Katalog książek

Wydawnictwo Helion

Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63




© Helion 1991-2016

Lauret zaufanych opinii
Architektura informacji w serwis...

Architektura informacji w serwisach internetowych

Autorzy: ,

Architektura informacji w serwisach internetowych
Ocena:
   3.5/6  Opinie  (4)
Stron: 504
Ksiazka drukowana Druk (oprawa: miękka)
Wydawca: Helion
Cena:
79,00 zł

Dzisiejsze serwisy internetowe i intranetowe są większe, bardziej złożone i pełnią więcej funkcji niż kiedykolwiek przedtem. Dzisiejsi użytkownicy także mają więcej zajęć i stawiają serwisom coraz większe wymagania. Od projektantów, architektów informacji i menedżerów serwisów internetowych wymaga się biegłego operowania znacznymi ilościami danych oraz dokonywania częstych aktualizacji pod wpływem pojawiających się nowych technologii i zmieniającej się często strategii firmy. Wszystko to sprawia, że niektóre serwisy internetowe przypominają szybko rozwijające się, lecz słabo zaprojektowane metropolie - wszędzie jest pełno dróg, lecz trudno jest się po nich poruszać. Dobrze zaplanowana architektura informacji nigdy nie miała tak dużego znaczenia, jak dziś.

"Architektura informacji w serwisach internetowych" przedstawia wykorzystanie estetyki i mechaniki (technologii) w tworzeniu wyróżniających się, spójnych i sprawnie funkcjonujących serwisów internetowych. Większość książek poświęconych tworzeniu stron WWW koncentruje się albo na graficznych albo na technicznych zagadnieniach serwisów internetowych. Niniejsza pozycja wiąże te dwa aspekty razem.

Informacje przedstawione w niniejszej książce pomogą tworzyć skalowalne i łatwe w administrowaniu serwisy internetowe, które jednocześnie będą atrakcyjniejsze i łatwiejsze w nawigacji dla ich użytkowników.

