Katalog książek

Wydawnictwo Helion

Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63




© Helion 1991-2014

Lauret zaufanych opinii
Projektowanie funkcjonalnych ser...

Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych

Autor: 

Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych
Ocena:
   4.5/6  Opinie  (12)
Stron: 416
Ksiazka drukowana Druk (oprawa: miękka)

Funkcjonalność rządzi Siecią

Spójrzmy na Sieć tak, jak jeszcze nigdy tego nie robiliśmy -- oczami przeciętnego użytkownika.

Użytkownicy poznają funkcjonalność witryny zanim jeszcze zaangażują się w przeglądanie jej zawartości lub przeznaczą pieniądze na ewentualne zakupy. Sieć jest jedynym środowiskiem, które daje użytkownikowi tak wielkie uprawnienia -- osoba trzymająca w dłoni mysz decyduje o wszystkim.

Jakob Nielsen, światowej sławy autorytet w dziedzinie funkcjonalności witryn internetowych, na kartach tego przełomowego podręcznika projektowania dzieli się z nami całą swoją wiedzą i doświadczeniem. Począwszy od projektowania treści i stron po projektowanie nawigacji (łatwej nawet dla użytkowników niepełnosprawnych), Jakob Nielsen podaje dokładne przepisy, jak dotrzeć do każdego użytkownika Sieci, w każdej sytuacji.

W czasie długoletnich badań oraz kontaktów z użytkownikami Jakob Nielsen wypracował zestaw wniosków, które dobrze pasują do jego odkryć:

  1. internauci chcą jak najszybciej odnaleźć poszukiwane informacje,
  2. jeśli nie wiedzą, czego szukają, nadal chcą szybko przeglądać Sieć i docierać do informacji następujących po sobie w logiczny sposób.

Zapoznanie się z tą książką może okazać się najkorzystniejszym finansowo działaniem, jakie kiedykolwiek podjęliśmy, by zapewnić naszej witrynie oglądalność przez miesiące, a może nawet całe lata. Nie jest ważne to, w jaki sposób jesteśmy związani z Siecią -- obojętne czy jesteśmy projektantami, przedsiębiorcami, twórcami stron internetowych, analitykami, inwestorami czy po prostu, tak jak wszyscy, zainteresowanymi użytkownikami -- książka ta pozwoli nam lepiej wykonywać naszą pracę.

W książce "Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych" Jakob Nielsen potwierdza nasze przemyślenia, jakie pojawiły się po przeczytaniu "Usability Engineering". Jego książki są niezbędne w pracy każdego architekta czy projektanta stron internetowych. W książce Nielsen zawarł ogólny opis praktycznych problemów, jakie widzimy w projektach stron internetowych. Opisuje nie tylko to, co jest złe -- mówi także, co i w jaki sposób naprawić. Pokazuje przykłady i wyjaśnia wady i zalety witryn oglądanych przez miliony internautów, opisując wszystko czystą prozą.


