Katalog książek

Wydawnictwo Helion

Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63




© Helion 1991-2014

Lauret zaufanych opinii
Optymalizacja funkcjonalności se...

Optymalizacja funkcjonalności serwisów internetowych

Autorzy: ,

Optymalizacja funkcjonalności serwisów internetowych
Ocena:
   5/6  Opinie  (0)
Stron: 432
Ksiazka drukowana Druk (oprawa: miękka)

Stwórz funkcjonalne witryny i zdobądź przewagę w internecie!

  • Uniknij standardowych błędów
  • Zrozum potrzeby użytkowników
  • Udostępnij przydatne informacje w czytelny sposób

W ciągu ostatnich kilkunastu lat internet stał się wszechobecny. Nawet małe firmy mają własne strony, a rozmaite produkty i informacje można znaleźć na niezliczonych konkurencyjnych witrynach. Jak w takiej sytuacji sprawić, żeby użytkownik skorzystał z Twoich usług? Coraz większe znaczenie w sieci odgrywa funkcjonalność, a klienci wybierają te witryny, na których mogą szybko i łatwo znaleźć to, czego szukają.

W książce "Optymalizacja funkcjonalności serwisów internetowych" guru w zakresie funkcjonalności w internecie, Jakob Nielsen, przedstawia oparte na wszechstronnych badaniach wskazówki dotyczące projektowania wygodnych witryn. Dzięki nim dowiesz się, jak utworzyć idealną stronę startową oraz uniknąć najczęściej popełnianych błędów. Zrozumiesz, jak ułatwić użytkownikom wyszukiwanie informacji oraz nawigowanie po serwisie. Poznasz zasady pisania poprawnych tekstów dla witryn internetowych i stosowania odpowiednich czcionek, a także nauczysz się właściwie korzystać z różnorodnych technologii, które mogą wzbogacić Twój serwis. To kolejna doskonała książka autora bestsellera "Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych", którą każdy webmaster powinien mieć w swej biblioteczce.

W książce poruszono następujące zagadnienia:

  • Projektowanie strony startowej
  • Wyszukiwanie informacji
  • Nawigowanie po witrynie
  • Sposób pisania tekstów
  • Udostępnianie odpowiednich informacji
  • Używanie odpowiednich czcionek
  • Zastosowania technologii
  • Rozwiązania najczęściej popełnianych błędów
  • Testowanie funkcjonalności witryn

Naucz się tworzyć atrakcyjne witryny,
z których użytkownicy będą chętnie korzystać.

