Rozdział z książki "Photoshop 5 f/x - filtry". © 1999 Wydawnictwo Helion

Pliki przykładów z tego rozdziału możesz ściągnąć w postaci spakowanej (764 kB), lub jako pojedyncze pliki, klikając na odnośniki w tekście

Rozdział 11.
Efektowne napisy

T. Michael Clark

Choć napisanie programu do obróbki tekstu zapewne nie było intencją twórców Photoshopa, prawdą jest, że Photoshop potrafi bardzo wiele, gdy trzeba wprowadzić efektowny napis. W tym rozdziale pokażę ci, jak uzyskać efekty szorstkości, przyciemnienia, chromowania i wpisywania tekstu w koło.

Szorstko i niedbale

Nie wiadomo, dlaczego tekst wyglądający na szorstki, jakby zabrudzony, jest popularny. Jeśli chcesz sprawić, żeby twój tekst wyglądał właśnie tak, "szorstko i niedbale", możesz użyć paru metod.

Jedną z metod jest zastosowanie gotowych czcionek w stylu grunge. Możesz uzyskać wersje freeware, po wpisaniu słowa "font" do twej ulubionej wyszukiwarki. Niech cię nie zdziwi ogromna liczba trafień, np. 1,8 miliona (liczba ta z pewnością wzrośnie jeszcze w czasie, gdy będziesz czytać tę książkę). Zanim jednak zaczniesz szukać czcionek w sieci, możesz spróbować stworzyć własne.

Stara maszyna do pisania

Za pomocą tej techniki można przerobić zwykłą czcionkę tak, aby wyglądała jakby była pisana starą, zużytą maszyną do pisania. Aby osiągnąć taki efekt, wykonaj następujące kroki:

  1. Utwórz nowy obraz o rozmiarach 600 x 300 pikseli, w rozdzielczości 72 piksele na cal, w trybie RGB. Wybierz białe wypełnienie tła.

  2. Przywróć domyślne kolory tła i farby przyciskając D.

  3. Aby wpisać jakiś tekst, wybierz narzędzie Tekst (Type) i kliknij na nowy obrazek.

  4. Wybierz zwykłą czcionkę Times New Roman albo jakąś inną czcionkę szeryfową. Ustaw rozmiar na 120 punktów.

  5. Wpisz jakiś tekst. Ja wpisałem słowo Typewriter (ang. maszyna do pisania) (rys. 11.1).

Rysunek 11.1. Czcionka Times New Roman (zwykła).

  1. Wybierz polecenie Warstwa/Warstwa tekstowa/Renderuj warstwę (Layer/Type/ Render Layer), aby zrenderować tekst. (Jeśli ominiesz ten krok, żaden z filtrów nie zadziała na twoim tekście).

  2. Wybierz Filtr/Zniekształcenie/Marszczenie (Filter/Distort/Ripple).

  3. W oknie dialogowym Marszczenie (Ripple), jako parametr Ilość (Amount) podaj 40, a jako Rozmiar (Size) – "średni" (Medium).

Powinieneś uzyskać efekt jak na rys. 11.2.

Rysunek 11.2. Czcionka Times New Roman przekształcona w pismo "starej maszyny do pisania" za pomocą filtra Marszczenie (Ripple).

Ten efekt jest w porządku, ale nie jest jeszcze tak całkiem "chropowaty". Będzie, jeśli zastosujemy odpowiednie filtry.

"Szorstki" napis

Możesz pracować dalej nad uzyskanym już efektem i zrobić całkiem "szorstki" napis. Oto jak to zrobić:

  1. Utwórz nowy obraz, tak jak w poprzednim ćwiczeniu.

  2. Wprowadź tekst, ale tym razem użyj czcionki pogrubionej (rys. 11.3).

Rysunek 11.3. Czcionka Times New Roman pogrubiona.

Tym razem użyłem krótszego wyrazu i zwiększyłem rozmiar czcionki do 150 punktów. Możesz zrobić to samo.

  1. Zrenderuj znowu tekst i zastosuj filtr Marszczenie (Ripple), tak samo jak w poprzednim ćwiczeniu.

  2. Aby zaznaczyć tekst, z wciśniętym klawiszem Ctrl (Command na Macu) kliknij warstwę z tekstem na palecie warstw.

  3. Użyj polecenia Zaznacz/Zmień/Rozszerzanie (Select/Modify/Expand) i wpisz wartość rozszerzenia (parametr Rozszerz o, w wersji ang. Expand By) równą 5.

  4. Dodaj nową warstwę klikając na ikonę nowej warstwy w dolnej części palety Warstwy (Layers).

  5. Wciśnij Ctrl+Backspace (Command+Backspace na Macu) aby wypełnić bielą zaznaczony obszar.

  6. Wybierz Filtr/Pikslowanie/Puentylizacja (Filter/Pixelate/Pointilize), ustaw wielkość komórki na 5 i kliknij OK.

Ten krok wypełni zaznaczony obszar pikselami w kolorze pastelowym.