"Jeśli będziemy się dokładnie kierowali wskazówkami Nielsena, nasze projekty internetowe będą działały szybciej, a nasi klienci internetowi będą bardziej zadowoleni. Nie ma powodu, by powtarzać cudze błędy, nie ma powodu, by frustrować użytkowników wyglądem naszej witryny internetowej. Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych to wielki krok naprzód w rozwiązywaniu dzisiejszych problemów."
Henry Lichstein, Wiceprezes Citibank
O Autorze (10)
Podziękowania Autora (11)
Wstęp (13)
    • Errata (14)
    • Układ książki (15)
  • Przewodnik po książce (15)
Rozdział 1. Wprowadzenie: Dlaczego funkcjonalność (19)
  • Sztuka kontra inżynieria (21)
    • Poprzeczka jest ustawiona wysoko (21)
    • O przykładach (22)
  • Wezwanie do działania (22)
  • Czym ta książka nie jest (23)
    • Niska funkcjonalność to brak klientów (24)
  • Dlaczego projektujemy nieprawidłowo (24)
Rozdział 2. Projektowanie stron (27)
  • Podział ekranu (28)
  • Projektowanie dla wszystkich platform (35)
    • Z czego korzystają internauci (37)
    • Kolorowe dane i prezentacyjne śmieci (37)
    • Samochód jako przeglądarka internetowa (38)
    • Projekt niezależny od rozdzielczości (39)
    • Głębia kolorów coraz głębsza (39)
    • Postarajmy się o duży ekran (41)
    • Stosowanie niestandardowej zawartości (41)
    • Rzadsze aktualizacje (43)
    • Kiedy aktualizować? (43)
    • Pomocni "fachowcy" (45)
    • Kolekcja przeglądarek (46)
  • Oddzielanie formy od treści (46)
    • Zmiana platform (47)
  • Czas odpowiedzi (52)
    • Dane żyją wiecznie (53)
    • Przewidywalne czasy odpowiedzi (54)
    • Czas odpowiedzi serwera (55)
    • Szybkie pobieranie, szybkie połączenia (56)
    • Najlepsze witryny są szybkie (56)
    • Użytkownicy lubią szybko ładujące się strony (57)
    • Pojęcie rozmiaru strony (58)
    • Potrzebujemy własnego łącza T1 (58)
    • Szybsze URL-e (60)
    • Przyśpieszenie wyświetlenia pierwszego ekranu (60)
    • Wykorzystywanie zalet HTTP Keep-Alive (61)
  • Łączenie (61)
    • Opisy odnośników (65)
    • Tytuły odnośników (70)
    • Nie zwlekajmy z wprowadzeniem tytułów odnośników (70)
    • Kolorowanie odnośników (72)
    • Oczekiwania wobec odnośników (74)
    • Fizjologia błękitu (74)
    • Odnośniki na zewnątrz (76)
    • Nazwiska jako odnośniki (76)
    • Odnośniki wskazujące naszą stronę (84)
    • Tworzenie odnośników do subskrypcji i rejestracji (86)
    • Odnośniki reklamowe (87)
  • Arkusze stylów (91)
    • Standaryzacja wyglądu przez użycie arkuszy stylów (92)
    • WYSIWYG (92)
    • Przykłady arkuszy stylów dla intranetów (93)
    • Zapewnienie działania arkuszy stylów (94)
  • Ramki (95)
    • <NOFRAMES> (95)
    • Ramki w Netscape 2.0 (96)
    • Ramki bez obramowań (97)
    • Kiedy warto używać ramek? (101)
    • Ramki a naruszenie praw autorskich (101)
  • Wiarygodność (102)
  • Drukowanie (104)
  • Wnioski (107)
Rozdział 3. Projektowanie treści (109)
  • Pisanie specjalnie na potrzeby Sieci (110)
    • Nieoceniony redaktor (110)
    • Długość tekstu (111)
    • Sieć a wyrażanie poglądów (111)
    • Korekta (113)
    • Przejrzystość (114)
    • Dlaczego internauci przeglądają strony? (116)
    • Prosty język (121)
    • Dzielenie stron (122)
