Recenzje:
Jestem po lekturze książki Serwisy społecznościowe. Projektowanie autorstwa Joshua Portera, autora blogu Bokardo, wydanej przez wydawnictwo Helion. W jednym zdaniu — książkę warto było przeczytać. Dlaczego? Na studiach miałem inne niż Marek Kasperski :) lektury, więc, choć większość zagadnień opisanych w książce była mi już znana z blogu Bokardo, to miło i ciekawie było przeczytać to raz jeszcze w formie książki. Książka składa się z dwóch części (nie znajdziecie ich w spisie treści). Wstępu na temat działania sieci społecznościowych (sposobów i celów powstawania sieci, ich budowy itd.,) i opisuje podstawowe zasady budowania aplikacji dla społeczności sieciowej — identyfikacji najważniejszej aktywności użytkowników, ról w których występują użytkownicy, obiektów na których działają oraz funkcji niezbędnych do komfortowego wykonania najważniejszej aktywności. Druga część książki jest bardziej ,,praktyczna” i składa się z rozdziałów poświęconych projektowaniu poszczególnych aktywności w aplikacji — między innymi rejestracji, ciągłemu korzystaniu i udostępnianiu/dzieleniu się zawartością. Parę wniosków (część z nich dobrze znana) płynących z lektury: * Niech twoja aplikacja będzie prosta w użyciu (skupia się na jednej, najważniejszej, aktywności).
* Zawsze tłumacz użytkownikowi co się teraz stanie i dlaczego potrzebujesz danych, o które prosisz.
* Rejestracja ma być prosta i wymagana dopiero gdy jest to niezbędne do dalszego korzystania z aplikacji.
* Użytkownik musi czuć się wyróżniony (np. poprzez samodzielnie budowany Profil skupiający się na informacjach tylko z dziedziny aplikacji) oraz mieć poczucie kontroli nad swoimi działaniami i danymi (prywatność).
* Opcja udostępniania treści powinna być łatwa do zauważenia, prosta do wykonania oraz czytelna i wzbudzająca zaufanie dla adresata. I zachęcać do udostępnia — Porter podaje nawet listę powodów (np. stawianie udostępniającego w dobrym świetle) dla których użytkownicy mogą chcieć się podzielić informacją.
Wszystko to jest ilustrowane przykładami aplikacji sieciowych (m.in. Amazon, TripIt, YouTube i Facebook). Ostatni rozdział jest poświęcony metodzie analizy lejka zmian — sposobowi mierzenia jakości poszczególnych opcji aplikacji (np. kroków rejestracji) lub aktywności użytkownika (np. od rejestracji do wykupienia abonamentu). Dzięki analizie lejka można sprawdzić, na której stronie/formularzu naszej aplikacji najwięcej użytkowników naszej aplikacji ,,odpada”, a następnie modyfikując podejrzany stronę/formularz, sprawdzić jak ta zmiana wpłynęła na sposób korzystania z aplikacji. Zachęcam do lektury — książkę się dobrze i szybko czyta, a kolor znakomicie wyróżnia najważniejsze porady i wnioski przedstawione w książce.

ggierlik.wordpress.com Grzegorz Gierlik


Z pewnością należy zacząć od przedstawienia oryginalnego tytułu tej pozycji “Designing for the Social Web (Voices That Matter)” - mamy zatem do czynienia z tłumaczeniem książki z marca 2008, minął zatem ponad rok od momentu opublikowania pierwowzoru, oraz ok. 1,5 roku od jej faktycznego napisania przez Joshoua PORTER. Autor jest web designerem, konsultantem oraz bloggerem, który buduje strony od przeszło dekady. Jego firma, Bokardo Design, skupia się na projektowaniu interfejsów graficznych oraz strategią serwisów społecznościowych. Josh prowadzi także popularny blog, Bokardo.com. Mamy więc do czynienia z pisarzem-praktykiem, co jest niewątpliwe dużym plusem i co widać na łamach książki.
Książka składa się z 8 rozdziałów, jej układ jest przemyślany. Helion na swojej stronie udostępnia fragment rozdziału 1-go. Styl pisania oznacza się lekkością, czyta się bardzo dobrze, pokonując kolejne kartki (rozdziały), jak karty ulubionej powieści. Autor skupia się m.in. na analizie najpopularniejszych stron (amerykańskich, co jest oczywistym zabiegiem z punktu widzenia pisarza), mamy zatem do czynienia np. z Amazon, YouTube, Flickr. Rozdział pierwszy jest niezwykle ważny uświadamia bowiem czytelnikowi, że jesteśmy “z natury istotami społecznymi. Podejmujemy działania społeczne. Gdyby tak nie było, jeśli nie bylibyśmy społeczni od dnia narodzin, to oprogramowanie społecznościowe byłoby nie na miejscu: po prostu nie miałoby sensu” - prawda, że oczywiste, ale istotne stwierdzenie. Nie chciałbym jednak robić streszczenia książki, zatem podsumowanie:
PLUSY:
+ niezła dawka wiedzy wprowadzającej, jak i uczącej na przykładach,
+ opisy dotyczą największych graczy rynku web 2.0/social networking,
+ skomasowana wiedza, dobry język,
MINUSY:
- cena książki / ilość stron (nie licząc okazji typu - 30%),
- brak polskich realiów np. serwisów (wiem, wiem czepiam się - przecież u nas są ich “kopie" i “klony”),
- czuje się niedosyt, szczególnie po wstępnych rozdziałach, ale w końcu książka ma niecałe 200 stron treści,
- czytelnicy czekali na pojawienie się tej pozycji zbyt długo, gdyż według pierwotnych zapowiedzi miała się ukazać ok. 2 miesiące wcześniej.
Mimo ew.minusów, myślę że książka warta swojej ceny (szczególnie tej w promocji), świetna lektura dla każdej osoby, która albo zajmuje się budową serwisów, albo dopiero to planuje.

elimupl