Wstęp (17)
    • Czym jest funkcjonalność? (18)
    • Gdzie szukać szczegółowych badań użytkowników? (20)
  • Funkcjonalność wczoraj i dziś (21)
  • Kto powinien przeczytać tę książkę? (23)
1. Wprowadzenie. Nic do ukrycia (29)
  • Gdzie zdobywamy nasze dane (30)
    • Jak wykonane zostały badania do książki (31)
    • Strony przetestowane (33)
    • Co, jeśli na stronie wprowadzone zostały zmiany? (40)
  • Jeszcze raz: dlaczego testowanie przy wykorzystaniu użytkowników jest ważne? (43)
    • Testowanie z wykorzystaniem użytkowników w trzy dni (43)
    • Wyjątki (43)
2. Doświadczenie użytkowników sieci (47)
  • Jak dobrze ludzie używają sieci? (48)
    • Mierzenie skali sukcesu (49)
    • Wskaźniki powodzenia w internecie (50)
    • Powodzenie a wskaźnik doświadczenia (51)
  • Satysfakcja użytkowników w pracy ze stronami internetowymi (52)
  • W jaki sposób użytkownicy używają stron internetowych (53)
    • Trzy wskazówki dotyczące wspierania dociekliwych użytkowników (53)
    • Strona startowa - tak wiele do powiedzenia, tak niewiele czasu (56)
    • Cztery cele w trzydzieści sekund (56)
    • Sposoby pracy na wewnętrznych stronach (59)
    • Wskazówka - optymalizacja odnośników na wewnętrznych stronach (61)
  • Strategia dominującego wyszukiwania (62)
    • Rozwój "wyszukiwarek dających odpowiedzi" (62)
    • Cztery sposoby, aby zyskać uznanie w oczach użytkowników wyszukiwarek (64)
    • Odnośniki zwykłe kontra sponsorowane (65)
    • W jaki sposób ludzie korzystają ze strony z wynikami wyszukiwania (65)
    • Pierwsze zalecenie dotyczące optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (66)
    • Korzystanie ze słów kluczowych do oszacowania usprawnień funkcjonalności (67)
    • Jak określić optymalną cenę dla reklamy słowa kluczowego (68)
    • Ile warta jest poprawiona funkcjonalność? (69)
    • Trzy powody, dla których warto usprawnić własną stronę (70)
  • Przewijanie (71)
    • Wskazówka - projekt z krótkim przewijaniem (71)
  • Spełnianie reguł projektowych oraz zaleceń dotyczących funkcjonalności (73)
    • Definicja standardów i konwencji (73)
    • Siedem powodów przemawiających za standaryzacją elementów projektu (74)
  • Poszukiwanie informacji (78)
    • Zalecana lektura (78)
    • Ślad informacji - przewidywanie powodzenia śladu (78)
    • Wybór pożywienia - jakie strony odwiedzić (78)
    • Trzy sposoby na wyróżnienie śladu informacji (79)
    • Porzucenie śladu - kiedy zmienić obszar poszukiwań (79)
    • Nowe strategie projektowania, aby zainteresować poszukujących informacji (80)
    • Więcej informacji (81)
    • Sposoby nawigacji osób pochłaniających informacje (81)
3. Ponowne spojrzenie na wczesne wyniki badań nad funkcjonalnością (83)
    • W trakcie budowy (85)
  • Osiem problemów, które nie uległy zmianie (86)
    • Odnośniki, które nie zmieniają koloru po kliknięciu (86)
    • Dlaczego projektanci nam nie wierzą? (88)
    • Ucieczka od przycisku Wstecz (89)
    • Prawo Fittsa dotyczące czasu klikania (91)
    • Otwieranie nowych okien przeglądarki internetowej (93)
    • Klątwa maksymalizacji (95)
    • Jak można używać okien, skoro się ich nie rozumie? (97)
    • Wyskakujące okienka (98)
    • Najbardziej znienawidzone techniki reklamowe (101)
    • Projekty elementów, które wyglądają jak reklamy (102)
    • Naruszanie konwencji obowiązujących w sieci (104)
    • Unikanie podczas testów wpływowych użytkowników (104)
    • Mglista treść oraz pusta reklama (106)
    • Zwarta treść oraz nieprzeszukiwalny tekst (107)
  • Zmiana technologiczna i jej wpływ na funkcjonalność (110)
    • Wskazówki sił lotniczych z 1986 roku przeszły próbę czasu (111)
    • Długi czas pobierania (112)
    • Trzy poziomy emocjonalnego projektowania Dona Normana (112)
    • Ramki (113)
