Javascript

JavaScript to uniwersalny i powszechnie stosowany język programowania, który działa w przeglądarkach internetowych. Możesz go użyć do stworzenia dowolnego programu, od prostej animacji po pełnoprawną grę wideo.

W naszej książce opisaliśmy prosty skrypt zamieniający obrazki, który osadziliśmy w treści strony. Taki skrypt można jednak umieścić w osobnym pliku. Przydaje się to, jeśli chcemy, aby skrypt działał na różnych stronach — w ten sposób nie musimy dodawać go do każdej z nich z osobna. Ponadto dzięki temu strony są mniejsze, więc wczytują się szybciej.

Wytnij kod napisany w JavaScripcie i wklej go do zwykłego pliku tekstowego — potrzebujesz tylko fragmentów między znacznikami <script> ale bez samych znaczników </script>.


function swapImage() {

  var imageDisplayed = document.getElementById('display-image');

  if (imageDisplayed.src.match("images/01.png")) {
    imageDisplayed.src = "images/02.png";
  }
  else {
    imageDisplayed.src = "images/01.png";
  }
}

Zapisz plik pod właściwą nazwą i z rozszerzeniem .js, na przykład zamiana.js.

W pliku .html pozostał pusty znacznik <script></script>, z którego zaczerpnąłeś kod JavaScriptu. Teraz musisz poinformować przeglądarkę, że chcesz dodać skrypt i podać jego lokalizację. Służą do tego atrybuty tag.

<script type="text/javascript" src="swapper.js"> </script>

Atrybut type="text/javascript" informuje przeglądarkę, że chcesz użyć JavaScriptu — ten fragment się nie zmienia. Atrybut src="swapper.js" określa, że skrypt nazywa się zamiana.js i znajduje się w tym samym folderze co plik ze stroną.

Jeśli chcesz umieścić plik .js gdzieś indziej, to w atrybucie podaj ścieżkę dostępu do niego. Na przykład jeżeli utworzyłeś na skrypty podfolder o nazwie skrypty, to atrybut powinien mieć wartość src="skrypty/swapper.js".

Znacznie więcej informacji o kodowaniu w JavaScripcie możesz znaleźć w internecie: