Katalog książek

Wydawnictwo Helion

Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63




© Helion 1991-2014

Lauret zaufanych opinii
Płytki umysł. Jak internet wpływ...

Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg

Autor: Nicholas Carr

Ocena:
   5/6  Opinie  (2)
Stron: 280
Ksiazka drukowana Druk (oprawa: miękka)
Cena:
39,90 zł

Nominacja do nagrody Pulitzera 2011
Nominacja do nagrody literackiej PEN Center USA 2011
Międzynarodowy bestseller przetłumaczony na ponad dwadzieścia języków


To książka o pielęgnowaniu mądrości i zdolności do refleksji w epoce, w której obie wydają się coraz bardziej zagrożone. Nicholas Carr przedstawia dający do myślenia, odważny intelektualnie wywód o tym, jak internet - jako medium - zmienia nasz sposób myślenia oraz wpływa na to, jak będą (lub nie będą) myślały kolejne pokolenia. Niewiele książek można uznać za równie istotne.
Maryanne Wolf,
autorka Proust and the Squid. The Story and Science of the Reading Brain


Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg” autorstwa Nicholasa Carr z pewnością mogę polecić wszystkim tym, którzy interesują się zachowaniem użytkownika w Internecie, nowoczesnymi technologiami, a także wszystkim tym, którzy chcą dowiedzieć się jak Internet kształtuje nasz mózg. Ta pozycja powinna także zaciekawić programistów, którzy chcąc odpocząć od wstawiania kodów na stronę, mogą poznać czym jest doskonały algorytm największej wyszukiwarki. (…) Jeżeli jesteś sceptykiem wobec Internetu, to także powinieneś sięgnąć po tę lekturę. Dowiesz się jak Internet zmienia nasz proces myślenia. Po przebyciu całej wędrówki i dodarciu do jej końca, jestem pewna, że zdecydowanie warto sięgnąć po tę publikację.
SeoPortal.pl


Po co myśleć? Przecież masz internet!

Doświadczamy właśnie odwrócenia intelektualnej ewolucji naszego gatunku. Z czcicieli wiedzy i mądrości jako przymiotu ściśle związanego z osobowością znów stajemy się myśliwymi i zbieraczami, tym razem w elektronicznym lesie pełnym informacji.

Internet wkroczył w nasze życie i bezpowrotnie je przewartościował. Przekształcił sposób, w jaki myślimy i działamy. Nasze problemy z koncentracją, coraz krótsze i uboższe wypowiedzi oraz problemy z przyswajaniem długich tekstów nie są dziełem przypadku. Czyżbyśmy stawali się coraz bardziej płytcy? Czyżby narzędzie, które powstało po to, by nam służyć, przejęło nad nami władzę?

Nicholas Carr pokazuje, jak nowe media zmieniają nas samych i otaczającą nas rzeczywistość. Wyrasta przy tym na współczesnego Marshalla McLuhana. Jego książka wywołała w USA zażartą dyskusję, w którą zaangażowało się wielu publicystów i prestiżowych wydawców. Carr serwuje nam coś więcej niż tylko dogłębną i zaskakującą analizę socjologiczną: jego wywód to przede wszystkim wspaniała intelektualna uczta, pełna nieszablonowych przemyśleń i frapujących anegdot. Bez względu na to, czy jesteś zafascynowany możliwościami globalnej sieci, czy też raczej podejrzewasz, że konsekwencją jej rozwoju będzie zagłada rodzaju ludzkiego, warto dowiedzieć się, jak internet oddziałuje na Twój mózg i jak zmieni to Twoją przyszłość.



Nicholas Carr - absolwent Harvardu, przez wiele lat pracował na stanowisku redaktora prestiżowego magazynu biznesowego "Harvard Business Review". Obecnie jest jednym z najbardziej znanych publicystów i badaczy sieci. Napisał kilka książek, w tym "Does IT matter?", mówiącej o tym, jak internet wpływa na działanie współczesnych przedsiębiorców, czy "The Big Switch", poruszającej temat przyszłości sieci jako wielkiej chmury danych. Współpracuje między innymi z takimi tytułami, jak "New York Times", "Atlantic", "New Republic", "Wired". Prowadzi swój autorski blog: www.roughtype.com.

Przedmowa. Włamywacz i pies podwórkowy (9)
1. HAL i ja (15)
2. Główne szlaki (29)
3. Narzędzia umysłu (55)
4. Nowy wymiar strony (77)
5. Medium natury bardziej ogólnej (103)
6. Prawdziwe oblicze książki (125)
7. Mózg żonglera (145)
8. Świątynia Google (185)
9. Pamięć (219)
10. Coś takiego jak ja (245)
Zakończenie (271)
Element ludzki (271)
Literatura uzupełniająca (275)
Podziękowania (280)
Najczęściej kupowane razem:
Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg plus Sekrety osobistej efektywności. Osiągaj niemożliwe i skutecznie zarządzaj swoim życiem plus Czysty kod. Podręcznik dobrego programisty
Cena zestawu: 124.77 zł 146.80 zł
Oszczędzasz: 22.03 zł (15%)
Dodaj do koszyka
zestaw0 Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg
Osoby, które kupowały książkę, często kupowały też:
6
(0)
5
(2)
4
(0)
3
(0)
2
(0)
1
(0)

Liczba ocen: 2

Średnia ocena
czytelników

  


okladka
  Ocena : 5 

Warto przeczytać. Całkiem ciekawe spojrzenie i podsumowanie faktów na temat tego jak Internet oraz inne media, które go poprzedzały wywołują zmiany w ich twórcach czyli nas - ludziach. Bardzo dobra ilustracja klasycznego prawa fizyki akcja - reakcja.
  Ocena : 5 

Ta książka powinna być obowiązkową lekturą dla każdego internauty. Nieważne ile czasu spędzamy przed komputerem. Zmiany w mózgu zachodzą już po tygodniu używania komputera przez pół godziny dziennie. Jak więc zmienił się mózg osoby, które używa internetu od lat?! Odpowiedź może być straszna. Internet (mimo różnych zalet) jest zabójczy dla naszego umysłu. To on przyczynia się do problemów z koncentracją. To on zubaża nasz język. To on sprawia, że mnóstwo ludzi ma problemy z przyswojeniem dłuższego tekstu. Czy to przypadek, że czytelnictwo w Polsce systematycznie spada? Przez 10 lat liczba nieczytających wzrosła o 15 %, a liczba czytających co najmniej 7 książek rocznie spadła o 19%. Internautom coraz trudniej jest się "zatracić" w książce. "Głęboka lektura" staje się już problemem. Dlaczego tak się dzieje? Internet przyzwyczaja człowieka do otrzymywania ciągłych bodźców. Czy ktokolwiek wyobraża sobie komputer, w którym można mieć jednocześnie otwarty tylko jeden program lub tylko jedną stronę? Przejdźmy do e-gazet. Na początku były one jak najwierniejszą kopią oryginału. A jak wyglądają teraz? Jest coraz mniej dłuższych tekstów. Dominują obrazy i krótkie, zwięzłe informacje. Należy dodać, że tekst przeczytany w internecie zapamiętujemy dużo gorzej. Hiperlinki rozpraszają naszą uwagę i osłabiają naszą pamięć. Poza tym lektura hipertekstu trwa dużo dłużej. Warto wiedzieć, że mnóstwo stron internetowych próbuje manipulować nami. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, że w wielu stronach wszystko (wliczając w to także niewielkie paseczki, odcień tła itp.) jest dokładnie zaplanowane, abyśmy więcej czasu spędzili na takiej stronie. Firma Google w jednej z prób przetestowała czterdzieści jeden różnych odcieni niebieskiego na pasku narzędzi, aby sprawdzić który z nich wygenerował najwięcej kliknięć ze strony użytkowników. Pewien pracownik tej firmy powiedział: "Trzeba się starać, aby słowa miały mniej ludzki charakter, a za to stawały się elementem większego mechanizmu". Google ukradło autorom tysiące książek. Jesienią 2004 roku rozpoczął się program Google Książki. Kilkanaście wydawnictw przystąpiło do niego. A co z resztą? Google stwierdziło, że nie ma zamiaru z wyprzedzeniem tropić właścicieli praw ani starać się o ich zgodę i że będzie nadal skanowało książki oraz włączało je do swojej bazy, chyba że właściciel praw wystosuje oficjalną pisemną prośbę, aby usunąć stamtąd określony tytuł. Jak widać internetowe rekiny mogą się więc po prostu dopuszczać kradzieży... Także nawigacja osłabia nasz mózg. Przeprowadzono kiedyś badania wśród londyńskich taksówkarzy, którzy uczyli się rozkładu ulic bez żadnych pomocy elektronicznych. Okazało się, że mają oni znacząco rozwinięty hipokamp. Nawigacja satelitarna skutecznie jednak eliminuje tę pozytywną zmianę. Książka pozwala spojrzeć na internet z innej strony. Autor podjął się ogromnego wysiłku odważnie pisząc o globalnej sieci. Już posypały się na jego publikację gromy krytyki. Dlaczego? Dlatego, że zdejmuje klapki z oczu i inspiruje do przemyślenia pewnych spraw. Czy nie jestem uzależniony/a od internetu? Czy mógłbym/mogłabym wyłączyć internet na tydzień? Warto zadawać sobie takie pytania i warto sięgnąć po "Płytki umysł". Nicholas Carr zmieni na zawsze nasz sposób patrzenia na internet.