  1. Wybierz Obrazek/Dopasuj/Usuń kolor (Image/Adjust/Desaturate), aby zmienić pastelowe punkty na kolory szarości.

  2. Wybierz Obrazek/Dopasuj/Jasność/Kontrast (Image/Adjust/Brightness/Contrast) i ustaw Kontrast (Contrast) na +100.

Ta operacja spowoduje pojawienie się przypadkowych punktów na twoim tekście (patrz rys. 11.4).

Rysunek 11.4. Efekt zastosowania filtrów Puentylizacja (Pointillize), Usuń kolor (Desaturate) i Jasność/Kontrast (Brightness/Contrast).

  1. Wybierz Filtr/Inne/Minimum (Filter/Other/Minimum), jako Promień (Radius) podaj 1 i kliknij OK. To powiększy rozmiar tych punktów (patrz rys. 11.5).

Rysunek 11.5. Powiększenie czarnych punktów przez zastosowanie filtra Minimum.

  1. Wybierz Zaznacz/Nic (Select/Deselect).

  2. Wybierz narzędzie Różdżka (Magic Wand).

  3. Kliknij na biały obszar pomiędzy czarnymi punktami.

  4. Wybierz Zaznacz/Podobne (Select/Similar) w celu wybrania białych miejsc.

  5. Wciśnij Delete, aby usunąć białe miejsca.

  6. Wybierz Zaznacz/Nic (Select/Deselect), a tekst leżący na warstwie pod spodem stanie się widoczny.

Oto ostateczny efekt w postaci "szorstkiego" tekstu (patrz rys. 11.6).

Rysunek 11.6. Ostateczny efekt w postaci "szorstkiego" tekstu, uzyskany za pomocą wbudowanych filtrów Photoshopa.

Możesz oczywiście użyć także innych sztuczek. Zachęcam do próbowania różnych kombinacji filtrów, aby zobaczyć, jakie efekty można osiągnąć. Jeśli naprawdę chcesz mieć możliwość skorzystania z setek rodzajów efektów, wypróbuj procedurę Typo/Graphic Edges firmy Auto F/X.

Procedura Typo/Graphic Edges

Procedura Typo/Graphic Edges oferuje ponad 400 wbudowanych efektów. Dzięki dodatkowym opcjom działania tego filtra możemy modyfikować te efekty tak, aby uzyskać ich dosłownie tysiące. Interfejs (patrz rys. 11.7) jest prosty i łatwy w użyciu.

Rysunek 11.7. Interfejs procedury Typo/Graphic Edges firmy Auto F/X.

Aby zastosować jeden z efektów będących częścią procedury w odniesieniu do swojego tekstu, po prostu wybierz Filtr/Auto F/X (Filters/Auto F/X).

  1. Najpierw wybierz kształt krawędzi. Wymaga to włożenia do napędu CD instalacyjnej płyty procedury AutoF/X. Na płycie tej masz do dyspozycji ponad 400 rodzajów krawędzi. (Przy kupnie procedury otrzymujesz wydrukowany katalog, który przyda się przy wyszukiwaniu odpowiedniego kształtu.)

  2. Kiedy już wybierzesz rodzaj krawędzi, możesz ją modyfikować poprzez skalowanie (Scale Effect), deformowanie (Warp Effect) oraz zmianę ustawień pionowych i poziomych (Vertical F/X, Horizontal F/X). Rys. 11.8 pokazuje tekst po zastosowaniu jednego z efektów.

Rysunek 11.8. Szorstki, grunge’owy tekst utworzony za pomocą procedury Typo/Graphoc Edges firmy Auto F/X.

Innym bardzo poszukiwanym efektem jest "płonące pismo". Możesz go osiągnąć na kilka sposobów, które zostaną po kolei przedstawione.

Płonące pismo

Myślę, że spodoba ci się efekt "płonącego" pisma. Jest on tak popularny, że do ostatniej wersji procedury Eye Candy firmy Alien Skin Software dołączono specjalny filtr, który pozwala uzyskać efekt ognia. Zademonstruję ci metodę tworzenia realistycznego, płonącego tekstu za pomocą tego filtra, potem pokażę, jak osiągnąć taki efekt tylko za pomocą wbudowanych filtrów Photoshopa.

Jeśli nie masz procedury Eye Candy, do osiągnięcia efektu płonącego tekstu w Photoshopie możesz użyć następującej metody:

  1. Otwórz nowy obrazek w trybie RGB, o wielkości 600 x 300.

  2. Przywróć domyślne kolory tła i pierwszego planu przyciskając D, a następnie wciśnij Alt+Backspace (Option+Backspace na Macu) w celu wypełnienia tła kolorem czarnym.

  3. Zamień kolory tła i pierwszego planu za pomocą kliknięcia na ikonę zamiany kolorów tła i pierwszego planu lub przyciskając X.

