ODBIERZ TWÓJ BONUS :: »

Recenzje

Paint Shop Pro. Podstawy

Na rynku pojawiła się nowa książka Wydawnictwa Helion "Paint Shop Pro. Podstawy" autorstwa Aleksandra Kwaśnego. Publikacja jest szczegółową prezentacją wszystkich najważniejszych aspektów związanych z wykorzystaniem edytora graficznego Paint Shop Pro do przetwarzania obrazów rastrowych i obiektów wektorowych. Uwzględnia najnowsze tendencje w dziedzinie grafiki komputerowej i przedstawia nowoczesne techniki pracy nad obrazem cyfrowym. Poruszone zagadnienia zostały tak dobrane, aby uwzględnić wymagania największej grupy użytkowników programu, jaką są webmasterzy, przy czym punkt ciężkości stanowi wszechstronne przygotowanie grafiki do szeroko pojętych zastosowań ekranowych. Książa jest doskonałym ujęciem problematyki i stanowi funkcję przewodnika po aplikacji dla początkujących operatorów i dostarcza nowych wiadomości zaawansowanym grafikom.

"Błądząc" po rozdziałach można zauważyć, że całość zapewnia miękkie przejścia od podstaw, aż po techniki bardziej zaawansowane. Zapewnia to początkującym użytkownikom bezstresowe przejście przez żmudny proces uczenia się. Jedynym mankamentem, jaki udaje się zauważyć na pierwszy rzut oka, jest wielkość czcionki, jaką użyto w omawianej książce. Jednakże i na to jest wytłumaczenie! Po co taszczyć ze sobą ogromne książki – "manuale", kiedy ta mieści się swobodnie w torebce, nawet tej damskiej :). Serdecznie zachęcam do lektury!

Magazyn 3D Joanna Mazur

Illustrator 9/9 PL f/x

Uaktualnienie popularnej na rynku pozycji "Illustrator 8 Efekty specjalne" i dodanie nowych, ciekawych projektów, wraz z dokładnymi objaśnieniami -- tym właśnie charakteryzuje się książka wydana przez Wydawnictwo Helion: "Illustrator 9/9 PL Efekty specjalne". Autorka, Sherry London, jak zawsze w swoich książkach, zawarła ciekawe informacje i wiele odnośników do takich produktów Adobe Web, jak LiveMotion i GoLive. Książka ta na ponad 500 stronach stara się przybliżyć wiele technik wykorzystywanych w grafice. Nie sprawi ona, że staniesz się grafikiem, jeżeli nim nie jesteś, ale na pewno pozwoli ci na swobodne używanie zaawansowanych narzędzi programu Illustrator. Nie jest to elementarz, który krok po kroku wyjaśniałby zagadnienia, a raczej pozycja, która na przykładach pozwala nam zrozumieć idee wybranych elementów programu. Można powiedzieć: "przez doświadczenie innych do wzmocnienia procesu uczenia.

Ilustracje i zdjęcia, potrzebne do wykonania przedstawianych projektów, załączone są do książki na CD-ROM-ie. Co na początku zwróciło moją uwagę, to pierwsza linia we wstępie, mówiąca, że pozycja przeznaczona jest dla średniozaawansowanych użytkowników. Jednakże początkujący znajdą w tej pozycji wiele ciekawych wskazówek i wyjaśnień. De facto autorka doskonale zmieszała poziomy zaawansowania czytelników. Przedstawiane projekty są na wysokim poziomie, natomiast metody nauki nadają się dla tych, którzy spotykają się pierwszy raz z produktem firmy Adobe -- Illustrator.

Magazyn 3D

HTML 4. Biblia

Bardzo dobrze opracowana książka na temat najnowszej specyfikacji języka HTML. Zresztą nie tylko HTML jest tutaj przedstawiony - autorzy przy okazji pokazują z jakimi językami "współpracuje", a także w jakim kierunku będzie się rozwijał w przyszłości. Osoby obeznane z HTMLem bez problemu będą mogły zapoznać się i korzystać z nowych funkcji oraz znaczników, natomiast mniej zaawansowani mogą doczytać o poprzednich wersjach HTMLa i sposobach przeniesienia zawartości witryny do nowego standardu.

Wiele informacji zostało dostosowanych specjalnie dla polskiego odbiorcy - jest więc np. mowa o polskim kodowaniu i znakach narodowych, ale zabrakło opisu jakiegokolwiek polskiego edytora HTML. A na tym polu mamy się czym pochwalić.

Wstęp tradycyjnie został przygotowany dla osób, które nigdy nie zajmowały się tworzeniem stron, więc krok po kroku mogą prześledzić etap konstruowania witryny i zapoznać się ze wszystkimi istotnymi parametrami. Niektóre informacje są jednak nie zawsze dobrze przygotowane. Tak jest z METAtagami - opisane zostały bardzo chaotycznie, a podany standard Dublin Core Data Set nie zawsze odpowiada faktycznie stosowanym i respektowanym przez wyszukiwarki METAtagom w nagłówku strony.

