W codziennej pracy ze stronami internetowymi może nam pomóc wiele narzędzi o różnym poziomie skomplikowania. Zanim jednak zainwestujemy w płatne rozwiązania czy sięgniemy po złożone systemy, wykorzystajmy maksymalnie możliwości podstawowych, łatwo dostępnych narzędzi.

Obowiązkowym punktem na liście każdego webmastera czy osoby odpowiedzialnej za marketing strony internetowej jest Google Search Console. Wśród wielu możliwości tego darmowego pakietu narzędzi są: możliwość monitorowania błędów strony, analiza linków oraz analiza słów kluczowych.   Monitorowanie błędów strony System GSC został stworzony, aby ułatwić zarządzanie stroną i kontrolować jej problemy. Google chciałby posiadać jak najwięcej cennych danych dla swoich użytkowników. Jeśli strona nie działa i zamiast cennej treści zwraca błędy, wymaga szybkiej interwencji webmastera. Roboty Google odwiedzają strony internetowe bardzo często i są w stanie wykryć błędy, na które trudno wpaść, używając strony na co dzień. W raporcie Indeksowanie > Błędy indeksowania znajdziemy dane dotyczące poprawności działania DNS, serwera oraz pliku robots.txt. Tu również poznamy błędy i odpowiedzi serwera z kodami 500 – 503 czy 404. Błąd 50x oznacza błąd serwera, a to z kolei wymaga od nas dalszej diagnostyki, co spowodowało tę sytuację — czy błędny kod, czy problemy z serwerem. Błędy 404 są bardzo niepożądane. Powstają na dwa sposoby: błędny link prowadzi pod nieistniejący adres URL lub dane zostały usunięte. Jeśli była to ważna podstrona, ruch na stronie się zmniejsza, a linki kierujące w to miejsce tracą swoją wartość. Jeśli jednak to my usunęliśmy podstronę, powinniśmy zlikwidować prowadzące do niej linki — wówczas właściwy będzie kod odpowiedzi serwera 410. Użycie kodu 404 do oznaczenia usuniętej treści to jeden z najczęściej popełnianych błędów webmasterów w tym obszarze. Warto zwracać uwagę na pozorne błędy 404 — gdy treść została usunięta, ale serwer odpowiada złym kodem, że strona działa, czyli 200 OK. Raport jest dość rozbudowany — znajdziemy tu strony posiadające linki (również spoza naszej strony), ale z odmową dostępu (błąd 403) czy nietypowymi błędami 400 i 405.   Analiza linków   Dane z Google Search Console są często analizowane przez inne narzędzia do określania profilu linków oraz tzw. toksycznych linków, czyli tych, które mogą nam teoretycznie bardziej zaszkodzić, niż pomóc. Alternatywą w tym przypadku są płatne narzędzia, takie jak Majestic.com, jednak dobry specjalista SEO zawsze poleci skorzystać również z linków z GSC. W raporcie Ruch związany z wyszukiwaniem > Linki do Twojej witryny znajdziemy najbogatsze źródła linków (domeny) oraz te treści, które są najczęściej podlinkowane. Najważniejsze są listy przykładowych linków, które w wielu przypadkach liczy się w tysiącach. Na podstawie tego, gdzie pojawiają się linki do nas, możemy również wyłapać włamania do naszego systemu. Jeśli używamy WordPressa i do dziwnych, z naszej perspektywy nieistniejących stron w systemie prowadzi wiele linków, może się okazać, że doszło do automatycznego włamania, a nasza strona stała się zapleczem-zombie. Warto stale monitorować nowe linki. Wiele firm odwiedza „ręcznie” miejsca z nowymi linkami generującymi ruch (w tym może pomóc Google Analytics), aby uzupełniać działania monitoringu marki. Choć do tego celu polecam głównie narzędzie Brand24, to analiza nowych linków w GSC pozwala odkryć wiele ciekawych miejsc oraz uniknąć kłopotów z profilem linków. Analiza słów kluczowych   W raporcie Ruch związany z wyszukiwaniem > Analityka wyszukiwania znajdziemy wiele słów kluczowych, które powodują, że nasza strona pojawia się w Google. Poza nimi odkryjemy średnią pozycję, liczbę kliknięć i wyświetleń, a tym samym klikalność (CTR). Ten raport to kopalnia wiedzy o aktualnym stanie naszej obecności w Google, ale nie tylko. Na podstawie tych danych możemy szybko odszukać ważne dla nas słowa, by użyć ich w kampaniach AdWords. Dodatkowo szukanie słów ważnych, ale znajdujących się na pozycjach 11 – 20 to typowa metoda na podnoszenie ruchu. Jeśli dane słowo jest, załóżmy, na pozycji 13., a my widzimy, że jeszcze dużo możemy na stronie ulepszyć, będzie nam łatwiej podnieść pozycję słowa na taką, która spowoduje znacznie więcej kliknięć. Narzędzia Google Search Console to kopalnia danych. Trzy omówione raporty i ich zastosowania stanowią zaledwie początek tego, co możemy osiągnąć. Najwięcej korzyści uzyskamy, jeśli stale będziemy monitorować stronę w GSC, eliminować błędy i wdrażać sugerowane ulepszenia i nowości.  

Krzysztof Marzec

Deva Group

 

 Szukasz informacji o narzędziach Google? Kliknij TU lub zerknij poniżej: