Hasło “marka osobista w IT” najczęściej przywołuje obraz prelegenta na konferencjach tematycznych, osobę aktywną w social media lub od lat prowadzącą bloga. Wspólnym mianownikiem tych wszystkich sposobów komunikowania marki osobistej jest widoczność w branży. Nie zawsze jednak musi tak być. Okazuje się, że z powodzeniem można budować markę osobistą w firmie lub wręcz w zespołach produktowych. Mało tego, da się to robić pracując na etacie a nawet korzystając z czasu pracy.

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że interes pracodawcy a budowanie marki osobistej pracownika w IT mogą być rozbieżne. Często słyszę przy tym obawy, że pracownik zbuduje swoją widoczność i zostanie przejęty przez konkurencję lub sam będzie szukał lepszego miejsca zatrudnienia. Lub zarzuty, że będzie wykorzystywał czas pracy na aktywność w social media a nie na swoje obowiązki zawodowe. Okazuje się jednak, że świadomy mocy marki osobistej pracodawca może być zainteresowny inwestycją w markę osobistą pracownika z kilku powodów:

 

  • employer branding i rekrutacja - firmy IT zmagają się cały czas z zatrudnieniem doświadczonych pracowników. Aby temu przeciwdziałać skupiają się na budowaniu pozytywnego wizerunku firmy oraz takiego jej zaprezentowania, które pokaże kandydatom, że jest to rozwojowe miejsce gdzie można pracować i uczyć się od najlepszych. Najbardziej skuteczne i jednocześnie autentyczne w swojej treści działania w tym kierunku mają miejsce wtedy, kiedy są w nich uwzględnieni pracownicy. Idealnie jest wtedy, kiedy są to osoby rozpoznawalne w środowisku. Dla zespołów EB (employer branding) i w efekcie dla całej firmy, posiadanie takich właśnie pracowników IT ze zbudowaną marką osobistą to prawdziwy skarb. Są oni w stanie przyciągnąć kandydatów oraz reprezentować firmę i ją reklamować podczas chociażby występów na konferencjach branżowych,

 

  • rozwój pracownika - praktyka pokazuje, że utrzymanie dobrego pracownika jest tańsze i mniej kosztowne niż próba zatrudnienia nowego. Aby mogło się to wydarzyć, pracodawca musi zdać o rozwój zatrudnionych osób. Jednym z kierunków jest rozwój na ścieżce technicznej, drugi to praca nad marką osobistą pracowników, co może skutecznie przeciwdziałać ich próbom poszukiwania zatrudnienia gdzieś indziej,

 

  • wpływ na sprzedaż - żadna firma nie może obyć się na dłuższą metę bez sprzedaży. Marka osobista specjalistów IT z firmy może mieć bardzo dobry wpływ na sprzedaż gdyż pokazuje, że w tej organizacji pracują doświadczeni eksperci, którzy znają się na swoim fachu,

 

  • developer advocacy, wpływ na community - firmy IT, które tworzą rozwiązania wykorzystywane dalej przez innych ekspertów z branży wykorzystują osoby z marką osobistą do budowania rozpoznawalności swoich produktów oraz do edukowania rynku.

 

Trzeba być świadomym, że pomimo licznych korzyści dla pracodawcy IT z zatrudniania osób z marką osobistą, nie każdy będzie skłonny to robić oraz patrzeć przychylnie na rozwijanie personal brandów swoich pracowników. Niekiedy wynika to z braku wiedzy lub świadomości. Niezależnie czy Twój pracodawca nie rozważał jeszcze tego tematu lub czy już to zrobił, jeśli chodzi Ci po głowie budowanie marki osobistej pracując na etacie, pierwszym krokiem, który powinieneś wykonać jest rozmowa z Twoim przełożonym. Jasne wytłumaczenie swoich motywacji i ustalenie zasad może nie tylko rozwiać obawy managera ale i wpłynąc na to, że będzie sprzyjał oraz pomagał w procesie budowania marki osobistej. Przygotowując się do tej rozmowy zastanów się nad następującymi kwestiami:

 

  • dlaczego zależy Ci na budowaniu marki osobistej?

 

  • jak chciałbyś to pogodzić z codzienną pracą?

 

  • jak zapewnisz, że nie będzie to negatywnie wpływało na codzienne obowiązki?

 

  • co pracodawca może z tego zyskać?

 

Z punktu widzenia osoby zatrudnionej na etacie i chcącej rozwijać swoją markę osobistą w IT, warto przestrzegać kilku zasad, które sprawią, że pracodawca nie będzie miał obaw z tym związanych a wręcz spojrz na to przychylnie:

 

  • nie wykorzystuj czasu pracy na tworzenie treści, których będziesz używał do komunikowania swojej marki osobistej, chyba, że jest to uzgodnione z pracodawcą,

 

  • analogicznie nie odpowiadaj na komentarze, maile, wiadomości prywatne związane z tym procesem. Zazwyczaj dosyć łatwo jest taką aktywność prześledzić i fakt ten podkopuje zaufanie ze strony pracodawcy,

 

  • używaj przykładów klientów lub projektów z i nad którymi pracujesz na etacie tylko za zgodą pracodawcy. Nie przestrzegając tej zasady możesz niechcący naruszyć umowę o poufności i sprowadzić na siebie lub Twojego pracodawcę niemiłe konsekwencje prawne lub finansowe,

 

  • zwracaj uwagę, a najlepjej uzgodnij to wcześniej z przełożonym, jeśli chcesz używać fragmentów kodu stworzonego w pracy przykładowo na swoim blogu. Kod ten powinien być zawsze uproszczony i zmodyfikowany aby przedstawić ogólną ideę nie zdradzając przy tym szczegółów, użytych algorytmów czy wręcz patentów.

 

Firmy IT, które aktywnie wykorzystują employer branding w swojej strategii są zainteresowane wspieraniem zatrudnionych u siebie specjalistów IT w budowaniu ich marki osobistej. Takie wsparcie z działów Employer Branding czy HR może być nieocenioną pomocą dla osoby, która pracuje na etacie a jednocześnie pracuje nad swoją marką. Proces jej budowania i komunikowania jest zazwyczaj dość długi i wymaga podejmowania się działań zgoła innych od codziennych obowiązków. Wsparcie firmy w organizacji wyjazdu na konferencję, szkolenia z występów publicznych, przygotowania grafik czy marketingu treści nie tylko ułatwia proces ale i pozwala skupić się na tym w czym jest się dobrym. Warto z takiej pomocy i wsparcia skorzystać.

 

Marka osobista osoby zatrudnionej na etacie w IT może również polegać na jej budowaniu wewnątrz firmy. Dzięki takowej można mieć wpływ na projekt czy całą organizację. Daje ona też możliwość szybszego awansu. Aby wypracować sobie markę osobistą wewnątrz firmy pamiętaj o:

 

  • ciągłym poszerzaniu swoich kompetencji tak by inni widzieli w Tobie eksperta i wiedzieli, że jesteś właściwą osobą do zaciągnięcia opinii w technologiach, w których się specjalizujesz,

 

  • daniu się poznać innym specjalistom oraz członkom pozostałych zespołów. Elementem składowym budowania marki osobistej jest docieranie z jej komunikacją do właściwej grupy odbiorców. Zidentifikuj kto w firmie powinien o Tobie wiedzieć i staraj się wchodzić z tymi osobami w interakcje, tak by wiedziały o Tobie i Twoich kompetencjach,

 

  • udzielaj pomocy i wsparcie początkującym, chętnie dziel się wiedzą. Osoby, które teraz zaczynają za jakiś czas będą na wyższych szczeblach kariery i z pewnością będą pamiętały o udzielonej im przez Ciebie pomocy.

 

Marka osobista na etacie w IT jest jak najbardziej możliwa do usykania. Często okazuje się, że jest ona na rękę pracodawcy, który może czerpać z niej korzyści. W idealnym wariancie rozwój marki osobistej pracownika IT jest wspierany przez firmę.

 


 

Po więcej informacji o tym jak budować markę osobistą w IT zapraszam do mojej najnowszej książki - "Marka osobista w branży IT. Jak ją zbudować i rozwijać".

 

Zobacz również zapis z webinaru prowadzonego przez Krzysztofa Kempińskiego oraz Michała Kosiorka na temat: „Marka osobista na rynku pracy w IT” ⤵️