Recenzje
3D Studio MAX 3 dla każdego
Każdy, kto zmierzył się z tajnikami grafiki 3D, przyzna, że nie jest to dziedzina łatwa. Prócz talentu i wyobraźni wymaga ona cierpliwości w poznawaniu skomplikowanych programów.
Czy książka Michaela Todd Petersona wydana przez wydawnictwo Helion jest naprawdę dobra dla każdego? Wstęp poświecony podstawom animacji i grafiki 3D jest cokolwiek powierzchowny. Ale już praktyczny kurs, jaki oferuje podręcznik, powinien przynieść efekty w "nauczaniu początkowym", gdyż ogranicza się do opisu raczej prostszych zagadnień. Fachowiec nie znajdzie w nim raczej wiele dla siebie.
Opisano tu podstawy budowania obiektów, tworzenia tekstur i oświetlania scen. Nauczymy się, jak operować kamerą" i renderować własne animacje.
Szata graficzna pozostawia jednak wiele do życzenia. Ilustracje, choć poprawne merytorycznie, są nieczytelne. W przypadku pozycji na temat programu 3D Studio MAX jest to duże zaniedbanie. Czytelnicy oczekują niezbędnej w takim wypadku pomocy wizualnej. Na szczęście znajdą ją w postaci pełnoekranowych animacji Lotus SceenCam na dołączonej do książki płycie CD. Na kompakcie tym sporo jest też różnych przykładów, opisanych w poszczególnych rozdziałach.
Po prostu HTML 4. Wydanie II
Książka autorstwa Elizabeth Castro Po prostu HTML 4 prezentuje praktyczne podejście do problemu. Jest to dobry poradnik, w którym szczegółowe zagadnienia opisane są krok po kroku. Punkt po punkcie dowiadujemy się więc, co zrobić aby osiągnąć zamierzony efekt. Każdy przykład ilustrowany jest fragmentem kodu HTML i zrzutem ekranu z gotową już stroną w przeglądarce WWW. Pomaga to znaleźć potrzebne informacje i zastosować je w praktyce.
Zaletą książki jest opis nowych rozwiązań dotyczących arkuszy stylów CSS oraz wykorzystania tabel do konstrukcji bardziej skomplikowanych stron. Omówiono także skrypty Javy, VBScript, obsługę formularzy za pomocą CGI oraz umieszczanie komponentów multimedialnych.
Podręcznik zawiera też wskazówki ułatwiające zarejestrowanie naszej strony w wyszukiwarce i opis podstawowych narzędzi dla webmasterów. Całość zamyka skorowidz oraz bardzo przydatny spis znaczników HTML.
UNIX dla każdego
- podstawowe polecenia Uniksa,
- uniksowy system plików (od strony użytkowej),
- zagadnienia związane z prawami własności i praw dostępu do plików i kata- logów,
- pracę z plikami w systemie uniksowym,
- filtry i potoki,
- symbole wieloznaczne i wyrażenia regularne,
- wprowadzenie i wykorzystywanie edytora vi,
- wprowadzenie do edytora emacs,
- polecenia powłoki,
- wykorzystanie powłoki C (C Shell),
- programowanie w języku powłoki,
- zarządzanie procesami,
- drukowanie,
- wyszukiwanie informacji plików,
- komunikacja między użytkownikami,
- programy telnet i ftp,
- podstawy programowania w C,
- Podstawy programowania w Perlu,
- serwer Apache (!).
Bryce 4 f/x
Flash 4. Ćwiczenia praktyczne
Autorka przedstawia za pomocą serii krótkich, praktycznych ćwiczeń zasady rysowania, animowania i konstruowania interaktywnych filmów w formacie SWF. Na wstępie wyjaśnia czym różni się format SWF od popularnych formatów grafiki rastrowej i jakie wynikają z tego korzyści. W pierwszym rozdziale zatytułowanym "Rysowanie" zapoznajemy z interfejsem programu, dowiadujemy się w jaki sposób ustalić parametry filmu oraz jak stworzyć sobie przyjazne środowisko pracy korzystając z preferencji.
Autorka omawia również podstawowe narzędzia edycyjne pozwalające na tworzenie prostych obiektów. Następnie zapoznajemy się z możliwościami aplikacji w zakresie przekształceń obiektów, uczymy stosowania kolorów oraz posługiwania się klipartami i bitmapami.
Rozdział drugi nosi tytuł "Animacja". Zawarto w nim informacje na temat ujęć, warstw, tworzenia symboli graficznych i filmowych oraz budowania sceny z symboli. Znajdziemy również informacje dotyczące automatycznego tworzenia animacji oraz wskazówki związane z animacją kształtu i ruchu.
Ostatni rozdział zatytułowany Interakcja" zawiera podstawowe informacje na temat animacji interaktywnych. Autorka pokazuje w jaki sposób tworzyć interaktywne przyciski, jak przypisywać im dźwięk, a także w jaki sposób stworzyć interaktywne menu. Całość kończą informacje poświęcone procesowi publikacji filmu.
Do książki dołączona została dyskietka, która zawiera pliki potrzebne do wykonania ćwiczeń i przykładowe filmy.
Wiedza przekazywana w formie ćwiczeń ułatwia naukę szczególnie początkującym użytkownikom, dlatego też prezentowana książka jest godna polecenia osobom zamierzającym poznać narzędzie firmy Macromedia -- Flash 4. Z pewnością pozwoli im rozpocząć pracę z tym programem i będzie stanowiło dobre przygotowanie do sięgnięcia po bardziej obszerne publikacje poświęcone tej aplikacji.