Jak Francuzi wygrali pod Waterloo (a przynajmniej tak im się wydaje)
- Wydawnictwo:
- WAB
- Ocena:
- Stron:
- 230
- Dostępne formaty:
-
ePubMobi
Opis
książki
:
Jak Francuzi wygrali pod Waterloo (a przynajmniej tak im się wydaje)
Stephen Clarke bezpardonowo rozprawia się z mitem Napoleona.
Czy Napoleon na pewno przegrał pod Waterloo? Pytanie jest zasadne, biorąc pod uwagę, że nawet były premier Francji pisał o "jaśniejącej aurą zwycięstwa porażce Napoleona". Owoce panowania cesarza do tej pory są dumą Francuzów, historycy nadal roztrząsają szczegóły jego życia, naukowcy biedzą się nad odkryciem przyczyny jego powodzenia i upadku - jeśli dopuszczamy możliwość upadku. Wszak Paryż do dziś zdobi jego łuk triumfalny, a w całej historii Francji darmo szukać drugiego imienia, które budziłoby taki szacunek i postrach zarazem.
Wierność Napoleonowi urosła w XIX wiecznej Europie do rangi swoistej religii, czego znakomite odbicie widzimy w literaturze. Zwolennikiem cesarza był stendhalowski Julian Sorel, a na polskim gruncie - "ostatni romantyk" Ignacy Rzecki. Heroiczny mit Napoleona - osamotnionego geniusza-samorodka, żyjącego jak prosty żołnierz "nowego Chrystusa", trwa do dziś. Stephen Clarke przestudiował dokładnie "francuską wersję" Waterloo - wspomnienia weteranów, powieści, opinie historyków, a nawet wypowiedzi współczesnych polityków. We właściwy sobie, nieco ironiczny sposób pokazał jedno - wielka bitwa bynajmniej nie była końcem cesarza. To książka-klucz do zrozumienia Francji i Francuzów.
Jak w swej bezczelnej książce dowodzi Stephen Clarke, Francuzi poświęcili całe dwa stulecia skandalicznym zaprzeczaniu Waterloo - nawet w roku 2001 premier Francji twierdził, że "porażka Napoleona jaśnieje aurą zwycięstwa".
- "Daily Mail"
Stephen Clarke (ur. 1959) - brytyjski dziennikarz i pisarz, na przekór odwiecznym anglo-francuskim animozjom mieszkający w Paryżu (sam autor tak tłumaczy ten stan rzeczy: "we Francji pracuje się aby żyć, a nie vice versa"). Znany przede wszystkim z serii Merde!, powieści w żartobliwy sposób opisujących życie Brytyjczyka Paula Westa we Francji (kolejne części ukazały się nakładem W.A.B. w Polsce w latach 2006, 2007, 2008, 2012), oraz książki Jak rozmawiać ze ślimakiem (W.A.B., 2008), Paryż na widelcu. Sekretne życie miasta (W.A.B., 2012) i 1000 lat wkurzania Francuzów (W.A.B
Zamknij
Przeczytaj darmowy fragment
Dzięki opcji "Druk na żądanie" do sprzedaży wracają tytuły Grupy Helion, które cieszyły sie dużym zainteresowaniem, a których nakład został wyprzedany.
Dla naszych Czytelników wydrukowaliśmy dodatkową pulę egzemplarzy w technice druku cyfrowego.
Co powinieneś wiedzieć o usłudze "Druk na żądanie":
- usługa obejmuje tylko widoczną poniżej listę tytułów, którą na bieżąco aktualizujemy;
- cena książki może być wyższa od początkowej ceny detalicznej, co jest spowodowane kosztami druku cyfrowego (wyższymi niż koszty tradycyjnego druku offsetowego). Obowiązująca cena jest zawsze podawana na stronie WWW książki;
- zawartość książki wraz z dodatkami (płyta CD, DVD) odpowiada jej pierwotnemu wydaniu i jest w pełni komplementarna;
- usługa nie obejmuje książek w kolorze.
Masz pytanie o konkretny tytuł? Napisz do nas: sklep@helion.pl
Książka drukowana
Oceny i opinie klientów: Jak Francuzi wygrali pod Waterloo (a przynajmniej tak im się wydaje) Stephen Clarke (0) Weryfikacja opinii następuję na podstawie historii zamówień na koncie Użytkownika umieszczającego opinię. Użytkownik mógł otrzymać punkty za opublikowanie opinii uprawniające do uzyskania rabatu w ramach Programu Punktowego.