Recenzje
AutoCAD 2002. Pierwsze kroki
Może nie każdy zdaje sobie sprawę, ale począwszy od niewielkiej nakrętki, do największego na świecie mostu – wszystko to jest obecnie projektowane przy użyciu komputerów. Jednym z narzędzi przeznaczonych do projektowania tego typu przedmiotów są programy CAD, czyli programy komputerowego wspomagania projektowania (Komputer Aided Design). Program AutoCAD 2002 PL nie jest najprostszy w obsłudze – jego zaawansowane funkcje mogą zrazić początkującego użytkownika. Jeśli jednak ktoś pokona własne uprzedzenia, wejdzie w świat nieograniczony niczym oprócz wyobraźni.
Zamiast samodzielnie zgłębiać możliwości programu metodą prób i błędów, warto skorzystać z książki Andrzeja Piskania „AutoCAD 2002 PL Pierwsze kroki”. Autor traktuje czytelnika jako całkowitego nowicjusza – rozpoczyna omawianie AutoCAD-a od tworzenia najprostszych rzeczy: odcinków, prostokątów, łuków, by zakończyć na pracy z warstwami i blokami.
Zwykle książki przeznaczone dla początkujących ocierają się miejscami o banały: rozpoczynają omawianie programu od włączenia komputera. Na szczęście Andrzejowi Piwoniowi udało się tego uniknąć. „Pierwsze kroki” nie nudzą także dlatego, że autor postawił na praktyczne aspekty przekazywanych umiejętności: nie zagłębiając się w zawiłości programu pokazuje jak stworzyć konkretny kształt.
PHP 4. Biblia
Kolejna pozycja z "biblijnej" serii wydawnictwa Helion zdradza tajniki PHP w wersji 4. Autorzy w przystępny sposób przedstawiają całość zagadnień związanych z tworzeniem stron internetowych o dynamicznej zawartości przy pomocy zyskującego sobie coraz większą popularność języka PHP.
Książka zawiera wiele przykładów praktycznych, a tych, którzy nie lubią samodzielnie wklepywać kodu ucieszy wieść, że przykładowe skrypty znajdą na serwerze Heliona. Książka skierowana jest przede wszystkim dla początkujących adeptów PHP, ale również doświadczeni programiści znajdą w niej przydatne informacje i opisy zaawansowanych technik. Jako że istotnym aspektem PHP jest współpraca z bazami danych, obszerna część Biblii poświęcona została bazom danych, ze szczególnym uwzględnieniem MySQL.
Flash 5. Gry i kreskówki f/x
Autorzy książki – Bill Turner, James Robertson i Richard Bazley, to wieloletni praktycy, którym nieobce są wszelkie zagadnienia dotyczące programowania i projektowania postaci, animacji ludzkich ruchów, synchronizacji ust oraz eksportowania filmów do Internetu i na wideo.
W książce wyjaśniono jak tworzyć skrypty, scenopisy, postaci, tła i dźwięki, opracowywać synchronizację ust i wyrazów twarzy, tworzyć realistyczne tło, programować gry, tworzyć quizy z zastosowaniem sztucznej inteligencji oraz kodować złożone gry przygodowe w trójwymiarowym środowisku.
Do książki dołączony jest CD-ROM, na którym znajdziecie m.in.: wersje demonstracyjne programów Flash 5, SmartSound i Magpie Pro, wiele różnych gier, takich jak: Flash Golf czy Arcade Animal oraz pliki przykładowe zawierające gry i animacje opisane w książce. Na koniec warto jeszcze wspomnieć, że książka naszpikowana jest ilustracjami i przykładami, bez których byłoby trudno odnieść sukces w przyswajaniu wiedzy zawartej w książce.
HTML 4. Biblia
"HTML odarty ze wszystkich sekretów. Zarówno dla początkującego projektanta jak i starych wyjadaczy"
Książka stanowi próbę zebrania całej wiedzy na temat tworzenia stron w języku HTML w wersji 4. I niewątpliwie jest to próba udana. Na ponad 700 stronach uważny czytelnik znajdzie wszystkie niezbędne informacje, które pozwolą mu zaprojektować, przetestować i opublikować atrakcyjne strony WWW.
W książce znalazło się również miejsce na opis wielu najpopularniejszych edytorów HTML, a także takich nowoczesnych technologii jak CSS, ActiveX, DHTML i DOM.
Układ książki pozwoli nawet niedoświadczonemu projektantowi szybko przystąpić do tworzenia stron, które następnie będzie można wzbogacić o coraz bardziej zaawansowane elementy. Do książki dołączona jest płyta CD, zawierająca prezentowane przykłady oraz wersje testowe i demonstracyjne wielu programów, mogących pomóc w projektowaniu stron, jak na przykład Dreamweaver, Flash, Fusion, HTML Tidy, Fireworks i wiele innych.
Po prostu Photoshop 6/6 CE
Programu Photoshop nie trzeba reklamować: o jego możliwościach świadczy fakt, że od wielu lat jest używany przez prawie wszystkich grafików. Praktycznie trudno sobie wyobrazić pracę z bitmapami bez używania tego produktu firmy Adobe. Już po uruchomieniu Photoshopa widać, że jest to prawdziwy kombajn – Liczba dostępnych funkcji może przytłoczyć początkującego użytkownika. Dzięki książce E. Weinmann i P. lourekasa "Photoshop 6/6 CE" wydanej w serii "Po prostu" można szybko stać się ekspertem.
Autorzy nie wnikają w zasady działania programu: wolą pokazywać funkcjonowanie poszczególnych narzędzi w konkretnych zastosowaniach.
W książce znajdziemy dokładnie przedstawione zagadnienia dotyczące m.in. selekcji, warstw, masek, ścieżek, edycji tekstu i stosowania filtrów. Do pakietu Photoshop firma Adobe dodaje także program Image Ready, przydatny głównie do tworzenia grafiki na potrzeby Internetu. Autorzy opisują szczegółowo możliwości tego programu, skupiając się m.in. na dzieleniu obrazu na części, tworzenia mapy obrazu i projektowania grafik ruchomych – animacji GIF i elementów rollover.
Nieczęsto zdarza się tak przejrzyście napisana książka na temat jednego programu. Trzeba też podkreślić staranne wydanie i tłumaczenie – jednym słowem to pozycja obowiązkowa w bibliotece każdego grafika i webmastera.

