Katalog książek

Wydawnictwo Helion

Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63




© Helion 1991-2016

Lauret zaufanych opinii
Sztuka czarno-białej fotografii....

Sztuka czarno-białej fotografii. Od inspiracji do obrazu

Autor: 

Ocena:
   4.5/6  Opinie  (11)
Stron: 272
Ksiazka drukowana Druk (oprawa: miękka)
Wydawca: Helion

Poznaj narzędzia cyfrowej obróbki zdjęć i twórz znakomite obrazy!

Po prostu klasyczna, magiczna, nastrojowa -- fotografia czarno-biała ma tę cudowną właściwość, że niemal zawsze uchodzi za obraz artystyczny. Jednak by rzeczywiście stała się ona małym dziełem sztuki, oprócz talentu fotografa i dobrego sprzętu potrzebna jest również solidna wiedza z zakresu technik fotografowania oraz współczesnych technologii, służących do poprawy cyfrowych obrazów. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak łączyć wszystkie te elementy, odpowiedź znajdziesz w tej właśnie książce.

"Sztuka czarno-białej fotografii. Od inspiracji do obrazu" to podręcznik dla każdego, kto chce zająć się czarno-białą fotografią artystyczną i tworzyć niepowtarzalne obrazy. Dzięki tej książce poznasz zastosowania filtrów oraz zasady fotografowania rozmaitych obiektów i sytuacji. Nauczysz się budować nastrój obrazu za pomocą światła i cienia, kompozycji oraz rytmu -- powtarzającego się elementu fotografii. Dowiesz się także, jak wybrać optymalny dla Ciebie aparat fotograficzny oraz jak obrabiać i retuszować fotografie w programie Photoshop.

  • Wybór dobrego aparatu cyfrowego
  • Zastosowanie filtrów
  • Fotografia reportażowa miejskich ulic
  • Fotografia krajobrazowa XXI wieku
  • Fotografowanie architektury
  • Elementy graficzne w fotografii czarno-białej
  • Fotografia abstrakcyjna i surrealistyczna
  • Portrety
  • Człowiek i jego otoczenie
  • Fotografia mistyczna i poezja nastroju
  • Kompozycja obrazu
  • Złoty podział i konstrukcje podstawowe
  • Rytm -- powtarzający się element
  • Retusz
  • Nowe narzędzia w konwersji czarno-białej w programie Photoshop CS3

Zanurz się w magicznym świecie czarno-białej fotografii cyfrowej!


Wyróżnienie za Fotograiczną Publikację Roku

Książka "Sztuka czarno-białej fotografii" Torstena Andreasa Hoffmanna została wyróżniona przez Galerię f5 oraz Księgarnię Fotograficzną w drugiej edycji konkursu na fotograficzną publikację roku FPR2009, w kategorii TECHNIKA.