    • Technologia Flash (114)
    • Technologia Flash - dobra, zła i funkcjonalna (116)
    • Wyniki wyszukiwania o niskiej zgodności (117)
    • Materiały multimedialne i długie wideoklipy (117)
    • Zamrożone układy graficzne (118)
    • Nastolatki - mistrzowie technologii? (118)
    • Brak kompatybilności na różnych platformach (120)
    • Smutny Mac (120)
    • Urządzenia przenośne - nowy argument przemawiający za projektami na różne platformy? (122)
  • Adaptacja - w jaki sposób użytkownicy wpłynęli na funkcjonalność (122)
    • Niepewna możliwość klikania (123)
    • Odnośniki, które nie są niebieskie (126)
    • Przewijanie (126)
    • Rejestracja (128)
    • Skomplikowane adresy URL (129)
    • Wysuwane i kaskadowe menu (129)
  • Powściągliwość - w jaki sposób projektanci zmniejszyli problemy z funkcjonalnością (130)
    • Wtyczki oraz technologia najnowszego stanu kodu (134)
    • Trójwymiarowy interfejs użytkownika (135)
    • Rozdęty projekt (137)
    • Strony wprowadzające (137)
    • Ruchoma grafika oraz przewijany tekst (139)
    • Własne elementy interfejsu użytkownika (139)
    • Brak informacji o tym, kto jest twórcą strony (141)
    • Elementy "O nas" nie przekazują dostatecznej ilości informacji (141)
    • Wymyślone słowa (142)
    • Nieaktualna treść (142)
    • Niespójność w ramach tej samej strony (144)
    • Pochopne żądania o dane osobowe (144)
    • Powielone strony (145)
    • Osamotnione strony (145)
  • Ocena losu wczesnych odkryć (145)
    • Więcej informacji (147)
4. Nadawanie priorytetu problemom z funkcjonalnością (149)
    • Jak poważny jest problem? (150)
  • Co czyni problemy poważnymi (151)
    • Ocenianie powagi problemu (151)
    • Funkcjonalność w szpitalu - przypadki krytyczne (154)
  • Skala nieszczęścia (155)
    • Wskazówka - pierwsze prawo handlu elektronicznego (157)
  • Dlaczego użytkownicy nie osiągają celu (158)
    • Pięć najważniejszych przyczyn tego, że użytkownicy nie osiągają celu (159)
  • Czy wystarczy skupić się na największych problemach? (160)
5. Wyszukiwanie (163)
  • Stan wyszukiwania (164)
    • Wskazówka - jak rozpoznać, czy potrzebne jest wyszukiwanie (164)
    • Trzy proste kroki do lepszego wyszukiwania (165)
  • Jak powinno działać wyszukiwanie (166)
    • Trzy rzeczy, których użytkownicy oczekują od wyszukiwarek (166)
    • Wskazówka - kiedy wyszukiwanie nie jest wyszukiwaniem? (166)
  • Interfejs wyszukiwania (168)
    • Wskazówka - nie staraj się być wyszukiwarką (169)
    • Długość pytania a szerokość pola wyszukiwarki (174)
    • Wskazówka dotycząca pola wyszukiwania - musi być szerokie (174)
    • Zaawansowane wyszukiwanie (176)
  • Strony z wynikami wyszukiwania (177)
    • Zalecenia dotyczące odnośników docelowych (177)
    • Wskazówka - konwencja datowania stron z wynikami wyszukiwania (178)
    • Wskazówka - pomoc osobom mającym kłopoty z pisownią (180)
    • Najlepszy strzał (180)
    • Cztery sposoby na tworzenie najlepszych strzałów (181)
    • Utrzymywanie najlepszych strzałów (182)
    • Sortowanie stron z wynikami wyszukiwania (183)
    • Nie znaleziono wyników (185)
    • Znaleziono jeden wynik (185)
  • Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (186)
    • Sztuczki oszustów używane do pozycjonowania stron (187)
    • Nadawanie nazwy (189)
    • Wskazówka - piękno używania reklam tylko tekstowych (190)
    • Wskazówka - śledzenie wartości reklam w wyszukiwarkach (191)
    • Lingwistyczne pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach (191)
    • Najważniejsza wskazówka lingwistyczna dotycząca pozycjonowania stron w wyszukiwarkach (191)
    • Wskazówka - nadużywanie słów kluczowych przynosi odwrotny efekt (192)
    • Wskazówka - myśl frazami, nie słowami kluczowymi (193)