  4. Wybierz narzędzie do tekstu i wpisz jakiś tekst. (Ja użyłem czcionki Kids o wielkości 150 punktów.) Umieść tekst blisko dolnego brzegu obrazka (patrz rys. 11.9).

Rysunek 11.9. Szorstki, grunge’owy tekst utworzony za pomocą procedury Typo/Graphoc Edges firmy Auto F/X.

  1. Spłaszcz obrazek.

  2. Wybierz Obrazek/Obróć obszar roboczy/90 w prawo (Image/Rotate Canvas/90 CW), aby obrócić obrazek o 90 stopni.

  3. Wybierz Filtr/Stylizacja/Wiatr (Filter/Stylize/Wind). W oknie dialogowym Wiatr (Wind), jako Metodę (Method) wybierz Podmuch (Blast), a w pole Kierunek (Direction) ustaw Z prawej (From The Right).

  4. Kliknij OK. Powinieneś uzyskać efekt podobny do tego na rys. 11.10.

Rysunek 11.10. Obrócony tekst z zastosowanym filtrem Wiatr (Wind).

  1. Wybierz Filtr/Rozmycie/Rozmyj gaussowsko (Filter/Blur/Gaussian Blur) i ustaw Promień (Radius) na 2,0 piksela.

  2. Wybierz Obrazek/Obróć obszar roboczy/90 w lewo (Image/Rotate Canvas/ 90 CCW), aby przywrócić tekst do poprzedniej pozycji (patrz rys. 11.11).

Rysunek 11.11. Obrócony tekst z zastosowanym filtrem Wiatr (Wind).

  1. Wybierz Obrazek/Tryb/Kolor indeksowany (Image/Mode/Indexed Color) i w oknie dialogowym kliknij OK.

  2. Wybierz Obrazek/Tryb/Tablica kolorów (Image/Mode/Color Table).

  3. Kiedy pojawi się okno dialogowe Tabela kolorów (Color Table), z listy u góry wybierz Ciało czarne (Black Body) i kliknij OK.

Otrzymasz płonący tekst, taki jak na rys. 11.12.

Rysunek 11.12. Efekt płonącego pisma osiągnięty w Photoshopie.

Aby uzyskać nieco inny efekt, spróbuj zaznaczyć niektóre z płomieni za pomocą narzędzia Lasso i zastosować filtr Marszczenie (Ripple).

W ten sposób osiągniesz efekt trochę jak z filmu rysunkowego. Do pewnych zastosowań może się okazać przydatny, jednak jeśli szukasz efektu bardziej realistycznego, wypróbuj efekt ognia procedury Eye Candy.

Wycinek z gazety

Ten przykład przypomina jedną z pierwszych moich prac, jaką wykonałem korzystając z Eye Candy 3. Obrazek, jaki stworzyłem, zwany "Rave-Views", jest wciąż obecny jako logo strony Rave-Views na serwerze GrafX Design. Adres strony internetowej: www.grafx-design.com/reviews.html.

Sposób, jaki przedstawię, jest podobny, choć może trochę bardziej rozwinięty. Myślę, że efekt końcowy jest wart dodatkowej pracy. A oto co należy zrobić:

  1. Otwórz nowy plik o rozmiarach 600 x 300 pikseli w rozdzielczości 72 piksele na cal, w trybie RGB i z wypełnieniem tła (Wypełnienie (Contents)) ustawionym jako Białe (White).

  2. Wybierz jasnoszary kolor farby. Ja użyłem po 220 na każdą z wartości R, G i B.

  3. Wybierz narzędzie do tekstu i wpisz jakiś tekst. Ja wpisałem słowo "Burn", czcionką Arial Black o wielkości 200 punktów (rys. 11.13).

Rysunek 11.13. Jasnoszary tekst na białym tle.

  1. (Ten krok jest nieobowiązkowy, ale wzbogaca ostateczny efekt.) Wyłącz widoczność nowej warstwy z tekstem. Dzięki temu będzie Ci wygodniej wprowadzić kolejną warstwę z tekstem.

  2. Kliknij obrazek, aby dodać nową warstwę z tekstem (narzędzie do tekstu musi pozostać aktywne).

  3. Ustaw kolor nowego tekstu na 180, 180 i 180 (ciemniejszy odcień niż ten, którego użyłeś dla większego tekstu), klikając na małą próbkę koloru w oknie dialogowym Tekst (Type) i wybierając nowy kolor w okienku Kolor (Color).

  4. Wybierz czcionkę podobną do tych, jakich używa się w gazetach. Ja użyłem 20-punktowej czcionki Times New Roman.
  5. Teraz wpisz dłuższy fragment tekstu albo, tak jak ja, wytnij go i wklej z jakiegoś dokumentu Worda (posłużyłem się tutaj tekstem niniejszego rozdziału). Powinieneś uzyskać tekst o małej czcionce i ciemniejszym odcieniu szarości na tle większego, jaśniejszego tekstu (rys. 11.14).

Rysunek 11.14. Ciemniejszy, drobny tekst na warstwie powyżej jasnoszarego napisu.

