Katalog książek

Wydawnictwo Helion

Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63




© Helion 1991-2014

Lauret zaufanych opinii
Blender. Podstawy modelowania

Blender. Podstawy modelowania

Autor: Bogdan Bociek

Blender. Podstawy modelowania
Ocena:
   4/6  Opinie  (9)
Stron: 312
Ksiazka drukowana Druk (oprawa: miękka) 3w1 w pakiecie: PdfPDF ePubePub MobiMobi
Cena:
39,00 zł
Cena:
31,99 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka

Druk
Książka drukowana
39,00 zł
eBook
Pdf ePub Mobi
31,99 zł

Blender to jeden z najpopularniejszych programów do tworzenia modeli trójwymiarowych. Udostępnia zaawansowane funkcje w zakresie modelowania i animacji 3D, rozbudowany zestaw efektów specjalnych, narzędzia do renderowania oraz silnik graficzny do tworzenia gier. Program ten ma oryginalny, wygodny interfejs użytkownika, a także umożliwia eksportowanie przygotowanych obiektów do formatów używanych w innych pakietach, takich jak 3ds czy Maya. Co ciekawe, Blender jest całkowicie bezpłatny, dlatego często używa się go do przygotowywania reklam telewizyjnych, a nawet gier komputerowych.

Książka "Blender. Podstawy modelowania" to przystępne wprowadzenie do modelowania obiektów trójwymiarowych. Tworząc krok po kroku kompletny model ludzkiej głowy, poznasz najważniejsze funkcje Blendera oraz nauczysz się z nich korzystać. Dowiesz się również, jak przygotować program do pracy, wykonywać podstawowe operacje na obiektach i siatkach oraz tworzyć tekstury i nakładać je na modele. Na płycie dołączonej do książki znajdują się nie tylko przykładowe modele, ale także pakiety instalacyjne programów Blender i GIMP, dzięki czemu będziesz mógł od razu rozpocząć naukę.

  • Konfigurowanie Bendera
  • Praca z plikami i obiektami w Blenderze
  • Używanie obiektów pomocniczych (kursora 3D, manipulatora 3D itd.)
  • Modelowanie przy użyciu siatki obiektu
  • Renderowanie obiektów
  • Ustawianie kamer i lamp
  • Używanie systemu cząstek
  • Przygotowywanie i nakładanie tekstur

Poznaj możliwości Blendera i rozpocznij przygodę z modelowaniem w 3D.

