Recenzje:
Architektura i projektowanie Piotra Chlipalskiego to pierwsza książką poświęcona temu darmowemu programowi do modelowania 3D napisana specjalnie dla architektów. Pozycja ułatwia opanowanie podstaw modelowania, teksturowania, oświetlania i rende-rowania scen i zawiera porady jak używać kamer. Dzięki niej można dowiedzieć się jak samodzielnie tworzyć szkice, schematy i foto-realistyczne wizualizacje i poznać metody umożliwiające opracowywanie wirtualnych spacerów.

zawod-architekt.pl 2014-05-09


Nakładem wydawnictwa Helion ukazała się publikacja pod tytułem Blender 2.69. Architektura i projektowanie Piotra Chlipalskiego, skierowana do projektantów, architektów, grafików oraz wszystkich innych osób, chcących wykonywać modele 3D oraz renderingi fotorealistyczne.

Blender to darmowy program do modelowania i wykonywania realistycznych wizualizacji.

Jest to aplikacja typu open source, cały czas rozwijana. Wyjątkową jej zaletą jest możliwość wykorzystania potencjał GPU (Graphics Processing Unit) kart graficznych, tym samym znacznie skracając czas renderingu.

Muszę przyznać, że już przed publikacją książki znałem potencjał Blendera. Kilkakrotnie instalowałem program z nadzieją, że uda mi się nauczyć posługiwania się nim. Niestety już na samym początku miałem problemy z poruszaniem się w środowisku tego specyficznego narzędzia. Nigdy nie udało mi się wykonać czegokolwiek, co można by uznać za sukces i wizualizację fotorealistyczną.

Wydany właśnie podręcznik dla designerów i architektów Blender 2.69. Architektura i projektowanie, autorstwa Piotra Chlipalskiego okazał się pomocą dłonią. Książka jest przyjaźnie i jasno napisana. Przeczytałem kilka rozdziałów i zainstalowałem program. Potrenowałem chwilę korzystając ze wskazówek w niej opisanych i przejrzałem kilka rozdziałów w części zatytułowanej "Rendery na poważnie". Po dwudziestu minutach udało mi się wymodelować przykładowe butelki, nadać im materiały, ustawić parametry renderingu. Nie wyszły wprawdzie tak dobrze jak autorowi książki, ale uważam że na pierwszy raz, po godzinie spędzonej z książka to wielki sukces.

Nie obędzie się bez łyżki dziegciu - ilustracje są zdecydowanie za ciemne, nie wszystko wyraźnie na nich widać. Podejrzewam, że to wynika ze specyfiki samego programu, gdzie wszystko jest ciemno-szare.

Książka jest bardzo użyteczna, spełnia swoje zadanie. W prostych krokach pokazuje jak osiągnąć efekt końcowy. Polecam wszystkim projektantom, którzy poszukują darmowego narzędzia do wykonywania wizualizacji - z tą książką może to się stać możliwe.
W wielkim skrócie - książka mówi o:

- Instalacji i interfejsie Blendera
- Podstawach animacji i poruszania się w przestrzeni 3D
- Modelowaniu obiektów i modyfikatorach
- Definiowaniu i ustawianiu kamer
- Stosowaniu materiałów i tekstur
- Oświetlaniu i renderowaniu scen
- Renderach fotorealistycznych i artystycznych

Architektura.info Michał Pierzchalski