Recenzje
3D Studio MAX. Vademecum profesjonalisty
Rozszerzeniu wiedzy czytelnika na temat modelowania z wykorzystaniem pakietu 3D Studio MAX poświęcono pierwszą część książki. W szczegółowy sposób omówiono zasady tworzenia i posługiwania się hierarchią obiektów, głównie pod kątem jej późniejszego wykorzystania w celach animacyjnych. Przekazano w ten sposób podstawowe informacje na temat spsobów manipulowania obiektami oraz techniki animacyjnej o nazwie Inverse Kinematics (kinematyka odwrotna).
W dalszej części publikacji nieco niekonsekwentnie przerwano rozważania dotyczące animacji, aby powrócić do omawiania kwestii bliższych modelowaniu - opisu sposobów oświetlania scen trójwymiarowych (omówiono poszczególne źródła światła, ich parametry oraz możliwe do uzyskania efekty). Dla początkujących grafików interesujące będą z pewnością te fragmenty rozdziału, w których przedstawiono podstawowe techniki oświetlenia sceny oraz przykłady, obrazujące sposób wykonania takich efektów, jak mgła, neon czy płomienie.
Kolejny rozdział poświęcono definiowaniu ustawień kamery w scenach tworzonych w 3D Studio MAX. Obok technicznego opisu sposobu poruszania się po funkcjach programu umieszczono tu również informacje dotyczące pewnych niezbędnych zagadnień związanych ze sztuką operatorską.
Kolejne dwie części przeznaczono na zagadnienia związane z nadawaniem obiektom cech materiałowych, przy czym pierwsza z nich w sposób szczegółowy opisuje sposoby tworzenia materiałów we wbudowanym w 3D Studio MAX edytorze. Jest to chyba jeden z najbardziej interesujących fragmentów książki, ze względu na dość szczegółowe potraktowanie tematu, jak również precyzyjne wyjaśnienie efektów fizycznych, które mają wpływ na wygląd obiektów w programach 3D. Rozdział zakończono opisem pułapek, w które może wpaść użytkownik podczas projektowania własnych materiałów. Następny fragment książki poświęcono prezentacji poszczególnych technik mapowania stosowanych podczas nakładania utworzonych poprzednio materiałów na modelowane obiekty. Omówiono także strategię nakładania materiałów, która początkującym użytkownikom pakietu 3D Studio MAX powinna ułatwić osiągnięcie zamierzonego efektu wizualnego.
W kolejnych trzech rozdziałach podjęto poruszoną na początku książki tematykę związaną z tworzeniem animacji. W pierwszym z nich dokonano przeglądu narzędzi służących do kontrolowania przebiegu animacji, omówiono konfigurację systemu animacyjnego (ze szczególnym uwzględnieniem kontroli czasu), tworzenie i modyfikację ramek kluczowych, wpływanie na rozkład czasu w animacji (z naciskiem na wykorzystanie krzywych kontrolnych), tworzenie i modyfikację ścieżek ruchu. W następnym rozdziale opisano kontrolery animacji zapamiętujące wartości określające sposób poruszania się obiektu oraz wykonujące interpolacje tych wartości pomiędzy ramkami kluczowymi. Szczególną uwagę zwrócono na zdefiniowanie zasad wyboru konkretnego rodzaju kontrolera w zależności od założonego efektu jego działania. Ostatni rozdział dotyczący animacji poświęcono wbudowanemu w 3D Studio MAX systemowi cząsteczek, omówiono rodzaje dostępne ich rodzaje oraz metody animowania.
Ostatni blok tematyczny książki poświęcono generowaniu utworzonych scen. Opisano parametry renderingu wpływające na jakość uzyskiwanego obrazu. Zamieszczono również informacje na temat możliwości i ograniczeń różnych urządzeń rejestrujących obraz, a także przedstawiono metody przyspieszania przebiegu procesu generowania obrazów poprzez nadawanie obiektom w scenie różnych poziomów dokładności. Uzupełnienie informacji o renderingu stanowią dwa ostatnie rozdziały książki, w których omówiono sposób korzystania z modułu postprodukcyjnego 3D Studio MAX oraz przeprowadzenie renderingu w sieci.
Podsumowując wydaje się, że podobnie jak w przypadku pierwszego tomu książka "3D Studio MAX - Vademecum profesjonalisty" przeznaczona jest dla średniozaawansowanych użytkowników programu firmy Kinetix. Skorzystać z niej mogą początkujący użytkownicy ze względu na charakter niektórych opisów zawartych w poszczególnych fragmentach pozycji, rozszerzających omówienia znajdujące się w dokumentacji programu oraz w systemie pomocy. Dla osób profesjonalnie zajmujących się animacją komputerową, znających dobrze system pracy w pakiecie 3D Studio MAX, spora część informacji zawartych w tym podręczniku będzie miała charakter oczywisty lub wręcz trywialny.