  1. Zrenderuj obie warstwy, wybierając każdą z nich, a następnie używając polecenia Warstwa/Warstwa tekstowa/Renderuj warstwę (Layer/Type/Render Layer).

  2. Wciśnij klawisz Ctrl (Command + kliknięcie na Macu) i kliknij warstwę z większym tekstem.

  3. Uaktywnij warstwę z mniejszym tekstem.

  4. Wybierz Zaznacz/Odwrotność (Select/Inverse) i wciśnij klawisz Delete aby usunąć tekst leżący poza zarysem liter tekstu większego (rys. 11.15).

Rysunek 11.15. Ten sam tekst, co na poprzednim rysunku, ale po usunięciu części drobnego tekstu leżącej poza zarysem większych liter.

  1. Wybierz Zaznacz/Odwrotność (Select/Inverse).

  2. Uaktywnij ponownie warstwę z większym tekstem.

  3. Wybierz narzędzie Lasso i, przytrzymując Alt (Option na Macu), narysuj postrzępioną linię obejmującą wierzchołki liter. Przeciągaj dokoła nich narzędziem Lasso, aż zamkniesz obrys. Chodzi o to, aby wybrać jedynie wierzchołki liter (rys. 11.16).

Rysunek 11.16. Nierówny, postrzępiony obszar, zaznaczony wzdłuż wierzchołków dużego tekstu.

  1. Wybierz Zmiany/Wytnij, a potem Zmiany/Wklej (Edit/Cut i Edit/Paste). Tym sposobem usuniesz wierzchołki liter i wkleisz je na nową warstwę. Pojawią się one na środku obrazka. Aby skorygować ich położenie – to znaczy ułożyć wierzchołki liter z powrotem na właściwym miejscu, wciśnij klawisz Ctrl (Command na Macu) i posługuj się klawiszami strzałek. (Ten sam rezultat możesz osiągnąć mniejszym nakładem pracy, jeśli po wyselekcjonowaniu górnej części liter wybierzesz polecenie Warstwa/Nowa/Warstwa przez wycinanie (Layer/New/Layer Via Cut). Ominie Cię etap precyzyjnego pozycjonowania nowej warstwy względem poprzedniej – przyp. red.).

  2. Dla tej warstwy włącz w palecie Warstwy (Layers) opcję Utrzymaj przezroczystość (Preserve Transparency).

  3. Ustaw kolor farby na średni brąz (ja wybrałem: dla wartości R: 194, G: 160, B: 0).

  4. Wybierz narzędzie Pędzel (PaintBrush) o średnim rozmiarze i małej twardości (ze środka drugiej linijki w palecie Pędzle).

  5. Przeciągnij kursor wzdłuż dolnej krawędzi odciętych części liter, które umieściłeś na nowej warstwie. Powinieneś uzyskać efekt podobny do tego na rys. 11.17.

Rysunek 11.17. Pomaluj dół postrzępionego, wybranego obszaru kolorem średniego brązu.

  1. Ustaw kolor farby na ciemniejszy odcień brązu (ja zastosowałem dla R: 131, G: 109, B: 8) i maluj po samych wierzchołkach (rys. 11.18).

Rysunek 11.18. Pomaluj górną część zaznaczonego obszaru ciemniejszym odcieniem brązu.

  1. Wyłącz opcję zachowania przezroczystości warstwy.

  2. Wybierz Filtr/Zniekształcenie/Marszczenie (Filter/Distort/Ripple). Jako parametr Ilość (Amount) wpisz 100 i wybierz Rozmiar (Size): Średnie (Medium).

  3. Kliknij OK, aby nadać wierzchołkom liter (tych części, które uciąłeś, wkleiłeś i pokolorowałeś) nieco pofalowany wygląd. To naśladuje wygląd spalonego papieru na krawędzi gazety (rys. 11.19).

Rysunek 11.19. Dodaj efekt pofalowania liter za pomocą Filtr/Zniekształcenie/ Marszczenie (Filter/Distort/Ripple).

  1. Z wciśniętym klawiszem Ctrl (Command na Macu) kliknij warstwę, aby wybrać wierzchołki liter.

  2. Wybierz Filtr/Eye Candy 3.01/Fire (Filter/Eye Candy 3.01/Fire).

  3. Wybierz opcję Natural (rys. 11.20) i operuj ustawieniami tak długo, aż uzyskasz odpowiedni efekt naturalnie wyglądających płomieni na wierzchołkach liter. Rezultat twojej pracy powinien przypominać ten na rys. 11.21.

Rysunek 11.20. Ustawienia filtra Fire, nakładanego na wierzchołki liter, w procedurze Eye Candy.

Rysunek 11.21. Płomienie "wychodzące" z wierzchołków liter.

  1. Aby wybrać większy tekst, kliknij – wciśniętym klawiszem Ctrl (Command na Macu) – na warstwę, na której się znajduje.

  2. Zastosuj filtr Fire (nie wciskaj Ctrl+F). Tym razem ustawienie Natural pozostaw bez zmian, lecz zmień inne opcje. Na przykład zmień ustawienie Height (Wysokość) na wyższe. Efekt powinien być podobny do tego na rys. 11.22.

