
Najciekawsze narzędzia AI dla twórców treści
O tym, że wena na pstrym koniu jeździ, wie chyba każdy, kto zajmuje się szeroko pojętym tworzeniem treści. Jednego dnia wstajesz z workiem pełnym pomysłów i nie nadążasz z przelewaniem ich na ekran czy papier, a drugiego zachodzisz w głowę, jakim cudem podkusiło cię kiedyś pomyśleć, że twoim powołaniem jest praca twórcza. Pijesz trzecią kawę (ewentualnie ósmą), czas ucieka, czujesz na plecach gorące tchnienie złego smoka Dedlajna, a motor natchnienia uparcie nie chce odpalić.
Pat? Owszem, choć niedługo takie twórcze blokady mogą odejść do przeszłości. Nie od dziś wiemy, że narzędzia AI coraz śmielej poczynają sobie w obszarach, które jeszcze niedawno uważaliśmy za wyłączną domenę człowieka. Pisarze, copywriterzy, ilustratorzy i inni twórcy mogą dziś korzystać z szerokiego wachlarza opartych na sztucznej inteligencji narzędzi, które wspierają ich pracę i pozwalają mózgowi choć trochę odetchnąć od nadmiaru kofeiny. Choć jeszcze nas nie wyręczą (tu, jako twórca, pozwolę sobie powiedzieć głośne: „Uff!”), okazują się coraz zdolniejsze. Jak zdolne?
Człowiek kontra maszyna
Całkiem niedawno redakcja francuskiego tygodnika „Le Nouvel Obs” zaprosiła znanego pisarza Hervé Le Telliera, by stanął w szranki z ChatGPT. Zadanie polegało na napisaniu krótkiego, bo liczącego 3 tysiące znaków opowiadania kryminalnego. Autorzy konkursu dali człowiekowi i maszynie sporą dowolność; główny warunek polegał na określeniu pierwszego i ostatniego zdania treści. (Początek miał brzmieć: „Zobaczył w swym biurze leżące bez życia ciało pisarza”, co w kontekście konkursu z udziałem pisarza oraz AI brzmi moim zdaniem dość złowieszczo). W opinii jurorów praca Le Telliera wyszła z tego starcia zwycięsko, lecz tekst wygenerowany przez sztuczną inteligencję okazał się zaskakująco dobry. Sam Le Tellier – znany w Polsce między innymi z doskonale przyjętej powieści „Anomalia” – przyznał, że opowiadanko ChatGPT było lepsze niż spora część publikowanych we Francji dzieł literackich.
Wiemy już zatem, że narzędzia AI potrafią wiele. Czego konkretnie możemy użyć, aby przełamać twórczą blokadę i ułatwić sobie pracę?
Krótki przegląd narzędzi AI dla twórców treści
- ChatGPT. Skoro wspomniałem już o jego zdumiewających możliwościach, zacznę od tego bez wątpienia najbardziej znanego dopalacza naturalnej inteligencji i zarazem jednego z najwszechstronniejszych narzędzi AI. ChatGPT chętnie pomoże, gdy potrzebujesz szybkich odpowiedzi na pytania, inspiracji lub wsparcia w tworzeniu dłuższych form tekstowych. Co więcej, narzędzie to jest elastyczne – potrafi dopasować się do stylu autora na podstawie przesłanej próbki materiału. Niedawno natknąłem się w tłumaczonej przeze mnie książce na angielski neologizm, nad którym łamałem sobie głowę przez dłuższą chwilę. Słówko dotyczyło nastawienia mentalnego polegającego na spowolnieniu tempa myślenia. Po zapoznaniu się kontekstem oraz przybliżonym znaczeniem, ChatGPT dał mi kilka całkiem trafnych sugestii, a jedna z nich – niedorozkmina – będąca zdaniem AI propozycją pasującą do żartobliwie napisanego tekstu kierowanego do młodego odbiorcy, szczerze zaskoczyła mnie kreatywnością. Choć ostatecznie zdecydowałem się na własny pomysł, podpowiedzi skierowały mnie na właściwe tory.