Rozdział 1. Wprowadzenie (9)
  • Dla kogo jest przeznaczony ten podręcznik? (9)
  • Dlaczego Blender? (10)
  • Wymagania sprzętowe i programowe (10)
  • Odnośniki do stron internetowych (12)
Rozdział 2. Zapoznajemy się z Blenderem (13)
  • Sprawdzenie konfiguracji (13)
    • Opis ekranu Blendera (13)
    • Operacje na scenie 3D (14)
    • Okno konfiguracyjne (15)
  • Okna Blendera oraz podstawowe operacje na obiektach (16)
    • Okna w Blenderze (16)
    • Operacje na obiektach (16)
  • Podstawowe operacje na punktach siatki obiektu (19)
    • Tryby widoku obiektów (19)
    • Zaznaczanie punktów i operacje na punktach (20)
    • Jak odnaleźć się na scenie (22)
  • Ustawienie kamery, lampy i pierwszy render (23)
    • Znaczenie klawiszy numerycznych (23)
    • Ruch kamery i lampy (24)
    • Pierwsze rendery (25)
    • Wzajemne dopasowanie obiektów (27)
  • Rodzaje oświetlenia w Blenderze (28)
    • Panele opisujące lampę (28)
    • Rodzaje światła (29)
  • Obiekty pomocnicze (30)
    • Kursor 3D (30)
    • Punkt centralny (31)
    • Manipulator 3D (32)
    • Testowanie manipulatora (32)
    • Przechodzimy do nowego pliku (34)
Rozdział 3. Powieka (35)
  • Wczytywanie i zapisywanie plików (35)
    • Czyszczenie sceny (35)
    • Ładowanie obrazka podkładowego (35)
    • Podział okna (38)
    • Zapisanie i spakowanie pliku (39)
  • Wstawianie obiektów do sceny (41)
    • Wstawiamy kulę (41)
    • Wymuszenie ruchu według kierunku (43)
    • Kopiowanie kuli (44)
    • Wpisywanie nazw obiektów (45)
  • Modelowanie powierzchni (46)
    • Ładowanie plików (46)
    • Wstawianie płaskiej powierzchni (ścianki) do sceny (46)
    • Rozszerzanie powierzchni (48)
    • Funkcje cofania i ponawiania (49)
    • Budowanie powieki (50)
    • Poprawianie wyglądu i wygładzanie powieki (52)
Rozdział 4. Policzek i nos (55)
  • Otaczamy powiekę (55)
    • Przygotowanie do dalszej pracy (55)
    • Budujemy powierzchnię wokół powieki (56)
  • Wyciągamy policzek (59)
    • Następne operacje wyciągania (59)
    • Modelowanie policzka (62)
  • Tworzenie nosa (64)
    • Rozbudowa siatki w stronę nosa (64)
    • Modelowanie kształtu nosa (66)
    • Numeryczne ustawianie pozycji wierzchołków (66)
    • Dalsze modelowanie nosa (67)
  • Tworzenie końcówki nosa (70)
    • Operacje na siatce (70)
    • Wypełnienie pustych miejsc w siatce (71)
    • Podział oczek siatki (73)
    • Narzędzie do zamiany trójkątów na czworokąty (75)
    • Narzędzie do cięcia krawędzi siatki (77)
    • Profilowanie końcówki nosa (78)
Rozdział 5. Poprawianie urody (81)
  • Wygładzanie twarzy (81)
    • Dodawanie modyfikatorów (81)
  • Łączenie dwóch części twarzy (84)
    • Tworzenie lustrzanej kopii (84)
    • Łączenie obiektów (84)
    • Narzędzia do zaznaczania (86)
    • Blender liczy wierzchołki, krawędzie i ścianki (87)
    • Usuwanie zbędnych punktów (88)
    • Usunięcie lustrzanej kopii (89)
    • Tworzenie lustrzanej kopii przy użyciu modyfikatora (90)
    • Korzystamy z punktu centralnego (90)
    • Właściwości modyfikatora Mirror (92)
  • Malowanie (93)
    • Panele odpowiedzialne za nakładanie koloru (93)
    • Nakładanie kolorów (94)
    • Rozjaśnianie i cieniowanie (95)
  • Wstępny render (96)
    • Ustawienie kamery i lampy (96)
    • Pozycjonowanie kamery (97)
    • Podgląd rendera (99)
    • Kontrola naszego dotychczasowego modelu (99)
    • Omówienie przycisków rendera (101)
    • Rendery przy różnym oświetleniu (102)
Rozdział 6. Twarz (105)
  • Modelujemy otwór nosowy (105)
    • Różne tryby selekcji elementów siatki (105)
    • Wykonanie otworu nosowego (106)
  • Tworzenie ust (108)
    • Dołączanie nowych punktów (108)
    • Dokładamy powierzchnie tworzące usta (108)
    • Modelujemy górną wargę (111)
    • Modelowanie dolnej wargi (115)
  • Broda (118)
    • Wyciąganie i modelowanie brody (118)
    • Niwelacja nierówności (120)
  • Poszerzanie twarzy (121)
    • Dokładanie powierzchni rozszerzających (121)
    • Funkcja wymuszonego śledzenia przez kamerę (123)
    • Dodawanie kamery do sceny (125)
Rozdział 7. Głowa (127)
  • Okna Blendera (127)
    • Podział okna (127)
    • Łączenie okien (128)
    • Położenie paneli w oknie przycisków (129)
  • Rozbudowa twarzy (132)
    • Rozrzedzanie oczek siatki policzka (132)
    • Rozrzedzanie oczek siatki w pobliżu oka (135)
    • Zakończenie policzka i czoła (137)
    • Opcje funkcji Merge (Połączenie) (138)
    • Modelowanie czoła (140)
  • Czaszka (142)
    • Tworzymy górę i boki głowy (142)
    • Tylna część głowy (146)
    • Wstępne modelowanie czaszki (148)
