rysy, zagiêcia).
Co powiniene¶ wiedzieæ o us³udze "Koñcówka nak³adu":
- us³uga obejmuje tylko ksi±¿ki oznaczone tagiem "Koñcówka nak³adu";
- wady o których mowa powy¿ej nie podlegaj± reklamacji;
Masz pytanie o konkretny tytu³? Napisz do nas: sklep[at]helion.pl.


Oceny i opinie klientów: G³owa do liczb Barbara Oakley PhD (20)
Weryfikacja opinii nastêpujê na podstawie historii zamówieñ na koncie U¿ytkownika umieszczaj±cego opiniê. U¿ytkownik móg³ otrzymaæ punkty za opublikowanie opinii uprawniaj±ce do uzyskania rabatu w ramach Programu Punktowego.
(9)
(6)
(4)
(0)
(1)
(0)
Data dodania: 2022-10-27 Ocena: 6 Opinia potwierdzona zakupem
Data dodania: 2022-10-31 Ocena: 5 Opinia potwierdzona zakupem
Oceny i opinie poprzedniego wydania
Data dodania: 2022-03-26 Ocena: 6 Opinia potwierdzona zakupem
Data dodania: 2019-08-09 Ocena: 6 Opinia potwierdzona zakupem
Data dodania: 2018-09-12 Ocena: 6 Opinia potwierdzona zakupem
Micha³ Kuliñski, Programista
Data dodania: 2017-05-16 Ocena: 6 Opinia potwierdzona zakupem
Data dodania: 2017-04-29 Ocena: 6 Opinia niepotwierdzona zakupem
Data dodania: 2016-01-28 Ocena: 6 Opinia niepotwierdzona zakupem
Data dodania: 2016-01-20 Ocena: 6 Opinia potwierdzona zakupem
Data dodania: 2015-12-28 Ocena: 6 Opinia potwierdzona zakupem
Data dodania: 2021-10-24 Ocena: 5 Opinia potwierdzona zakupem
Data dodania: 2021-03-16 Ocena: 5 Opinia potwierdzona zakupem
Micha³,
Data dodania: 2020-10-14 Ocena: 5 Opinia potwierdzona zakupem
Data dodania: 2017-01-03 Ocena: 5 Opinia potwierdzona zakupem
Marcin Wierzbicki,
Data dodania: 2016-03-24 Ocena: 5 Opinia potwierdzona zakupem
Marek,
Data dodania: 2017-12-28 Ocena: 4 Opinia niepotwierdzona zakupem
£ukasz Bronowski, nie mam zawodu :)
Data dodania: 2017-09-06 Ocena: 4 Opinia potwierdzona zakupem
Damian, IT
Data dodania: 2016-02-18 Ocena: 4 Opinia niepotwierdzona zakupem
Tumasz, Informatyk
Data dodania: 2016-01-23 Ocena: 4 Opinia niepotwierdzona zakupem
Data dodania: 2019-01-20 Ocena: 2 Opinia potwierdzona zakupem
wiêcej opinii