- Jasper AI. Narzędzie to, wcześniej znane pod nazwą Jarvis, jest przeznaczone dla tych, których chlebem powszednim jest pisanie materiałów promocyjnych, treści na strony internetowe, newsletterów albo postów w mediach społecznościowych (odważni mogą się pokusić o stworzenie sloganu reklamowego…). Jest to jedno z najpopularniejszych narzędzi AI w świecie marketingu, stworzone z myślą o zaoszczędzeniu czasu copywriterom. Użytkownik może skorzystać z wielu gotowych szablonów oraz funkcji Brand Voice, której zadaniem jest dopasowywanie formy generowanych materiałów do stylu preferowanego przez autora lub organizację.
- Midjourney. Odłóżmy na razie narzędzia ułatwiające pracę ludziom pióra i przyjrzyjmy się temu, co AI ma do zaoferowania specom od grafiki. Midjourney to nieodmiennie zaskakująca mnie możliwościami platforma do tworzenia obrazów na podstawie opisów tekstowych, czyli tak zwanych promptów. Problemy wieku dziecięcego (pierwsze wersje miały przyprawiającą o gęsią skórkę skłonność do generowania dłoni z sześcioma palcami) w większości odeszły już w niepamięć i obecnie Midjourney umożliwia tworzenie oszałamiających ilustracji i fotorealistycznych obrazów. Narzędzie to doskonale sprawdza się przy tworzeniu grafik do wpisów blogowych, okładek e-booków, ilustracji do książek i na potrzeby mediów społecznościowych, a jego możliwości ogranicza jedynie wyobraźnia autora i umiejętność pisania promptów.
- Canva z Magic Design. Canva już od lat jest doskonale znana wszystkim, którzy potrzebują prostego i miłego dla oka projektu prezentacji, plakatu, CV czy broszury. Jednakże jej możliwości niepomiernie wzrosły, gdy do gry wkroczyła sztuczna inteligencja. Wyposażona w rozszerzenia AI potrafi zaproponować gotową grafikę na podstawie zaledwie kilku słów lub obrazów (Magic Design), napisać tekst do prezentacji lub wpisu w mediach społecznościowych (Magic Write) i zmodyfikować zdjęcie – na przykład usunąć tło albo podmienić niektóre ze sfotografowanych obiektów na inne bądź utworzyć nowe (Magic Edit).
- Runway ML. Jeśli ilustracja nie wystarczy, może przyda się materiał wideo? Runway z pewnością nie zastąpi ekipy filmowej, ale może wygenerować krótki film na podstawie opisu tekstowego, utworzyć animację po przesłaniu zdjęć źródłowych lub obrazów, usunąć z filmu tło lub dodać do niego efekty specjalne… i po prostu trochę uprościć ci zadanie, zwłaszcza jeśli nie jest ci po drodze z programami w rodzaju Adobe Premiere. Wprawdzie w darmowej wersji na efekty trzeba trochę poczekać (prosta pięciosekundowa animacja z kotkiem ganiającym za motylem w trawie generowała się u mnie dobrych kilka minut; zainteresowani mogą ją znaleźć tutaj, wraz z promptem), lecz to pestka w porównaniu do samodzielnego animowania.
- Perplexity AI. Jest to coś pomiędzy wyszukiwarką, asystentem badawczym a bardzo elokwentnym kolegą z Google Scholar. W przeciwieństwie do klasycznych chatbotów, Perplexity podaje źródła, na których opiera swoje odpowiedzi, więc zamiast zgadywać, możesz kliknąć i sprawdzić, czy aby się sztuczna inteligencja nie pomyliła (errare AIum est!). Może się przydać każdemu, kto zbiera materiały źródłowe do bloga, artykułu lub książki bądź chciałby zapoznać się z sednem jakiegoś obszernego zagadnienia.