    • Architektoniczne pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach (193)
    • Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach na podstawie reputacji (195)
    • W jaki sposób wyszukiwarki określają reputację strony (195)
6. Nawigacja i architektura informacji (197)
  • Czy już osiągnąłem cel? (198)
  • Dopasowanie struktury strony do oczekiwań użytkowników (199)
    • Zalecana lektura dotycząca architektury informacji (199)
    • Architektura informacji w intranecie (200)
  • Nawigacja - musi być jednolita (204)
  • Nawigacja - strzeż się mody (210)
    • Dzieciaki lubią grę w sapera (210)
  • Ograniczanie nieładu oraz unikanie powtórzeń (215)
    • Nie dać się nabrać na duplikaty (215)
  • Nazwy odnośników i etykiet - liczy się dokładność (218)
  • Pionowo rozwijane menu - krótkie jest piękne (228)
  • Menu wielopoziomowe - mniej oznacza więcej (228)
  • Czy mogę to kliknąć? (231)
    • Przystępność (232)
  • Bezpośredni dostęp ze strony głównej (236)
    • Więcej informacji (237)
7. Typografia - czytelność i przejrzystość (239)
    • Wskazówka - minus imitacji tekstu (240)
    • Cztery najważniejsze wskazówki dotyczące kroju pisma (241)
  • Tekst podstawowy - reguła dziesięciu punktów (247)
    • Wskazówka - unikanie antyaliasingu (248)
    • Wiek nie jest problemem (249)
    • Wskazówka - kiedy ten sam rozmiar wygląda na mniejszy (250)
    • Planowanie pod kątem różnic w sprzęcie (251)
    • Powszechne rozdzielczości ekranu (251)
    • Dostępność dotyczy nas wszystkich (252)
  • Relatywne specyfikacje (253)
    • Reguła relatywnego rozmiaru (253)
    • Projektowanie z myślą o użytkownikach z wadami wzroku (253)
  • Wybieranie czcionek (258)
    • W przypadku wątpliwości należy korzystać z czcionki Verdana (259)
    • Kiedy z ekranu będzie można czytać tak dobrze, jak z kartki? (260)
  • Mieszanie czcionek i kolorów (261)
    • Wojna przeciwko wersalikom (264)
    • Kontrast między tekstem i tłem (266)
    • Powszechny daltonizm (271)
    • Dwa sposoby, by spowodować, że kolor będzie widoczny (271)
  • Obrazki z tekstem (273)
  • Poruszający się tekst (275)
    • Więcej informacji (275)
8. Pisanie na potrzeby internetu (279)
  • Jak słaby sposób pisania powoduje niepowodzenie strony internetowej (280)
  • Zrozumieć, jak czytają użytkownicy sieci (284)
    • Wskazówka - zatrudnić pisarza specjalizującego się w pisaniu na potrzeby sieci (284)
    • Dlaczego użytkownicy przeglądają (285)
  • Pisać dla swoich czytelników (285)
    • Wskazówka - poznać swoich odbiorców (285)
    • Używać prostego języka (288)
    • Trzy wskazówki dotyczące lepszego pisania w sieci (288)
    • Wychodzenie naprzeciw niskim potrzebom literackim (291)
    • Stonować krzykliwe reklamy (291)
    • Wskazówka - kiedy i gdzie używać krzykliwego stylu (293)
    • Próbki pisania - przed i po (293)
    • Punkty podsumowujące i skracanie (295)
    • Wskazówka - test dwóch zdań (295)
    • Utrzymywanie tekstu w krótkiej i miłej formie (295)
    • Wskazówka - tworzenie opisowych etykiet (297)
  • Jak formatować tekst, by był czytelny (301)
    • Szybka poprawa funkcjonalności (301)
    • Wyróżnianie słów kluczowych (301)
    • Używanie zwięzłych i opisowych tytułów oraz nagłówków (302)
    • Trzy wskazówki na temat hierarchii nagłówków (303)
    • Używanie list wypunktowanych i numerowanych (305)
    • Siedem najważniejszych wskazówek dotyczących list wypunktowanych (306)
    • Wskazówka - podobne formułowanie jest ważne (307)
    • Używanie krótkich paragrafów (308)
    • Więcej informacji (308)
9. Zapewnienie dobrej informacji o produkcie (311)
  • Pokaż mi pieniądze (313)
    • Wskazówka - kiedy wyświetlać ceny (313)
    • Bez wymówek (316)
    • Wskazówka - ceny przybliżone są lepsze od żadnych (317)
