Czy tego chcemy, czy nie, właściwie wszyscy istniejemy w mediach społecznościowych. Dotyczy to nie tylko typowego Kowalskiego, który zaczyna dzień od popełnienia wpisu lub komentarza na Facebooku albo Instagramie, ale także organizacji. O ironio, firmie coraz trudniej jest być cyfrowym duchem, bo nawet jeśli jako jej właściciele uparcie odżegnujemy się od social media, pojawia się ona w internecie w postaci czyichś opinii, recenzji i komentarzy… A skoro już się pojawia, warto pokazać ją od jak najlepszej strony.

Od czego zacząć?

 

Zasięg i dynamika serwisów społecznościowych stwarzają wielkie możliwości pod względem marketingu i kreowania wizerunku marki, lecz z tych samych względów budzą zrozumiałe obawy. Każdy błąd może drogo kosztować, gdyż złe wieści klikają się znacznie szybciej niż te dobre. Stawiając pierwsze kroki w tej dziedzinie dobrze jest kierować się autentycznością przekazu, cierpliwością i systematycznością.

 

1. Określ cele marketingowe

 

Co chcesz osiągnąć za pośrednictwem mediów społecznościowych? Chodzi ci o pozyskanie nowych klientów, zwiększenie rozpoznawalności marki, stworzenie nowego kanału komunikacji z odbiorcami, budowanie lojalności, czy o coś jeszcze innego?

 

2. Zdefiniuj grupę docelową

 

Kim są twoi klienci? Do jakich grup demograficznych należą, a co za tym idzie z jakich serwisów społecznościowych korzystają najczęściej? Odpowiedzi wcale nie są tak proste, jak się wydaje, bo choć jest szczypta prawdy w obiegowych opiniach, zgodnie z którymi Facebook jest głównie dla „dziadersów”, a na TikToka zaglądają tylko ludzie bardzo młodzi, użytkownicy platform starzeją się wraz z nimi, a dzieci wciągają na orbitę swoich zainteresowań rodziców. Pamiętaj, że chcąc dotrzeć do określonej grupy docelowej, należy dopasować do niej formę przekazu. Oczywiste wymagania narzucają także same serwisy: chcąc zabłysnąć na YouTube powinniśmy opanować sztukę montowania wciągających filmów, Instagram grafiką stoi, a X (dawniej Twitter) jest królestwem skondensowanych informacji. Jeśli nie czujesz się pewnie w danej dziedzinie albo nie masz odpowiednich specjalistów (filmowców, grafików, copywriterów), unikaj tych kanałów komunikacji, w których nie jesteś w stanie profesjonalnie się zaprezentować.

 

3. Postaw na treść

 

Nawet najlepiej przemyślane kampanie marketingowe nie obejdą się bez wciągających treści. Zastanów się, co chcesz publikować i dla kogo. Zadbaj o spójność merytoryczną i wizualną treści zamieszczanych na różnych platformach, przekłada się ona bowiem na większą rozpoznawalność marki. Istotna jest też regularność publikacji. Dawno nie aktualizowany, osnuty pajęczyną profil na Facebooku może budzić obiekcje, zwłaszcza jeśli nie pojawiają się na nim informacje o ważnych wydarzeniach. Częstotliwość publikowania treści warto przemyśleć już na wstępie, by nie porwać się z motyką na słońce: jeśli na początku będziesz pisać dużo i często, rozbudzisz oczekiwania, które później, gdy twój entuzjazm opadnie, trudno będzie ci zaspokoić.

 

4. Zadbaj o wartość dodaną

 

Publikowane treści nie powinny sprowadzać się do czystej reklamy. Zamieszczaj przydatne informacje i wskazówki, angażuj odbiorców poprzez zadawanie pytań i organizowanie konkursów. Akcje promocyjne skierowane tylko do obserwujących profil w mediach społecznościowych mogą sprzyjać tworzeniu poczucia przynależności do ekskluzywnego grona.

 

5. Komunikuj się z użytkownikami

 

Media społecznościowe stwarzają wyjątkową okazję do bezpośredniego kontaktu z gronem odbiorców. Celne, zabawne albo rzeczowe komentarz mogą czynić cuda. Pokaż, że zależy ci na opiniach i potrzebach klientów.