Jeśli chcesz, możesz także dodać efekt dymu, przy użyciu filtra Smoke z Eye Candy. Obrazek wzbogacony o ten efekt przedstawia rys. 11.23.

Rysunek 11.22. Płomienie otaczające litery.

Rysunek 11.23. Ostateczny efekt płonącego wycinka z gazety.

Następnym efektem, jakim się zajmiemy, będzie równie popularny efekt chromowanego tekstu.

Chromowany napis

Możesz uzyskać wygląd chromowanej powierzchni na wiele sposobów. Prawie każde miejsce w Internecie, gdzie znajdują się wskazówki i techniki dotyczące Photoshopa, prezentuje inne metody osiągania tego efektu. Jednym z najlepszych, jakie widziałem, jest efekt uzyskany dzięki zadaniu Chromium Action z zestawu Kewlpack.

Zadania z zestawu Kewlpack

Zadania te są dostępne na stronie internetowej www.kewlpack.com. Po ich załadowaniu skopiuj je do swojego katalogu z zadaniami. Jeśli go jeszcze nie masz, utwórz go jako podkatalog głównego katalogu Photoshopa 5. W Photoshopie możesz mieć dostęp do zadań poprzez wskazanie programowi miejsca, gdzie się one znajdują. Aby to zrobić:

  1. Kliknij na mały czarny trójkątny klawisz w prawym górnym rogu palety Zadania (Actions), aby rozwinąć podręczne menu, i wybierz Wczytaj zadania (Load).

  2. W oknie dialogowym Wczytaj zadania (Load) kliknij klawisz Wybierz (Browse) i znajdź folder, w którym zachowałeś zadania.

  3. Zaznacz plik z zadaniami i kliknij OK. Twoje zadania będą teraz dostępne w palecie Zadania (Actions).

  4. Aby zastosować zadanie Chromium, umieść dowolny czarny tekst na białym tle i wybierz zadanie Chromium. Otrzymasz komunikat, że aby użyć tego zadania, plik musi zawierać czarny tekst na białym tle, a obrazek musi być "spłaszczony".

  5. Kliknij OK.

  6. Zadanie zostanie częściowo wykonane. Zostaniesz poproszony o użycie gradientu Chromium GradientKPT (Kai’s Power Tools). Zadanie jest wyposażone w kilka predefiniowanych gradientów, które mogą być załadowane do KPT. Jeśli nie posiadasz procedury KPT, możesz użyć dowolnego gradientu, włącznie z  Chrom (Chrome), dostępnym na palecie Opcje gradientu (Gradient Options) Photoshopa.

  7. Po nałożeniu gradientu zadanie będzie dalej wykonywane. Na końcu zostaniesz poinformowany, że chromowany napis jest gotowy.

Rys. 11.24 przedstawia efekt osiągnięty przy pomocy zadania Chromium i gradientu o nazwie Chromium Three.

Rysunek 11.24. Chromowany napis – efekt uzyskany przy pomocy jednego z zadań z zestawu Kewlpack.

Jeśli cokolwiek może przyćmić efekt płonącego lub chromowanego napisu, to tylko napis wpisany w koło.

Napis wpisany w koło

Zanim pojawiła się wersja Photoshop 5, nie było łatwo osiągnąć efekt napisu pociągniętego wzdłuż półokręgu. W ostatniej wersji jednak jest to do osiągnięcia przy niewielkim nakładzie pracy i czasu. W nowej wersji Photoshopa możesz wpisać tekst na końcu, po wykonaniu wcześniejszych operacji. Możesz łatwo zmieniać kolor i rozmiar liter bez utraty rozdzielczości, zmieniać poszczególne litery, a nawet czcionkę – są to doprawdy duże możliwości.

Pokażę ci, jak umieścić tekst 10-litrowy wzdłuż półokręgu. Możesz oczywiście zrobić to samo z napisem zawierającym większą ilość liter i na którejkolwiek części okręgu. Wszystko, co musisz zrobić, to tylko wykonać kilka prostych obliczeń.

Ponieważ używam półokręgu, umieszczę tekst na łuku 180°. Photoshop określa kąty przy użyciu cyfr ujemnych i dodatnich, zatem mój tekst będzie się rozciągał na łuku od -90 do +90° (rys. 11.25).

Rysunek 11.25. Photoshop określa kąty za pomocą liczb dodatnich i ujemnych.

Zanim zaczniesz dodawać tekst i go przemieszczać, musisz wykonać pewne małe działanie arytmetyczne. Użyję 10 liter, między którymi będzie 9 spacji (nie chodzi o przerwę zrobioną klawiszem spacji, ale o światło między poszczególnymi znakami w wyrazie). Wszystko jedno, z ilu liter składa się wyraz, liczba tych odległości będzie zawsze o jeden mniejsza.