    • Pokazywać dodatkowe opłaty (318)
  • Wygrać zaufanie klientów (321)
    • Opisywanie produktu (321)
    • Zapewnienie rysunków i ilustracji produktów (324)
    • Jazda próbna strony motoryzacyjnej (324)
    • Pięć dużych błędów dotyczących obrazów produktów (325)
    • Warstwowe układanie stron produktów (330)
    • Pokazywanie wiarygodności (336)
  • Wspierać zakupy oparte na porównywaniu (337)
    • Udoskonalanie i sortowanie (340)
  • Wspierać zakupy towarów dobrej jakości (343)
    • Cztery powody stosowania artykułów informacyjnych (343)
    • Oni nie mają produktów, prawda? (344)
    • Więcej informacji (345)
10. Prezentowanie elementów strony (347)
    • Kiedy reguła trzech kliknięć sieje spustoszenie (348)
  • Czy powinno się projektować z myślą o przewijaniu? (348)
    • Cztery reguły przewijania (350)
  • Instruowanie użytkowników. Krok po kroku (355)
    • Wskazówka - strzeż się magicznych numerów (355)
  • Trzymać podobne elementy obok siebie (359)
    • Niedbałe formatowanie formularzy (364)
  • Spełniać oczekiwania użytkowników (370)
    • Patrz na mnie! (370)
  • Wykorzystanie pustej przestrzeni (373)
11. Balansowanie między technologią i potrzebami użytkowników (377)
    • Powrót do roku 2000. Uwaga od Jakoba Nielsena (378)
  • Używać materiałów multimedialnych, gdy są one właściwe dla naszych odbiorców (379)
  • Pokonywanie barier związanych z materiałami multimedialnymi (385)
    • Uwzględnianie użytkowników o niskich możliwościach technicznych (385)
    • Wskazówka - zapewnianie alternatywnej dostępności (385)
    • Strony dla dzieci - muszą być realne (386)
    • Projektowanie pod kątem prędkości łącza odbiorców (387)
    • Zapewnienie prostych i właściwych wskaźników ładowania i statusu strony (387)
    • Nie doceniać wiedzy technicznej własnych użytkowników (390)
    • Zwracanie uwagi na język (390)
    • Wykrywanie przepustowości łącza użytkowników (392)
  • Przykleić się do znanych konwencji związanych z interfejsami (394)
    • Wskazówka - wyskakujące okienka zazwyczaj się mszczą (395)
    • Wskazówka - paski przewijania powinny być elementami standardowymi (397)
  • Unikać nadmiaru materiałów multimedialnych (401)
    • Wskazówka - media rozbudowane kontra skromne (401)
    • Zmniejszanie głośności (403)
    • Jak się to wyłącza? (403)
  • Tworzenie materiałów wideo na potrzeby sieci (404)
    • Wskazówka - kiedy zrobić przerwę na reklamę (404)
  • Praktykowanie prostoty (406)
    • Doskonalenie swojej strony - prędzej czy później? (409)
    • Trzy wskazówki - prostota, prostota i jeszcze raz prostota (410)
  • W stronę jeszcze bardziej eleganckich projektów (416)
    • Więcej informacji (416)
12. Podsumowanie - projekt, który spełnia swoje zadanie (419)
  • Testowanie własnych przypuszczeń (421)
Skorowidz (422)
Funkcjonalność strony internetowej jest atrybutem szczególnie ważnym. Książka wyjaśnia czym jest funkcjonalność strony, co wpływa na jej poziom i jak należy ją testować. Wskazuje na problemy wyszukiwania i współdziałania z wyszukiwarkami. Mówi, jak należy organizować nawigację i jak poprawić przejrzystość i czytelność strony. Radzi, jak wykorzystać środki technologii, takie jak materiały wideo, audio, animacje i dźwięki, w sposób wyważony, właściwie uwzględniający preferencje użytkowników przy odbiorze strony.

Czytelnik nie znajdzie w książce rad dla programistów lub wskazówek dotyczących implementacji, jest ona poradnikiem tworzenia stron funkcjonalnych z punktu widzenia klienta. Książką powinny zainteresować się osoby, które chcą zrealizować cele biznesowe, takie jak promowanie sprzedawanych usług i towarów, a także te, którym zależy na wypromowaniu swojej działalności niezarobkowej.

NetWorld Piotr Kociatkiewicz; 11/2007

pokaż wszystkie