    • Ograniczenie stosowania odnośników wewnętrznych (125)
  • Tytuły stron (133)
  • Pisanie nagłówków (134)
  • Czytelność (135)
  • Dokumentacja elektroniczna (139)
    • Zrzuty ekranowe stron WWW (139)
  • Multimedia (141)
    • Samoinstalujące się rozszerzenia (141)
    • Multimedia działające po stronie klienta (142)
    • Oczekiwanie na rozwój oprogramowania (144)
  • Czas odpowiedzi (144)
  • Rysunki i zdjęcia (144)
    • Zmniejszanie grafiki (145)
  • Animacje (153)
    • Pokazanie ciągłości przejść (155)
    • Podkreślenie wymiaru przejścia (155)
    • Zilustrowanie zmian na przestrzeni czasu (155)
    • Zwielokrotnienie obrazu (156)
    • Wzbogacenie reprezentacji graficznych (156)
    • Odwrotny skutek animacji (156)
    • Wizualizacja struktur trójwymiarowych (156)
    • Przykuwanie uwagi (157)
  • Wideo (159)
    • Wideo odtwarzanie strumieniowo kontra wideo pobierane (160)
  • Dźwięk (164)
  • Umożliwienie niepełnosprawnym korzystania z zawartości multimedialnej (165)
  • Grafika trójwymiarowa (166)
    • Złe zastosowanie 3D (166)
    • Kiedy stosować 3D (169)
  • Wnioski (170)
    • Ekonomia uwagi (170)
Rozdział 4. Projektowanie witryny (173)
  • Strona główna (176)
  • Jak szeroka powinna być strona? (184)
    • Szerokość strony głównej (184)
  • Strony powitalne muszą zniknąć (186)
  • Strona główna kontra strony wewnętrzne (188)
    • Odnośniki w głąb (189)
    • Programy partnerskie (189)
    • Koszyki na zakupy jako standard interfejsu (198)
    • Terminologia zastępcza (198)
  • Nawigacja (198)
    • Gdzie jestem? (198)
    • Wspieranie nawigacji przez przeglądarki (199)
    • Gdzie byłem? (201)
    • Dokąd mogę pójść? (201)
    • Struktura witryny (208)
    • Przycisk wiceprezesa (208)
    • Znaczenie struktury zorientowanej na użytkownika (212)
    • Szerokość kontra głębokość (213)
  • To użytkownik jest nawigatorem (224)
    • Pomoc w opanowaniu dużej ilości informacji (227)
    • Kreacjonizm projektowy kontra projektowy darwinizm (228)
    • Zmniejszenie bałaganu nawigacyjnego (231)
    • Nawigacja przyszłości (231)
    • Unikajmy trzech wymiarów w nawigacji (232)
  • Podwitryny (232)
  • Funkcje wyszukiwania (234)
    • Nie przeszukujmy Sieci (234)
    • Mikronawigacja (235)
    • Wyszukiwanie zaawansowane (237)
    • Przeszukiwanie całościowe (237)
    • Strona wyników wyszukiwania (240)
    • Opisy stron i słowa kluczowe (241)
    • Powiększmy pole wyszukiwania (243)
    • Podpatrzmy, czego szukają użytkownicy (247)
    • Wygląd wyszukanych informacji (248)
    • Integracja witryn i wyszukiwarek (248)
  • Wygląd odnośników (256)
    • Złożone nazwy domen (256)
    • W kodzie HTML lepiej podawać pełne adresy URL (257)
    • Zgadywanie adresów (258)
    • Adresy archiwalne (259)
    • Strzeżmy się 0 i O (259)
    • Reklamowanie adresów (260)
    • Obsługa starych adresów (261)
  • Treść dostarczana przez użytkowników (266)
  • Aplety nawigacyjne (266)
    • Podwójne kliknięcie (268)
    • Powolne operacje (269)
  • Wnioski (269)
Rozdział 5. Projektowanie intranetu (273)
  • Różnicowanie projektu intranetowego i internetowego (275)
  • Projektowanie ekstranetu (276)
  • Wpływ produktywności pracowników na wynik finansowy firmy (280)