Za pomocą przykładów i studiów przypadku "Architektura informacji w serwisach internetowych" pozwoli Ci:
  • Zaplanować zwartą, spójną wizję twojego serwisu internetowego: użytecznego i wyróżniającego się na tle innych serwisów
  • Zorganizować hierarchię swojego serwisu w sposób jasny i intuicyjny dla użytkownika oraz minimalizujący konieczność późniejszych poprawek
  • Utworzyć systemy nawigacji umożliwiające użytkownikom poruszanie się wśród zasobów serwisu bez poczucia zagubienia i frustracji
  • Dokładnie oznaczać zawartość serwisu, by użytkownik zawsze wiedział, gdzie się znajduje
  • Zorganizować serwis zarówno pod kątem wyszukiwania konkretnych informacji, jak i swobodnego przeglądania zawartości
  • Skonfigurować systemy wyszukiwania tak, by zapytania użytkowników zwracały oczekiwane przez nich rezultaty
  • Zarządzać procesem tworzenia architektury informacji, poczynając od sprzedaży pomysłu, poprzez przeprowadzenie badań i zaprojektowanie architektury, aż po tworzenie samego serwisu.
Przedmowa (9)
Wstęp (11)
Część I Architektura informacji: wprowadzenie (17)
Rozdział 1. Czym jest architektura informacji? (19)
  • Definicja (20)
  • Tabliczki, zwoje, książki i biblioteki (22)
  • Tłumaczenie innym, czym jest AI (24)
  • Czym architektura informacji nie jest? (25)
  • Dlaczego architektura informacji ma znaczenie (28)
  • Wprowadzanie zamiarów w życie (29)
Rozdział 2. Architektura informacji w praktyce (33)
  • Czy architekci informacji są potrzebni? (34)
  • Kto może zostać architektem informacji? (35)
  • Specjaliści architektury informacji (39)
  • Praktyczne stosowanie architektury informacji w świecie rzeczywistym (40)
  • Ekologia informacji (42)
  • Co przed nami? (45)
Rozdział 3. Potrzeby i zachowanie użytkowników (47)
  • "Zbyt prosty" model wyszukiwania informacji (48)
  • Potrzeby szukających informacji (50)
  • Sposoby działania osób szukających informacji (52)
Część II Podstawowe zasady architektury informacji (57)
Rozdział 4. Anatomia architektury informacji (59)
  • Wizualizacja architektury informacji (59)
  • Części składowe architektury informacji (66)
Rozdział 5. Systemy organizacyjne (71)
  • Wyzwania organizacji informacji (72)
  • Organizowanie serwisów WWW i intranetów (76)
  • Schematy organizacyjne (77)
  • Struktury organizacyjne (86)
  • Tworzenie spójnych systemów organizacyjnych (96)
Rozdział 6. Systemy etykietowania (99)
  • Dlaczego zajmujemy się systemami etykietowania? (100)
  • Różnorodność etykiet (103)
  • Projektowanie etykiet (115)
Rozdział 7. Systemy nawigacyjne (131)
  • Rodzaje systemów nawigacyjnych (132)
  • Szara strefa (133)
  • Cechy systemów nawigacyjnych do przeglądania (134)
  • Budowanie kontekstu (135)
  • Poprawianie elastyczności (137)
  • Wbudowane systemy nawigacyjne (138)
  • Pomocnicze systemy nawigacyjne (147)
  • Zaawansowane podejście do zagadnień nawigacji (153)
Rozdział 8. Systemy wyszukiwania (159)
  • Czy Waszemu serwisowi jest potrzebna wyszukiwarka? (159)
  • Anatomia podstawowego systemu wyszukiwania (163)
  • Wybieranie obiektów wyszukiwania (164)
  • Algorytmy wyszukiwania (172)
  • Prezentacja wyników (177)
  • Projektowanie interfejsu wyszukiwarki (192)
  • Gdzie się można dowiedzieć czegoś więcej? (204)
Rozdział 9. Tezaurusy, słowniki kontrolowane i metadane (207)
  • Metadane (208)
  • Słowniki kontrolowane (208)
  • Język techniczny (218)
  • Tezaurus w akcji (220)
  • Rodzaje tezaurusów (223)
  • Tezaurusowe standardy (227)
  • Zależności semantyczne (229)
  • Terminy preferowane (232)
  • Polihierarchia (234)
  • Klasyfikacja aspektowa (236)
Część III Proces i metodologia projektowania architektury informacji (241)
Rozdział 10. Badania (243)
  • Wprowadzenie (244)
  • Struktura badań (245)
  • Kontekst (246)
  • Zawartość (252)
  • Użytkownicy (260)
  • Definiowanie i rekrutacja uczestników badania (265)
  • Sesje badań z udziałem użytkowników (267)
  • W obronie badań (274)
Rozdział 11. Strategia (279)
  • Co to jest strategia architektury informacji? (280)
  • W obronie strategii (281)
  • Od badań do strategii (283)
  • Tworzenie strategii (284)
  • Produkty pracy i środki prezentacji (289)
  • Raport strategii (294)
  • Plan projektu (304)
  • Prezentacje (305)
Rozdział 12. Projekt i dokumentacja (307)
  • Wskazówki związane z tworzeniem diagramów architektury informacji (308)
  • Schematy (309)
  • Szkielety architektury (319)
  • Odwzorowywanie zawartości i rejestr zawartości (327)
  • Modelowanie zawartości (331)
  • Słowniki kontrolowane (336)
  • Szkice projektu (339)
  • Prototypy stron WWW (340)
  • Przewodniki po stylu architektury (341)
  • Tworzenie serwisu (342)
  • Administracja (342)
Część IV Architektura informacji w praktyce (345)
Rozdział 13. Edukacja (347)
  • Chaos w edukacji (348)
  • Świat wyboru (348)
  • Lecz czy potrzebuję tytułu naukowego? (349)
Rozdział 14. Etyka (351)
  • Rozważania natury etycznej (351)
  • Kształtowanie przyszłości (354)
Rozdział 15. Tworzenie zespołu architektury informacji (355)
  • Destrukcyjny akt kreacji (356)
  • Szybkie i wolne warstwy (357)
  • Projekt kontra program (358)
  • Kupić czy wynająć (359)
  • Czy naprawdę musimy zatrudniać profesjonalistów? (360)
  • Wymarzony zespół (362)
Rozdział 16. Narzędzia i programy (365)
  • Czas zmian (365)
  • Kategorie w chaosie (366)
  • Pytania, które warto zadać (373)
Część V Architektura informacji w organizacji (375)
Rozdział 17. Promocja architektury informacji (377)
  • To Wy musicie sprzedać (377)
  • Istnieją dwa rodzaje ludzi na tym świecie (378)
  • Uporać się z liczbami (379)
  • Rozmowy z osobami kierującymi się intuicją (384)
  • Inne techniki promowania architektury (387)
  • Powtórka z zalet architektury informacji (389)
  • Nota końcowa (390)
Rozdział 18. Strategia przedsiębiorstwa (391)
  • Geneza strategii (392)
  • Definiowanie strategii przedsiębiorstwa (393)
  • Strategiczne dopasowanie (395)
  • Luki w strategii przedsiębiorstwa (397)
  • Jedyna słuszna droga (398)
  • Wiele dobrych dróg (399)
  • Zrozumieć naszego słonia (400)
  • Przewaga konkurencyjna (402)
  • Koniec początku (403)
Rozdział 19. Architektura informacji przedsiębiorstwa (405)
  • Korzyści skali nie zawsze występują (406)
  • "Myślcie odmiennie" (407)
  • Cel ostateczny (408)
  • Plan pracy nad centralizacją (411)
  • Grunt to zarządzanie czasem - praca etapami (417)
  • Strategia kontra taktyka - podział obowiązków (421)
  • Wskazówki na drogę (425)
Część VI Studium przypadków (427)
Rozdział 20. MSWeb: Intranet w przedsiębiorstwie (429)
  • Wyzwania stojące przed użytkownikami (430)
  • Wyzwania stojące przed architektem informacji (431)
  • Lubimy taksonomie, cokolwiek to jest (432)
  • Korzyści dla użytkowników (453)
  • Co dalej? (457)
  • Osiągnięcia MSWeb (458)
Rozdział 21. evolt.org - społeczność internetowa (459)
  • evolt.org - wprowadzenie (460)
  • Architektura internetowej społeczności (460)
  • Gospodarka partycypacji (461)
  • Architektura informacji w serwisie evolt.org (471)
  • Obszary problemowe internetowych społeczności (472)
  • Nietypowa architektura informacji (474)
Dodatki (477)
Dodatek A Najważniejsze zasoby (479)
  • Społeczności internetowe (479)
  • Katalogi (483)
  • Książki (484)
  • Formalna edukacja (485)
  • Konferencje (487)
  • Wiadomości i opinie (487)
Skorowidz (491)
Najczęściej kupowane razem:
Architektura informacji w serwisach internetowych plus D3.js w akcji plus CSS bez tajemnic. 47 sekretów kreatywnego projektanta
Cena zestawu: 175,95 zł 207,00 zł
Oszczędzasz: 31,05 zł (15%)
Dodaj do koszyka
zestaw0 Architektura informacji w serwisach internetowych
Osoby, które kupowały książkę, często kupowały też:
HTML5. Zaawansowane programowanie
Peter Lubbers, Brian Albers, Frank Salim
Cena: 59,00 zł
Nowoczesne API. Ewoluujące aplikacje sieciowe w...
Glenn Block, Pablo Cibraro, Pedro Felix, Howard Dierking, Darrel Miller
Cena: 79,00 zł
6
(0)
5
(2)
4
(0)
3
(0)
2
(2)
1
(0)