  • Szyja (150)
    • Tworzymy kark (150)
    • Wykonujemy podbródek (151)
    • Wyciągamy szyję (153)
Rozdział 8. Poprawki modelu (157)
  • Ustawienie kamer (157)
    • Przesuwamy model do centrum okna kamery (157)
    • Przenosimy drugą kamerę (159)
    • Dodajemy trzecią kamerę (159)
  • Poprawienie powiek (160)
    • Korzystamy z warstw (160)
    • Rozbudowa siatki powieki (161)
  • Poprawki twarzy (163)
    • Poprawianie siatki policzka (163)
    • Poprawiamy ogólny wygląd twarzy (164)
  • Nakładanie kilku różnych materiałów na jedną siatkę (165)
    • Nadajemy ustom czerwony kolor (165)
    • Usuwanie koloru z grupy ścianek (168)
    • Malujemy powieki (168)
Rozdział 9. Modelowanie ucha (171)
  • Wstępne przygotowanie (171)
    • Planujemy modelowanie ucha (171)
    • Ładujemy osobny plik i ustawiamy odpowiednie parametry (172)
  • Siatka małżowiny usznej (173)
    • Tworzymy obwód (173)
    • Tworzymy płaskie fałdy (175)
    • Wypełniamy przestrzenie między fałdami (176)
    • Wygładzamy małżowinę uszną (181)
    • Modelujemy fałdy uszne (182)
    • Modelujemy wnętrze (184)
    • Korzystamy z narzędzia Loop Subdivide (185)
    • Dalsze modelowanie wnętrza (188)
    • Tylna strona ucha (192)
  • Przyłączenie ucha do głowy (194)
    • Ładujemy model ucha do pliku z modelem głowy (194)
    • Przygotowanie siatki głowy do połączenia (195)
    • Ukrywanie i odkrywanie części siatek (196)
    • Przygotowanie siatki ucha do połączenia (198)
    • Tworzymy ścianki łączące (201)
    • Ustawiamy ucho względem głowy (203)
Rozdział 10. Oko i jego tekstury (207)
  • Gałka oczna (207)
    • Tęczówka (207)
    • Rogówka (210)
  • Wykonujemy teksturę w GIMP-ie (212)
    • Zaczynamy robić tęczówkę (212)
    • Dodajemy filtry (215)
    • Wykonujemy teksturę gałki ocznej (216)
  • Nakładanie materiałów (218)
    • Nakładamy teksturę na gałkę oczną (218)
    • Nakładamy materiał na rogówkę (219)
    • Wykonujemy drugie oko (220)
  • Dalsze właściwości modyfikatorów (221)
    • Opcje modyfikatora Mirror (221)
    • Przyłączenie modyfikatora (223)
Rozdział 11. Włosy (227)
  • Tworzymy włosy za pomocą siatki (227)
    • Kopiujemy i oddzielamy część siatki (227)
    • Wyciągamy loki (229)
    • Wykonujemy teksturę włosów (230)
    • Nakładamy wstępną teksturę na włosy (232)
    • Modelujemy loki (233)
  • Nakładamy tekstury (239)
    • Niektóre opcje nakładania tekstur (239)
    • Korzystamy z modyfikatora Lattice, czyli kratownicy (241)
    • Korzystamy z edytora UV (244)
    • Korzystamy z właściwości wstęgi kolorów Colorband (249)
  • System cząstek (251)
    • Dodajemy system cząstek Particles System (251)
    • Korzystamy z opcji systemu cząstek (254)
    • Dodajemy materiał odpowiedni dla włosów (255)
  • Tworzymy włosy za pomocą systemu cząstek (257)
    • Tworzymy siatkę szkieletową dla włosów (257)
    • Dodajemy krzywą prowadzącą - krzywą Beziera (259)
    • Kształtujemy krzywą Beziera (260)
    • Ustawiamy parametry krzywej prowadzącej (265)
    • Modyfikacja siatki szkieletowej (267)
Rozdział 12. Tekstury i prace wykończeniowe (271)
  • Tekstury bitmapowe i UV-mapping (271)
    • Rodzaje tekstur (271)
    • Rozwijamy siatkę (272)
    • Robimy zrzut rozwiniętej siatki (274)
    • Bitmapowa tekstura koloru (275)
    • Nakładamy teksturę koloru (280)
    • Tekstury wypukłości i rozjaśnień (282)
    • Nakładamy tekstury wypukłości i rozjaśnień (286)
  • Tekstury proceduralne (288)
    • Tekstury zanieczyszczeń koloru (288)
    • Tekstury nierówności i rozjaśnień (291)
  • Oświetlenie (292)
    • Przygotowanie modelu (292)
    • Ustawiamy lampę typu Spot (293)
    • Dodajemy następne lampy (294)
    • Zapisanie rendera (297)
  • Ostateczna obróbka w programie 2D (298)
    • Co to jest postprocessing (298)
    • Poprawiamy render (298)
  • Zmiany wyglądu Blendera (299)
Skorowidz (301)
Najczęściej kupowane razem:
Blender. Podstawy modelowania plus ABC CorelDRAW X6 PL plus Photoshop. Pikantne efekty specjalne
Cena zestawu: 117.21 zł 137.90 zł
Oszczędzasz: 20.69 zł (15%)
Dodaj do koszyka
zestaw0 Blender. Podstawy modelowania
Najczęściej kupowane razem:
Blender. Podstawy modelowania plus Adobe Photoshop CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik plus Autodesk 3ds Max 2014. Oficjalny podręcznik
Cena zestawu: 134.11 zł 157.79 zł
Oszczędzasz: 23.68 zł (15%)
Dodaj do koszyka
zestaw0 Blender. Podstawy modelowania
Osoby, które kupowały książkę, często kupowały też:
Osoby, które kupowały książkę, często kupowały też:
6
(2)
5
(2)
4
(1)
3
(3)
2
(1)
1
(0)