Wstęp (11)
  • Obraz w cyfrowej erze (12)
  • Informacje techniczne zawarte w książce (12)
  • Nowy tryb filtra - dostępny od wersji CS3 programu Photoshop (13)
  • Podkreślanie wymowy zdjęcia (13)
Część I Narzędzia i podstawy (15)
1. Wybór dobrego aparatu cyfrowego (17)
  • Matryce CMOS (18)
  • Sensor pełnoklatkowy (18)
  • Jakiej matrycy powinno się używać? (19)
  • Zalety i wady aparatów kompaktowych (19)
2. Żelazna reguła cyfrowej fotografii czarno-białej: zawsze rób zdjęcia w trybie RAW (21)
3. Uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów (25)
  • Przykłady zastosowania kolorowych filtrów na zdjęciach przedstawiających ten sam obiekt (26)
  • Filtry w fotografii cyfrowej (29)
  • Filtr polaryzacyjny (29)
  • Dramaturgia cyfrowych zdjęć w Photoshopie CS2 i wersjach wcześniejszych (30)
  • Symulacja podczerwieni w Photoshopie CS2 (32)
  • Filtr gradientowy (34)
Część II Gatunki i pojęcia w fotografii (39)
4. Jak nie robić tandetnych zdjęć (41)
  • Uproszczenie zamiast pocztówkowego banału (42)
5. Dlaczego nastrój jest tak istotny? (49)
  • Trzy zdjęcia, jedno miejsce (50)
  • Nastrój w skali molowej (51)
  • Chłód oddali (52)
6. Fotografia uliczna (55)
  • Stawiając stopę (56)
  • Skaczące dziecko (57)
  • Osoby przed budynkiem rządowym (59)
  • Tajemnicza para (59)
  • Calvin Klein (60)
  • Atmosfera jak z Hitchcocka (62)
7. Czym jest fotografia krajobrazowa w XXI wieku? (63)
  • Dziewiczy krajobraz z Tuaregiem (65)
  • Osoby i krajobrazy na Lanzarote (66)
  • Abstrakcje na Saharze (66)
  • Śmierć natury (67)
  • Idylliczne zdjęcie morza z samolotem (68)
  • Krajobraz z materacem (69)
8. Fotografowanie architektury (71)
  • Cyfrowe fotografowanie architektury (73)
  • Człowiek a nowoczesna architektura (74)
  • Efekt skoncentrowania dzięki teleobiektywowi (75)
  • Nowoczesna architektura ze szkłem (76)
  • Modelka jako ozdoba okna (77)
9. Elementy graficzne w fotografii czarno-białej (79)
  • Światło i cień jako podstawa kompozycji (81)
  • Ograniczanie do pionów i poziomów (82)
  • Akcenty wykończeniowe, które ożywiają zdjęcie (83)
  • Leżak na przejściu dla pieszych (84)
  • Żelazna kładka (85)
10. Poezja melancholijnych nastrojów (87)
  • Deszczowa plaża (88)
  • Irlandzka powaga (89)
  • Metafora chwili (90)
  • Młodzieniec przy płocie (91)
  • Madonna na parkingu (92)
  • Mgła w Turcji (93)
11. Fotografia abstrakcyjna (95)
  • Znaki czasu (96)
  • Światło i cień (98)
  • Formalizm (z treścią i bez treści) (99)
  • Struktury jako symulatory fantazji (100)
12. Fotografia surrealistyczna (101)
  • Joga (102)
  • Cmentarne grobowce na tle wulkanu (103)
  • Wrota do innego świata (105)
  • Stacja kolejowa bez torów (106)
  • Absurdalna betonowa powierzchnia (107)
  • Widok w oddali (108)
13. Portrety (109)
  • Przedstawiciele hinduskich plemion (110)
  • Druga strona medalu (112)
  • Piękno starości (113)
  • Odnaleźć w przelotności to, co istotne (114)
  • Los kobiety w Indiach (114)
  • Łatwiej jest z osobami, które znamy (115)
14. Człowiek i jego otoczenie (117)
  • W cieniach Bronksu (119)
  • Zakonnica na Times Square (120)
  • Mężczyzna i nieruchomości (121)
  • Hinduski Jogin (121)
  • Przerwa na papierosa (123)
15. Fotografia mistyczna (125)
  • Znak (127)
  • Anioł jako figura symboliczna (128)
  • Przemijanie (129)
  • Kamienna spirala przy morzu (130)
  • Enigmatyczny relikt (131)
  • Krzyż na niebie (132)
16. Fotografia panoramiczna (133)
  • Aparaty obrotowe powodują powstawanie łuków (134)
  • Prosty horyzont (135)
  • Wyjątkowo interesujący panoramiczny format poziomy w kompozycji (136)
  • Pionowe użycie aparatu panoramicznego (137)