    • Koszty średnie kontra koszty krańcowe (286)
  • Portale intranetowe - firmowa infrastruktura informacyjna (286)
    • Pozbądźmy się poczty elektronicznej (287)
    • Uaktualnianie intranetu (289)
    • Najważniejsze składniki infrastruktury: katalog, wyszukiwarka, aktualności (289)
  • Wzorce projektowe dla intranetu (290)
    • Wytyczne dotyczące wzorców (291)
    • Podwykonawstwo w projektowaniu intranetu (294)
  • Zarządzanie dostępem pracowników do Sieci (294)
    • Standardy sprzętowe (295)
    • Domyślne ustawienia przeglądarek (296)
    • Domyślne ustawienia wyszukiwarki (298)
  • Badania użytkowników intranetu (299)
    • Badania terenowe (300)
    • Nie filmujmy terenu pracy (302)
  • Wnioski (303)
Rozdział 6. Sieć a niepełnosprawni (307)
    • Niepełnosprawność związana ze starzeniem się (308)
  • Inicjatywa uprzystępnienia Sieci (308)
    • Pomocna technologia (309)
  • Wady wzroku (312)
    • Atrybuty ALT (313)
  • Wady słuchu (318)
  • Upośledzenie funkcji głosowych (318)
  • Dysfunkcje narządu ruchu (319)
  • Upośledzenie zdolności poznawczych (319)
    • Szukanie bez ortografii (320)
  • Wniosek - pragmatyczna przystępność (321)
Rozdział 7. Obsługa międzynarodowej publiczności (323)
  • Internacjonalizacja kontra lokalizacja (325)
  • Projektowanie międzynarodowe (325)
  • Międzynarodowa inspekcja (329)
    • Czy nazwy domen powinny kończyć się na .com? (329)
  • Witryny przetłumaczone i witryny wielojęzyczne (330)
    • Wybór języka (334)
    • Wyszukiwanie wielojęzyczne (341)
    • Dajmy możliwość tworzenia zakładek do tłumaczeń (341)
  • Różnice regionalne (342)
  • Badania użytkowników międzynarodowych (343)
    • Pokonywanie bariery językowej (343)
    • Dajmy więcej czasu na wykonanie zadań (344)
    • Jak wiele krajów należy włączyć do badań (345)
    • Wynagradzanie użytkowników (345)
  • Metody badawcze (346)
    • Wizyta osobista (346)
    • Wydłużmy nasz pobyt o kilka dni (346)
    • Zdalne przeprowadzanie badań z udziałem użytkowników (347)
    • Laboratoria do międzynarodowych badań funkcjonalności (348)
  • Badania bezobsługowe (351)
  • Wnioski (354)
Rozdział 8. Prognozy na przyszłość: jedyną stałą cechą Sieci jest zmienność (357)
  • Trendy długoterminowe (358)
    • Internet jest trudny (358)
    • Niemacintoshowy interfejs użytkownika (361)
    • Niewidoczny komputer (362)
  • Urządzenia informacyjne (363)
    • Rysowanie komputera (363)
    • WebTV (364)
    • Projektowanie dla WebTV (366)
  • Śmierć przeglądarek (372)
  • Wolno rosnąca przepustowość (373)
    • Telefon (376)
    • Różne media, różne zalety (376)
    • Problemy funkcjonalności telefonii (378)
    • Hasło kontaktowe (379)
    • Telewizja (380)
  • Restrukturyzacja przestrzeni medialnej - żegnajcie gazety (382)
    • Różnice mediów spowodowane przez technologię (383)
  • Podsumowanie (386)
Rozdział 9. Wniosek - prostota projektu (389)
  • Najważniejsze kryteria (390)
    • Od czego zależą ponowne odwiedziny? (392)
    • Lepsze niż w rzeczywistości (393)
  • Najlepsze czy najgorsze czasy? (398)
    • Głosowanie przez klikanie (400)
Zalecane lektury (403)
  • Książki (404)
  • Przeczytajcie moją następną książkę (405)
Skorowidz (407)
6
(0)
5
(7)
4
(3)
3
(1)
2
(1)
1
(0)

