Zakłady Norton powstały w 1902 roku, gdy James Lansdowne Norton włożył silnik French Clement do ramy własnego projektu. W 1907 roku Norton zaprojektował już własny silnik, a wypróbował go w rajdach TT w latach 1909-1911.
Chociaż Norton zmarł w 1925 roku, 350 i 500 ccm - jednocylindrowe motocykle zaprojektowane w jego zakładach, wygrały kilka rajdów z cyklu TT w latach 20-tych i 30-tych, jak również w późnych latach 40-tych, dzięki nowemu silnikowi Dominator o pojemności 500 ccm. Dominator powoli zwiększał pojemność przez lata 50-te i 60-te, od 500 do 600, 650, i w końcu do 750 ccm. W tym momencie Norton przeszedł w ręce AMC, które odkupiło kompanię od rodziny Vandervell (ta z kolei wcześniej odkupiła kompanię od Nortona). AMC była właścicielem firm Matchless i AJS, i jednocześnie częścią Holdingu Magnezowo-Brązowego, który wypuścił nową wersję Dominatora z silnikiem 750 ccm, o nazwie Atlas.
Model Norton Commando z nową ramą, która eliminowała wiekszość wibracji, pojawił się w roku 1967 i stał się flagowym modelem Kompani Nortona na dziesięć lat, w klasie modeli o pojemności 750 i 850 ccm.
W połowie lat 70-tych zakłady Nortona popadła w tarapaty finansowe i połączyły się z zakładami Triumph/ BSA i utworzyła NVT (Norton-Villiers-Triumph). Od tego czasu zakłady przechodziły przez różne ręce i poza interesującym modelem z silnikiem Wankla wyprodukowały zaledwie kilka motocykli.