  • Fotografie panoramiczne uzyskane cyfrowo za pomocą Łączenia obrazów (138)
Część III Zasady kompozycji (143)
17. Czym jest kompozycja obrazu? (145)
  • Zawarcie wydarzenia w kompozycji (146)
  • Krajobraz jest bardziej cierpliwy (148)
  • Detale prowadzą do perfekcji (149)
  • Do sedna zdjęcia (151)
18. Złoty podział oraz konstrukcja elementarna (153)
  • Wieża ciśnień w Nowym Jorku (154)
  • Fala wpadająca przez okno (156)
  • Symetria osiowa nowoczesnej architektury (156)
  • Scena z ulicy Nowego Jorku (158)
19. Kompozycja trójkątna (161)
  • Trójkąt dynamiczny (162)
  • Zazębiające się trójkąty (163)
  • Trójkąt klasyczny (164)
  • Cebula w kamieniu (165)
20. Rytm - powtarzający się element (167)
  • Łuki, linie i romby (168)
  • Rytm linii okiennych (169)
  • Struktura minimalistyczna (170)
  • Miejsce konferencji - styl japoński (171)
21. Mniej znaczy więcej: redukcja i emfaza (173)
  • Łuk z morzem (174)
  • Uproszczona nagość (175)
  • Cyfrowa kontrola (176)
22. Przewodniki po obrazach (177)
  • Trzy kontrastowe punkty (178)
  • Kontrast dzięki zwiewnej perspektywie (179)
  • Zaokrąglone naprowadzanie (180)
  • Scena złożona (181)
23. Równowaga w fotografii (183)
  • Formaty i przekątne (184)
24. Niecodzienne perspektywy (187)
  • Stanie na głowie (188)
  • Osoby z dołu (189)
  • Wioska plemienna w Indiach (190)
  • Nowojorskie metro (190)
25. Co zrobić ze środkiem obrazu? (193)
  • Perspektywa z tunelem (194)
  • Dziecko i Budda (196)
  • Scena z nowojorskiej ulicy (197)
  • Kompozycje koliste (197)
26. Napięcie obrazowe między dwoma elementami (199)
  • Samolot na linie (199)
  • Wydmy na Saharze (201)
  • Spojrzenie poza kadr (201)
27. Obraz w obrazie (203)
  • Melancholia z lornetką (204)
  • Projekcja tylnego oświetlenia (205)
  • Ruiny w Kurdystanie (206)
  • Kwadratowe bloki betonowe pośród krajobrazu (206)
28. Interesujące irytacje (209)
  • Przemyślane rozmieszczenie irytujących elementów (209)
  • Kable sieci elektrycznej w San Francisco (210)
  • Denerwujący płot (211)
  • Surrealistyczny cmentarz (211)
  • Tajemniczy spektakl błyskawic (212)
29. Gra form - świadome powtarzanie kształtów (213)
  • Widok z góry Schauinsland (214)
  • Parasol i niebo (215)
  • Odbicie na niebie (215)
  • Lilie wodne - wcale nie tandetne (216)
30. Jak tworzyć kompozycje z rozmytym ruchem (219)
  • Kapliczka w morzu trawy (220)
  • Typowe nocne zdjęcie (221)
  • Długie naświetlanie z przemieszczeniem (222)
  • Stosowanie rozmytego ruchu również podczas dnia (224)
Część IV Cyfrowa ciemnia (227)
31. Z koloru na czerń i biel (229)
  • Konwersja z koloru na czerń i biel (230)
  • Odbicie schodów przeciwpożarowych (233)
  • Rozjaśnianie ciemnych obszarów podczas zwiększania kontrastu tonów średnich (235)
  • Dodawanie ziarna (236)
  • Zapisywanie obrazów (236)
32. Manipulacje na fragmentach obrazu za pomocą narzędzi Lasso oraz Różdżka (239)
  • Obróbka fragmentów obrazu za pomocą lassa magnetycznego (239)
  • Obróbka za pomocą lassa wielokątnego fragmentów obrazu, które zawierają linie architektoniczne (242)
  • Obróbka części obrazu za pomocą różdżki (245)
33. Retusz (247)
  • Przyciemnianie i rozjaśnianie precyzyjniejsze niż w tradycyjnej ciemni (250)
  • Gradient nieba (254)
34. Korekcja za pomocą filtra Zniekształcanie (255)
  • Obiektyw z korekcją perspektywy jest praktycznie zbyteczny (259)
  • Wyostrzanie: tak czy nie? (261)
35. Nowe narzędzia w Photoshopie CS3 (263)
  • Konwersja na czerń i biel (263)
  • Symulowanie filtrów (265)
  • Gdy obliczenia filtrów nie działają (266)
  • Tworzenie zdjęć panoramicznych (268)
6
(3)
5
(5)
4
(1)
3
(1)
2
(0)
1
(1)

