Katalog książek

Wydawnictwo Helion

Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63




© Helion 1991-2014

Lauret zaufanych opinii
Prostota i użyteczność. Projekto...

Prostota i użyteczność. Projektowanie rozwiązań internetowych, mobilnych i interaktywnych

Autor: 

Ocena:
   3.5/6  Opinie  (0)
Stron: 200
Ksiazka drukowana Druk (oprawa: miękka)
Cena:
39,90 zł

Poznaj zasady ekstremalnej użyteczności

  • Jak tworzyć jednorodne, eleganckie interfejsy?
  • Jak zapewnić kontrolę poprzez upraszczanie?
  • Jak zaspokoić potrzeby użytkowników?

Technologie, które z założenia mają ułatwiać nam życie, często sprawiają wrażenie, jakby działały przeciwko nam. Konfigurowanie telefonu komórkowego, podłączenie laptopa do telewizora czy dotarcie do poszukiwanej witryny internetowej bywają czasem prawdziwą drogą przez mękę. Czy zauważyłeś, że im więcej możliwości oferuje dane oprogramowanie, tym trudniej znaleźć tę funkcję, której naprawdę potrzebujesz?

Dlatego też najważniejsza jest prostota (nie mylić z minimalizmem!) — bez względu na to, czy projektujesz całą skomplikowaną witrynę internetową, aplikację na urządzenie przenośne, czy tylko menu. Użyteczność to rzecz, której można się nauczyć. Książka "Prostota i użyteczność. Projektowanie rozwiązań internetowych, mobilnych i interaktywnych" pokazuje, jak to zrobić — z humorem, praktycznymi przykładami, cytatami i przypadkami wziętymi z życia. Dowiesz się, jak zmniejszać stopień złożoności dzięki zastosowaniu technik organizowania, usuwania, ukrywania i przenoszenia. Zobaczysz także, jak stworzyć jednorodne, eleganckie interfejsy, które użytkownicy z miejsca polubią.

  • Usuwanie funkcji, które się nie sprawdzają
  • Nadawanie funkcjom priorytetów
  • Inteligentnie dobrane opcje domyślne
  • Upraszczanie zadań
  • Przenoszenie między urządzeniami
  • Alfabety i formaty
  • Tworzenie otwartych rozwiązań
  • Łatwe wyszukiwanie funkcji

Poznaj zasady tworzenia prostych i użytecznych interfejsów!


Giles Colborne - od dwudziestu lat pracuje jako projektant rozwiązań nastawionych na zaspokajanie potrzeb użytkowników. Jest dyrektorem zarządzającym cxpartners, angielskiej firmy świadczącej usługi doradcze w zakresie zwiększania prostoty użytkowania witryn internetowych i urządzeń przenośnych. Do grona klientów cxpartners należą największe firmy z całego świata, w tym Vodafone, Marriott, Nokia i Jaguar.

Część I Po co tu jesteśmy?
  • Kilka słów o prostocie (12)
  • Siła prostoty (14)
  • Wzrost złożoności produktów nie jest stały (16)
  • Zapewnianie prostoty wcale nie jest takie proste (18)
  • Charakter (20)
  • Prostota udawana (22)
  • Poznać samego siebie (24)
Część II Kształtowanie wizji
  • Dwa sposoby definiowania kluczowych celów (28)
  • Wyjdź z biura (30)
  • Czego szukać? (32)
  • Trzy typy użytkowników (34)
  • Dlaczego należy ignorować użytkowników ekspertów (36)
  • Projektowanie dla użytkowników typowych (38)
  • Czego oczekują typowi użytkownicy (40)
  • Potrzeby emocjonalne (42)
  • Prostota to inaczej zapewnienie kontroli (44)
  • Prawidłowe postawienie pytania (46)
  • Opisywanie doświadczeń użytkownika (48)
  • Dopracowywanie szczegółów (50)
  • Otoczenie, postać, fabuła (52)
  • Ekstremalna użyteczność (54)
  • Metoda szybka i prosta (56)
  • Wgląd w istotę problemu (58)
  • Wypracowanie trafionej wizji (60)
  • Zaprezentuj swoją wizję (62)
Część III Cztery strategie osiągania prostoty
  • Uprość, co się da (66)
  • Pilot zdalnego sterowania (68)
  • Cztery strategie (70)
Część IV Usuwanie
  • Usuwanie (74)
  • Jak tego nie robić (76)
  • Skup się na rzeczach najbardziej istotnych (78)
  • Usuń funkcje, które się nie sprawdzają (80)
  • A jeśli użytkownik...? (82)
  • Ale nasi klienci tego chcą (84)
  • Rozwiązania, nie procesy (86)
  • Gdy funkcje nie mają znaczenia (88)
  • Czy to będzie boleć? (90)
  • Nadawanie funkcjom priorytetów (92)
  • Obciążenie (94)
  • Decyzje (96)
  • Rozpraszanie uwagi (98)
  • Inteligentnie dobrane opcje domyślne (100)
  • Opcje i preferencje (102)
  • Gdy jedna opcja to za dużo (104)
  • Błędy (106)
  • Wizualny bałagan (108)
  • Usuwanie słów (110)
  • Upraszczanie zdań (112)
  • Przesada w usuwaniu (114)
  • To jest do zrobienia (116)
  • Skupianie uwagi (118)
Część V Organizacja
  • Organizacja (122)
  • Dzielenie na mniejsze kawałki (124)
  • Organizacja zgodna z zachowaniami użytkowników (126)
  • Wyraźne granice (128)
  • Alfabety i formaty (130)
  • Wyszukiwanie (132)
  • Czas i przestrzeń (134)
  • Tabele (136)
  • Rozmiar i lokalizacja (138)
  • Warstwy (140)
  • Kodowanie kolorami (142)
  • Najkrótsze ścieżki (144)
Część VI Ukrywanie
  • Ukrywanie (148)
  • Rzadko używane, lecz niezbędne (150)
  • Dostosowywanie (152)
  • Dostosowywanie automatyczne (154)
  • Stopniowe ujawnianie (156)
  • Ujawnianie etapami (158)
  • To nie jest właściwe miejsce (160)
  • Sygnały i wskazówki (162)
  • Łatwe znajdowanie funkcji (164)
  • Po ukryciu funkcji (166)
Część VII Przenoszenie
  • Przenoszenie (170)
  • Przenoszenie między urządzeniami (172)
  • Urządzenia przenośne a komputery (174)
  • Przenoszenie odpowiedzialności na użytkownika (176)
  • Co użytkownikom wychodzi najlepiej? (178)
  • Tworzenie otwartych rozwiązań (180)
  • Pianina i kuchenne noże (182)
  • Dane nieustrukturyzowane (184)
  • Zaufanie (186)
Część VIII Zanim zaczniesz
  • Zasada zachowania złożoności (190)
  • Szczegóły (192)
  • Prostota dzieje się w głowie użytkownika (194)