Photoshop 5 f/x. Filtry
Dzięki niej stworzysz prawdziwe dzieło.
Po prostu Kai's Power Tools 3
Masz KPT3? Jeśli tak, to czas na tę książkę.
Windows NT 4 Server. Vademecum profesjonalisty
Oprócz podstawowej wiedzy na temat NT 4 w tej książce znaleźć można wszystko, co potrzebne. Osoby mniej zaawansowane mogą zacząć od dodatków zawierających podstawowe informacje z kilku wybranych dziedzin. Doświadczeni administratorzy mogą pominąć wprowadzenie do tematu i od razu przejść do rzeczy.
Z tego podręcznika krok po kroku dowiesz się, jak zbudować i zainstalować sieć oraz jak nią zarządzać.
Dynamika maszyn elektrycznych prądu przemiennego
Książka ta powinna zainteresować także szerokie grono inżynierów elektryków zajmujących się projektowaniem, badaniem i eksploatacją maszyn elektrycznych i układów napędowych.
W książce zawarta została metoda analizy stanów nieustalonych: elektromagnetycznych i elektrodynamicznych, obejmująca rozwiązywanie równań stanu nieustalonego na podstawie modeli matematycznych, w których zapisane równania są najprostsze, a przy tym pozwalają na uzyskanie wystarczającego przybliżenia, uzasadnionego w technice. Ograniczono się do analizy symetrycznych maszyn prądu przemiennego. Omówiono przy tym sposoby określania parametrów elektromagnetycznych maszyn w ujęciu operatorowym.
Przedstawione zostały także właściwości regulacyjne maszyn synchronicznych i asynchronicznych.
W książce została zawarta również analiza szczególnych przypadków pracy maszyn występujących w praktyce, do których zaliczyć trzeba m.in. stan nieustalony przy stałej prędkości wirowania silnika indukcyjnego po włączeniu do sieci sztywnej, powtórne załączenie maszyny indukcyjnej do sieci sztywnej, zasilanie silnika indukcyjnego poprzez sterownik napięcia itp.
W odniesieniu do maszyn synchronicznych omówione zostały, m.in., przypadki zawarcia nieustalonego: symetrycznego i niesymetrycznego, praca asynchroniczna maszyny synchronicznej z siecią sztywną, oscylacje kąta obciążenia maszyny synchronicznej przy współpracy z siecią sztywną. Należy przy tym odnotować, że rozwój układów elektromaszynowych, a szczególnie wprowadzenie przekształtników do wzbudzenia generatorów synchronicznych i zasilania silników synchronicznych, postęp w dziedzinie napędów przekształtnikowych z silnikami indukcyjnymi o prędkości regulowanej w szerokim zakresie itp., znalazł w obecnej postaci książki wyraźne odzwierciedlenie.
Oprócz rozważań poświęconych ściśle stanom nieustalonym, w książce zawarto niezbędne informacje dotyczące pracy w warunkach ustalonych, a także informacje na temat doświadczalnego wyznaczania niektórych parametrów maszyn prądu przemiennego.
Jak wspomniałem wcześniej, książka jest bardzo dobrze zilustrowana, w szczególności wykresami przebiegów nieustalonych, uzyskanymi poprzez algorytmizację i implementację komputerową odpowiednich równań i zależności. Rozwój techniki komputerowej i oprogramowania stał się czynnikiem sprzyjającym postępom w zakresie symulacji przebiegów nieustalonych w maszynach elektrycznych, podobnie jak przyczynił się do dokładniejszego wyznaczenia parametrów maszyn uzyskiwanych poprzez komputerowe obliczenia polowe, do których Autor także nawiązuje w swej książce.
W stosunku do książki tegoż autora pt.: Stany nieustalone maszyn elektrycznych prądu przemiennego", wydanej w roku 1986 przez WNT, której nakład został dawno wyczerpany, zawiera znacznie uzupełniony i rozszerzony materiał naukowy, podany w przejrzystej formie i bardzo dobrze zilustrowany.
Na zakończenie chciałbym podkreślić niezwykłą komunikatywność zawartego wykładu, odnoszącego się przecież do bardzo trudnych fizykalnie i obliczeniowo zagadnień charakteryzujących stany dynamiczne w maszynach elektrycznych prądu przemiennego, co jest największą zasługą Autora książki.