 

6. Analizuj wyniki

 

Samo publikowanie wpisów to już coś, ale jeszcze lepiej jest wiedzieć, czy przekaz nie trafia w próżnię. Regularnie sprawdzaj statystyki i dane przy użyciu narzędzi analitycznych, aby się przekonać, jakiego rodzaju wpisy budzą najlepszy odzew i o jakich porach najlepiej jest je publikować. Trzymaj rękę na pulsie i z wyczuciem optymalizuj treść oraz formę, aby jak najskuteczniej dotrzeć do wybranej grupy odbiorców.

 

Co może pójść nie tak?

 

Kreowanie wizerunku i marketing w mediach społecznościowych są obarczone ryzykiem potknięć, które mogą szybko przemienić się w katastrofę. Dynamiczny przepływ informacji sprawia, że każdy błąd grozi zaprzepaszczeniem długotrwałych wysiłków mających na celu zbudowanie pozytywnego wizerunku marki.

 

Błądzić jest rzeczą ludzką, lecz wielu wpadek da się uniknąć dzięki sprawnej komunikacji wewnętrznej. Tym bardziej, że często zaczyna się od drobiazgu; na przykład od problemu z produktem lub usługą, który klient zwykle próbuje w pierwszej kolejności rozwiązać innymi metodami, na przykład kontaktując się z firmą telefonicznie lub e-mailowo. Dopiero później, jeśli sprawa nie zostanie załatwiona, ucieka się do opublikowania kąśliwego wpisu w mediach społecznościowych, który rozprzestrzenia się lotem błyskawicy i skutkuje eskalacją problemu.

 

Kryzysami można jednak umiejętnie zarządzać i przekuwać potencjalne porażki w sukces. Jak? Specjaliści zalecają jak najszybsze przyznanie się do incydentu, szczere przeprosiny, zadośćuczynienie oraz wiarygodną obietnicę podjęcia działań, które pozwolą uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości. Podejście to pozwala ograniczyć szkody dla reputacji i odbudować nadszarpnięte zaufanie, a niekiedy nawet ukazać firmę w korzystnym świetle.

 

Przydatne narzędzia i zasoby

 

Jeśli nie masz smykałki do projektowania grafiki, a chcesz ułatwić sobie tworzenie estetycznych materiałów wizualnych, zapoznaj się z narzędziem Canva. Oferuje ono wiele szablonów, umożliwiających projektowanie różnorodnych grafik nie tylko na potrzeby mediów społecznościowych. Kolejną ciekawą platformą służącą do przygotowywania treści graficznych jest Piktochart, który pozwala szybko (i z pomocą sztucznej inteligencji) tworzyć przyjemne dla oka infografiki.

 

Chcesz wiedzieć, kto, co i w jakich mediach społecznościowych pisze na temat twojej firmy oraz sprawdzić, na ile efektywne są prowadzone przez ciebie kampanie marketingowe? odwiedź serwis Brand24, który gromadzi tego rodzaju informacje z wielu róznych platform i źródeł.

 

Wypróbuj też narzędzie NapoleonCat, które służy do automatyzowania typowych działań, takich jak moderowanie komentarzy i zarządzanie wpisami, a oprócz tego jest wyposażone w przydatne funkcje analityczne. Z kolei dzięki serwisowi Google Analytics możesz sprawdzić, jak duża część ruchu na twojej stronie internetowej pochodzi z serwisów społecznościowych, a także który z nich zapewnia jej najwięcej odsłon.

 

Powyższe informacje i wskazówki stanowią jedynie wierzchołek góry lodowej. Jeśli chcesz poszerzyć wiedzę o tym, jak postawić pierwsze kroki w budowaniu wizerunku małego lub średniego przedsiębiorstwa w internecie, sięgnij po książkę Marcina Żukowskiego Twoja firma w social mediach. Autor w przystępnych słowach przedstawia w niej współczesny krajobraz mediów społecznościowych, podstawowe zasady postępowania oraz narzędzia i aktualne trendy.

 

Rozpoczęcie działań marketingowych w mediach społecznościowych to ważny aspekt budowania wizerunku marki i nawiązywania relacji z klientami. Tak jak w wielu innych dziedzinach, tak i tutaj warunkami powodzenia są konsekwencja, kreatywność i ciągłe doskonalenie podejścia w sposób, który pozwoli ci jak najpełniej wykorzystać potencjał social media.