Oprócz całego języka HTML przedstawiony jest obszernie również CSS, służący do formatowania elementów na stronie. Nie zabrakło wskazówek na temat projektowania witryn, a więc odpowiedniego doboru kolorów, elementów graficznych, zaplanowania nawigacji czy optymalizacji strony. Spora część książki to opis multimediów, a więc wiadomości w jaki sposób załączać grafikę, animację, dźwięki, kontrolki ActiveX, aplety Javy. Jeden rozdział poświęcony jest wprowadzeniu do dynamicznego HTMLa i JavaScriptu.

Książka jest skarbnicą informacji dla początkującego webmastera. Znajdzie on tam nie tylko opis HTMLa, ale również związanych z nim innych technik programowania. Duża ilość objaśnień i opisów pojęć towarzyszących (np. wyjaśnienie czym są łącza T1) pomaga zrozumieć sposób działania sieci, a co za tym idzie takiego zaprojektowania strony, aby odbiorca mógł sprawnie korzystać z zawartości witryny. Drobne niedociągnięcia można w książce znaleźć, jednak całość jest wzorowym opracowaniem, z którego warto korzystać, bo po prostu wiele można się dowiedzieć.

WebReporter Dariusz Majgier 02/2002

Flash 5. Podstawy

Flash zdobywa coraz większą popularność. Nasz kurs jest jednym z najbardziej przez Was lubianych działów. Osobom, którym nie wystarczają zawarte tam informacje polecam książkę "Flash 5. Podstawy".

Została ona napisana przez aż trzy osoby. Są to specjaliści w dziedzinie Flash, szczególnie pani Amanda Farr, która zaprojektowała stronę Virtual-FX.net, na której znajduje się masa dodatków do Flasha i porady dla jego użytkowników.

Na grubo ponad 500. stronach w jasny i zrozumiały sposób wyjaśnione zostały podstawy pakietu firmy Macromedia, ale w tym przypadku "postawy" to bardzo obszerne sformułowanie. Czynności, które dla osiągnięcia danego efektu powinien wykonywać czytelnik zostały opisane krok po kroku dzięki czemu ich wykonanie nie powinno przysporzyć żadnych problemów. Ponadto wszystkie rozdziały są bogato ilustrowane co jest kolejnym ukłonem w stronę czytelników.

Do książki niestety nie dołączono płyty z wersją testową Flasha 5. Nie jest to oczywiście wielka wada, gdyż w publikacji zawarto adresy stron, które zawierają ten program.

CD-Action Strefa WWW Michał Łukasiewicz, 02/2002

PHP 4. Biblia

Autorom serwisów internetowych przestaje wystarczać "zwykły" HTML. Aby ułatwić pracę nad serwisami szukają oni alternatywnych rozwiązań. Jednym z nich jest język PHP. Dzięki niemu w bardzo łatwy sposób można tworzyć systemy dodawania newsów, własne księgi gości, liczniki, sondy czy czaty. Książka "PHP 4. Biblia" napisana została właśnie dla tych osób, które chciałyby dogłębnie poznać PHP i nauczyć się wykorzystywać go w praktyce.

Biblia podzielona jest na trzy części. W pierwszej autorzy przedstawiają podstawy języka PHP. Czytelnik nauczy się tutaj jak zainstalować serwer PHP, jak łączyć PHP z HTML oraz pozna podstawowe komendy tego języka. Druga część poświęcona została współpracy PHP z bazami danych SQL. Osoby, które zgłębią tajniki SQL nie będą miały trudności w tworzeniu zaawansowanych systemów zarządzania witryną. Ostatnia część książki nosi nazwę "Techniki zaawansowane". Jak sama nazwa sugeruje omówione zostały tutaj nieco trudniejsze aspekty PHP. Są wśród nich m.in. zasady korzystania z tzw. ciasteczek (ang. Cookies).

Wydawca uruchomił stronę WWW ściśle związaną z tematyką książki. Umieszczono tam kody źródłowe opublikowane w publikacji, dzięki czemu nie będziecie musieli ich wklepywać do edytora. Adres owej strony znajdziecie na końcu "Dodatków".

Podsumowując, "PHP 4. Biblia" to książka ze wszech miar godna polecenia. Dzięki niej bez trudu przebrniecie przez kolejne stadia nauki PHP. Jedyne do czego można się przyczepić to brak dołączonego CD z oprogramowaniem do obsługi PHP, ale bez trudu znajdziecie je w Internecie.

CD-Action Strefa WWW Michał Łukasiewicz, 02/2002
Zamknij Pobierz aplikację mobilną Helion