Aby określić kąt, o jaki będą obracane litery, podziel całkowity kąt przez liczbę przerw (liczba liter minus 1). Ponieważ ja umieszczam 10 liter wzdłuż półkola (180°), użyję 20° pomiędzy literami (180 : (10-1)) = 20.

Trudne? Chyba nie.

Jeszcze jedna rzecz, zanim zaczniesz. Jeśli w Twoim napisie jest parzysta liczba liter, musisz wykonać jeszcze jeden dodatkowy rachunek. Weź kąt pomiędzy literami, który otrzymałeś z ostatniego działania, i podziel tę liczbę przez 2. Wynik posłuży do rozmieszczenia dwóch środkowych liter napisu. Jedną z tych liter umieścisz z lewej strony wierzchołka łuku (tam gdzie kąt wynosi 0°), a drugą z prawej. Przykładowo kolejne litery mogą zostać umieszczone na -90, -70, -50, -30, -10, 10 (to właśnie są te "połówki), 30, 50, 70 i 90°.

Zamierzam utworzyć napis z liter które tworzą słowo "Filter f/x", ale zacznę od zaprojektowania 10-literowego szablonu, używając cyfr od 1 do 9 oraz cyfry 0. Tak jak poprzednio napisałem, liczby mogą być łatwo zastąpione dowolnymi innymi znakami. Możemy je więc wykorzystać do stworzenia ogólnego szablonu.

Teraz, gdy wiemy, gdzie każda litera będzie się znajdować, możemy rozpocząć pracę nad szablonem. Aby to uczynić, wykonaj następujące czynności:

  1. Otwórz nowy obrazek o wielkości 600 x 400, rozdzielczości 72 piksele na cal, w trybie RGB, z białym tłem.

  2. Włącz miarki poprzez wybranie Widok/Pokaż miarki (View/Show Rulers).

  3. Utwórz pionową linię pomocniczą w odległości 300 pikseli od lewej krawędzi obrazu i linię poziomą w odległości 300 pikseli od górnej krawędzi obrazu.

  4. Utwórz drugą poziomą linię pomocniczą w odległości 100 pikseli od górnej krawędzi obrazu. Użyjesz punktu, w którym przecinają się linia pionowa i druga linia pozioma, aby ustawić dokładnie kursor w trakcie wstawiania każdego ze znaków.

  5. Ustaw kolor farby na czarny.

  6. Wybierz narzędzie do tekstu i kliknij na obrazek w miejscu, gdzie linie pomocnicze przecinają się w punkcie 300, 100.

  7. W oknie dialogowym Type wybierz czcionkę Times New Roman o rozmiarze 80, kliknij ikonę wyrównania do środka i wpisz liczbę "1".

  8. Kliknij OK, aby wstawić znak na rysunku.

  9. Wyświetl paletę Info klikając jej nagłówek lub wybierając Okno/Pokaż Info (Window/Show Info).

  10. Wybierz Edycja/Przekształć/Obróć (Edit/Transform/Rotate).

  11. Dookoła cyfry pojawi się ramka transformacji. Umieść kursor w centrum ramki transformacji, a następnie kliknij i przeciągnij środek obrotu w dół aż do punktu, w którym przecinają się niższa linia pozioma i linia pionowa. Ten punkt przecięcia stanowi nowy środek obrotu dla danej cyfry.

  12. Poruszaj kursorem, aż zmieni się w małą, zakrzywioną, podwójną strzałkę.

  13. Kliknij i przeciągnij znak "1" na dół i w lewo, aż na palecie Info ukaże się informacja że cyfra została obrócona o -90°. Rys. 11.26 pokazuje cyfrę przesuniętą na miejsce, z widoczną ramką transformacji dookoła i z paletą Info wskazującą kąt -90 stopni.

  14. Wciśnij Enter, aby umieścić znak "1" na nowym miejscu.

  15. Umieść kursor w punkcie, w którym przecinają się wyższa linia pozioma i linia pionowa.

  16. Kliknij klawisz myszy, aby wyświetlić okno dialogowe Type.

  17. Tym razem wpisz liczbę 2.

  18. Wybierz Edycja/Przekształć/Obróć (Edit/Transform/Rotate).

  19. Przeciągnij środek obrotu w miejsce przecięcia niższej linii poziomej i linii pionowej.

Może zauważysz, że środek obrotu "wskakuje" na miejsce, kiedy przeciągniesz go blisko punktu przecięcia linii pomocniczych. Jest tak, ponieważ domyślnie włączona jest opcja Przyciągaj do linii pomocniczych (Snap To Guides). Jeśli zauważysz, że się tak nie dzieje, wybierz Widok/Przyciągaj do linii pomocniczych (View/Snap To Guides). Teraz nie musisz już się obawiać, że nie trafisz we właściwy punkt. Środek obrotu wskoczy sam na właściwą pozycję dla każdego znaku.

Rysunek 11.26. Numer 1 obrócony o -90 stopni.