Liczba ocen: 9

Średnia ocena
czytelników

  


okladka
  Ocena : 6 

Świetna książka.Krok po kroku opisuje tworzenie modelu głowy. Jednocześnie pozwala poznać program blender.Zdobytą wiedzę można wykorzystać do tworzenia innych modeli. Polecam
  Ocena : 6 

Książka bardzo dobra dla początkującego użytkownika. Opisano w niej krok po kroku podstawy modelowania na przykładzie ludzkiej głowy. Myślę, że po przerobieniu całej książki można zdobyć solidne podstawy, które pozwolą na sprawne modelowanie różnych obiektów. Polecam!
  Ocena : 5 

Bardzo przejrzysty przewodnik po Blender. Czyta się przyjemnie. Książka napisana jest w formie tutoriala, który krok, po kroku ukazuje kolejne funkcjonalne możliwości programu. Wysoce pozytywny stosunek ceny do jakości/treści.
  Ocena : 5 

Bardzo ciekawa książka, która opisuje krok po kroku kolejne etapy modelowania ludzkiej głowy. Opisana jest w sposób łatwy i zrozumiały, także nawet początkujący "blenderowiec" poradzi sobie z ćwiczeniami. Minusem może być fakt, iż jest to tylko modelowanie jednego przykładu (głowa) a nie ma np 2 czy 3 mniejszych ćwiczeń.
  Ocena : 4 

Książka dobra lecz nie wyjaśnia wielu rzeczy które są niezbędne przy bardziej skomplikowanym projekcie 3D. Dla początkujących jak najbardziej dobra pozycja.
  Ocena : 3 

Niestety zawiodłem się na tej książce. Właściwie jest to rozbuchany poza granice przyzwoitości (300 stron) tutorial. Podobne, znajdujące się w internecie zajmują około 20 stron, no gdyby dodać jeszcze do tego podstawy obsługi konkretnego programu to 100 stron. Jedną z przyczyn jest powtarzanie setki razy "wciśnij klawisz"..."". Myślę, że gdyby na początku umieścić rodzaj kompedium klawiszologii, to każdy czytelnik byłby z tego zadowolony i więcej by z tego skorzystał. I dzięki temu nie wyszłyby takie hektary. Autor omawia funkcje Blendera bardzo chaotycznie, popełniając przy tym szereg błędów (mam wrażenie, że z powodu przeciętnej znajomości programu). Do tego polskie tłumaczenia wielu angielskich terminów związanych ogólnie z grafiką 3D po prostu porażają, chociażby dosłownością tłumaczenia co czasem zupełnie mija się z sensem oryginału. Ponadto model głowy, na którym opiera się ta książka nie jest najlepiej wykonany, tak mniej więcej na poziomie wczesnych wersji Posera. Do plusów można zaliczyć czytelne (mimo, że czarno-białe), duże zrzuty ekranów. Reasumując: Nie jest to na pewno książka bezużyteczna. Osoby zaczynające przygodę z 3D na pewno z niej skorzystają. Jednak jeśli ktoś przesiada się na Blendera z innego oprogramowania i ma pojęcie o zagadnieniach teoretycznych 3D, to ręce opadną. Tak naprawdę książka nie omawia nawet w pełni tego oczym ma być, czyli podstaw modelowania - autor przemknął w niej tylko po wybranych technikach. Na pewno autor nie prezentuje poziomu uprawniającego do pisania książki.
  Ocena : 3 

Moja ocean to 3 bo nie tlumaczy sie polecen robi to zamieszanie I strate czasu. Fajnie ze ktos podejmuje sie tego za to bardzo dziekuje. Ogolnie czekam na nowa wersje to juz nie jest aktualne. Interface zmienil sie diametralnie.
  Ocena : 3 

Grafik, który w ogóle nie miał jakiejkolwiek styczności z Blenderem, znajdzie tu informacje potrzebne do wystartowania z tym wspaniałym programem. Jednak to co mnie boli to to, że nie wszystkie skróty klawiszowe, które opisał autor funkcjonowały w dołączonej wersji oprogramowania na płycie. Jeśli nie znaleźliście tutoriali, z których można skorzystać - polecam. Ale tylko w tym wypadku :P.
  Ocena : 2 

Mój pierwszy model twarzy zrobiony na podstawie jakiegos tutoriala w necie wygladał lepiej niż ten zrobiony przez autora tej ksiazki, a przedtem zrobilem tylko gus-a