Liczba ocen: 12

Średnia ocena
czytelników

  


okladka
  Ocena : 5 

Książka wyjątkowa dla każdego kto robi lub chciałby robić dobre strony internetowe. Wiele pomysłów i opinii, z którymi można się zgodzić lub nie, zawsze popartych przykładami z istniejących stron. Świetne, kolorowe wydanie, co prawda tłumaczenie mogłoby być lepsze. Książka, którą warto mieć na półce i zaglądać do niej co jakiś czas.
  Ocena : 5 

Zdecydowanie najlepsza pozycja na jaką dotąd trafiłem dotycząca zasad projektowania stron internetowych. Cały materiał poparty przykładami. Przyda się zarówno początkującym jak i zaawansowanym projektantom WWW.<br /> ... tylko co się dzieje z drugą książką J.Nielsena będącą uzupełnieniem tej pozycji ?!
  Ocena : 5 

Nielsen mówi o tym co najważniejsze w przystępny i przejrzysty sposób. Można ją polecać. Jako uzupełnienie polecam zaś darmowy Kurs Usability opublikowany przez serwis www.webusability.pl
  Ocena : 5 

To naprawdę bardzo dobra książka, powinien przeczytać ją każdy kto robi strony internetowe. Aż dziw bierze ile serwisów www jest zrobionych wbrew podstawowym zasadom zawartym w tej książce. Jedyna wada, która mi przeszkadza najbardziej to, że jest momentami trochę nieaktualna "technicznie". Dane statystyczne co do używanych przeglądarek, rozdzielczości monitorów, dostępu do internetu są już mocno przestarzałe. Niektóre stwierdzenia też: "Przewiduję jednak, że przeglądarka ta (Internet Explorer) nigdy nie osiągnie wyników jakimi w latach 91-96 cieszyły się po kolei: tryb tekstowy, Mosaic i Netscape". Obecnie IE ma ponad 91%. Ale to drobiazgi, reszta nie traci nic ze swojej aktualności.
  Ocena : 5 

Znam tę pozycję z oryginalnego amerykańskiego wydania. Każdy kto poważnie traktuje swoje zajęcie (projektowanie, niekoniecznie wykonawstwo serwisów WWW) musi ją mieć i regularnie do niej zaglądać. Polskie tłumaczenie niestety wydane zostało zbyt późno i raczej dość kiepsko, jeśli chodzi o jakość wykonania. Dobry papier, całość nawet przypomina oryginał, ale klejenie zdecydowanie do niczego. Treść, a szczególnie przykłady, trochę się dezaktualizowały, ale prawdziwa wartość tej pozycji tkwi w pryncypiach, a te są ciągle aktualne. Miałem w rękach egzemplarz w księgarni i już ten był mocno "rozluźniony". Co do jakości tłumaczenia, to bywa różnie. Mistrzostwo świata to nie jest, ale Helion wydawał już gorzej tłumaczone książki. Te pozycję polecam w oryginale, jeśli ktoś nie ma problemów językowych.
  Ocena : 5 

Na polskie tłumaczenie tej książki czekałem od dawna, znając publikacje Nielsena z Internetu. Zaraz po jej wydaniu przez Helion kupiłem i przeczytałem od deski do deski. Jeżeli powiem, że jest to podstawowa lektura czy biblia webdesignera, to nie będzie to nic odkrywczego, ale to jest po prostu prawda. Trochę szkoda, że książka jest dość droga, bo (być może) trafiłaby pod strzechy, ale z drugiej strony tak duża porcja wiedzy kosztować musi. Kto ma wątpliwości, niech przejrzy spis treści - to wszystko jest porządnie omówione z konkretnymi przykładami z życia, zero teoretyzowania. Polecam ją gorąco każdemu, kto chce się wybić ponad przeciętność polskiego Internetu i zrobić coś nie tylko dla oka, ale i dla ludzi, jednocześnie czerpiąc z tego satysfakcję.<br> Niestety, do beczki miodu muszę dodać łyżkę dziegdziu - sporym minusem jest sposób klejenia książki. Co prawda po pół roku zaczytywania nic z mojego egzemplarza jeszcze nie wylatuje, ale nie wiem, jak długo jeszcze będę miał tyle szczęścia. Właśnie za to jest tylko 5, a nie 6, bo takie książki powinno się albo zszywać (choćby cena miała wzrosnąć do 89 złotych), albo sprzedawać taniej.
  Ocena : 5 