  • Wykorzystane fotografie (196)
  • Skorowidz (199)
Najczęściej kupowane razem:
Prostota i użyteczność. Projektowanie rozwiązań internetowych, mobilnych i interaktywnych plus jQuery. Kod doskonały plus Polska dla żeglarzy
Cena zestawu: 89,83 zł 105,70 zł
Oszczędzasz: 15,87 zł (15%)
Dodaj do koszyka
zestaw0 Prostota i użyteczność. Projektowanie rozwiązań internetowych, mobilnych i interaktywnych
Osoby, które kupowały książkę, często kupowały też:
Cena: 99,00 zł
jQuery. Kod doskonały
Paweł Mikołajewski
Cena: 20,00 zł
Wstęp do HTML5 i CSS3
Bartosz Danowski
Cena: 47,00 zł
Cena: 59,00 zł
Zapewne każdy z naszych czytelników stanął kiedyś przed zadaniem zaprojektowania interfejsu użytkownika. Nieważne, czy projektujemy małą stronę internetową, czy wygląd ogromnej, złożonej aplikacji – cel jest jeden – stworzyć interfejs prosty i zrozumiały dla użytkownika.

Niniejsza książka w inspirujący sposób przedstawia sposoby na osiągnięcie tego celu. Giles Colborne, autor książki, skupia się na projektowaniu interaktywnych aplikacji internetowych i mobilnych, jednak wiele wskazówek w niej zawartych, można wykorzystać w codziennym życiu. Nawet podczas projektowania ogródka z kwiatami. Polska wersja książki ukazała się nakładem wydawnictwa Helion.
Pierwsze wrażenie

Okładka oraz sposób wydania książki idealnie odpowiadają jej zawartości – są proste i funkcjonalne. Całość wygląda schludnie i profesjonalnie, a czerwone tła w stronnicach nagłówków nadają całości odrobiny… wigoru. Czyta się ją bardzo szybko i przede wszystkim bardzo przyjemnie.

Książka kosztuje 39,90zł. Co jest dość wygórowaną ceną jak na 200 (a tak naprawdę 100) stron treści. Duży wpływ na taki koszt miała na pewno wysoka jakość papieru oraz naprawdę spora ilość ilustracji. Jeśli ja miałabym decydować – wolę ładnie wydaną, ale odrobinę droższą książkę, niż brzydką i tanią.
Czego dowiemy się z książki?

Prostota i użyteczność podzielona jest na osiem rozdziałów tematycznych: Po co tu jesteśmy?, Kształtowanie wizji, Cztery strategie osiągnięcia prostoty, Usuwanie, Organizacja, Ukrywanie, Przenoszenie oraz Zanim zaczniesz.

Każdą z części rozpoczyna stylowa strona z jej nazwą.

Każda z części zawiera od kilku do kilkunastu zagadnień. Wyjaśnienie każdego z poruszonych tematów mieści się na jednej stronie książki, jej sąsiadującą ozdabia ciekawe zdjęcie bądź ilustracja.

Po to tu jesteśmy?