Liczba ocen: 11

Średnia ocena
czytelników

  


okladka
  Ocena : 6 

Wspaniale wprowadza w fotografię nie tylko czarno-białą. Przede wszystkim zajmuje się obrazem a nie tylko aspektami. To jest właśnie w niej bardzo cenne i dosyć rzadkie na rynku. Gratuluję wydania takiej książki!
  Ocena : 6 

Wszystkie posiadane książki Heliona już przeczytałem i oceniam w zasięgu skali 6—3 (z jednym wyjątkiem). Jedna z najlepszych książek w dziale. Rozwija.
  Ocena : 6 

Strasznie brakowało książki o czarno-białej fotografii w ofercie Heliona. W końcu jest i to jaka...
  Ocena : 5 

"sztuka czarno-białej fotografii..." to bardzo interesująca i przydatna pozycja, którą naprawdę warto przeczytać. Cieszę się, że nie jest ona pisana w banalny sposób, dla osób zupełnie "zielonych", tylko dla troszkę ambitniejszych fotoamatorów, gdyż nie nawidzę tego typu podręczników. Chciałbym jedynie, aby tematy w niej poruszane były nieco bardziej rozwinięte (ponieważ nie są wyczerpujące), głównie temat kompozycji, a także obróbki w cyfrowej ciemni. Jednak bardzo dużą zaletą, jest podawanie informacji przez Autora o tym jak zdjęcie zostało wykonane, jakim sprzętem i techniką, a także jakie poprawki wykorzystano w cyfrowej obróbce. Ksiązka bardzo dobrez napisana, mam nadzieję, że Autor na niej nie poprzestanie, a tematyka w niej podjęta będzie jeszcz rozwijana. Dziękuje.
  Ocena : 5 

Książka bardzo dobra, czyta się ją bardzo przyjemnie i szybko. Duży plus za podejście do tematu, głównie w zakresie kompozycji obrazu - co jest tak naprawdę najważniejszym aspektem fotografii (w tym przypadku czarno-białej). W książce znajduje się co prawda kilka błędnych stwierdzeń (związanych bezpośrednio z technicznymi aspektami), ale ujmują one w niczym merytorycznej zawartości. Zdecydowanie polecam.
  Ocena : 5 

Książka trochę filozoficzna, trochę i historyczna do czytania wiele, wiele razy ... Polecam
  Ocena : 5 

  Ocena : 5 

Pomimo błędów, o których wspominają inni chciałbym wyróżnić książkę za bardzo dobre podejście do tematu kompozycji. Zasady kompozycji wyjaśnione zostały w przystępny sposób na przykładach można je oczywiście odnieść również do innych rodzajów fotografii.
  Ocena : 4 

Niestety, fatalne tłumaczenie! Tłumacz najwyraźniej nie miał najmniejszej wiedzy na temat techniki i technologii fotografii. Pozostawienie tak rażących błędów terminologicznych jest niedopuszczalne (gdzie jest redakcja?), wprowadza mniej doświadczonych czytelników w błąd.
  Ocena : 3 

Książka bardzo ciekawa i wciągająca czytelnika w tajniki fotografii ogólnej bo rozwiązania w niej zawarte można odnieść też do fotografii kolorowej.Bardzo chętnie rzeczytałbym ją ponownie ale... Właśnie to ALE. Nie wiem czy to błąd tłumacza czy też samego autora ale momentami są tam czyste herezje co strasznie utrudnia czytanie i spędzanie czasu nad rozwiązaniem tego co autro miał na myśli. Dlaczego każde zdjęcie jest opisane jako RYSUNEK! albo i tu cytat: "...tak było w tym przypadku:obiektyw Nikon 28 mm został zamontowany na aparacie canon eos 5D,pozostaje obiektywem 28 mm. Natomiast w przypadku aparatu z matrycą CMOS obietyw miałby 42 mm" Przecież eos 5D ma matrycę CMOS! i dlaczego obiektyw Nikona a jeśli już to mógł napisać jak tego dokonał bo przecież to różne systemy mocowań. Niestety ale podobnych wpadek jest wiele.
  Ocena : 1 

Bradzo słaba ksiażka. Autor po pierwsze sponsorowany przez PS i Canon, co wyklucza jego obiektywizm i rzetelne podejscie do zagadnienia ograniczone sponsoringiem. Po drugie chwilami pisze po prostu bzdury. Wg autora matryca CMOS zawsze jest zwiazana z matryca DX lub ASP-C czy mniejszą niż pena klatka, co nie ejst prawdą, bo matryce pełnoklatkowe to też CMOS.