Zawartość książki to zdecydowanie 6. To powinna być biblia każdego webmastera - bez jej przeczytania nikt nie powinien tworzyć serwisów WWW. Prostota i funkcjonalność są najważniejsze. Ci, którzy tego nie zrozumieją mogą godzinami siedzieć nad wymyślnymi grafikami, wartościowymi materiałami, ale bez zastosowania podstaw z tej książki ich serwis nie ma szans na osiągnięcie sukcesu. <br>Minusem jest jej wydruk. Książka rozlatuje się po jednym przeczytaniu. Trzeba uważać, aby nie pogubić kartek.</br> Czekam na kolejne tłumaczenia Nielsena i innych z tematyki użyteczności!
  Ocena : 4 

Merytorycznie bardzo ciekawa. Bardzo dobra graficznie (papier kredowy!). Niestety NIE DA SIĘ JEJ CZYTAĆ! Sposób składu i sklejenia książki powoduje że nawet przy próbie przejrzenia książki - rozrywa się ona na części. Albo powinna być droższa i dobrze zrobiona (na pewno na to zasługuje) albo tańsza (żeby nie wkurzać się wydając 80 pln na książkę która rozleci się OD RAZU). Za tak wydane książki powinno się karać wydawców!
  Ocena : 4 

Ksiazka w oryginale wspaniala, w tlumaczeniu tez dobra aczkolwiek sa niescislosci - wynikaja pewnie z roznic jezykowych i okresleniach. Generalnie milo iz taka stara juz w sumie ksiazka wreszcie doczekala sie polskiego tlumaczenia. Mam nadzieje ze niedlugo pokaze sie polskie tluamczenie kolejnej czesci "Homepage usability" :))
  Ocena : 4 

Dobra książka, wciągająca. W dosyć ciekawy sposób wypełnia treścią wszystkie hasła dotyczące projektowania serwisów, a które to hasła na stronach poświęconych projektowaniu przypominają komunały - niewiele mówiące wyprane z treści regułki. No i do tego te kolorowe obrazki... ;) <br>Niestety są też minusy. Kredowy papier sprawia, że książkę trudno czytać przy punktowym świetle, a do tego jest ciężka ! (Nie wszyscy wszak czytają przy biurku)</br> <br>No i jeszcze to tłumaczenie... Pan Adam Podstawczyński tłumacząc "Wyrażenia regularne" (Helion) umieścił poprzeczkę naprawdę wysoko. Po lekturze "Wyrażeń..." tłumaczenie "Projektowania funkcjonalnych ...." wydaje się być trochę mizerne.</br>
  Ocena : 3 

Książka została wydana zdecydowanie za późno. Tłumaczenie, bardzo przeciętne, momentami miałem wrażenie, ze składało się z tłumaczeń kilku przypadkowych osób... obym się mylił... Papier kredowy to nieporozumienie! Merytoryczna wartość książki (szczególnie oryginału) oceniam na 6... polski przekład + opóźnienie + dziwne wydanie + amatorskie tłumaczenie ... na 3 ... mocno naciągane.
  Ocena : 2 

Dałbym tej pozycji ocenę 6, gdyby, gdyby był rok 1999, niestety książka strasznie przedawniona. TAK, wiem że ogólne zasady się nie zmieniają, ale wiecie jak to jest kiedy się czyta teksty w stylu "w 2007 roku nikt nie będzie kupował książek bo będą specjalne monitory, z którym będzie się czytać równie wygodnie" lub gdy widzimy dane statystyczne gdzie rozdzielczość ekrany 1024x768 ma zaledwie 20% internautów, a siecią dalej rządzi modem 56kb ;) Zdecydowanie bardziej polecam "NIE KAŻ MI MYŚLEĆ" autorstwa Steva Kruga (dostępna w helionie) - aktualna, krótsza, ale niestety nie tak ładnie wydana. A książka wydanie faktycznie ładnie.