To wstęp, zawiera informacje na temat tego, czym jest prostota i dlaczego jest tak ważna. Ciekawe jest to, że autor w swoich przykładach i argumentach nie ogranicza się jedynie do projektowania stron internetowych, czy aplikacji. Odnosi się tutaj do wszystkiego co nasz otacza – różnego sprzętu, urządzeń elektronicznych czy nawet samochodów, dając czytelnikowi proste i trafne rady.

Kształtowanie wizji

Rozdział ten wprowadza czytelnika w świat projektowania aplikacji i uczy od czego powinniśmy zacząć i co robić dalej, aby osiagnąć zamierzony efekt. Autor wyjaśnia min. jak ważne jest obserwowanie użytkowników, dlaczego powinniśmy się to robić oraz na jakich użytkowników możemy trafić. Kolejne rozdziały uczą nas jak wykorzystać swoją wizję i dopracować ją.

Dużym plusem tej książki jest prostota z jaką podejmowane są wszystkie te tematy. Czytając ją nie czujemy się zagubieni.
Cztery strategie osiągnięcia prostoty

W rozdziale Cztery strategie osiągnięcia prostoty dostajemy od autora książki zadanie – uprościć urządzenie – w tym wypadku pilot, który znajduje na jednej ze stron książki. Rozdział ten ma nam pokazać, że wykonanie tego nie jest wcale takie proste. Stanowi on także wstęp do dalszych rozdziałów książki, bo owe cztery strategie, to Usuwanie, Organizacja, Ukrywanie, Przenoszenie.

Usuwanie

Na początek poznajemy najbardziej oczywisty sposób upraszczania – przez usuwanie. Autor uczy nas na co zwracać uwagę i czego pod żadnym pozorem nie robić. Poznajemy zagrożenia, jakie może przynieść nieprzemyślane usuwanie. Książka opisuje nadawania priorytetów dla poszczególnych funkcji i wybierania z nich tych najważniejszych. Tak, jak i w poprzednich rozdziałach – całość nie tyczy się tutaj tylko grafiki.

Autor zwraca naszą uwagę na ogólne problemy, które są tak proste, że aż trudno uwierzyć, że nie wiemy o ich istnieniu. Poruszane są takie problemy jak upraszczanie zdań, rozpraszanie użytkownika zbędnymi możliwościami oraz bałagan interfejsu.

Organizacja

Drugą strategią upraszczania jest Organizacja, która polega na zmianie ułożenia (formy, sposobu przedstawienia) danych, a nie na ich modyfikacji. Autor w tym rozdziale uczy nas dzielenia funkcji na sensowne kategorie, formatowania oraz sortowania danych w zależności od rodzaju problemu. Wspomina także o najpopularniejszych sposobach prezentacji oraz ich wyróżniania.

Podobnie jak wcześniej, opisuje także typowe pułapki w które może wpaść projektant w trakcie procesu reorganizacji.

Ukrywanie

Trzecią strategią opisaną w książce jest ukrywanie. Autor uczy nas jak w subtelny i przyjazny użytkownikowi sposób ukrywać, a następnie pokazywać funkcje, zachowując przy tym maksymalną prostotę. Praktyczne i znane większości czytelników z doświadczenia rozwiązania pomagają nam zrozumieć idee i łatwiej wdrożyć je w nasze projekty. Na uwagę zasługuje tutaj także przeprowadzana przez Colborne analiza zachowania i postrzegania większości użytkowników.

Przenoszenie

Ostatnią strategią upraszczania wymienioną w książce jest przenoszenie. Chodzi tutaj o migracje funkcjonalności pomiędzy poszczególnymi urządzeniami – pilotem i ekranem telewizora, czy stroną internetową i aplikacją komórkową. Autor pokazuje tutaj, że nie każda platforma (telefon, tablet, monitor) musi posiadać dokładnie te same funkcje, ponieważ z reguły spełniają one całkiem różne zadania i wykorzystywane są w zupełnie innych sytuacjach.

Czytając ten rozdział poznajemy najpopularniejsze urządzenia oraz ich optymalne zastosowanie.

Zanim zaczniesz

Ostatni rozdział, to krótkie podsumowanie problemów, jakie mogą pojawić się po zakończeniu pracy.

Podsumowanie

Prostota i użyteczność, to książka naprawdę dla każdego – masę wiedzy wyciągnie z niej zarówno projektant, programista, jak i zwykła osoba, która chciałaby usprawnić swoje życie. Jak na tak szybką lekturę, zawiera ona na prawdę dużo wiedzy. Jest to skutkiem dużej ilości krótkich, treściwych rozdziałów opisujących każdy z tematów. Autor porusza w książce zagadnienia, które znamy z życia i opowiada nam o naszych odczuciach, które są tak podświadome, że nigdy się nad nimi nie zastanawialiśmy. Jest to lektura obowiązkowa, szczególnie, jeśli wybierasz się w podróż i znajdziesz na nią kilka spokojnych godzin.

grafmag.pl 2012-11-28

pokaż wszystkie