Liczba ocen: 4

Średnia ocena
czytelników

  


okladka
  Ocena : 5 

Świetna książka dla tych, którzy bardzo poważnie myślą o projektowaniu i tworzeniu stron internetowych, a w szczególności serwisów informacyjnych. Od dłuższego czasu szukałem podobnej książki i jest to chyba obecnie jedyna taka pozycja na rynku. Pełny i wyczerpujący opis problemu.
  Ocena : 5 

Znakomite wsparcie dla architektów serwisów internetowych. Napisano tę książkę dla tych, którzy nie potrzebują przepisów na wykonanie tego czy tamtego w Internecie - oni to wiedzą. Oczekują oni merytorycznego wsparcia w zakresie architektury informacji (kolokwialnie - zarządzania treścią) w Internecie. Książka ta je zapewnia.
  Ocena : 2 

Przeczytałem wiele książek Helionu i spośród tych, które wybrałem byłem zadowolony. Jest to pierwsza książka, której żałuję, że kupiłem. Oczekiwałem praktycznych pomysłów i rad w tworzeniu serwisów internetowych i bardzo się zawiodłem. Nie jest to książka na pewno dla praktyków, ale wyłącznie dla teoretyków. Pierwsze sto stron to nic innego jak rozwodzenie się na temat czym jest, a czym nie jest informacja. Dopiero kolejne części są warte uwagi, ale także można je napisać krócej i konkretniej. Cała trzecia cześć to kolejne rozdziały na tematy czysto teoretyczne, które w żaden sposób nie mają nic wspólnego z bezpośrednim budowaniem serwisu. Wśród 7 punktów, które książka ma spełniać (wg opisu na okładce) pięć środkowych zajmuje 1/5 całej książki (wspomniane sto stron). Pierwszy punkt to pierwsze sto stron, siódmy to ostatnie 250. Tak więc jest to pozycja wyłącznie dla osób, które chcą być architektami informacji zawodowo. Osoby, które tworzą średnie i małe serwisy mogą przejrzeć środkową część. Próba wykorzystania całej zawartej tam wiedzy skończy się wydłużeniem czasu tworzenia witryny 3 krotnie przy niewielkim wzroście atrakcyjności witryny. Na takie rzeczy mogą sobie pozwolić wielkie serwisy Ogólnie mówiąc strata czasu, gdyż żadnych rewelacji tutaj nie ma, wszystkie te rzeczy można odszukać przeglądając sieć. Szkoda. Dobrą stroną jest praktycznie całkowity brak błędów, ale marna to zaleta przy takiej zawartości merytorycznej.
  Ocena : 2 

Dobre są tylko trzy środkowe rozdziały. Szkoda, że reszta to klasyczne "wodolejstwo".