ODBIERZ TWÓJ BONUS :: »

Recenzje

AutoCAD 2004 PL. Pierwsze kroki

Czasy niewątpliwie się zmieniły. Współczesny inżynier nie musi już ślęczeć godzinami nad deską kreślarską z gumką i ołówkiem ani drżeć z niepokoju, czy aby przypadkowa plamka tuszu albo źle postawiona kreska nie zniweczy całego trudu, jaki włożył w wykonanie rysunku technicznego. Od wielu lat w sukurs przychodzi mu oprogramowanie typu CAD, służące do komputerowego wspomagania projektowania. AutoCAD jest jedną z najpopularniejszych aplikacji pomagających inżynierom wykorzystać wszelkie dobrodziejstwa, jakie oferuje cyfrowa technologia. Książka ta jest wprowadzeniem do AutoCAD-a. Opisuje poszczególne elementy okna programu, paski narzędziowe, elementy menu, sposoby nawigacji itd. Omawiane zagadnienia są w większości zupełnie elementarne i składają się na niezbędne minimum wiedzy, jaką trzeba posiąść, aby zacząć tworzyć projekty w tym programie. Ale takie było założenie, więc trudno się dziwić, że znajdujemy wyjaśnienie, jak narysować proste, podstawowe figury geometryczne, jak posługiwać się współrzędnymi, jak wykonać kreskowanie czy definiować i używać punktów charakterystycznych. Warto uprzedzić, iż znakomita większość przykładowych rysunków jest dwuwymiarowa, więc podstawowych informacji o modelowaniu stricte przestrzennym trzeba poszukać w innych źródłach. Niemniej jednak dla zupełnie początkujących zgromadzono tu całkiem pokaźny i przydatny zbiór informacji.
Notes Wydawniczy gz, 12/2003

Geometria obliczeniowa. Wprowadzenie

Zadaniem geometrii obliczeniowej (termin powstały w połowie lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku) jest przekształcanie klasycznych dziedzin wiedzy w postać obliczeniową. Bardzo często zastosowanie typowego podejścia do obiektów geometrycznych, bez próby odnalezienia pojęć i ich właściwości przydatnych stricte w obliczeniach, nie daje szans na tworzenie optymalnych algorytmów. A te są podstawą współczesnego programowania m.in. grafiki, projektowania wspomaganego komputerowo czy elementów robotyki. Książka ta jest przeznaczona przede wszystkim dla studentów matematyki i specjalistów w wyżej wymienionych dziedzinach i w zasadzie stanowi systematyczny wykład geometrii obliczeniowej. Jak wyjaśniają autorzy, jest to wykład o podejściu filozoficznym, co oznacza, iż jego przedmiotem jest zagadnienie trudności poszczególnych problemów (a nie praktycznych technik), i to skoncentrowane głównie na badaniu przypadków o największym stopniu złożoności. Poza tym dużą wagę przyłożono do analizy poprawności rozwiązań i adekwatności zastosowanych technik w stosunku do problemów różnej ilości danych wejściowych. Krótko mówiąc, jest to jedna z klasycznych pozycji w swojej dziedzinie.
Notes Wydawniczy gz, 12/2003

Adobe Premiere 6.5. Biblia

Pojawienie się i upowszechnienie cyfrowej kamery wideo w połączeniu z coraz wydajniejszym i, co najważniejsze, oferowanym po przystępnych cenach sprzętem w postaci idących w gigaherce procesorów, pojemnych dysków twardych i kart dźwiękowych oferujących niewyobrażalną jeszcze kilka lat temu jakość dźwięku sprawiło, iż domowe zacisze może stać się półprofesjonalnym studiem montażowym. Wersja 6.5 programu Adobe Premiere stanowi klasę samą w sobie wśród narzędzi do nieliniowego montażu wideo. Do najważniejszych usprawnień należy dodanie możliwości podglądu w czasie rzeczywistym oraz nowe narzędzie Adobe Title Designer służące do nakładania napisów. Autorzy skupili się na wszechstronnym przedstawieniu wszystkich możliwości oferowanych przez Premiere, pokazując je w postaci wielu krótkich ćwiczeń z najróżniejszych zagadnień jak: efekty przejścia, filtry, montaż i obróbka dźwięku, przystosowywanie projektów do różnych form publikacji np. w Internecie, na płytach CD, DVD i związane z tym technologie QuickTime, AVI czy DirectX. Nie omieszkano również umiejscowić programu wśród innych programów z rodziny Adobe (After Effects, Photoshop, Illustrator, GoLive), co w całości daje wielce imponujące rozwiązanie nawet dla profesjonalistów.
Notes Wydawniczy gz, 12/2003