  1. Kliknij i przeciągnij cyfrę, aż obróci się o -70°.
  2. Użyj tej samej metody dla obrócenia cyfry "3" o kąt -50 stopni, "4" o kąt -30 stopni, "5" o kąt -10 stopni, "6" o kąt 10 stopni, "7" o kąt 30 stopni, "8" o kąt 50 stopni, "9" o kąt 70 stopni i "0" o kąt 90 stopni (rys. 11.27).

Rysunek 11.27. Wszystkie 10 znaków wpisanych w półkole.

  1. Po umieszczeniu wszystkich liczb na swoich miejscach, pamiętaj o zapisaniu pliku.

Nazwałem ten pik 10letters.psd (80 kB) i umieściłem go na CD-ROM-ie dołączonym do tej książki jako pomoc w nauce tworzenia teksty wpisanego w koło. Pozostaje ci tylko zmienić liczby na litery tworzące słowo. Rys. 11.28 został stworzony z szablonu uzyskanego w wyniku wykonania wyżej opisanych kroków.

Rysunek 11.28. Litery, które zastępują liczby w szablonie, tworzą wyraz umieszczony w półokręgu.

Aby zamienić którąkolwiek cyfrę na inny znak, kliknij podwójnie na warstwę tekstową danej cyfry widocznej na palecie Warstwy (Layers). Wyświetli się okno dialogowe Tekst (Type), w którym zamienisz znak. (Możesz też zmienić kolor, rozmiar, a nawet czcionkę każdego ze znaków).

Utworzenie szablonu wymagało nieco wysiłku, ale efekt jest tego wart. Teraz możesz umieścić dowolne 10 liter w półkolu. Wystarczy podwójne kliknięcie na każdą z warstw, aby móc wprowadzić litery, które stworzą wybrany przez ciebie wyraz. Oczywiście będziesz musiał powtórzyć wszystkie kroki, jeśli zechcesz użyć innej liczby znaków lub na przykład wpisać je w całe koło. Wówczas należy odpowiednio zmodyfikować nasze obliczenia.

Na przykład, jeśli chcesz użyć 12 liter i umieścić je w kole, obliczenia będą przeprowadzane następująco. Użyjesz wtedy liczby 360 dla koła (180 było dla półkola) i 12 spacji – nie 11, jak przedtem, ponieważ potrzebujesz dodatkowych "odległości" po pierwszej literze i przed ostatnią. A więc odległość kątowa pomiędzy literami to 360:12=30.

Pamiętaj również, że Photoshop teraz "odczytuje" pismo w postaci wektorowej, a więc możesz łatwo zmienić rozmiar obrazka bez zmiany jakości tekstu.

Zanim przejdziemy do trudniejszego tematu – edycji koloru – chcę ci pokazać jeszcze jedną sztuczkę z tekstem.

Fazowanie krawędzi na zewnątrz i do wewnątrz

Ten efekt jest o wiele łatwiejszy do uzyskania niż tekst wpisany w koło, więc warto go wypróbować. Tekst z fazowaną krawędzią, a szczególnie fazowaną do wewnątrz, staje się tak popularny jak rzutowany cień. Podoba mi się pomysł fazowania krawędzi, ale chciałem stworzyć coś nowego, coś, co nie było obecne w ośmiu na dziesięć stron internetowych, jakie przeglądałem.

Czasami, aby uzyskać całkiem nowy efekt, wystarczy zmienić sposób dokonywania selekcji. I rzeczywiście, zaznaczenie samych wierzchołków liter przy wprowadzaniu "płonącego pisma" odmieniło całkowicie wygląd tego efektu.

Ciekawe zastosowania zawężania zestawu wyboru

Cały trik w następnym przykładzie polega na sposobie zaznaczenia. Aby go wypróbować, wykonaj następujące czynności:

  1. Utwórz nowy obraz o wymiarach 600 x 300 pikseli, rozdzielczości 72 piksele/cal, w trybie RGB, z białym tłem.

  2. Ustaw kolor farby na jasnoniebieski.

  3. Wybierz narzędzie tekstu i wpisz dowolny tekst. Użyj raczej grubej czcionki, takiej jak np. Arial Black, i dużego rozmiaru, na przykład 180 punktów (rys. 11.29).

Rysunek 11.29. Jasnoniebieski tekst na białym tle.

  1. Zrenderuj tekst wybierając polecenie Warstwa/Warstwa tekstowa/Renderuj warstwę (Layer/Type/Render Layer).

  2. Zaznacz tekst poprzez kliknięcie z wciśniętym klawiszem Ctrl (Command na Macu) na nazwę warstwy w palecie Warstwy (Layers).

  3. Wybierz Zaznacz/Zmień/Zawężanie (Select/Modify/Contract). Wprowadź wartość dostatecznie dużą, aby pozostawić sporą odległość pomiędzy brzegiem selekcji a krawędzią liter, ale na tyle małą, aby linie zaznaczenia nie stykały się wewnątrz liter (patrz rys. 11.30).