To zaledwie wierzchołek góry lodowej, narzędzi AI wspomagających pracę twórców jest bowiem bardzo wiele, czasami zaszytych w dość nieoczekiwanych miejscach. Nie tak dawno oglądałem zdumiewającą prezentację technologii Project Turntable firmy Adobe, której głównym bohaterem był program Illustrator. Prowadzący pokazał prostą dwuwymiarową ilustrację, której elementy iście czarodziejsko przemieniały się w przestrzenne obiekty… Może jednak nie będę zdradzał szczegółów, bo choć zaprezentowane możliwości robią wrażenie głównie na ilustratorach, warto zapoznać się z nimi samemu na filmie dostępnym pod tym adresem.
Narzędzia AI – wsparcie czy konkurencja?
Narzędzia AI potrafią coraz więcej, lecz jedno wciąż pozostaje niezmienne: pomysł rodzi się w głowie człowieka. To my decydujemy o tym, co chcemy przekazać, jak to zrobimy i do kogo ów przekaz kierujemy. Choć sztuczna inteligencja zmienia sposób, w jaki pracujemy jako twórcy, póki co nic nie zastąpi ludzkiego spojrzenia, wrażliwości, ironii i poczucia humoru.
Poza tym uzyskanie naprawdę dobrych rezultatów przy jej użyciu nie zawsze sprowadza się do kilku słów czy kliknięć: stworzenie prompta dla ChatGPT we wspomnianym wcześniej konkursie literackim zajęło ponoć byłemu redaktorowi „Le Nouvel Obs” bity tydzień. Prompt jako forma kreatywności? Na to wygląda!
Zobacz nasze propozycje
-
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(59,40 zł najniższa cena z 30 dni)
64.35 zł
99.00 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
Programowanie wspomagane sztuczną inteligencją. Lepsze planowanie, kodowanie, testowanie i wdrażanie
(47,40 zł najniższa cena z 30 dni)
51.35 zł
79.00 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(35,40 zł najniższa cena z 30 dni)
38.35 zł
59.00 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(53,40 zł najniższa cena z 30 dni)
57.84 zł
89.00 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(26,94 zł najniższa cena z 30 dni)
29.18 zł
44.90 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(29,40 zł najniższa cena z 30 dni)
31.85 zł
49.00 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(29,40 zł najniższa cena z 30 dni)
31.85 zł
49.00 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(44,94 zł najniższa cena z 30 dni)
48.69 zł
74.90 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(41,40 zł najniższa cena z 30 dni)
44.85 zł
69.00 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(29,40 zł najniższa cena z 30 dni)
31.85 zł
49.00 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(35,40 zł najniższa cena z 30 dni)
38.35 zł
59.00 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(47,40 zł najniższa cena z 30 dni)
51.35 zł
79.00 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(35,40 zł najniższa cena z 30 dni)
38.35 zł
59.00 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(35,40 zł najniższa cena z 30 dni)
38.35 zł
59.00 zł (-35%) -
- Druk
(29,94 zł najniższa cena z 30 dni)
32.43 zł
49.90 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(35,40 zł najniższa cena z 30 dni)
38.35 zł
59.00 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(40,20 zł najniższa cena z 30 dni)
43.55 zł
67.00 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(40,20 zł najniższa cena z 30 dni)
43.55 zł
67.00 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(40,20 zł najniższa cena z 30 dni)
43.55 zł
67.00 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(41,40 zł najniższa cena z 30 dni)
44.85 zł
69.00 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(32,94 zł najniższa cena z 30 dni)
35.69 zł
54.90 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(41,40 zł najniższa cena z 30 dni)
44.85 zł
69.00 zł (-35%) -
- Druk
- PDF + ePub + Mobi
(40,20 zł najniższa cena z 30 dni)
43.55 zł
67.00 zł (-35%)