Relacyjne bazy danych

Jak wyjaśniono na wstępie, przyczyną powstania tej książki było rozpowszechnienie umiejętności tworzenia baz danych wśród szerokiej rzeszy użytkowników komputerów, niekoniecznie zajmujących się zawodowo informatyką. Skąd w takim razie pomysł napisania właściwie teoretycznych zasad rządzących w świecie relacyjnych baz danych? Odpowiedź jest wbrew pozorom prosta: ponieważ właśnie tym użytkownikom, nie pytającym, jak coś zrobić, gdyż współczesne narzędzia są w miarę przyjazne w obsłudze, potrzeba wiedzy, po co tak zrobić. Tu w sukurs musi przyjść garść teorii, uzmysławiającej potencjalne zyski, które może przynieść w ich niewielkich projektach bazodanowych. Nie jest to więc podręcznik Accessa czy kurs SQL-a, choć te są często przywoływane do zilustrowania pewnych zagadnień. Jest to po prostu bardzo dobry przewodnik po świecie relacyjnych baz danych, przybliżający podstawowe pojęcia, cechy charakterystyczne tych najprostszych i nieco bardziej złożonych baz danych, ich architekturę, zasady działania, problemy normalizacji, leżące u podstaw relacyjności, już niemal legendarne reguły Codda i wiele, wiele innych. I jeszcze jedna bardzo ważna rzecz -- łatwo się to wszystko czyta.
Notes Wydawniczy gz, 12/2003

JavaScript. Zaawansowane programowanie

JavaScript to język programowania powszechnie stosowany w procesie tworzenia serwisów internetowych. Zapewnia m.in. możliwość sprawdzenia poprawności danych wprowadzanych do formularzy oraz ułatwia realizację dynamicznych menu. Z powodzeniem można go również stosować w bardziej złożonych projektach, o czym przekonują nas autorzy prezentowanej książki.

Solidnie wydana pozycja liczy ponad 1200 stron. Składa się z sześciu części oraz dodatków. Pierwsza część nosi tytuł "JavaScript w sieci". Przybliża ona zasady wykorzystywania języka w środowisku przeglądarek internetowych, a także dostarcza informacji na temat podstawowych elementów JavaScript. Czytelnik dowiaduje się ponadto, w jaki sposób należy sterować oknami i ramkami, obsługiwać formularze oraz sterować elementami multimedialnymi. Omawiane są również aspekty programowania obiektowego.

Część druga -- "Ku standaryzacji" stanowi prezentację podstawowych standardów związanych z tworzeniem rozwiązań funkcjonujących po stronie klienta, takich jak XML, XHTML, CSS, DOM i DHTML. W części trzeciej omawiane są "Strategie programowania". Czytelnik znajdzie w niej porady związane z doborem narzędzi, poprawnym stylem programowania oraz z mechanizmem obsługi błędów.

"Rady, triki i techniki" to część, w której zgrupowano szereg przykładowych programów ułatwiających tworzenie serwisów WWW. Przechodząc do części "Studium konkretnych przypadków" mamy natomiast możliwość sprawdzenia, jak prezentowane przez autorów techniki sprawdzają się w konkretnych projektach.

Ostatnia część książki pozwala zapoznać się z dwoma kierunkami rozwoju języka JavaScript. Całość uzupełniają dodatki, w których znalazły swe miejsca zestawienia elementów składowych języka oraz przegląd modelu DOM.

Publikacja zasługuje na rekomendację jako obszerne i kompleksowe źródło wiedzy na temat języka JavaScript. Przystępna prezentacja samego języka w połączeniu z pokaźną ilością przykładów jego zastosowania sprawia, że książka z powodzeniem może pełnić zarówno rolę podręcznika do nauki języka, jak i poradnika ułatwiającego codzienną pracę.

Magazyn Internet KK, 12/2003
Zamknij Pobierz aplikację mobilną Helion