Rysunek 11.30. Zawężanie wyselekcjonowanego obszaru (pierwotnie zaznaczony był napis).

Jeśli użyłeś tej samej czcionki i rozmiaru, co ja, możesz wstawić wartość 8. W przeciwnym razie, musisz wypróbować różne wartości zanim uda ci się odpowiednio "zmniejszyć" obszar zaznaczenia.

  1. Wybierz Zaznacz/Odwrotność (Select/Inverse).
  2. Wybierz narzędzie Różdżka (Magic Wand). Trzymając wciśnięty klawisz Alt (Option na Macu), kliknij na zewnątrz liter aby usunąć z zaznaczenia obszar dokoła tekstu. Zrób to samo z tłem widocznym we wnętrzu tych liter które mają "dziury", jak np.: a, e, itd. Kiedy skończysz, tylko zewnętrzne brzegi liter powinny być zaznaczone (patrz rys. 11.31).

Rysunek 11.31. Litery z zaznaczonymi zewnętrznymi krawędziami.

Jeśli użyłeś tej samej czcionki i rozmiaru, co ja, możesz wstawić wartość 8. W przeciwnym razie, musisz wypróbować różne wartości zanim uda ci się odpowiednio "zmniejszyć" obszar zaznaczenia.

  1. Jeśli masz procedurę Eye Candy, możesz zastosować efekt fazowania krawędzi do wewnątrz poprzez wybranie Filtr/Eye Candy 3.01/Inner Bevel (Filter/Eye Candy 3.01/Inner Bevel). Powinieneś uzyskać efekt podobny do tego na rys. 11.32.

Rysunek 11.32. Litery z fazowanymi zewnętrznymi krawędziami.

Wykorzystanie standardowych narzędzi Photoshopa

Jeśli nie masz procedury Eye Candy, możesz uzyskać podobny efekt wykonując następujące kroki:

  1. Kliknij warstwę tła w palecie Warstwy (Layers), aby ją uaktywnić.

  2. Dodaj nową warstwę.

  3. Przywróć domyślny kolor farby wciskając klawisz D.

  4. Wypełnij zaznaczenie kolorem czarnym wciskając Alt+Backspace (Option+Backspace na Macu).

  5. Zachowaj zaznaczenie wybierając Zaznacz/Zachowaj zaznaczenie (Select/Save Selection).

  6. Zlikwiduj zaznaczenie wybierając Zaznacz/Nic (Select/Deselect).

  7. Ukryj warstwę, na której znajduje się tekst, i połącz widzialne warstwy (otrzymasz czarny kształt – na białym tle).

  8. Wybierz Filtr/Stylizacja/Płaskorzeźba (Filter/Stylize/Emboss).

  9. Jako wielkość Kąt (Angle) wprowadź 145, jako Wysokość (Height) podaj 4, a jako Ilość (Amount) – 100.

  10. Kliknij OK. Powinieneś uzyskać efekt wytłoczenia, taki jak na rys 11.33. Załaduj poprzednio zachowaną selekcję wybierając Zaznacz/Wczytaj zaznaczenie (Select/ Load Selection).

  11. Wybierz Filtr/Rozmycie/Rozmyj gaussowsko (Filter/Blur/Gaussian Blur) i użyj wartości 2.0.

  12. Wybierz Zaznacz/Nic (Select/Deselect).

  13. Z wciśniętym klawiszem Ctrl (Command na Macu) kliknij warstwę z tekstem.

  14. Wybierz Zaznacz/Odwrotność (Select/Inverse).

Rysunek 11.33. Wytłoczony czarny obrys tekstu.

  1. Uaktywnij warstwę z efektem wytłoczenia i wciśnij klawisz Delete, aby usunąć obszary dookoła liter.

  2. Wyświetl ponownie warstwę z tekstem i uaktywnij ją klikając na jej nazwę w palecie Warstwy (Layers).

  3. Zmień dla tej warstwy tryb nakładania koloru na Nałożenie (Overlay).

Powinieneś uzyskać obrazek podobny do tego na rys. 11.34. Jak widać, nawet stary wysłużony filtr może się również przydać przy tworzeniu nowych efektów.

Rysunek 11.34. Tekst z fazowaną krawędzią i wgłębieniem wewnątrz.

Co dalej?

Jak przekonałeś się czytając ten rozdział, tekst można opracować na wiele ciekawych sposobów. Możesz wypróbować kilka moich ulubionych technik zatrzymując się przy GrafX Design na stronie www.grafx-design.com. Umieściłem tam trochę ćwiczeń, które pozwalają opanować te metody. Możesz również skorzystać z połączeń z innymi stronami poświęconymi Photoshopowi, które tam zamieściłem.

W następnym rozdziale zajmiemy się problemem koloru i jego korekty. To trochę poważniejszy temat. Ale jest to wciąż świetna zabawa!


Rozdział z książki "Photoshop 5 f/x - filtry". © 1999 Wydawnictwo Helion