🆕 NOWOŚĆ na Helion.pl 🆕
Python w zadaniach. Programowanie dla młodzieży. Poziom podstawowy.
Python stał się bardzo popularnym językiem programowania do ogólnego przeznaczenia. Wszystko przez jego elastyczność oraz prostą i zwięzłą składnię. Dzięki sporemu potencjałowi, przenośności kodu i możliwości pisania skryptów znajduje on zastosowanie w najróżniejszych dziedzinach, a także wspiera rozwój wielu popularnych serwisów internetowych.
Nie ma wątpliwości, że warto się go nauczyć!
Niniejsza książka to idealna pozycja dla młodszych adeptów programowania, która skupia się na najważniejszych elementach Pythona.
Co istotne, cała wiedza została w niej ułożona w formie konkretnych zadań do wykonania! ⌨️
Takie rozwiązanie pozwala nauczyć się m.in.:
✔️ instalowania i konfiguracji środowiska i niezbędnych narzędzi
✔️ podstawowych informacji na temat języka i programowania
✔️ typów danych, zmiennych prostych i tablicowych, operatorów, instrukcji warunkowych oraz instrukcji pętli
✔️ operacji wejścia-wyjścia w konsoli i na plikach
✔️ programowania obiektowego, obsługi wątków i wyjątków
✔️ tworzenia graficznych interfejsów użytkownika
i wiele więcej...
Bardzo ważną umiejętnością w programowaniu jest pisanie własnych funkcji.
Jakie funkcje poznaliśmy do tej pory? Poznaliśmy na przykład print() albo open(). Są to funkcje, które wykonują skomplikowane operacje. Napisanie ich samemu zajęłoby dużo czasu, a przecież operacja wypisania czegoś w konsoli albo otwarcia pliku to tylko fragment większych programów, które piszemy. Dlatego dobrze jest korzystać z gotowych funkcji.
Czasami jednak, dla przejrzystości kodu, trzeba napisać własną funkcję. Warto to robić, gdy z wymyślonej funkcji będziemy korzystać więcej niż raz.
Napiszmy wspólnie funkcję, która rysuje w konsoli drzewko z gwiazdek.
Do tego celu używamy instrukcji def. Po niej wpisujemy nazwę naszej funkcji. Po nazwie funkcji wstawiamy nawiasy, w których może pojawić się informacja o argumentach pobieranych przez funkcję. Później, rozpoczynając od wcięcia, piszemy kod naszej funkcji.
To, co napiszemy, zostanie wykonane dopiero, gdy w dalszej części kodu użyjemy naszej funkcji, pisząc jej nazwę i nawiasy z listą argumentów.
Utwórzmy funkcję o nazwie tree(), która za pomocą pętli wypisze w konsoli gwiazdki w kształcie przypominającym drzewo. Wywołujemy tę funkcję, pisząc tree().
Zainteresowany?